Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 10:53
Ik vraag me af of het mogelijk is het geluid dat via de pc gaat via mijn versterker te laten lopen en welke rol de videokaart daarbij kan spelen. Met andere woorden. Heeft de videokaart een audio uitgang die ik kan aansluiten op mijn versterker. En dan bedoel ik niet een hoofdtelefoonuitgang, maar een aux uitgang.
Vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je linkt een niet-bestaande videokaart dus dat scheelt al een stuk met nadenken :)

Veel videokaarten hebben HDMI en daarover kan ook geluid. Prik HDMI in GPU en receiver en tadaaaa *O* *O*

Maar ja, je hebt vast een handleiding bij je videokaart en/of je receiver gekregen; staat daar nou werkelijk absoluuuut niks in over welke signalen over welke poortje/kabeltje te verkrijgen zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:19
Zou handig zijn om te vermelden over welk merk en type versterker het gaat. Daarnaast hoe de rest van de pc eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
En als je HDMI naar optisch of gewoon stereo wilt: https://www.onlinekabelsh...jUz0HxgS7S3UaAotaEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Dank u allen voor de reacties.
Handleidingen heb ik doorgenomen, maar nog niet gevonden wat ik zocht. Wat ik heb gevonden is het installeren van de drivers voor de videokaart. De videokaart heeft een DVI, een VGA en een HDMI uitgang, HDMI en DVI gebruik ik op dit moment voor twee beeldschermen, maar dat kan uiteraard veranderen.
De versterker is een NAIM Nait 3 versterker en de aux heeft tulp-stekkers als ingang. De Naim heeft geen HDMI ingang.
De PC heeft een Intel i7-6700, Nvidea Geoforce GT730 4 gb, 16 GB RAM, Asus B250M moederbord. Linux Mint 18.3 Cinnamon-64 bit.
Ik zal zeker eens goed kijken op de onlinekabelshop of daar een oplossing ligt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Laatst online: 20:32
Je moederbord heeft achterop audio-uitgang. Limoengroen-kleurig is het stereo uit signaal. Daar kan je een kabel als deze op aansluiten:

https://www.conrad.nl/p/h...h-koppeling-zwart-1382984

en dan een tulp verlengkabel naar de tulp ingang van je versterker.

Als je tegelijkertijd ook versterkte PC-speakers erop aan zou willen sluiten, dan kan je een verloop van male jack naar 2x female jack gebruiken om het geluid en over je hifi-versterker en over de PC-speakers tegelijk te laten verlopen, zo heb ik het zelf. Geluid balanceren maakt het wel makkelijker als de versterker van de PC-speakers dan over een volumeknop beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
FairPCsPlease, dank, Zoals jij het omschrijft heb ik het nu ook, (had ik in het begin wel kunnen vermelden) maar ik vind het geluid matig. Dat is de reden waarom ik opzoek ben naar een methode om het geluid via de videokaart over de PC te laten lopen. Kijken of dat een beter geluid geeft. Ook heb ik gekeken naar de mogelijkheid van een externe of losse DAC, maar dat is weer prijziger. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoiets http://www.allaboutadapters.com/hdtoop51stau1.html ? Dit is de eerste dat ik vond dus wrs zijn er andere.

[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 02-04-2018 20:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

dirkjanl schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:07:
Ik vraag me af of het mogelijk is het geluid dat via de pc gaat via mijn versterker te laten lopen en welke rol de videokaart daarbij kan spelen. Met andere woorden. Heeft de videokaart een audio uitgang die ik kan aansluiten op mijn versterker. En dan bedoel ik niet een hoofdtelefoonuitgang, maar een aux uitgang.
Vriendelijke groet,
Je kan een DAC aansluiten op bijvoorbeeld S/PDIF (USB is ook mogelijk maar S/PDIF is waarschijnlijk beter) en van daaruit doorsturen naar de versterker. Het hangt er maar net van af wat voor speakers je gebruikt en wat je eist van je geluid. In PC-kasten is er veel elektromagnetische interferentie, dat is bij digitale signalen niet zo'n probleem maar analoge signalen kunnen flink worden vervormd en vaak zijn de componenten van een moederbord ook niet top. Het hangt dus erg af van je hardware, speakers en gehoor wat voor jou de beste oplossing is.

schiitt-Europe heeft leuke DAC's, alleen kan je er al maandenlang geen versterker kopen. :?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 02-04-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Hebben die pc & versterker geen SPDIF?

Edit: Die nait3 heeft geen coax/spdif zo te zien

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 02-04-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 00:19
Misschien is pricewatch: Behringer U-Control UCA222 een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
PC en versterker hebben geen s/pdif. De aux ingang op de versterker is met twee tulp stekkers. Dus als het een DAC wordt gaat het via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Uszka, dat is zeker een optie! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 12:50
Ik heb 2 van deze Behringers versleten, prima voor een mobiele studio maar kwaliteit is niet heel veel beter zo niet slechter dan je onboard moederbord aansluiting.

Ga voor een DAC, wellicht is de audioquest dragonfly iets voor je?
pricewatch: AudioQuest Dragonfly Black USB DA-converter

Of ingebouwd: pricewatch: M-Audio Audiophile 2496

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
mr.DJ95, hier een berichtvan DJ uit 1955 ;-)
Dank voor je reactie, het gevoel dat een DAC een betere keuze is kreeg ik ook al de posts hier en op Facebook doornemend. Ik hoorde gisteren dat mijn zwager CambridgeAudio Dac heeft, is hij erg tevreden mee en hij stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de muziek (maar ja, dat is erg persoonlijk): https://www.cambridgeaudi...-home-cinema/dacmagic-100

Vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Het is ook afhankelijk van wat je (oren en brein) kan waarnemen. Die Dragonfly is een populaire oplossing voor laptops omdat het klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
CHBF, dank, dat besef ik me. Zo ben ik 18 jaar geleden na een zoek en hoor tocht uitgekomen op de Naim versterker en cd speler. De Dragonfly lijkt me een mooie oplossing voor onderweg. De DagMagic voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
mr.DJ95 schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:46:
[...]

Ik heb 2 van deze Behringers versleten, prima voor een mobiele studio maar kwaliteit is niet heel veel beter zo niet slechter dan je onboard moederbord aansluiting.

Ga voor een DAC, wellicht is de audioquest dragonfly iets voor je?
pricewatch: AudioQuest Dragonfly Black USB DA-converter

Of ingebouwd: pricewatch: M-Audio Audiophile 2496
mrDJ95, vraag: Weet jij toevallig ook of het werkt onder LinuxMint 18.3 Cinnamon?

Vriendelijke groet
Pagina: 1