Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Beste mede-tweakers,

hoewel ik redelijk thuis ben in de financiële regelgeving, kan ik hier niet echt de vinger achter krijgen. Misschien dat iemand van jullie het antwoord weet, of in min of meer dezelfde situatie zit dan wel heeft gezeten.

De situatie is als volgt: ik heb samen met mijn partner onlangs een nieuwbouwhuis gekocht, en ben momenteel nog in bezit van een woning met enige overwaarde (wordt nog getaxeerd, maar WOZ van 153 en resterende hypotheek op dit moment 137). Veilig genomen ga ik uit van 15 overwaarde. Deze woning kunnen wij nog niet te koop zetten omdat wij niet 2x kunnen verhuizen, en het nog onzeker is wanneer het nieuwe huis wordt opgeleverd. De (fictieve) overwaarde zit dus nog een tijdje vast, en een overbruggingskrediet, waarbij ze uitgaan van 90% van de marktwaarde, levert wegens het geringe verschil tussen resthypotheek en marktwaarde ook niet echt iets op.

Het huis dat we hebben gekocht (380) komt inclusief de opties via de aannemer (23), maar dus exclusief de keuken etc, op 403. Op basis van onze inkomens kunnen we ongeveer 410 lenen. Omdat ik het er ook niet op aan wil laten komen wil ik een hypotheekaanvraag indienen ter hoogte van 405. Na betaling van de bouw en de opties resteert dus nagenoeg geen geld in het bouwdepot. De rente- en aflossing tijdens de bouw betalen we maandelijks 'uit eigen zak', naast de kosten voor ons huidige huis. Dit gaat prima lukken.

Echter, voor de keuken, de vloer, het stuckwerk, meerwerk in de badkamer etc heb ik nog ongeveer 25 nodig. We hebben +- 10 spaargeld en dus ongeveer 15 aan overwaarde. Echter, deze laatste komt natuurlijk pas vrij na verkoop van de oude woning.

Een hypotheek van 405 levert ons acceptabele maandlasten op, dus ik heb er veel meer aan om de overwaarde te kunnen gebruiken voor de overige (vaste) inrichting, dan hiermee de hypotheek te verlagen tot 390. De vraag is nu: kan ik de overwaarde op deze manier gebruiken, en daarmee dus de factuur van de keuken (11) en de badkamer (4) betalen? Heeft dit fiscale gevolgen? Het geld zit namelijk evengoed in het huis, alleen kiezen we er (noodgedwongen) niet voor om de hypotheek in eerste instantie met 15 te verhogen en de facturen uit het bouwdepot te voldoen, en deze na het vrijkomen van de overwaarde weer te verlagen met 15.
Is het niet zo dat je bij het doen van aangifte slechts hoeft te verklaren dat je de overwaarde (volledig) hebt gebruikt voor je nieuwe woning, en je, zolang je dit desgevraagd kunt aantonen dmv facturen van ten minste dit bedrag, daarmee de volledige HRA over 405 behoud?

PS. wij zullen uiteraard ook advies inwinnen bij een hypotheekadviseur.
PS2: bedragen zijn fictief en in 1000tjes uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kortste antwoord: je nieuwe hypotheek kan je bij een aantal verstrekkers aanvragen op (aanschaf + opties) zolang je aantoonbaar je oude huis met overwaarde kan "inzetten". Je hypotheek wordt dan de genoemde 405 aanvraag en de rest een depot van 15K.

Overwaarde is sowieso gebakken lucht; uiteindelijk is het wat de gek ervoor geeft dus morgen kan je huidige huid 200 waard zijn maar als maandagochtend 6 banken omvallen, is je huis ineens nog maar 90 waard. Het is dus ter beoordeling van een beedigd taxateur en de nieuwe hypotheekverstrekker.

De enige lust/last die je dus hebt: je hebt al besteedbaar geld voor keuken en badkamer nog voordat je oude huis verkocht is. Helaas is dat fictief in je oude huis verrekend dus bij verlies-verkoop, moet je meer/extra geld aflossen op je keuken & badkamer zeg maar.

Laat het doorrekenen door je financieel adviseur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De belastingdienst verwacht dat je de overwaarde weer in een nieuw huis steekt; zo niet, dan kan je hier geen HRA op toepassen. Je hebt waarschijnlijk een taxatie nodig om de BD ervan te overtuigen dat datgene waar je de overwaarde aan besteedt, ten goede komt aan de waarde van je woning.
Bespreek dit sowieso met een adviseur! Zeker gezien je koopprijs akelig dicht bij je max hypotheek zit, je nog een hypotheek hebt lopen, een erg kleine buffer hebt en ál je spaargeld en overwaarde nodig hebt om je nieuwe huis überhaupt af te kunnen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

JaQ

Budgeteer je niet te krap? 25% meer kosten dan vooraf beraamd is niet zo heel raar als ik dit forum zo lees.

