Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik word op 21 Juni 18 jaar oud, wij zitten thuis in de schuldsanering, (moeder, zusje (zit bij de bascule door de weeks), kat en hond), de WMO heeft mij een coach gegeven om mij te helpen met werk zoeken alleen ik moet ook studeren. Na mijn auditie voor de opleiding metal muzikant en na de examens van de middelbare MAVO scholieren weet ik of ik voor de opleiding Animatie en Audiovisueel kan worden aangenomen (mijn 1e keus), Anders ga ik bij metal factory in Eindhoven.

Hier is mijn probleem:

Wat als de gemeente meer centjes van mij gaat vragen omdat ik samen met mijn ma in een rijtjes huis woon, binnenkort werk en actievere inkomen begin te bouwen?(Ik wil de 20 uur per week minimaal mikken) Hoe kan ik mij wettelijk voorbereiden op geld besparen door meme belastingen legaal te omzeilen? Mijn 1e optie was, zsm een rijbewijs regelen en daarna een caravan voor onze huis parkeren. Die op de naam van mijn ma staat en dat ik wettelijk buiten huis woon.

Zijn er andere oplossingen die ervoor zorgen dat we niet met minder dan 80 euro per week leven?

Want als je als huisgenoot 'zoveel' minimaal verdient moet je ook aan het huur mee betalen dacht ik?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52

Osxy

Holy crap on a cracker

Het is een vervelende situatie maar iets als legaal belasting omzeilen bestaat niet (tenminste alleen voor de super rijken).

Voorbeeld van je caravan plan, je kan je bij de gemeente niet inschrijven op het adres "caravan voor de deur van moeders".

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Met die caravan woon je officieel nog steeds thuis. Het rijbewijs is trouwens niet eens relevant hiervoor.

Ik vind dit wel een superrotte en erg onrechtvaardige situatie voor je. Dit soort lasten horen kinderen niet voor hun ouders te moeten dragen. Voor zover ik weet moet je echt simpelweg het huis uit om hier onderuit te komen, maar ik hoop dat er een tweaker met meer kennis van zaken is die nog een goede uitweg weet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien een beetje cru, maar wat is er mis aan wat meer bijdragen op het moment dat je inkomen dat toelaat? Echt het huis uitgaan kost je een stuk meer aan huur en inrichting etc.
Even een rijbewijs halen is btw. niet goedkoop, dat zou ik alleen doen als je het ook echt nodig hebt voor je werk.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 01-04-2018 23:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In mijn huurcontract staat: "Caravans en auto in de tuin zijn verboden", net als:"Het houden van een wietplantage is ook verboden".

Als de verhuurder er achterkomt, dan zijn jullie gewoon dakloos, want dan wordt door de rechter het huurcontract opgezegd, en zijn alle kosten voor jullie. Scheelt wel een hoop aan kosten als je bij de noodopvang van het Leger des Heils moet gaan slapen als dakloze. En die opvang moet je vroeg er weer uit, en elke dag moet je bellen of er plek is.

Maar als je dan toch een caravan hebt, Sinds 1 april, vandaag dus, is het campingseizoen weer begonnen. Duurt tot 31 oktober.

Maar 1 ding scheelt wel, geen recht op bijstand, een dakloze uitkering is toch even wat minder, geen huurtoeslag, maar wel die schuldsanering moeten lappen..

Ergo: Doe geen rare dingen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Ardana kan je hier waarschijnlijk alles over vertellen, ikzelf heb hier godzijdank geen ervaring mee. Veel succes met de hele situatie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Er veranderen wel een paar dingen als ik het zo lees.

- Je moet zelf een zorgverzekering afsluiten.
Iedere meerderjarige moet zelf een basisverzekering voor ziektekosten afsluiten;
minderjarige kinderen zijn gratis meeverzekerd met de ouder(s). De premie die
voortvloeit uit het afsluiten van de verzekering moet door de schuldenaar zelf worden
betaald.
- Je kunt studiefinanciering krijgen. Je kunt dus bijvoorbeeld maximaal lenen, dit telt niet mee in de wsnp als ik het zo lees.
MBO, HBO of WO
Kinderen ouder dan 18 jaar die een MBO (BOL), HBO of WO opleiding volgen hebben
recht op studiefinanciering. Daarom wordt er niet gecorrigeerd.
Maar.... (pagina 36)
6.1.1 Inkomsten in verband met meerderjarige inwoners
Inwonende familieleden, vrienden en bekenden
De schuldenaar is verplicht alles te doen wat redelijkerwijs mogelijk is om zijn inkomen
te vergroten. Om deze reden is hij in principe altijd verplicht om aan inwonende
gezinsleden, familieleden en andere personen een vergoeding voor het gebruik van de
woning te vragen. Ook indien geen bijdrage wordt betaald, wordt een bedrag als fictief
inkomen berekend en ingevoerd. Dit verhoogt het inkomen.
Daar staat tegenover dat in veel gevallen ook het vtlb omhoog gaat als de huurtoeslag
en mogelijk de uitkering van schuldenaar verlaagd wordt in verband met het inkomen
van deze overige inwoners.
En dan word het ingewikkeld, want kennelijk is een OV-kaart leidend in of je wel of niet hoeft te betalen. Dat moet je zelf maar even doorlezen.

