Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
---

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Zit hier in België, maar ben momenteel bezig met nog een alternatief: ik heb een vroegere graduaat Toegepaste informatica (wat momenteel bachelor is... ik veronderstel dat het een HBO is: een praktijkgerichte bachelor die na 3 jaar afgerond was). Nu, na meer dan 20 jaar, na mijn uren begonnen als werkstudent aan mijn schakeljaar en master. Het is absoluut loodzwaar, ik ben van mening dat het diploma als dagstudent halen gemakkelijker is, maar het is alleszins een optie.
Een van mijn medestudenten is een pas afgestudeerde bachelor die eerste werkervaring ermee combineert.

Nog een extra keuze om je hoofd over te breken ;-) Hoe dan ook: veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
1 jaar of 3 jaar is groot verschil. Eventueel duaal traject WO. Studeren in combinatie met werken? Grote bedrijven willen wel studiekosten financieren als dat in lijn is met je werkzaamheden. Dat is wel zwaar maar als je gedreven genoeg bent over je cariere is het misschien wel iets voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Microkid op 03-04-2018 05:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41
Werken en studeren tegelijk is op veel vlakken slim, maar persoonlijk zwaar.

• Je mist geen inkomen, werkgever betaalt vaak of in ieder geval aftrekbare studiekosten (tip: zoek door tot een werkgever die je bewust hierbij wil helpen, die bestaan)
• Je bouwt tegelijkertijd werkervaringsjaren op én aan je maximaal behaalde graad
• Mits passend werk kun je ook soms meteen toepassen wat je leert, vaak zelfs voor werkgever mooi meegenomen (ook opdrachten / scripties)
• Het trekt een zware wissel op je privéleven. 4 dagen werken, 1 à 2 studeren eindigt altijd gewoon met op je tandvlees lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door paknaald op 03-04-2018 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 01:16:

Iemand ervaring met zo een puinhoop aan opleiding, carriere en emotionele stabiliteit? Heb je advies voor mijn situatie, ik hoor het graag. :)
Ik vermoed dat je niet heel zeker over jezelf en je traject tot nu toe bent, maar echt een WO bachelor computer science is geen puinhoop. Nee, algemeen genomen wordt het niet gezien als een volledige opleiding, maar dat is vooral relevant bij je eerste baan, en die heb je toch al gehad nu. Al wordt het mij nu niet helemaal duidelijk wat je nu doet en op welk niveau dat is.
Dit vooral omdat heel veel bedrijven 3/5 jaar werkervaring zoeken met minimaal HBO niveau, hier zou ik dus als het ware voor ervaring gaan i.p.v. een Master.
Bedrijven willen wel meer. Liefst 20 jaar ervaring in een taal die 10 jaar bestaat, een master, dan dan €2000 bieden per maand. Vacature teksten zijn het ideale wensenlijstje van bedrijven, die moet je niet te serieus nemen. Uiteraard ook niet gaan solliciteren voor een senior projectmanager nu direct. Maar als je 2 jaar ervaring hebt kan je echt prima solliciteren bij een functie waar ze 3 jaar ervaring vragen.

Ik zou zelf dus gewoon gaan solliciteren bij interessante functies, en kijken hoever je komt. Lukt dat niet dan kan je altijd nog verder gaan met een opleiding.

Los daarvan, en nu ga ik amateur psycholoog spelen gebaseerd op één forum post hoor, maar volgens mij ben je nog steeds niet echt het zonnetje in huis, en ben ik bang dat die depressie nog niet helemaal weg is. Immers een grimmige toekomst? Je hebt een baan en een WO bachelor, vergelijk het met Ik word binnenkort 18 jaar oud en het zit thuis wat anders.. En uiteraard, ik kan ook nog de kindjes in Afrika erbij halen, maar het lijkt mij allemaal echt niet zo ernstig bij jou :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
Sissors schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:56:
Bedrijven willen wel meer. Liefst 20 jaar ervaring in een taal die 10 jaar bestaat, een master, dan dan €2000 bieden per maand.
Die vragen zie ik al een tijdje niet zoveel meer. Ten tijde van de crisis zag je het overal, maar bedrijven hebben ook door dat het wat lastiger wordt om de juiste mensen uit de poel te vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
paknaald schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:28:

• Je mist geen inkomen, werkgever betaalt vaak of in ieder geval aftrekbare studiekosten (tip: zoek door tot een werkgever die je bewust hierbij wil helpen, die bestaan)
• Je bouwt tegelijkertijd werkervaringsjaren op én aan je maximaal behaalde graad
• Mits passend werk kun je ook soms meteen toepassen wat je leert, vaak zelfs voor werkgever mooi meegenomen (ook opdrachten / scripties)
• Het trekt een zware wissel op je privéleven. 4 dagen werken, 1 à 2 studeren eindigt altijd gewoon met op je tandvlees lopen.
Dit is enkel interessant als je weet dat je het kan, als ik deze optie zou hebben zou ik het niet snel doen :-). Ik heb de laatste jaren van mijn studie fulltime gewerkt, en dit heeft voor uitloop gezorgd.

[ Voor 51% gewijzigd door Gopher op 03-04-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:08:
[...]

Die vragen zie ik al een tijdje niet zoveel meer. Ten tijde van de crisis zag je het overal, maar bedrijven hebben ook door dat het wat lastiger wordt om de juiste mensen uit de poel te vissen.
Nog steeds echter hoef je echt niet aan alle eisen en wensen die op een vacature staat te voldoen om te solliciteren erop. Natuurlijk niet het te extreem maken, want daar krijg je alleen maar teleurstellingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 01:16:
Of is de markt voor software ontwikkelaars sterk genoeg (zoals je dat zovaak leest in het nieuws...) dat het gebrek aan een Master geen probleem zou zijn om hoge functie/salaris te krijgen?
Vraag is: wat is voor jou een hoge functie/salaris? Wil je graag de CEO worden van Accenture Nederland, of senior developer bij een leuk bedrijf? Of ergens daar iets tussenin? Vind je 5k een mooi hoog salaris, of doel je meer op 10k?

Ik denk dat veel tweakers (net als ik) in de markt zitten waar jij het over hebt. Die markt is enorm op zoek naar goede devvers. Wij nemen die ook aan, ongeacht je opleiding: als je maar goed bent in je vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:11
Een persoonlijk voorbeeld: Ik heb door persoonlijke omstandigheden nooit mijn master gedaan. Ik heb alleen een bachelor electrical engineering.

op mijn 29e ben ik gaan soliciteren en ben bij elk bedrijf dat ik heb aangeschreven uitgenodigd voor een gesprek en ook elke keer tot een tweee ronde gesprek gekomen en had binnen enkele maanden een baan met redelijk salaris en goede voorwaarden.

Hoewel een universitaire bachelor geen complete opleiding is heb je wel een bepaald denkniveau en vaardigheden wat voor bedrijven ook van belang is. Ik ben gegaan voor functies die als eis afgerond HBO hadden staan of bachelor universiteit want dat is redelijk vergelijkbaar in niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Het is misschien een beetje glazen-bollen psychologie, maar als ik je topicstart lees, voel ik dat het je niet heel lekker zit. Maar om dan jouw toekomst "schimmig" te noemen, gaat wel ver, er moet echt wel wat mogelijk zijn. Tegelijkertijd moet je jezelf ook een beetje kunnen verkopen, je hebt waarschijnlijk een hoop skills in huis, en het is de kunst om jouw skills in het licht te zetten, wat kan een bedrijf met jou?