Ook vergeet je de tuin in je kostenraming.

Afhankelijk van je bank kan een doorloopend krediet of PL ook een oplossing zijn. Alhoewel ik LTI daar misschien wat laag voor is gezien je maximale hypotheek.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Dank voor de reacties en (goedbedoelde) adviezen. Qua bedragen heb ik het even op hoofdlijnen gehouden, plus wegens 2 inkomensstappen kunnen we het komende jaar behoorlijk sparen dus daarmee heb ik nog wel een marge ingebouwd. Een PL tzt binnen de familie voor als het echt niet uit komt is ook mogelijk.

Ik ben wellicht iets te uitvoerig geweest, maar het gaat dus specifiek om de fiscaal-juridische vraag of dit (de overwaarde achteraf besteden aan keuken, vloer, etc) gelijk staat aan het vooraf verhogen van de hypotheek (in bouwdepot), de kosten daaruit voldoen en vervolgens met de overwaarde weer een deel aflossen.

[ Voor 18% gewijzigd door werkenslaap op 02-04-2018 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De BD heeft dat redelijk duidelijk beschreven: linkje.
Dus zodra je de kosten maakt, verlaagt dat je eigenwoningreserve er verhoogt dat het bedrag waar je HRA over geniet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

JaQ

werkenslaap schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:35:
Ik ben wellicht iets te uitvoerig geweest, maar het gaat dus specifiek om de fiscaal-juridische vraag of dit (de overwaarde achteraf besteden aan keuken, vloer, etc) gelijk staat aan het vooraf verhogen van de hypotheek (in bouwdepot), de kosten daaruit voldoen en vervolgens met de overwaarde weer een deel aflossen.
Daar kom je met de belastingdienst vast wel uit (je handelt immers in lijn met de “geest” van de regel: overwaarde terug in nieuwe huis). Zie ook de link die hierboven gepost is.

Wel even opletten of de hypotheekverstrekker het okay vindt dat je vrij snel een groot bedrag aflost. (Staat in de voorwaarden van de hypotheek), zo heb ik bijvoorbeeld een beding van max 15% van de hypotheeksom bij aangaan van de hypotheek als extra aflossing per jaar.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Ik los dus niet af op de hypotheek. Sterker nog, ik verhoog juist met eigen geld de waarde van het onderpand. In dat opzicht zou ik na taxatie zelfs in een lagere renteklasse terecht kunnen komen.

Dank voor de reacties wederom. Als ik het zo lees lijkt mij inderdaad dat het moet kunnen, hoewel het net een andere situatie is. Zou ook gewoon vreemd zijn als je fiscaal verplicht wordt alles via een bouwdepot te doen verlopen (wat niet altijd gratis is).

Tot slot: is het zinvol om in deze situatie het huis te laten inschrijven op bv 430?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
We betalen zelf ook de keuken, vloeren, behandeling van muren en nog wat dingen uit eigen zak.
Dit is om de overwaarde die we achteraf extra verwachten in het huis te stoppen en nog maximaal hra te krijgen.
Als je later niet alles van je bouwdepot gebruikt krijg je het terug gestort. Het ging geloof ik automatisch bij een bedrag boven 7500 euro.
En je hypotheek wordt trouwens standaard al hoger ingeschreven. Bij ons was het zo tenminste. Let wel op dat ze dus max van je lening plus 30 tot 40 procent aan executieverkoop kosten aan je mogen doorrekenen als je het niet meer kan betalen. Dit verschilt per bank maar 30 procent is blijkbaar al een lage percentage.

Misschien iets om aan je adviseur te vragen.

Edit: we zetten het huis deze werk te koop met het idee om overdracht in november te doen. Dan weet je ook iets van te voren hoeveel overwaarde je kan voorschieten 😎

[ Voor 10% gewijzigd door gr8-jen op 02-04-2018 20:26 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Bedankt, maar sorry ik kan je reactie niet helemaal volgen.. Bv, wat resteert in het bouwdepot (vaak boven de 2500) wordt naar mijn idee juist afgelost op de lening. Misschien lees ik hem morgen nog eens terug! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
Geeft niet, ik heb het erg snel neergezet en ging misschien van de hak op de tak. Misschien heb ik dingen die ik dacht niet erbij neergezet en moet ik het geheel nog uitbreiden 🙃

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Haha herkenbaar. Toch bedankt voor je bijdrage :)

Ik zal nog wel even terugkoppelen hoe de aanvraag verder is verlopen. Heb in ieder geval een antwoord op m'n vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

werkenslaap schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:48:
Ik los dus niet af op de hypotheek. Sterker nog, ik verhoog juist met eigen geld de waarde van het onderpand. In dat opzicht zou ik na taxatie zelfs in een lagere renteklasse terecht kunnen komen.

