Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game- en (lichte) editing PC. ~€1800,-.

Pagina: 1
Acties:

• Meneerkoning
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-11 20:38
Beste mede-tweakers,

Mijn huidige PC tikt komende juni alweer de 10 jaar aan. Omdat ik hem weinig gebruik en dankzij toevoegen van een SSD twee jaar geleden, kon hij nog even meekomen, maar nu wordt het snel minder.
Klussen in huis begint redelijk op z'n eind te lopen, dus de PC komt weer goed in beeld. Een nieuwe aanschaffen kan geen kwaad.
Een nieuwe monitor is inmiddels binnen, nu nog iets wat hem fatsoenlijk kan aansturen. Daarbij wil ik jullie vragen of er nog op- en/of aanmerkingen zijn op mijn wensenlijst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. PUBG, Payday 3, Far Cry 5, GTA V, Battlefield 1. Ook ben ik van plan om zelf een Playseat te maken, dus wellicht wat race-games in de toekomst.
De monitor is 24", 1440P en 165 Hz. Dat zou ik graag fatsoenlijk willen benutten. Het hoeven niet per se ultra settings te zijn, maar als ik high settings kan halen, graag.
Daarnaast wil ik weer wat gaan oefenen met SolidWorks en af en toe GoPro-filmpjes bewerken (1080P, 60 fps). Dat hoeft niet supersnel te gaan, een keer koffie halen tussendoor vind ik niet erg.
Graag heb ik een stil systeem, dat niet te warm wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik onder de €1800,-. De absolute max ligt op €2000,-
Gezien de huidige geheugen- en GPU-prijzen haal ik liever nu iets dat volstaat en kijk ik over een jaar of 2 voor een kleine upgrade.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell S2417DG Zwart€ 450,-€ 450,-
1Samsung Syncmaster T220 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Sandisk Extreme Pro SSD 480GB€ 234,99€ 234,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,99

De Samsung doet het nog steeds goed. Die wil ik graag als 2e scherm houden in het nieuwe systeem.
De SSD is nu 2,5 jaar oud geloof ik. Lijkt me prima om die mee te nemen naar het nieuwe systeem.
Daarbij heb ik nog een DVD brander die ik mee wil nemen. Ik gebruik hem amper, maar vaak genoeg om nog niet te kunnen missen.

Er komt nog een keer een gaming-muis en dito toetsenbord, maar die wil ik gaan zoeken als ik de nieuwe PC heb en alles naar behoren werkt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een klein lijstje gemaakt. Kijk maar of er nog iets geks tussen staat.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 289,-€ 289,-
1Gigabyte Z370 AORUS Gaming K3€ 124,50€ 124,50
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 664,90€ 664,90
1Seagate Barracuda, 3TB€ 81,98€ 81,98
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Zilver€ 115,29€ 115,29
1Scythe Kotetsu Mark II€ 34,90€ 34,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 119,98€ 119,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.694,45

Een kleine verantwoording voor een aantal gemaakte keuzes:
- 8700 non-K: Omdat ik niet ga overklokken, maar de hyperthreading waarschijnlijk wel eens zal aanspreken.
- Gigabyte Gaming K3: De hoeveelheid USB-aansluitingen (waaronder 3.1-G2), de audiochip, non-LED.
- MSI GTX 1080 Gaming: Deze ingeving had ik van de buren: https://nl.hardware.info/reviews/7081/nvidia-geforce-gtx-1070-en-1080-round-up-de-beste-keuze-voor-4k-en-vr
- Silent Base 800: Voldoende ruimte om alles kwijt te kunnen (correct me if I'm wrong), de 3 meegeleverde fans, ruimte voor de 5,25" schijf.
- Koeler, voeding en geheugen: Volgens mij alle 3 voldoende voor wat ik ermee ga doen, geen overkill en past prima binnen het budget/inbouwruimte.
- Keuze voor het geheugen: Een extra SSD voor games kan geen kwaad, de huidige loopt aardig snel vol. Ook heb ik nu een 2TB HDD in de PC zitten, die nagenoeg vol is, maar ook al 10 jaar oud. Ik heb geen idee wat de levensduur ervan is, maar durf er niet op te gokken, dus liever een verse 3TB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. De monitor heeft G-Sync, vandaar Nvidia, voor de rest heb ik geen voorkeuren.
Als er een Ryzen configuratie beter is, dan lees ik dat graag. Maar ik denk dat dat eerder wachten op de volgende generatie is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat op het bureau naast me, een stil systeem vind ik daarom wel fijn. Daarbij heb ik bij het zoeken naar componenten ook met een schuin oog naar de koeling gekeken (gaat zo mooi hand-in-hand hè, stilte en koeling).
Voor de rest hoef ik geen LED-verlichting/fancy dingen. Hij moet het gewoon goed doen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voornamelijk de vraag of ik hiermee een functionerend systeem heb? Voor zover ik alles heb uitgeplozen, moet het passen en zal het ook moeten werken, maar jullie weten dat vele malen beter dan ik.
Daarnaast uiteraard de vraag of er verbeteringen mogelijk zijn? Meer bang-for-buck mogelijk, of zit ik juist ergens onnodig geld uit te geven?

Mochten jullie meer info van mijn kant nodig hebben, laat maar weten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:34
Degelijke samenstelling.
Behuizing vind ik erg groot voor op een bureau. Staat het in een hoek dan is dat minder van toepassing.
Omdat je niet gaat overklokken kan de cpu koeler wat kleiner zonder in te leveren op geluidsniveau en koeling pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 10:29
Als je niet gaat overclocken, dan kun je even wachten tot (over)morgen op een B/H moederbord.

• Meneerkoning
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-11 20:38
Dank voor de input beiden,

@Uszka Vergeleken met de kast die ik nu heb, is de volgende niet veel groter, dus dat durf ik nog wel aan (heb op het moment geen vriendin die erover kan zeuren, dus dat scheelt ook)
Koeler zal ik aanpassen, thanks!

@ericvanree Helemaal vergeten dat dat alweer zo dichtbij is. Ik heb er geen erge haast mee, dus dat kan ik mooi nog even afwachten.