Nu ik dit typ, bedenk ik dat er nog een vierde mogelijkheid is: detachering. Over het algemeen heb je daar redelijk goede salarissen, iig geen appel en een ei. Het voordeel is dat zo'n bedrijf jou kan helpen om binnen te komen bij "grote" bedrijven, en zodoende kan jij een mooi CV opbouwen. En het kost je niet 2/3 jaar om je master af te maken. Hoe sta je daar tegenover?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Een aantal jaar geleden zijn de diploma's voor de bachelor van zowel het HBO als het WO gelijk getrokken dus als het goed is heb je nu gewoon een BSc graad (Bachelor of Science) en daarmee kun je prima een baan vinden als softwareontwikkelaar. Bij zon beetje elke grote detacheerder zal je wel op gesprek mogen komen. Mijn broertje heeft twee niet afgemaakte bachelors (Wiskunde en Informatica) en had ook zo een baan bij één van die detacheerders. Ik zou me daar dus niet al te veel zorgen over maken, de markt is krap en je kwalificaties zijn ruim voldoende om te kunnen beginnen en op door te groeien.

Mocht je de ambitie hebben om door te groeien naar een wat hogere management positie (C-level) of architectenrol dan kan het niet hebben van een MSc bij de wat grotere en meer corporate bedrijven soms nog wel een uitdaging opleveren. Maar uit mijn persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat de beste Software Architecten waar ik mee heb gewerkt nog niet eens een HBO papiertje hadden dus dat zegt op papier ook niks, het opent alleen makkelijker deuren.

Mocht je toch terug willen naar de universiteit kijk dan eens naar de MSc Software Engineering aan de UvA, deze is slechts één jaar en heb je toch je master graad en in een relevant vakgebied, mocht je dit leuk vinden natuurlijk en het kost je niet zo heel veel tijd. Eventueel kun je dit later ook altijd nog in deeltijd gaan doen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:46
Ik heb ook nooit mijn MSc afgemaakt en dus 'alleen' een BSc diploma. Levert soms wat verwarring op als je wel vertelt dat je aan de Technische Universiteit hebt gestudeerd. Verder weinig problemen mee gehad, ik merk overigens steeds vaker dat er veel een soort intelligentie-testen worden afgenomen. Voor mij positief, want daar ben ik wel goed in. Uiteindelijk gaat het volgens mij om een diploma i.c.m. je werk-ervaring. Als je kan aantonen dat je in je werkzaamheden op MSc niveau zit, dan zijn er weinig bedrijven die daar een probleem van maken (ja inderdaad wel de grote consultancies etc).

Je startsalaris ligt waarschijnlijk iets lager, maar dat is na drie jaar werken in plaats van studeren waarschijnlijk wel meer richting een MSc-startsalaris.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik jouw was zou ik mijn vooroordelen laten varen en het gewoon proberen. Je kunt wel op eigen houtje besluiten dat bijna 30 te oud is, en dat je papiertje niets waard is, maar die beslissing is niet aan jou.

Concreet zou ik gewoon eens naar vacatures gaan zoeken en een paar sollicitaties de deur uit doen. Gewoon om te kijken hoe goed je in de markt ligt. Een gesprek is altijd vrijblijvend en het kan nooit kwaad om ervaring te krijgen. Wie weet vind je iets moois en anders kun je altijd nog besluiten je master's te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:55
quote: csinfinfcs
Mijn toekomst ziet er wat grimmig uit door de depressie/gemiste/onderbroken jaren. Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Je schrijft dat je toekomst er grimmig uitziet maar zoals ik het lees bedoel je het verleden.
Wat de toekomst brengt kan je zelf beïnvloeden....

Belangrijk om te weten is waarom je een depressie krijgt.
Komt het door school overbelasting?
Ging het niet lekker privé?
Het kan ook een toevallige samenloop van situaties zijn.
Bijvoorbeeld een scheiding, iemand gestorven die je dierbaar is of wat voor verandering in je leven dan ook.
Dan zijn volgens mij de triggers voor een depressie.