Dank voor de reacties wederom. Als ik het zo lees lijkt mij inderdaad dat het moet kunnen, hoewel het net een andere situatie is. Zou ook gewoon vreemd zijn als je fiscaal verplicht wordt alles via een bouwdepot te doen verlopen (wat niet altijd gratis is).

Tot slot: is het zinvol om in deze situatie het huis te laten inschrijven op bv 430?
Ik zou je hypotheek altijd hoger in laten schrijven. Voor toekomstige verbouwingen hoef je dan niet naar de notaris.

Overigens hebben wij hetzelfde "probleem", ik dacht met ons bouwdepot wel ruim voldoende te hebben, maar helaas bleek dit niet. Onze oude woning heeft meer dan genoeg overwaarde, maar dat komt pas vrij ca een maand na oplevering nieuwe woning. We zullen dit moeten overbruggen met spaargeld en of een kortlopende lening. Heb jij daar al over nagedacht hoe je dat (tijd)gat gaat vullen? Je hebt pas na oplevering van je oude woning het geld en je wilt geen 2x verhuizen :? En een extra persoonlijke lening wordt in jouw geval ook lastig.

Los van alles vraag ik me wel af of het verstandig is om een woning VON te kopen van 403k terwijl je max hypotheek 410k is en waarbij spaargeld weggestreept wordt met de keuken ed. Je hebt weinig ruimte voor extra meerwerk of andere tegenvallers.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2018 22:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
Wij zitten in vergelijkbare situatie en wij gebruiken ook de overwaarde om de keuken en andere zaken zoals behang te doen. Hierdoor een lagere maandlast van de hypotheek. De hypotheekadviseur had bij ons in ieder geval geen opmerkingen over deze werkwijze.
Sport_Life schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:48:
[...]

Los van alles vraag ik me wel af of het verstandig is om een woning VON te kopen van 403k terwijl je max hypotheek 410k is en waarbij spaargeld weggestreept wordt met de keuken ed. Je hebt weinig ruimte voor extra meerwerk of andere tegenvallers.
Het meerwerk van 23K zit al in de prijs van 403K als ik het goed begrijp. Dus volgens mij houden ze nog wel wat over voor tegenvallers.

[ Voor 92% gewijzigd door Xepos op 02-04-2018 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werkenslaap
Klopt, de woning is VON 380 (fictief). Zoals ik al zei kunnen we het komende jaar nog flink bijsparen. Zelfs nu we de lasten van 2 woningen moeten betalen, en als we bij oplevering toch de overwaarde moeten overbruggen kan dat met behulp van familie. Dat is dus geen probleem. Als het moet kunnen we ook nog wel wat bijlenen. Het ging nu alleen om hoe de overwaarde gebruikt moet/mag worden.

Het lijkt nu wellicht krap, maar dat is weloverwogen. Qua salaris verdubbelen wij in onze huidige functies nog min of meer. In dat opzicht is dit voor ons het huis voor de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door werkenslaap op 03-04-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:48:
[...]

Ik zou je hypotheek altijd hoger in laten schrijven. Voor toekomstige verbouwingen hoef je dan niet naar de notaris.
Hoger inschrijven gaat in dit geval lastig worden voor @werkenslaap
Hun maximale leencapaciteit is 410k, terwijl ze al 403k lenen. Voor die 7k heeft het (imho) weinig zin om dat notarieel te verhogen. Hoger mag de notaris volgens mij niet doen, omdat ze volgens de rekenregels niet meer mogen lenen.
Het is natuurlijk anders, als ze volgens de rekenregels bijv. 500k mogen lenen. Dan is het inderdaad verstandig om dit wel mee te nemen!

@werkenslaap hebben jullie het (nieuwbouw) huis al gekocht en met een financieel medewerker gezeten? Want dan zou dit zeker een van de punten zijn, die je volgens mij besproken zou moeten hebben :+ Heb je dat niet, dan heb je of een hele slechte adviseur gehad of zelf niet (goed) verteld wat je wilt doen.
Daarnaast lijkt het mij namelijk ook vrij sterk, dat je bijna aan je maximale leencapaciteit zit, terwijl je jouw andere huis nog moet verkopen en je maar summier spaargeld (10k was het toch) hebt.
Misschien is het voor de reacties ook beter als je niet met fictieve waarde zit, maar met de daadwerkelijke waarde (of dat ze wel in verhouding met elkaar staan).

