Fietsen meenemen met een cabrio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-09 15:59
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe (en mijn eerste) auto gekocht en wil graag twee mountainbikes kunnen vervoeren. Nu heb ik wat op het internet gezocht naar oplossingen maar vraag me nu toch af wat de mede-tweakers de beste oplossing vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Peugeot 206cc 1.6 uit 2004
- 29" Trek X-Caliber 8 XL uit 2017

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou ik heb dus al wat rondgekeken. Als eerste zou ik denken aan een trekhaak met fietsendrager, alleen heeft de 206cc momenteel geen trekhaak en vind ik een vaste trekhaak niet zo mooi achter een cabriolet. Op het internet heb ik prijzen (incl. montage) gezien voor € 450 (vaste trekhaak) en € 570 (afneembare trekhaak) met kabelaansluiting. Nu is dit eventueel een mogelijkheid, maar dan moet ik ook nog een fietsendrager aanschaffen en vind ik dit nog best een smak geld.

Ook heb ik op printerest een foto gezien van een soort dakdrager. Alleen heb ik geen idee hoe je dit zou noemen en waar ik dit zou kunnen kopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZgpPPSs.png

Het is voor mij belangrijk dat het elektrische dak gewoon open en dicht kan en dat de fietsen op een veilige manier kunnen worden vervoerd. Zijn er nog methodes die ik over het hoofd heb gezien en hoe zou ik zo'n dakdrager-idee van de foto kunnen realiseren?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via All0The0Web op 03-04-2018 17:03)

• reit0705
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 23:08
Ik heb voor mijn laatste drie auto's de trekhaken in Duitsland besteld via eBay. Je hebt, als je rustig aan doet, een zaterdag sleutelen. Het is vrij eenvoudig om een trekhaak te monteren.

Voor jou auto heb je dan voor €150 een verwijderbare trekhaak + een passende kabelboom: https://www.ebay.de/itm/P...f24f88:g:sMEAAOSwFGNWTval

Kwaliteit is prima, veelal van Poolse makelaardij en vergelijkbaar met Bosal en Thule/Brink.
Let wel op dat je een 'Fahrzeugspezifischer E-Satz' bestelt, dan is de kabelboom plug&play.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Google zoektocht op '206CC bike carrier' leverde dit op:

https://www.micksgarage.c...-cc-2000-to-2010/products

https://www.amazon.co.uk/...CLE-CARRIER/dp/B011PVOBX4

http://www.boot-bag.com/C...Bike%20Rack%20Carrier.htm

Kijkende naar de constructie zou ik toch voor een trekhaak optie gaan overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 02-04-2018 21:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik gok dat zo'n drager ook niet goedkoop is, een trekhaak is zo gek nog niet. Een fietsendrager voor op de trekhaak kan je vaak voor een prikkie op marktplaats vinden.

edit: Die prijzen vallen me nog best mee al vind ik de constructie er niet al te geweldig uitzien.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2018 21:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:19
Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:40
Hoe wordt een trekhaak bevestigd op dit type auto? Is dat een aparte balk met bouten? Of dient er voor geboord te worden? En dient er veel in de kabelboom geknipt te worden? Of is het wat stekkertjes aansluiten?
Je zou eventueel op de sloop kunnen kijken of er eentje staat waar je de trekhaak vanaf kunt schroeven. Eventueel past de trekhaak van een 206 hatchback misschien zelfs?

Dat rekje op de kofferklep lijkt mij namelijk meer voor de sier, en niet gemaakt om daadwerkelijk fietsen op te vervoeren. Je zou de boel kunnen ontzetten als je daar fietsen op gaat vervoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor de afneembare trekhaak gaan, misschien niet de goedkoopste optie, maar je kan ook nog eens een (kleine) aanhanger meenemen, het is steviger, en over het algemeen beter voor je fietsen. (zitten meer in de luwte van de auto en krijgen dus minder krachten te verduren).
Vaak is het motortje voor een dergelijk dak niet berekend op extra gewicht tijdens het open of dicht gaan. De fietsen zullen dus er afmoeten wil je je dak open of dicht doen. (Of je moet snel een nieuwe motor willen aanschaffen, die waarschijnlijk duurder is dan je trekhaak en drager bij elkaar)
Afhankelijk van hoe handig je bent, is een trekhaak ook zelf te monteren, er hoeft niet geboord te worden, mischien een klein stukje uit de onderzijde van de bumper (niet zichtbaar) en met de juiste kabelset is het plug-and-play. Je kan voor een aanbieding op bijvoorbeeld marktplaats kijken. Gebruik je je fietsendrager niet zo vaak, dan kun je er ook voor kiezen om een "vaste" trekhaak te nemen. De kop laat zich vrij eenvoudig met twee bouten verwijderen en je houdt dan 2 strips metaal over die zichtbaar blijven. Die vallen niet heel erg op. Ga je elk weekend er met je fietsen op uit, dan is een afneembare trekhaak een gemakkelijkere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