Maar als alles lekker loopt waarom zou je dan niet een cursus volgen of terug naar school gaan als je de capaciteiten daarvoor hebt!
Leren is leuk en brengt je altijd verder en wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Ik zou me niet te veel zorgen maken over die master. Enkele vrienden van mij hebben hun universiteit niet afgemaakt (dus ook geen bachelordiploma op zak) en zij hebben nu prima banen met een mooi salaris. Zonder master kom je voor sommige functies wellicht niet in aanmerking, maar dat is een kleine meerderheid op de arbeidsmarkt.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Als je de software engineering kant op wil zou je nog een 1-jarige software engineering master kunnen overwegen, iets wat ze bij de UvA ook aanbieden:

http://gss.uva.nl/content...software-engineering.html

Geeft je net even de 'finishing touch' om je theoretische kennis in praktische vaardigheden om te zetten.

Alle meerjarige CS masters zijn zover ik kan beoordelen te technisch: leuk en waardevol om te doen als je geïnteresseerd bent in de achterliggende theorie maar weinig toegevoegde waarde voor een engineer.''

Edit: dit in deeltijd doen is misschien ook interessant. Ik denk dat er prima plekken zijn waar je 2-3 dagen aan de slag kunt (zij het tegen lager salaris) en de andere 2-3 aan de opleiding kan besteden. Dan doe je er 2 ipv 1 jaar over, maar dat is nog te overzien.

[ Voor 19% gewijzigd door roger128 op 03-04-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:57
Het beeld dat je omschrijft is herkenbaar. Sinds het afbreken van mijn Master heb ik een aantal zaken geprobeerd. Wat me success heeft gebracht is een doodsimpel administratief uitzendbaantje bij een multinational van Nederlandse signatuur. Ik heb hier de kans gekregen om mijn talenten te bewijzen en ontplooien. Inmiddels werk ik er drie jaar, en na een aantal wisselingen en promoties werk ik gewoon op WO niveau.

Wat je vooral moet bedenken is wat je zelf wilt. Als jij ontwikkelaar wilt zijn op een zeer specifiek gebied, dan is een WO studie vaak een goed vehikel om je daar bekend mee te maken, en op basis van stages je ergens naar binnen te werken. Als je van het type bent dat graag hard werkt, en van je werk graag een success maakt, dan is gewoon aan de slag gaan waarschijnlijk iets voor jou.

Wat ik je vooral wil aanraden is: niet te lang doormodderen bij een baas die je niet de mogelijkheid geeft te groeien. Dat geldt voor iedereen, maar zeker voor schoolverlaters met ambitie. Zoek een plek waar je je thuis voelt, maar zeker ook waar je je kan (door)ontwikkelen.

Mocht je er trouwens echt niet uitkomen, dan bestaan er ook job coaches. Maak er gebruik van; al was het alleen maar om de reflectie die ze kunnen bieden. Op korte termijn misschien een grote investering, maar op lange termijn zeker de moeite waard.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een appel en een ei? Ik heb enkel een propedeuse en mag niet klagen over mijn ZZP inkomsten. Inmiddels sinds eind 2004 aan het freelancen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:25
Over het algemeen zijn software engineers dusdanig in trek dat je diploma niets uitmaakt. Je kennis wel natuurlijk. Het hangt wel een beetje van de regio af waar je in zit, kun je daar wat over zeggen?

Je geeft aan dat je bij 'grotere bedrijven' wilt werken. Is dat puur omdat je bij je huidige baan niet zo goed betaald krijgt, of zit er nog een bepaalde gedachte achter?