Geld dat je nog niet hebt (salaris in de toekomst, spaargeld dat je nu wilt gaan opbouwen), mogen adviseurs volgens mij niet eens meenemen in de berekening. Dus dat je nu nog veel kan sparen, zou niet uit mogen maken. Je komt namelijk ook met dubbele lasten te zitten (huidige hypotheek en bouwrente op het nieuwbouwhuis).

Daarnaast mis ik ook nog een hoop "andere" kosten die je hebt bij het kopen en verkopen van je woning.
Zo mis ik de notariskosten, verhuiskosten, verkoopmakelaar, aankoopkosten, financieringskosten etc. Dit zal, zeker met de bedragen rond de 400k, zeker wel oplopen tot >10k.

Het klinkt alsof je jezelf rijk aan het rekenen bent en "verkocht" bent aan een huis dat te duur voor je is.
Ondanks dat je wellicht de maandlasten van een hypotheek van 400k kan dragen, weet ik niet of de bank daar hetzelfde over zal denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 19:16
Misschien heb ik het fout, maar het is niet toegestaan om meer dan 101%? van de woningwaarde te lenen.
Dat betekent 383,8k, maximaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stephanvr schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:16:
Misschien heb ik het fout, maar het is niet toegestaan om meer dan 101%? van de woningwaarde te lenen.
In 2018 is dat maximaal 100% :)
Maar meerwerk tijdens de bouw is normaal gezien deel van de koopprijs, dus gewoon mee te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Nogmaals bedankt voor goedbedoelde maar ongevraagde ;) adviezen. Omdat het nu alleen ging om de vraag over het gebruik van de overwaarde heb ik in de casus alleen de daarvoor relevante info gegeven. In het echt liggen de bedragen allemaal iets anders, maar om herkenbaarheid te voorkomen ben ik van fictieve bedragen uitgegaan. En uiteraard snap ik heel goed dat er nog meer bij komt kijken. Daar wordt dan ook rekening mee gehouden.

Ik zal tzt nog wel even terugkoppelen hoe het proces uiteindelijk is verlopen!

[ Voor 71% gewijzigd door werkenslaap op 03-04-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Stephanvr schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:16:
Dat wordt bij nieuwbouw inderdaad anders berekend dan bij bestaande bouw.

[ Voor 7% gewijzigd door werkenslaap op 03-04-2018 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

Het is vrij simpel volgens mij:

Hypotheek oude woning is 300k
Verkoopprijs woning is 400k
Kosten verkoop (notaris / makelaar) 5k
Overwaarde = 400k - 5k -300k = 95k

Hypotheek nieuwe woning is 400k
Vrij op naam prijs is 420k
Meerwerk (aannemer + keuken + badkamer + andere onlosmakelijk aan het huis verbonden zaken) 60k
Totale waarde 480k

480k - 95k = 385k - dit is het max hypotheekbedrag waarover je HRA kan krijgen.

Je ziet dat het bedrag van je nieuwe hypotheek losstaat hiervan.

Aangezien je ook eigen geld mag inzetten voor de inrichting van je huis gaat het er om dat dit bij controle aantoonbaar is. Dus bewaar alle facturen. Uiteindelijk zal het de belastingdienst een rotzorg zijn waar het geld vandaan komt (zolang het maar niet zwart is).

[ Voor 5% gewijzigd door Peetman op 03-04-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:37

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

werkenslaap schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:48:

.... en een overbruggingskrediet, waarbij ze uitgaan van 90% van de marktwaarde, levert wegens het geringe verschil tussen resthypotheek en marktwaarde ook niet echt iets op.
vertaald: de bank vind je een hoog risico-geval, die al tegen het randje zit aan te lenen en voorheen eigenlijk niks aan vermogen opgebouwd heeft (zowel geen overwaarde in je huidige woning en die 10K aan spaargeld is eigenlijk ook helemaal niks).

Of ze daarin gelijk hebben kun je verschillend van mening zijn.... Jij vind mischien dat je eigenlijk nauwelijks een risico loopt omdat 'alles binnen de regeltjes is'.
Wat anderen er van vinden zal je misschien niet intersseren; maar ik hoop dat je geen tegenvallers zult hebben of tegen ongeplande ontwikkelingen aanloopt.