All0The0Web schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:13:
Mijn vraag
€ 570 (afneembare trekhaak) met kabelaansluiting.
Weet niet of je achteruitrijd sensoren hebt maar houd er rekening mee dat bij een afneembare trekhaak de auto daar niet altijd mee overweg kan, deze worden dan ingesteld alsof de trekhaak niet afneembaar is.
Uit eigen ervaring kan ik je nog meegeven dat afneembaar bij vaak gebruik resulteert in het gewoon laten zitten. Het er afhalen is niet veel werk maar levert altijd vieze handen op, gedoe wanneer het regent. Heb ook 2 keer mensen achterop gehad waarbij ik geen schade had door mijn trekhaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 16:12

Mimiix

Professioneel Prutser

DukeBox schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:31:
[...]
Heb ook 2 keer mensen achterop gehad waarbij ik geen schade had door mijn trekhaak.
Alleen al hierom...

Voor de rest: Ik heb zelf ook een ouder autootje, met trekhaak. Mn Twinny load heb ik gratis van iemand gehad, ding is loeizwaar maar t maakt me niet uit daar ik hem niet vaak gebruik.

Ik heb deze:
https://www.marktplaats.n...-voor-op-de-trekhaak.html

maar dan nog ouder geloof ik.

Prima spul, werkt altijd en zit altijd goed!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor zoiets kun je een fietsendragers met zuignappen gebruiken, de Yakima SeaSucker series heeft een brede keus aan dragers.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Met relatief lichte auto's met voorwielaandrijving moet je ook eens denken aan het effect op de gewichtsverdeling.
De trekhaak is zwaar, de drager ook, en daarop dan 2 fietsen, en al dat gewicht zit een stuk achter de achteras.
Je krijgt al snel 50kg en meer gewichtsvermindering op de vooras, en dat rijdt niet echt lekker, want je krijgt meer onderstuur.

Een aanhangwagentje kan beter zijn, en dat kan je misschien huren ipv een drager kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:40
DukeBox schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:31:
[...]
Heb ook 2 keer mensen achterop gehad waarbij ik geen schade had door mijn trekhaak.
Voor een ongeluk staat of valt het een beetje met de omstandigheden. Soms is een trekhaak gunstig, maar het kan ook veroorzaken dat de balk waar de trekhaak op zit juist krom gedrukt wordt, in plaats van dat de hele bumper de energie van de botsing opvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 16:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Pyramiden schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:58:
[...]

Voor een ongeluk staat of valt het een beetje met de omstandigheden. Soms is een trekhaak gunstig, maar het kan ook voorkomen dat de balk waar de trekhaak op zit juist krom gedrukt wordt, in plaats van dat de hele bumper de energie van de botsing opvangt.
Klopt wat je zegt, alleen bij oude auto's is er geen kreukelzone. Bij mijn auto zit er een blak achter de bumper...

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Pyramiden schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:39:
Hoe wordt een trekhaak bevestigd op dit type auto? Is dat een aparte balk met bouten? Of dient er voor geboord te worden? En dient er veel in de kabelboom geknipt te worden? Of is het wat stekkertjes aansluiten?
Bij moderne auto's hoeft er niet in een kabelboom geknipt te worden. Bij het linker of rechterachterlicht zit vaak gewoon een stekker waar je de kabelboom voor je trekhaak in prikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Pyramiden schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:58:
Soms is een trekhaak gunstig, maar het kan ook voorkomen dat de balk waar de trekhaak op zit juist krom gedrukt wordt, in plaats van dat de hele bumper de energie van de botsing opvangt.
Dat zou niet mogen, bij ongeremde last (meestal tussen de 600 en 800 kg) kan er ook een flinke kracht op komen te staan. Dan is het hoe dan ook met zo'n kracht geweest dat er zowel met als zonder trekhaak er aanzienlijke schade is.

