Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 14:43
Hallo allemaal,

Ik zit in een wat bijzondere situatie waar ik hopelijk wat advies van mede-Tweakers over kan krijgen. Het zit zo:
Ik ben afgelopen februari een avondopleiding gestart tot tweedegraads docent. Dit doe ik naast m'n werk, maar wel met de opzet om uiteindelijk in het onderwijs te gaan werken. Ik ben (wel na aanmelding van de studie) met m'n leidinggevende en de HR om de tafel gaan zitten en heb open kaart gespeeld. Dit vonden ze uiteraard niet leuk, maar ze waardeerden m'n eerlijkheid en dat ik rustig wilde afbouwen. Dat geeft hen in elk geval de gelegenheid geeft om iemand anders te vinden.

Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik per 1 oktober uit dienst ga. Dit is vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Ik heb hier op aangestuurd zodat ik dan kans op een WW uitkering heb, zodat ik de rest van de (2-jarige) opleiding financieel kan overbruggen, ook om m'n gezin mede draaiende te houden. En dan met name tijdens de niet/nauwelijks betaalde stages. In de overeenkomst is vastgelegd dat er "geen vruchtbare samenwerking voor de toekomst mogelijk is" en "dat de werkgever streeft naar een beëindiging van de dienstbetrekking". Er staat verder volgens mij niet zo veel bijzonders in, ik kan er zelf in elk geval niets op aanmerken (op wat spelfouten na).

Wat ik me afvraag:

- Zijn er instanties waar ik deze overeenkomst kan laten checken op "geschiktheid voor WW" ?
- Of zijn er hier tweakers die er verstand van hebben en er eens naar willen kijken (ik heb daarvoor het document van alle namen en persoonlijke data ontdaan by the way)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 22:38
"dat de werknemer streeft naar een beëindiging van de dienstbetrekking".
Dat zinnetje geeft je al geen recht op WW!!!

Hierin wordt aangegeven dat JIJ de overeenkomst wilt beeindigen en dat is voor het GAK genoeg om je geen WW-uitkering te geven.

[ Voor 32% gewijzigd door roches op 02-04-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

roches schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:56:
[...]
...........dat is voor het GAK UWV genoeg om j.................
GAK, das war einmal.....

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds wanneer heb je recht op ww als je zelf weggaat?

"dat de werknemer streeft naar een beëindiging van de dienstbetrekking"

Is toch zo?

Nix geen bijzondere situatie, wees blij dat je nog een paar maanden daar kan werken.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Olero schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:53:
Wat ik me afvraag:

- Zijn er instanties waar ik deze overeenkomst kan laten checken op "geschiktheid voor WW" ?
Jazeker zijn die er: juristen/advocaten.
Je zou imho met dergelijke vraagstukken niet moeten willen vertrouwen op info afkomstig van een forum, hoe goed bedoeld die info ook is.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 18:09
Je zit sinds 1-2 maanden in een avondopleiding die twee jaar duurt. In oktober wil je stoppen met werken en dan wil je WW krijgen tot het einde van die opleiding?
Wat is daarbij je gedachtegang? Het UWV verwacht dat als je in de WW zit, je druk gaat solliciteren naar ander werk, voor de volle bak. Dat conflicteert met een opleiding die je nog hebt lopen, dus er is een aardige kans dat je die moet staken. Dan ben je nog niet waar je wezen wilt.

De WW is niet bedoeld om je betaald te kunnen laten studeren (waar je zelf voor kiest) als je daarvoor zelf je werk opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Mijn vrouw is ook zelf vertrokken bij een werkgever, wel is waar via een niet uithoudende situatie

Maar ze kreeg gewoon der WW.

