Ware het niet dat de A61 een chronische bouwput is, en veel smaller, dus als het een keer raak is, is het ook een flink stuk meer raak. Het is bovendien om (niet als je naar München/Salzburg rijdt, wel als je richting Wien/HU gaat) en met lagere snelheidslimieten, dus het kost je zo een uur extra. Niet dat dat op een road trip erg is, maar wel iets om bewust van te zijn.
Heidelberg is daarentegen qua steden een goede tip, een beetje de Leiden van Duitsland, middeleeuwse universiteitsstad met prachtige kasteelruines op de heuvel erboven. Probeer de absinth-bar de vermijden, is niet bevorderlijk voor je rijvermogen de volgende dag
Alternatief dat een tikje verder rijden is (richting AT grens) maar niet verder om: Bamberg. Befaamde noord-Beierse middeleeuwse stad waar je kunt overnachten in een 500-jaar oude herberg en dat op iedere straathoek een brouwerij heeft. Detail: lokale specialiteit is rookbier, moet je van houden...
Linz is IMHO beetje meh. In die buurt is Wels (15km eerder langs zelfde snelweg) mooier. Of rij even naar het noorden naar Cesky Krumlov. In de zomervakantie overvol met toeristen, maar buiten het seizoen mooi te bezoeken. Vestingsstadje in zuid-Bohemen. Of rij wat verder door (snelwegen in AT zijn prima) en pak een overnachting in Bratislava (SK). Even wat anders, goedkoper dan omringende landen en vooral de moeite waard voor de uitzicht vanaf het kasteel - links de oude binnenstad met pittoreske torens en daken, midden een brug over de Donau waar de Erasmusbrug niets bij is, dan rechts Petrzalka, een enorme zee van Communistisch betonbouw. Die contrast is geweldig.
Dag 3:
Linz > Tiszasüly, Hongarije (deze heb ik even gegokt, er zijn meerdere plaatsen die met "Tisza" beginnen en da's het enige dat in je screenshot zichtbaar is).
De Tisza is de tweede rivier van HU; ontspringt in Erdely (Transsylvanie dus, maar de Hongaren hebben nog steeds geen vrede met het feit dat die Wallachische schapenherders het daar voor het zeggen hebben

) en gaat in een grote boog door HU totdat het bij Szeged de RS grens over gaat en voorbij Novi Sad in de Donau vloeit.
Wien is groot en niet enorm autovriendelijk. Je kunt wel aan de rand parkeren, of duur in het centrum, maar het is echt een stad dat een bezoek op zich waard is, waar je niet de helft van je tijd (letterlijk) kwijt wilt zijn in druk verkeer en zoeken naar parkeerplek. Daarom dat ik het veel kleinere en goedkopere Bratislava aanraad. Idem voor Budapest, Frankfurt en Praha - stuk voor stuk prima steden, maar op een korte road trip geen efficiënte bestemming. Pak dan bijv resp Esztergom (kathedraal!!!), Worms (ook al kathedraal

) en Kutna Hora (grafkelder) als alternatieven. Als je die grote steden wilt bezoeken, doe dat in een aparte trip.
En verder komen er nog wat geintjes bij met rijden in 't buitenland: Mileusticker (Umweltplakette) kan nodig zijn in Duitsland om de stadscentra in te komen,
Niet alleen de centra, in een aantal grotere steden voor bijna alles buiten de snelwering nodig. Nog een reden om daar weg te blijven.
andere autospullen (veiligheidshesje voor iedereen, gevarendriehoek, verbanddoos (niet voorbij houdbaarheidsdatum))
Yep. Vooral hesje en gevarendriehoek, want pech is een veel grotere risico dan daadwerkelijk ongeluk.
President schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:38:
[...]
Het is niet eens zoveel omrijden
Het triest worden daar kan ik niet voor een ander over oordelen. Ik vond het indrukwekkend om allemaal gezien te hebben en ga ook zeker mijn zoon straks mee nemen als hij 12 jaar is en hij het interessant vindt. Triest werd ik er niet van, wel stil.