@All0The0Web Houd er ook rekening mee dat bij een afneembare trekhaak de verticale last soms ook minder is dan bij een vaste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:01
teigetjuh schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:02:
Persoonlijk zou ik voor de afneembare trekhaak gaan, misschien niet de goedkoopste optie, maar je kan ook nog eens een (kleine) aanhanger meenemen, het is steviger, en over het algemeen beter voor je fietsen. (zitten meer in de luwte van de auto en krijgen dus minder krachten te verduren).
Vaak is het motortje voor een dergelijk dak niet berekend op extra gewicht tijdens het open of dicht gaan. De fietsen zullen dus er afmoeten wil je je dak open of dicht doen. (Of je moet snel een nieuwe motor willen aanschaffen, die waarschijnlijk duurder is dan je trekhaak en drager bij elkaar)
Afhankelijk van hoe handig je bent, is een trekhaak ook zelf te monteren, er hoeft niet geboord te worden, mischien een klein stukje uit de onderzijde van de bumper (niet zichtbaar) en met de juiste kabelset is het plug-and-play. Je kan voor een aanbieding op bijvoorbeeld marktplaats kijken. Gebruik je je fietsendrager niet zo vaak, dan kun je er ook voor kiezen om een "vaste" trekhaak te nemen. De kop laat zich vrij eenvoudig met twee bouten verwijderen en je houdt dan 2 strips metaal over die zichtbaar blijven. Die vallen niet heel erg op. Ga je elk weekend er met je fietsen op uit, dan is een afneembare trekhaak een gemakkelijkere optie.
Met fietsen en al het dak open en dicht doen lijkt me niet handig nee.
Aan de andere kant, geen idee hoe ver dat dak naar achteren gaat bij het open/dicht doen, maar mogelijk moeten de fietsen er dan ook al af met een fietsendrager op de trekhaak.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-09 15:59
Bedankt voor alle reacties!

Afbeeldingslocatie: http://media.fastestlaps.com/1rltikd8464d/640x350m

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de fietsen kunnen blijven staan op de kofferbak mocht het dak open / dicht gaan en denk ik dat het met een trekhaak + fietsendrager wel zou moeten lukken.

Ik zal nog even goed kijken op internet voor de montage van zo'n trekhaak en dan hoop ik er zelf eentje van de sloop te kunnen scoren :P

Verder zal ik waarschijnlijk wel voor een vaste trekhaak gaan, aangezien het me eerlijk gezegd nog meevalt hoe moeilijk het is om die kogel te verwijderen en die aanzienlijk goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05
Je hebt ook fietsendragers die je achterover kunt kantelen, zodat je de achterklep kunt openen (of in jou geval misschien net wel het dak open/dicht kunt doen).

Hou ook rekening mee welke fietsen je wilt gaan vervoeren bij het uitzoeken van je drager.
-Electrische fietsen zijn bijv. zwaar, dus met een zware drager kom je snel over de maximale kogeldruk
-Mountainbikes zijn wat breder, dus als je een smalle drager hebt komen de fietsen tegen elkaar.
-Sommige dragers werken met een bevestiging aan de crank/trapas. Alleen bij sommige fietsen past dit niet (de oude twinnyload van mij ouders past niet in combinatie met mijn mountainbike en racefiets).

Indien je de fietsen op de auto plaatst, heb je nog twee aandachtpunten:
-Je moet de fietsen hoger tillen (ligt er aan hoe zwaar hij is natuurlijk) en ook een groter risico dat je je auto beschadigt (toch net ff met de trapper langs de auto schaven bij het optillen)
-Indien je fiets vies is (en vooral met regen) heb je alle zooi van je fiets (incl. kettingvet) op je auto liggen.

Zelf heb ik een fietsendrager van Spinder welke de fietsen klemt aan de zadelpen/frame. (ook weer een aandachtpunt of dit past bij je fiets)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

All0The0Web schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:21:
Ik zal nog even goed kijken op internet voor de montage van zo'n trekhaak en dan hoop ik er zelf eentje van de sloop te kunnen scoren :P
Misschien heb je hier iets aan: https://trekhaakmonteren....haak-met-7-polige-jeager/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• reit0705
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 23:08
Ik heb voor mijn laatste drie auto's de trekhaken in Duitsland besteld via eBay. Je hebt, als je rustig aan doet, een zaterdag sleutelen. Het is vrij eenvoudig om een trekhaak te monteren.