Dus zelf weggaan zegt niet gelijk je niets kan regelen of krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Mektheb op 02-04-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ts is denk ik anderhalf jaar te vroeg met z'n werkgever om tafel gegaan. Als het er om gaat je gezin draaiende te houden tijdens een carrièreswitch dan moet je de inkomstenkant waarborgen. De betaalde baan dus. Dat gaat wringen bij die stages, maar dat moet je dan pas regelen qua schema's. Nu geef je te vroeg een baan op, is er via deze vaststellingsovereenkomst waarschijnlijk geen recht op WW, nog los van dat de WW hier ook niet voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Mektheb schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:10:
Mijn vrouw is ook zelf vertrokken bij een werkgever, wel is waar via een niet uithoudende situatie

Maar ze kreeg gewoon der WW.

Dus zelf weggaan zegt niet gelijk je niets kan regelen of krijgen.
Dat is een geheel andere situatie dan waar TS mee te maken heeft.
Bij TS is er geen sprake van een onhoudbare situatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 20:00
Jeetje wat een instelling: “Laat t collectief mijn anderhalf jaar maar overbruggen terwijl ik lekker thuis zit, een beetje tv zit te kijken...”

Als je echt dit wil, dan had je gespaard om deze anderhalf jaar te overbruggen.

Of je buffelt door en doet de studie naast je werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Marber op 02-04-2018 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 14:43
Guttegut wat een reacties. De zin met werknemer moet werkgever zijn. Sorry voor de verwarring.

Maar ik zal zelf ergens anders wel navraag doen. Het heeft inderdaad geen zin dit op een forum te vragen.

Ik heb nog lang niet de hele privé situatie geschetst en het feit dat m'n werkgever zo meewerkend is heeft z'n redenen (oa ben ik vader van een drieling)

Maar gooi hier maar n slot op, ik heb geloof ik niet heel veel de behoefte om mezelf te moeten verantwoorden en had naar mijn mening een paar simpele vragen gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:43
Olero schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:49:
Guttegut wat een reacties. De zin met werknemer moet werkgever zijn. Sorry voor de verwarring.

Maar ik zal zelf ergens anders wel navraag doen. Het heeft inderdaad geen zin dit op een forum te vragen.

Ik heb nog lang niet de hele privé situatie geschetst en het feit dat m'n werkgever zo meewerkend is heeft z'n redenen (oa ben ik vader van een drieling)

Maar gooi hier maar n slot op, ik heb geloof ik niet heel veel de behoefte om mezelf te moeten verantwoorden en had naar mijn mening een paar simpele vragen gesteld.
Tip: je zou de opleiding gewoon kunnen volgen NAAST een baan in het VO.

Je mag zonder opleiding al voor de klas beginnen (laagste klassen vmbo) en dan zou je bijvoorbeeld 4 dagen kunnen werken combineren met 1 dag studie?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tsja, wat verwacht je dan? Gros van de mensen hier betaalt netjes WW-premie en jij komt even vragen hoe je gemakkelijk kunt regelen dat je even anderhalf jaar uit die pot mag snoepen. Houd gewoon je baan, en zoek iets anders als je er geen zin meer in hebt. WW is voor mensen die ongewild of onbedoeld zonder werk komen te zitten om even te overbruggen tot ze weer een baan hebben. Niet voor mensen die het even niet zo handig hebben gepland met hun opleiding en op onze kosten huispapa willen spelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Beste @Olero ,

Er zijn mensen die dit soort overeenkomsten kunnen nakijken en eventuele voetangels en klemmen er uit kunnen halen, dat kan bij een advocaat. Het lijkt me érg verstandig als je de vaststellingsovereenkomst door een advocaat laat nakijken. De 'investering' die je doet, verzekert je van het veiligstellen van eventuele rechten op een WW-uitkering. Immers, penny wise, pound foolish.