Als software engineer denk ik dat je in de praktijk meer leert dan op de opleiding. Ik zou die MSc dan ook achterwege laten, tenzij je er zelf erg veel waarde aan hecht, of tenzij je het idee hebt dat je kennisniveau nu te laag is en je dat zelf niet bij kunt spijkeren buiten een opleiding om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
Momenteel is de vraag naar devs zo groot dat je er best wel tussenkomt met een bachelor. Inderdaad begin je dan wat lager maar dat corrigeert toch enigszins. De vraag is eerder wat men gaat doen als de economie weer slechter gaat. Gaat men de dure masters eruit gooien of de goedkopere maar eenzijdigere (weet niet of dit echt zo is maar miss wel perceptie) bachelors. Het kan goed zijn dat je er met je master opeens niet meer tussenkomt wegens te duur in 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
paknaald schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:28:

Ik heb het laatste jaar van mijn WO master parallel gedaan aan een fulltime baan, voornamelijk door het 's avonds (meestal niet) en in het weekend (ook liever niet...) te doen. Er staat een jaar werk voor de afstudeerscriptie, en ik heb het in 3 jaar doorlooptijd gehaald, maar ik kan het niemand aanraden... het kost gewoon te veel energie. Wellicht als je maar 2 of 3 dagen zou werken is het te doen, maar niet naast een fulltime baan. Wel heb ik wat ik in mijn baan heb geleerd kunnen toepassen bij de scriptie, andersom heb ik er minder aan gehad :) Het is overigens wel een blijk van doorzettingsvermogen als het je wel lukt!

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 03-04-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
---

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:25
€2k is wel wat aan de lage kant. Normaal startsalaris zou zo rond de €2.5k zitten (soms wat lager, soms wat hoger). Doorgroeien bij gebleken geschiktheid kan afhankelijk van de werkgever, 5 tot 10% erbij per jaar is niet heel ongewoon. (Bruto bedragen allemaal trouwens)

Misschien moet je gewoon wat gaan rondkijken? Als je merkt dat iedereen per se een MSc wil zien (wat ik niet verwacht) of als je geen goed aanbod krijgt, dan kun je toch altijd nog doorstuderen?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeN op 03-04-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
€2.5k zou ik al goed vinden als startsalaris voor een semi-HBO starter. Afhankelijk hoe het secundair zit natuurlijk. Dat je na een aantal jaar er nog op zit is niet goed nee. Maar je moet ook niet verwachten dat je als je een master hebt direct €4k krijgt, ook al heb je wat werkervaring.

Maar goed, ik zou nog steeds aanraden dat je gewoon gaat solliciteren. Of dan detachering handig is, tja ik weet het niet. Ik heb het nooit gedaan, het heeft voordelen, maar ook nadelen. Om te beginnen: Wil je afwisseling of continuïteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:01
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op het moment zonder een WO master een nieuwe werkgever gevonden en ik heb nog niets van een glazen plafond gemerkt. Wat wel van belang is, je moet jezelf en je eigen expertise goed onder woorden kunnen brengen en als developer blijven groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:02:
Ik krijg wat uiteenlopende meningen hier. Zou je op basis van mijn reacties hierboven nog hetzelfde aanraden? Dank allen. :)
Detachering: ja, urenregistratie hoort er bij, maar kost je niet meer dan 10-15 minuten per week. Ik doe het 8 jaar, en kort door de bocht: detacheerders zijn commerciële ondernemingen, en ze zien jou als een investering waar rendement uit komt. De kunst is om win-win situaties te creëren: het bedrijf wilt rendement op jouw inzet, en jij wilt relevante klussen waar je een goed CV mee kan opbouwen. Als je ervaring wil opdoen bij de Boskalissen, Rabobanken en Shellen van deze wereld, zijn het prima bedrijven. Detacheerders zorgen ervoor dat jij daar binnen komt, jij kan werk doen dat je ligt en een mooi CV opbouwen. Als je opleidingen wil doen, staan ze daar bijna altijd voor open, want het draagt bij aan jouw marktwaarde. Met de jaren krijg je dan een soort "opwaartse spiraal" omdat je meer ervaring opbouwt en zo in kan stappen op hogere klussen.

Maar je moet jezelf de vraag stellen of dat je ligt. Het zijn commerciële toko's, ondanks alle mooie verhalen die ze soms hebben, moet je wel enigszins commercieel kunnen denken. Anders ga je geheid botsen of heb je het niet naar je zin bij zo'n bedrijf.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1