Voor jou auto heb je dan voor €150 een verwijderbare trekhaak + een passende kabelboom: https://www.ebay.de/itm/P...f24f88:g:sMEAAOSwFGNWTval

Kwaliteit is prima, veelal van Poolse makelaardij en vergelijkbaar met Bosal en Thule/Brink.
Let wel op dat je een 'Fahrzeugspezifischer E-Satz' bestelt, dan is de kabelboom plug&play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Tommie12 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:54:
Met relatief lichte auto's met voorwielaandrijving moet je ook eens denken aan het effect op de gewichtsverdeling.
De trekhaak is zwaar, de drager ook, en daarop dan 2 fietsen, en al dat gewicht zit een stuk achter de achteras.
Je krijgt al snel 50kg en meer gewichtsvermindering op de vooras, en dat rijdt niet echt lekker, want je krijgt meer onderstuur.

Een aanhangwagentje kan beter zijn, en dat kan je misschien huren ipv een drager kopen.
Dat van die gewichtsvermindering op de vooras klopt ten dele. Ik zal aan de hand van 5 afbeeldingen uitleggen hoe het precies zit.
  1. De auto weegt zonder fietsenrek 1125 kg.
  2. Dit is de schematische weergave, waarbij de 1125 kg op twee oplegpunten (de vooras en achteras) wordt overgebracht.
  3. De gestippelde rode lijn van 1125 kg kan worden ontbonden in twee ononderbroken lijnen die aangrijpen op de beide wielassen: 600 kg op de vooras en 525 kg op de achteras. De reden dat er meer gewicht op de vooras steunt, is dat door de motor het zwaartepunt wat verder naar voren ligt (dit is bij verreweg de meeste auto's het geval). In werkelijkheid gaat het om krachten, maar die zijn proportioneel met de gewichten (massa's). Daarom geef ik simpelweg de gewichten weer. De stippen geven aan waar de krachten aangrijpen.
  4. Nu hangen we er een fietsdrager aan. De fietsdrager, fietsen en trekhaak wegen samen 50 kg (geschat). De afstand tussen de wielassen van de auto bedraagt 245 cm, de afstand tussen de achteras en het zwaartepunt van de fietsen schat ik op een realistische 100 cm.
  5. De gestippelde oranje kracht die fietsdrager veroorzaakt, zorgt ervoor dat er extra gewicht op de achteras komt. Tegelijkertijd zorgt de fietsdrager er - net als bij een wipwap - voor dat de vooras wat omhoog wordt getrokken. Aangezien de vooras veel verder van de achteras vandaan zit dan de fietsdrager, is de kracht op de vooras proportioneel kleiner. Op basis van de afstanden leert een simpel lesje mechanica dat het slechts op 14,5 kg gaat. Op de achteras komt daardoor 64,5 kg extra gewicht. Aangezien er op de vooras al meer gewicht lag dan op de achteras en het niet om heel veel gewicht gaat (minder dan het gewicht van een extra passagier), is het onwaarschijnlijk dat de fietsdrager de wegligging van de auto nadelig beïnvloedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zqc8E2jfbCKM8lqQ9OQfCDw2/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMkOnE1RH2qSkkZuMG6ftpFM/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7rO5avdlURAF71AclbLl71P8/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lZatILZU9TUrLe9ILMcx0FIV/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YD8A8C24gdGxgLbJlw0vFUBO/full.gif

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik denk dat je het gewicht onderschat, en de 1m is ook te weinig.
Een normale fiets (geen e-bike) weegt makkelijk 10-15kg, en de trekhaak en drager zijn echt zware dingen.
Alles bij elkaar ga je makkelijk naar 75-80kg.
De afstand tot de achteras gaat makkelijk 120cm zijn.

Een tweede effect is de rijwind. Die gaan ook achteraan voor een moment zorgen dat de vooras omhoog trekt.