Verder, vanaf ongeveer de meivakantie tot en met, ongeveer, eind september, is het 'transferseizoen' in het onderwijs, er worden dan veel vacatures, ook voor docenten ICT gepubliceerd. Mogelijk kan je dan al in het nieuwe schooljaar starten. Zeker in het MBO is het niet ongebruikelijk om als 'onbevoegd' docent te starten, als je over de juiste vaardigheden en motivatie beschikt zal het niet heel moeilijk zijn om een baan te vinden per september '18. Daarnaast zijn er voor zij-instromers, zoals @Verwijderd al opmerkte, speciale regelingen.

Realiseer je wel dat de WW niet bedoeld is voor het financieren van een, anders onbetaald, studieverlof. Het is een verzekering tegen onvrijwillige werkeloosheid. Ondanks dat ik niet de gewoonte heb om de moraalridder uit te hangen, hecht ik er wel aan om aan te geven dat je misbruik wilt gaan maken van een regeling. Je handelt niet anders dan figuren van wie, aan het einde van iedere vakantie, de camera, telefoon of iPad 'gestolen' is. Ik raad je aan om je morele kompas opnieuw te laten kalibreren.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39

En wat doet die drieling er dan toe of de rest van je privésituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
Je kunt de vraag gewoon stellen bij het UWV. Op die manier kom je ook nooit voor verrassingen te staan. Geef duidelijk aan dat je een studie wil doen voor omscholing en dat je daarom niet zal solliciteren in die periode. Het UWV kan je vertellen of dit haalbaar is of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:31

Theo

moederbord

Vergeet niet dat als je in een WW zit je een sollicitatieverplichting hebt. Je WW is 'loon' waarbij je werkgever het UWV is en je takenpakket bestaat uit het zoeken naar passend werk.

Solliciteer je niet actief naar relevant werk dan zul je gekort worden op je WW, indien je niet het gehele recht erop verliest...

Er is echter een uitzondering :) Wanneer je vanuit het UWV een cursus volgt verlies je tijdelijk je sollicitatieplicht omdat je bezig bent met een cursus of training. Ik ga er echter wel vanuit dat dit niet het geval is voor een cursus van twee jaar.....

Dat zaken met je huidige werkgever goed geregeld zijn dat maakt niet uit. Na oktober heb je met hem niks meer te maken maar ben je automatisch in 'dienst' van het UWV, en zul je je moeten houden aan hun regels.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, ik splits hem in tweeën. Het klopt dat je vanuit iets anders richting het onderwijs gaat, toch?

a) Jazeker kan je het laten checken. Je ziet zelf vaak als onderdeel van de VSO een reservering voor juridisch advies staan. Dit is meestal zo'n € 900,- en een jurist leest dan na of de teksten kloppen, ligt ze eventueel aan je toe en rekent eventuele tegemoetkomingen na (bijvoorbeeld obv een sociaal plan). Zij kunnen daar ook wel een inschatting maken van de mogelijkheid op ww, maar ik denk niet dat ze daar garantie op geven.

b) Je neemt denk ik wel een risico. Een kleine, denk ik, maar toch. Het gaat volgens mij uiteindelijk om de geest van de wet/richtlijn en niet per se over de letterlijke tekst toepassing. Bij een klein beetje onderzoek val je dan denk ik behoorlijk door de mand en ik denk (hoop) dat het UWV daar vrij hard in gaat.

Ook ik heb niet echt de behoefte om de moraalridder (wat een rotwoord is voor mensen die gewoon graag de regels volgen en misbruik daarvan afkeuren) uit te hangen, maar ook ik vind dat in deze situatie wel lastig. Ik ken uiteraard je situatie niet, maar als jij dat relevant vindt, moet je dat misschien toevoegen. Dat is denk ik geen garantie op sympathie van de leden van dit forum ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Misschien laten toetsen door het UWV zelf??

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:47
Guttegut wat een reacties. (...)
Het heeft inderdaad geen zin dit op een forum te vragen. (...)
ik heb geloof ik niet heel veel de behoefte om mezelf te moeten verantwoorden en had naar mijn mening een paar simpele vragen gesteld.
Je hebt een paar simpele vragen gesteld en je krijgt een paar simpele antwoorden. Bevallen die antwoorden jou niet? Daar kunnen we niets aan veranderen.

