Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Check nieuwe PC voor audio/music production en casual gaming

Pagina: 1
Acties:

• AlphaWolf78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-10-2018
Hallo, (Mijn eerste post hier dus excuses mocht ik iets over het hoofd zien...)

Na een 10-tal jaren trouwe dienst heeft mijn oude PC (Asus P5K, Intel Q6600 en Nividia Geforce 8800) er de brui aan gegeven. Het moederbord (en veel bouwstof door renovatiewerken) blijkt de oorzaak te zijn. Waarschijnlijk kan ik wel nog ergens een tweedehands moederbord op de kop tikken maar ik was al een tijdje op zoek naar een excuus om nog eens een nieuw toestel te assembleren…

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De Desktop Tower PC zal gebruikt worden voor Audio/Music productie (Ableton, Fruity Loops, VST’s, …) en ook wat gaming. Full HD output is voldoende. Hoe stiller intern en extern hoe beter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ergens tussen de 1000 en 1500 euro (zonder de schermen)
Ik ben niet van plan vaak te upgraden (in mijn vorige PC heb ik enkel een SSD geplaatst en was ik terug 5 jaar zoet…).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik overweeg mijn M-Audio Audiophile 192 geluidskaart (PCI) verder te blijven gebruiken. Daarnaast behoud ik ook muis & klavier.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De laatste week heb ik me verdiept in allerlei reviews, guides en forums om zo geïnformeerd mogelijk de juiste componenten te kiezen. Hieronder mijn huidige selectie met daaronder mijn vragen, twijfels, ...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 166,95€ 166,95
1Gigabyte Z370-HD3P€ 130,50€ 130,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 208,31€ 208,31
1Fractal Design Define R5 Wit€ 105,95€ 105,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 119,98€ 119,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.016,54
  • CPU: Geen twijfel
  • Moederbord: Gigabyte Z370-HD3P -- heeft nog een PCI slot voor mijn huidige geluidskaart (M-Audio Audiophile 192) en is blijkbaar good value. Ook de Gigabyte Z370 Gaming K3 en ASRock Z370 Extreme4 (overkill) stonden op mijn shortlist.
  • GPU: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G -- Ik wou een GTX 1060 met 6 GB maar die zijn echt niet betaalbaar momenteel. Deze is blijkbaar ook tamelijk stil door zijn 2 fans.Is er een betaalbare stille GTX1060 met 3 GB?
  • Case: Fractal Design Define R5 Wit -- niet zoveel keuze voor strakke witte cases. Aan te bevelen qua geluid/stilte?
  • CPU Fan: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 – ik wil gewoon iets stils (geen overklokken). Scythe Mugen en Ninja 5 ook als opties maar waarschijnlijk overkill?Van fans ken ik heel weinig...
  • Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 – Alternatieven?
  • Seasonic Focus Plus 550 Gold – Modulair en semipassief en wordt vaak bejubeld.
  • Crucial MX500 2,5" 500GB – Ook een nobrainer.
Qua schermen wil ik 2 x 24” Full HD schermen met een eerder “business/studio”-look, het moeten geen rasechte gaming monitoren zijn maar wel capabel om af en toe een FPS te spelen. Ik heb mijn oog laten vallen op de AOC I2490PXQU. Enige andere suggesties?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processorgewijs: Intel (voor Audio nog altijd de safe choice...) en voor de videokaart blijf ik ook liever bij Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • LED’s en doorzichtige kasten zeggen me niks.
  • Hoe stiller intern en extern hoe beter.
  • Goeie prijs/kwaliteit
Ga je overklokken?
Overclocken is niet aan de orde

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag had ik jullie feedback, ‘zegen’ en advies over bovenstaande… Is alles wat gebalanceerd. Zie ik niks over het hoofd? Tips, Tricks, ... ? Vooral de fan ben ik niet zeker van…

Ook hoor ik graag waar goedkoopst maar legaal aan een W10 licensie te geraken...
Waar bestel ik best? Ik kijk naar Megekko, Alternate, Azerty,...

Alvast bedankt!

AlphaWolf78

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
Niet veel aan op te merken behalve dat de Define R5 vrij groot is voor wat je met deze pc wil gaan doen. Niet dat daar iets mis mee is.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:34
Zijn er W10 drivers voor een geluidskaart uit 2007?

Is het gebruiken van de interne audiochip geen optie? De ALC1220 is een adequate chip die niet onderdoet voor een PCI(e) geluidskaart.

Dat de Seasonic vaak bejubeld wordt is niet helemaal terecht. Zo beperkt Seasonic het gebruik van de PCIe aansluitingen tot 225w zodat de voeding maar als 400 - 450w te gebruiken is. Omdat het systeem met GTX 1050Ti maximaal 150w verbruikt is een 550w aan de hoge kant. Voorkeur voor modulair is onzin. In de R5 is ruimte genoeg om de paar kabels van een niet modulaire voeding weg te werken. Met een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W bijvoorbeeld heb je qua vermogen een passender voeding die onder elke belasting onhoorbaar is en meer beveiligingen heeft.

• AlphaWolf78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-10-2018
Beste youridv1 en Uszka,

Bedankt voor jullie check en 'zegen'! Ik heb jullie comments even doorgenomen, nog wat (reviews, guides) bijgelezen, ...

Wat audio betreft werkte die kaart/drivers onder W10 op mijn oude systeem nog perfect. Maar misschien is het idd ook tijd om die up te daten (naar een externe M-audio 2X2M interface). Op die manier hoef ik ook geen mobo met een oud PCI-slot uit te zoeken.
Ik heb geen ervaring met de ALC1120 (die idd een goeie chip is) maar ik kan me moeilijk voorstellen dat die dezelfde latency kan voorleggen als een M-Audio interface...

Dan het mobo, ik dacht dat ik beslist had met de Gigabyte HD3P maar gezien ik geen oud PCI-slot hoef twijfel ik terug. De Gigabyte heeft weinig PCI-E sloten en Fan-aanslutingen. Dus naar de toekomst toe beperk ik mezelf misschien wat... Vandaar dat ik nu eerder naar de MSI Z370 SLI Plus kijk (nochtans geen SLI nodig...) die kost slechts 10 € meer en lijkt me wat meer future-proof. Ik zoek dus een mobo met veel USB/poorten/features/slots maar geen cosmetische (RGB/Led/...) franjes... Nog suggesties?

De koeler blijft ook een pijnpunt, ik wil iets stil maar ook niet oversized en als ik het gewicht van die Scythe Mugen en Ninja zie schrik ik toch wat. Zeker gezien ik niet wil overklokken. Vandaar dat ik bij de Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 uitkwam, ook de Arctic Freezer 33 (die ook passief kan) lijkt me een optie... Iemand enig advies/ervaring met deze CPU fans? Of nog een alternatief? Installatiegemak krijgt extra punten...

Wat de voeding betreft heb je me aan het twijfelen gekregen :-) Enerzijds wil ik naar de toekomst toe (evt. een andere GPU binnen twee jaar) wat marge inbouwen maar anderzijds lees ik veel goeds over die BitFenix...

Case, CPU, RAM & SDD zijn beslist.

Qua monitor wil ik 2 x 24" Full HD's (IPS panel, strak, 'design', weinig rand, ...). Ik heb nu 2 x 19" en vind die fysieke scheiding nog altijd handig. Gaming-wise beperk ik me ook tot één Full HD-scherm op die manier (wat genoeg is...).een Ultra-Wide is dus geen optie. Nog wat meer onderzoek nodig...

Nog iemand zijn 2 cents, feedback, ideëen?

Bedankt!