Maar ik heb ook niet geschreven dat de voorwielen omhoog zullen gaan, maar op zo'n kleine auto ga je dat wel voelen doordat bergop op natte weg de wielen een stuk sneller zullen doorslippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23
Tommie12 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:32:
Ik denk dat je het gewicht onderschat, en de 1m is ook te weinig.
Afbeeldingslocatie: http://www.tutorials3d.com/blueprints/206cc_2.jpg
1 meter is best realistisch. :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Die bol gaat makkelijk 20cm achter de bumper uit komen, en een fietsenrek doet daar zeker nog 40-50cm bij, maar het is de gemiddelde afstand die telt.
Kan kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

De afstand tussen de achteras en de achterkant van de auto bedraagt 60,8 cm. Dan is het zwaartepunt van de fietsdrager + fietsen + trekhaak op 100 cm achter de achteras volgens mij niet zo'n gekke aanname. Terecht stel je dat het totaalgewicht van fietsdrager + fietsen + trekhaak best wat hoger kan zijn dan de 50 kg die ik veronderstelde, namelijk 50 kg kogeldruk voor fietsdrager plus fietsen (meer is bij deze auto niet toegestaan) en daarbij nog het gewicht van de trekhaak zelf (ongeveer 30 kg).
Tommie12 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:54:
Je krijgt al snel 50kg en meer gewichtsvermindering op de vooras
Om het gewicht op de vooras 50 kg minder te maken, heb je een fietsdrager van 172,5 kg nodig. Dat lijkt me weinig realistisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Je hebt gelijk in stilstand.
Bij 120km/h komt er nog wat rijwind bij die stevig trekt.

50kg gewichtsvermindering zal je waarschijnlijk niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ook dat valt met een paar aannamen uit te rekenen. Eerst de luchtweerstand van de complete auto zonder fietsdrager maar eens berekenen. We rijden vandaag lekker door, zodat we echt veel weerstand hebben: 150 km/h.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/math/9/a/e/9aefe90983174c6ef1bc965d5ccb2de3.png

waarbij
F = kracht die de weerstand tijdens de beweging ondervindt
ρ = dichtheid van de lucht waarin de auto beweegt
v = snelheid
A = geprojecteerd oppervlakte loodrecht op de beweegrichting
Cw = weer standscoëfficiënt

Invullen:

ρ = 1,293 kg/m3
v = 150 km/h = 41,7 m/s
A = 1,673 m x 1,373 m = 2,30 m2
Cw = 0,35 (bron)

Berekenen: F = ½ x 1,293 x 41,72 x 2,30 x 0,35 = 904 N

Nu ga ik ervan uit dat we dusdanig hard rijden en de fietsen dusdanig veel weerstand geven dat het brandstofverbruik met 25% stijgt, we rijden immers nogal hard met twee fietsen achterop. Dat komt overeen met 226 N, oftewel het equivalent van 23 kg. Dat rond ik nog wat verder naar boven af: 25 kg. Dat rekent lekker makkelijk.
  • 6. De fietsen geven een weerstand die het equivalent is van 25 kg. Dat is bij een snelheid van 150 km/h vergelijkbaar met 26% extra weerstand/brandstofverbruik. De kracht op de fietsen grijpt nogal hoog aan: ik ga uit van 75 cm boven de wielassen.
  • 7. Met wat goniometrie is dat te herleiden tot 25 kg, die aangrijpt onder een hoek α op een afstand van 125 cm van de achteras.
  • 8. Deze kracht is gelijk aan een kracht die het equivalent is van 15 kg, die een moment haaks op de arm van 125 cm uitoefent. Zie het plaatje.
  • 9. Die kracht is te ontbinden in 7,7 kg die de vooras omhoog trekt en 22,7 kg die de achteras omlaag drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T1ZaQ0bQ4cSWFDF68DrE3LrE/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8pH8eqNtIcnRLEoKvuVd8P0W/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V94HQEZrDjb5Uhy03AWqiWee/full.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CuDtPHN02XspGKLbPi5XCH1M/full.gif

Zelfs in deze tamelijk extreme situatie komt er dus maar 7,7 kg minder gewicht op de voorwielen. Dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Om te beginnen, @Tomatoman je bent een nerd/vakidioot, fantastisch dit :)

1 element ben je wel vergeten, het dak kan open dus er komt sowieso al meer druk op de achteras afhankelijk van de stand. Een stalen dak kan best wel wat wegen...

Verder gaan bij onze cabrio (saab 93) gewoon de fietsen op de trekhaak! Dak kan dan niet meer open/dicht helaas dus vooraf goed baar de wolken kijken!

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 03-04-2018 20:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lens01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-06 21:58
*knip* spam

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 05-06-2025 01:20 ]

Pagina: 1