Wat betreft de auto en caravan, dat is leuk bedacht. Maar waar je voor de wet woont staat in de BRP, en dat moet dan eerst een ander adres zijn. Plus, "zsm een rijbewijs regelen" klinkt leuk, maar het is niet gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 01-04-2018 23:39 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Goed gevonden, @jeroen3.

Idd, zolang @Verwijderd recht heeft op een OV-studentenkaart, worden zijn inkomsten niet meegerekend voor de schuldsanering. Let er wel op: als jij teveel verdient, verliest je moeder haar recht op huurtoeslag en/of kwijtschelding gemeentelijke heffingen en andere voordelen. Het is logisch als jij haar daarvoor compenseert, zeker daar deze zaken in veel gevallen geen invloed op de afloscapaciteit, maar wel op het besteedbaar inkomen hebben.

Als je geen recht op een OV-studentenkaart hebt, hoef je tot je 21e alleen dat deel bij te dragen, dat zij kwijt raakt omdat jij teveel verdient. Verdien je weinig tot niks, raakt ze weinig tot niks kwijt, en hoef je dus ook niet veel bij te dragen.

Als je ouder bent dan 21, én je hebt geen recht op OV-studentenkaart, wordt je gevraagd een redelijk, evenredig deel van de woonlasten te dragen.

In alle gevallen, is het gevraagde redelijk, vind ik. Je hoeft je dus niet bovenmatig zorgen te maken. Enige is, dat je dus niet meer gratis kunt wonen (tenzij je dus een OV- kaart krijt).

Waar je wel rekening mee moet gaan houden, is dat jij je salaris straks wekelijks of maandelijks krijgt, maar de kosten die jij of je moeder moeten gaan betalen, soms wel anderhalf jaar later op de mat vallen.

Zorg dus goed dat je samen kijkt naar wat er bijv. veranderd in haar huurtoeslag of kwijtscheldingen, en pas dat tijdig aan of spaar er alvast voor.

Als je moeder en bijstandsuitkering heeft, wordt het vermoedelijk nog eenvoudiger, want dan is er, in veruit de meeste gevallen, sprake van een vaste minimale aflossing, en zal die niet veranderen als je 18 wordt.

Tevens: begin met het aanleggen van een map met administratie. Ik weet dat veel tegenwoordig digitaal gaat, maar vrijwel alles kun je ook op papier krijgen, en vaak is dat toch bestendiger dan digitaal, tenzij je echt 100% zeker weet dat je voldoende aan backups etc. doet. Een vriend van mij dacht dat ook, kreeg een crypto-locker, net op het moment dat z'n automatische backup overschreven werd, en was dus al z'n data kwijt.

Lees je in hoe een zorgverzekering werkt, welke bedragen wel en niet vergoed worden, etc. Leer automatische incasso's afgeven. Controleer of je nog onder de aansprakelijkheidsverzekering van je moeder valt, of dat je er zelf eentje moet afsluiten. Lees van contracten die je sluit de algemene voorwaarden, en zoek het uit als je ze niet begrijpt. Hetzelfde geldt voor arbeidscontracten.

Vraag op tijd Zorgtoeslag aan via www.belastingdienst.nl en niet via www.zorgtoeslag.nl, dat zijn (imho) een stel oplichters, die vragen € 25 voor iets wat je met net zoveel moeite zelf kan, en leer hoe je tijdig je inkomstenwijzigingen aan de belastingdienst kunt doorgeven. De belastingdienst hanteert voor de Zorgtoeslag een ondergrens van +/- € 15.000. Zolang jouw bruto inkomsten op jaarbasis onder dat bedrag blijven, hou je recht op de maximale huurtoeslag. Onthou wel: voor een wijziging in de Huurtoeslag van je moeder, hoef je maar veel minder te verdienen. Leer hoe je je belastingaangifte moet doen, dat kan je veel geld opleveren, tegen vaak een minimale hoeveelheid werk (als je afgelopen jaren al baantjes hebt gehad, kan het je zelfs nu al geld opleveren). Onthou de term "inkomstenmiddeling" voor als je een aantal jaar wisselende inkomsten hebt gehad, ook dit kan je een leuk zakcentje opleveren.

Leer het verschil tussen bruto en netto.

Uit huis gaan is hoe dan ook altijd duurder dan thuis blijven wonen, ongeacht of je moeder in de schuldregeling zit of niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 02-04-2018 03:09 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ten eerste vind ik het lef hebben om je hier zo open te stellen en te vragen, begin is er!