Wat betreft de vraag of de overwaarde ook gebruikt mag worden om kosten aan badkamer en keuken verbouwingen te voldoen: ja, dat is het geval. Gewoon dus de rekeningen netjes bewaren daarvan en overleggen als bewijs waaraan dat geld besteed is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Ben het met je eens dat je het zo zou kunnen zien. Anderzijds, ik heb de overwaarde in eerste instantie kennelijk niet nodig om het huis te financieren. In dat opzicht is het overbruggingskrediet ook niet voor mijn situatie bedoeld. We blijven, hoewel net maar toch, binnen de (strenge) normen die er zijn. Daarbij is al rekening gehouden met 1 deeltijdsalaris (nu nog voltijd), en niet met (onvoorwaardelijke) loonstijgingen. Dit laatste mag de bank ook niet, dat snap ik, maar is voor je eigen financiële planning voor de komende jaren wel iets wat je mee moet nemen. Binnen de normen is binnen de normen, die zijn niet voor niks zoals ze zijn. (Dit even puur om eea op te helderen zodat iedereen rustig kan slapen snachts ;))

Enfin, we zullen wel zien! Dank voor je antwoord verder!

[ Voor 22% gewijzigd door werkenslaap op 03-04-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

RM-rf schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:22:
[...]

vertaald: de bank vind je een hoog risico-geval, die al tegen het randje zit aan te lenen en voorheen eigenlijk niks aan vermogen opgebouwd heeft (zowel geen overwaarde in je huidige woning en die 10K aan spaargeld is eigenlijk ook helemaal niks).
Die 90% is ook de regel bij de meeste banken indien je LTV (waarbij het overbruggingskrediet in de L zit) rond de 80% zit, en je zo'n 100k meer kan lenen obv inkomen dan je daarwerkelijk leent. Alleen in het geval van de TS heb je dus rekentechnisch geen overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Zou nog even terugkoppelen als alles rond was: hebben nu een aanbod van 10 jaar/2.2%. Aanvraag soepel verlopen, we bleken uiteindelijk nog meer te kunnen lenen dan we dachten dus de LTI was sowieso geen probleem.

Enige puntje was dat ons huidige huis nog niet te koop stond, maar 1 belletje naar de makelaar en het stond formeel te koop.

[ Voor 12% gewijzigd door werkenslaap op 29-04-2018 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:13
Misschien nog een aandachtspunt (niet belastingtechnisch):
Toen wij onze nieuwbouwwoning kochten en de keuken, toillet, badkamer etc uit eigen geld wilden betalen en een hypotheek zonder bouwdepot dus alleen op het casco opgeleverde huis wilden (en dan ruim <100%), ging de hypotheekverstrekker daar volgens de taxateur niet meer mee akkoord: blijkbaar zijn ze niet zo happig op een hypotheekverstrekking op een huis onder toillet en keuken.
Uiteindelijk heeft die taxateur dus heel proactief een bouwdepot van 10K verzonnen, dat in de taxatie opgenomen als posten voor de keuken en toilet en de woningwaarde met 10K verhoogd :) Dus toen kon de hypotheekaanvraag weer aangepast worden om toch wel een bouwdepot op te nemen.
(dit ging om een bestaande nieuwbouwwoning - we hebben een reguliere hypotheek, geen nieuwbouw-hypotheek)

In totaal maakt het allemaal niet zo veel uit: we konden dat bouwdepot gewoon negeren, en dan na 1 jaar werd het weer automatisch afgelost - maar toch...

(En het werd nog raarder: de hypotheekverstrekker is uiteindelijk dat hele bouwdepot vergeten op te nemen kwamen we bij de notaris achter, dus uiteindelijk hebben we alsnog een hypotheek gekregen zonder bouwdepot...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Tsja, wel herkenbaar hoor. Mijn indruk obv deze ervaring is dat er allerlei centrale regeltjes zijn maar geldverstrekkers uiteindelijk vooral hun eigen interne kaders mbt de risico-inschatting hanteren. Met dik 37% rendement in 30 jaar (bij 2.2% rente) moeten ze er volgens mij ook wel heel weinig brood in zien willen ze een aanvraag echt formeel afkeuren (bij niet-NHG dan, want bij NHG zal het wel wat strikter zijn allemaal).

Wij hebben nu een hypotheek voor de VON prijs + opties aannemer, en al het overige betalen we gewoon uit eigen zak dmv de verwachte overwaarde plus wat daar aan spaargeld het komende jaar nog bij komt. Ergens ook wel een goed gevoel om niet alles hypothecair te financieren. Ik verwacht dat we zo bij oplevering op <90% schuld tov woningwaarde zitten.
Pagina: 1