Het is een kwestie van wat je wilt doen. Ik ben met mijn dochter rond die leeftijd naar Bergen-Belsen geweest, dat maakte behoorlijk indruk. Maar ik zou minder snel een dergelijk bestemming aandoen bij een road trip met vrienden (laatste keer dat ik zo'n trip had besloten een paar vrienden te doen alsof ze het standbeeld van Tito op z'n mausoleum een pijpbeurt gaven, met bier in andere hand...).
Wat je echt niet mag missen:
- reisverzekering
- reisdocumenten
- inzicht in wetten van de landen waar je doorheen rijdt
- pech verzekering
- nakijken welke benzine er in je auto kan & de diverse benamingen ervoor
- woordenboekje of reisgidsje; Engels is niet overal vanzelfsprekend!
- CreditCard
- Cash ergens verstopt in de auto voor de zekerheid
- muntgeld (alhoewel tol meestal met creditcard kan)
- info over zorgverzekering
Die verzekeringen zijn overrated, zeker binnen EU waar je zorgverzekering alles op dat vlak dekt. Pechverzekering is bij een leasebak vaak al vanuit leasemaatschappij aanwezig, en bij een oud brik zie je vaak dat ze geen repatriëring vergoeden vanaf X-jaar (vaak letterlijk: X=10).
Qua wetten en brandstofnamen is de landeninfo op anwb.nl meer dan afdoende. Ipv een papieren reisgids kan ik de Wikivoyage-app aanraden. Dat is niets meer dan een offline reader voor de Wikivoyage reis-wiki. Daar vind je ook praktische landeninfo en minimale taaltips. Overigens, dat het offline is, is niet zozeer nodig voor de kosten (want toch geen roamingtarieven meer), maar handig als je ergens simpelweg geen dekking hebt, wat in deze of gene Tisza-aarsgat zomaar kan gebeuren.
Tol wil je gewoon vooraf geregeld hebben, in dit geval voor AT en HU. Geen gezeik met muntjes danwel passen die niet doen wat je willen danwel gewoon moeten stoppen bij een grens en in de rij staan enzo.
DE en AT gebruiken gewoon de EUR, de HU Forint is erg duur om buiten het land te kopen en muntjes kun je tocht niet krijgen. Beter wacht je tot je in het land bent en pin je ergens iets. Dan iets kleins kopen (als het met de grote flappen lukt die uit de pinautomaat komen...) et voila, je hebt muntjes.
Kan trouwens zijn dat ik nog wat Forint heb liggen, ik moet voor m'n trip naar SE vrijdag toch in m'n funny money-bak wroeten, dan kijk ik dat even na
Buiten dat is eigenlijk een kopie van je paspoort en je medische verzekeringsgegevens enige wat nodig is - en bewaar die kopieen op een andere plek dan de originelen.
Matthis schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:52:
[...]
De tips van President hieronder, hoed goed bedoeld ook, vind ik wat overdreven. Het is 6 dagen, waarvan de helft Duitsland & Oostenrijk, niet 6 weken de rimboe in Burundi. Diesel is doorheen heel EU diesel, Super ook.
Pak je creditkaart, zorg voor een autolader om je GSM op te laden en karren maar
Als je nog vragen hebt, stel gerust.
offtopic:
Waar in RO ga jij naartoe? Ik kom (nouja, kwam) vooral in Timisoara
Met de kanttekening dat je zelfs met een taalgids je totaal niet verstaanbaar kunt maken in het HU, en omgekeerd kun je totaal niet datgene wat iemand tegen je aan babbelt relateren tot woorden waar je wat mee kunt.
Niet dat het een slecht idee is om een paar basis-woorden te leren (igen, nem, kérek, köszönöm, sör, egészségedre, kurva anyad enzo) maar je moet niet de illusie hebben dat je ook maar iets voor elkaar gaat krijgen met gesproken taal als iemand echt geen EN of DE spreekt. Doorgaans zijn Hongaren de beroerdste niet, maar qua taal zijn het net Fransen - vooral de oudere generatie kan zich niet voorstellen dat iemand geen HU spreekt en heeft ook nooit de moeite leren doen om mensen die zich in gebrekkig HU proberen uit te drukken te verstaan. In dat geval komt het toch neer op handen, voeten, wijzen op kaarten of borden en hopen dat de bejaarde in kwestie welwillend is, of dat er stiekem een (klein)zoon/dochter ergens voorhanden is.