De WW is een uitkering bij onvrijwillige werkloosheid. Je vertelt zelf al dat daar geen sprake van is.

Dan is er toch de mogelijkheid om WW te ontvangen na een vaststellingsovereenkomst. Je hebt ook een aardige kans dat je WW gaat krijgen als de vaststellingsovereenkomst aangeeft dat het initiatief bij de werkgever ligt. (wat dus in feite niet zo is, maar soit)

Als je dan WW krijgt zal je moeten solliciteren, en ook moeten aantonen dat je voldoende solliciteert.
Als je voor fulltime WW krijgt zal je ook voor fulltime moeten solliciteren.
Dat kan je combineren met een avondopleiding, maar dan kon dat met je oude baan ook?
Ik verwacht niet dat je vrijstelling krijgt van de sollicitatieplicht.

Al met al denk ik dat je een verkeerd beeld had van wat de WW precies is en inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dan de werkgever een ontslagvergunning aan moeten vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:44:
Zou dan de werkgever een ontslagvergunning aan moeten vragen?
Die gaat dat nooit doen. Kost bakken met geld en mogelijk levert het nog problemen op later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Ik heb ooit gebeld met het UWV over een soortgelijk geval:

situatie: was fulltime bezig met schrijven van dissertatie (kost ~1 jaar). Geen aanstelling meer.
UWV: "dan ben je dus effectief niet beschikbaar voor werk, je krijgt dan dus geen uitkering."

En ik snap dat wel.

Overigens zei de telefoniste van het UWV dat ik dan eigenlijk maar moest liegen daarover |:( , maar dat durfde ik niet aan want=fraude. Bovendien, toch moet je hoe dan ook sollicitatiebrieven schrijven, anders krijg je ook niks. (je zou maar eens per ongeluk aangenomen worden O-) )

Hoe dan ook, ik mik nog steeds op bepaalde overheidsbanen en dan is een uitkeringsfraude op je blazoen niet heel handig. Alleen jah, ik had dus geen kroost om voor te zorgen en centen op de bank, dus praktisch gezien was het anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch werkelijk niet te geloven hoor. Een uitkering is geen gratis geld, een cadeautje of geld wat aan een boompje hangt wat valt als je er aan rammelt. Het wordt bijelkaar gebracht door alle mensen die op onmogelijke tijden werken, risico's nemen, in de file staan en zich elke ochtend in hetzelfde stramien maar weer naar kantoor slepen.

Je had iets meer moeten sparen en zelfvoorzienend moeten zijn. In mijn ogen ben je nu niks meer dan een uitvreter die de staatsruif leegvreet. Dit is voor mij gewoon misbruik maken van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:29

Heb de mijne inderdaad door m'n rechtsbijstand laten checken. Je moet inderdaad opletten dat de formulering goed is en jouw geen blaam treft. Het zou dan ook zo moeten zijn dat je werkgever van je af wilt vanwege verschil van inzicht bijvoorbeeld, niet omdat je je werk niet goed doet of omdat je zelf weg wilt.
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:02:
Dit is toch werkelijk niet te geloven hoor. Een uitkering is geen gratis geld, een cadeautje of geld wat aan een boompje hangt wat valt als je er aan rammelt. Het wordt bijelkaar gebracht door alle mensen die op onmogelijke tijden werken, risico's nemen, in de file staan en zich elke ochtend in hetzelfde stramien maar weer naar kantoor slepen.

Je had iets meer moeten sparen en zelfvoorzienend moeten zijn. In mijn ogen ben je nu niks meer dan een uitvreter die de staatsruif leegvreet. Dit is voor mij gewoon misbruik maken van het systeem.
1. Volgens mij wil de werkgever afbouwen, maar niet voor de tijd die TS z'n opleiding duurt?
2. TS is bezig met een nieuwe opleiding om daarmee aan de slag te gaan.

