Spontaan uitvallende PC tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
Hier een probleem dat zich wel vaker voordoet maar dan vaak te danken is aan de voeding, echter verdenk ik na het één en ander te hebben geprobeerd uit te sluiten nu mijn videokaart (ASUS Turbo GTX1060 - 6gb).

Om toch even bij het begin te beginnen leg ik het probleem voor de duidelijkheid even uit.
Sinds kort valt tijdens het spelen van bepaalde spellen mijn PC spontaan uit en start vervolgens weer op alsof er niets gebeurt is. Geen crashes, geen blue screens en ook geen fout meldingen, helemaal niks, de boel valt gewoon uit en start dan weer op. Ik ervaar het niet bij alle spellen die ik tot zover heb gespeeld maar het lijkt vooral voor te komen bij de meer grafisch belegen spellen. Bij Renegade Ops is het nog het consequentst en dat spel gebruik ik dan nu ook als een soort maat staaf.

Ik ben begonnen het één en ander uit te willen sluiten om te achterhalen waar het precies door komt. Zoals eerder gezegd dacht ik natuurlijk als eerste aan mijn voeding. Dit is een Cooler Master G650M en dat moet meer dan genoeg zijn voor mijn opstelling (New system (OC)), deze draaide immers al iets meer dan een jaar zonder problemen, dus dacht ik aan een achteruit gaande volt lijn of iets dergelijks. Ik heb met o.a. HWiNFO64 wat testjes gedaan en wat zaken bekeken maar hier leek niets out of the ordinary.
Na een CPU stresstest van zo'n 10 minuten bleef alles nog prima draaien dus dat het daar aan ligt durf ik uit te sluiten.
Aangezien het tijdens grafisch innemende toepassingen voorkomt verdenk ik dus vooral de connectie van voeding naar GFX. Het kan de voeding zijn, de GFX, of de PCIe poort.
De voeding kabel aansluiting verwisselen hielp iig niet dus dat is het niet.
Vervolgens heb ik een oudere videokaart geplaatst (EVGA Nvidia GTX260) en tot zover heb een aantal levels uit kunnen spelen van Renegade Ops terwijl voorheen de PC al uitviel binnen de eerste minuut van het starten van een mssie, wat dus eigenlijk doet wijzen op dat het door mijn GTX1060 komt. Maar is dat ook echt zo. Kan het het alsnog door de voeding komen? Voor ik een RMA probeer aan te vragen wil ik meer zekerheid. Hoe krijg ik die? Ideeën?

Beste antwoord (via -SambaL- op 04-04-2018 12:28)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:25
Ik zou voor de zekerheid toch even een andere voeding lenen en je GTX 1060 gebruiken, en dan kijken of je hetzelfde ervaart.

Dat is de beste manier om het uit te sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52
Controleer je stekkers van de psu naar mobo en cpu.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:25
Ik zou voor de zekerheid toch even een andere voeding lenen en je GTX 1060 gebruiken, en dan kijken of je hetzelfde ervaart.

Dat is de beste manier om het uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:29
Dit klinkt echt als een standaard voeding is niet genoeg onder zware load scenario. Van wat ik zie, heb je ook de voeding nogn iet helemaal uitgesloten. Maar, het is wel wat ' raar' omdat je voeding wel sterk genoeg moet zijn. Dus hij kan wat brak worden idd.

Gewoon een goede voeding lening, zoals hierboven staat, en uitsluiten.

Of je GPU in een andere pc testen om die uit te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:27
New system (OC). Haal de OC er eens af, bios resetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
De meeste tips heb ik geprobeerd maar loste het probleem helaas niet op. Uiteindelijk maar een nieuwe voeding gekocht met het idee dat als het probleem zich hierna nog steeds zou voordoen ik hem zou retourneren. Echter lijkt dat niet nodig want tot zover nog geen uitvallers gehad. Ik kan het voor de zekerheid nog wat langer testen maar na net voor uitwisseling van de voeding nog een uitval te hebben gehad na de eerste paar minuten gamen en nu na voeding wissel tijdens een speelsessie van een uur geen uitval te hebben gehad lijkt het me duidelijk.

Qua voeding ben ik voor de Corsair RM550x gegaan. Het is wat minder wattage maar mijn systeem zou onder maximum load zo'n 400 watt verbruiken dus een goede 550 watt voeding lijkt mij voldoende.
Ik zou nog kunnen upgraden naar de nieuwe Corsair RM750x voor alle zekerheid aangezien deze slechts een 10'tje duurder is maar dan zou ik het alleen doen om wat meer adem ruimte te hebben voor de toekomst.

OC duidt overigens aan dat de CPU met Game Boost op 4.1ghz draait in plaats van 3.5ghz, een XMP profiel staat aan en met de Asus GPU software wissel ik tussen verschillende boost profielen. Simpel overklokken dus, maar ik heb het wel in de berekening meegenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door -SambaL- op 04-04-2018 12:48 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hoe kom je aan 400w? Je systeem verbruikt niet eens 250w, eerder 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:57:
Hoe kom je aan 400w? Je systeem verbruikt niet eens 250w, eerder 200.
Klopt, maar als ik alle stroom vragende componenten +acc. bij elkaar op tel dan komt een usage calculator daar op uit. Uiteraard zal in een gebruiks situatie nooit alle componenten op het zelfde moment het max vermogen vragen maar het is wel belangrijk de grens te weten zodat je weet waar je minimaal aan moet voldoen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
PSUcalculators overdrijven graag. Als ik alleen mijn cpu invoer komt er al 273w uit, voor een 65w cpu! 8)7
Pagina: 1