De ideale overbrugging moet misschien nog even gevormd worden, maar ik vind je reactie overtrokken. Mensen die zich gedragen zoals je schetst doen geen opleiding en vragen geen hulp op fora, maar melden zich ziek en zitten te zappen op de bank c.q. brouwersbier op een bankje te drinken. Dus ja: uitkering is niet iets om lichtzinnigs over te doen, maar TS (en/of je punt) help je niet door hem zo in het hoekje van beroepsuitkeringtrekkers te duwen.

[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-04-2018 18:14 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Kom op zeg, TS wordt wel erg hard aangevallen. Na de tweede post begreep hij het volgens mij wel.

On topic:
Heb je rechtsbijstand? Zou de overeenkomst daar laten checken. En zoals eerder, plat, geformuleerd denk ik dat je niet 2 jaar je studie kan blijven volgen zonder ernaast te werken. Zijn er geen andere opties voor je? 2/3 dagen in de week werken bij een andere baan wellicht al richting onderwijs? Mijn vriend begon 4 jaar terug als docent UX/programmeren zonder onderwijsbevoegdheid op het hbo, met als voorwaarde dat hij die binnen 2 jaar haalde. Dat was ene cursus van niks dus die was in 1 periode binnen. Ondertussen zijn de hbo regels wel iets aangescherpt, volgens mij moet je nu sowieso een WO master hebben? Maar wellicht kan mbo of voortgezetonderwijs, afhankelijk van je ambitie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:10:
[...]

Heb de mijne inderdaad door m'n rechtsbijstand laten checken. Je moet inderdaad opletten dat de formulering goed is en jouw geen blaam treft. Het zou dan ook zo moeten zijn dat je werkgever van je af wilt vanwege verschil van inzicht bijvoorbeeld, niet omdat je je werk niet goed doet of omdat je zelf weg wilt.

[...]

1. Volgens mij wil de werkgever afbouwen, maar niet voor de tijd die TS z'n opleiding duurt?
2. TS is bezig met een nieuwe opleiding om daarmee aan de slag te gaan.

De ideale overbrugging moet misschien nog even gevormd worden, maar ik vind je reactie overtrokken. Mensen die zich gedragen zoals je schetst doen geen opleiding en vragen geen hulp op fora, maar melden zich ziek en zitten te zappen op de bank c.q. brouwersbier op een bankje te drinken. Dus ja: uitkering is niet iets om lichtzinnigs over te doen, maar TS (en/of je punt) help je niet door hem zo in het hoekje van beroepsuitkeringtrekkers te duwen.
TS wil rustig afbouwen. Dit is gewoon niet waar een WW voor is. TS stuurt zelf aan op ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:29
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:29:
[...]

TS wil rustig afbouwen. Dit is gewoon niet waar een WW voor is. TS stuurt zelf aan op ontslag.
Dan niet nee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik snap even niet waarom de werkgever in oktober al van TS af wil. Bij goed werk kan dat toch ook een jaar later?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:08

ptjuh

New day, same old shit

Ik denk dat TS niet mee rgaat reageren... ;w

Want hij krijgt

a) goed advies

en

b) Vooral op zijn ***** 8)7 omdat hij een vraag stelt om het WW systeem te misbruiken. En iedereen die normaal niet de "moraalridder" uithangt dit nu zelfs wel doet!

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik in ieder geval nog een welgemeend advies geven aan TS... haal je echte naam uit je Tweakers-profiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook wel 1.5 jaar gratis geld ..man man wat een instelling .....

Ik hoop dat je recht er op verspeelt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
Ik heb er weinig zin in dat mijn zuur afgedragen belastinggeld naar deze figuur gaat. Doe er maar iets beters mee.
Pagina: 1