Maar ik wil je aanraden om mensen van je wijkteam in vertrouwen te nemen en met hun rond de tafel te gaan en met jou samen (voor een langere tijd) alles op papier te zetten en uit te zoeken. Aan jou de taak om je dan hier ook aan te houden, mijn ervaring is dat dit al lastig genoeg is ;)

Als jij wil en je zorgt voor de juiste mensen om je heen, die je echt kunt vertrouwen, gaat het jou lukken om een goed leven op te bouwen!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:36:

Mijn 1e optie was, zsm een rijbewijs regelen en daarna een caravan voor onze huis parkeren. Die op de naam van mijn ma staat en dat ik wettelijk buiten huis woon.
Op welk adres denk je dan officieel voor de gemeente te wonen? Dat kan dus niet...

Meer inkomen is meer belasting betaling of korting op subsidies. Wen er maar aan, dat zal je hele leven zo blijven. En wees er trots op als je dit punt bereikt.

Voor nu, ga met jullie bewindspersoon in gesprek. Die kan je vertellen wat je kunt verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 02-04-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:40
.

[ Voor 99% gewijzigd door renegrunn op 02-04-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Enige logische manier om uit zo’n situatie te klimmen is door te zorgen voor een inkomen boven WWB.

De sociale dienst is geen fijne broodheer, maak je van die gasten los.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zie dat de meeste erg coulant zijn, maar ik zie toch dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb. Je post is niet helemaal correct Nederlands, maar als ik het goed begrijp zitten jullie in de schuldsanering. Ook zit je zusje doordeweeks op de Bascule vanwege psychische problemen. Mijn eerste vraagteken zet ik bij de kat en de hond. Dieren kosten geld. Als je in de schuldsanering zit snap ik niet dat je nog huisdieren hebt. Snap dat het gezin eraan gehecht is, maar zou mijn eigen kinderen toch belangrijker vinden.

Hoe oud is je zusje? Werkt je moeder? Waarom heb je een coach toegewezen? Lukt het zoeken naar werk zelf niet? Ik heb respect dat je er open over bent, maar vind belastingonderduiking geen optie. Dit klinkt als een aflevering van "Dubbeltje op zijn kant" waarbij ik het over het algemeen weinig medelijden heb met de situatie. Vaak wordt het door het gezin zelf veroorzaakt.

Mijn advies zou zijn: Ga zo snel mogelijk werken, help je moeder financieel en betaal belasting. Blijkbaar heeft je zusje ook hulp nodig en zou ik het knapper vinden als jij opstaat en zorgt voor verandering binnen het gezin.

Ow ja, +1 voor metal *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Heb je geen oom, tante waar je (op papier) kan gaan inwonen?

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 01:12
Enkele tips:
  • Zorg voor een mannelijke mentor
  • Leer op internet over financiële zelfredzaamheid
  • Eigen geluk eerst (als ze echt van je houden zouden ze blij zijn als je het in je eentje kan redden)
Natuurlijk kan je motivatie ook zijn om direct mee te helpen met je moeders schuld af te bouwen. Belangrijk dat je eerst zorgt voor je eigen geluk.

Wat betreft je huidige situatie zou ik eerst duidelijkheid over je werk of studie krijgen. Focus. Animatie is goed (youtube populariteit), metaal ook en mbo alles van bouw tot loodgieter tot dakdekker is nu veel vraag naar en hoog potentieel (ook met zicht op vergrijzing).

Als je inkomen krijgt dan kan dat meetellen als 'verzamelinkomen' op dat adres. Als je dat eenmaal krijgt ga dan op jezelf wonen. Je loopt nu erg vooruit op de zaken, misschien houd je het beoogde werk geen week vol? Als het goed gaat kies dan bijvoorbeeld een studentenkamer van 200-300€ per maand?

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 02-04-2018 10:25 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

Verwijderd

Squ1zZy schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:26:Ik zie dat de meeste erg coulant zijn, maar ik zie toch dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb. Je post is niet helemaal correct Nederlands, . Mijn eerste vraagteken zet ik bij de kat en de hond. Dieren kosten geld. Als je in de schuldsanering zit snap ik niet dat je nog huisdieren hebt. Snap dat het gezin eraan gehecht is, maar zou mijn eigen kinderen toch belangrijker vinden.
Sorry hoor, maar je valt over het correct Nederlands en zet je vraagtekens bij kat en hond. Typisch van die opmerkingen waarbij ik denk: Daar heb je er weer één. Kennelijk heerst de gedachte dat als iemand in de schuldsanering is hij/zij en alle daarbij betrokkenen maar alles moeten loslaten en nergens meer 'recht' op hebben.

Vindt je bijdrage om van te kotsen, daar doet die +1 die geeft omdat hij iets met metal gaat doen niets aan af

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rickysedai
  • Laatst online: 23:00

rickysedai

Whoop whoop

Mwah, ik vind eerlijk gezegd dat hij wel een punt heeft hoor. Ik heb zelf een hond. Met eten, verzorging en belasting gaat het al snel over de 1000 euro per jaar heen. Ik hou ontzettend veel van het beest, maar als ik in de schuldsanering zou zitten dan zou hij toch echt naar een ander gaan. En dat heeft niks te maken met ergens wel of geen recht op hebben. Dat heeft te maken met verstandige keuzes maken.

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rickysedai schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:16:
. Ik heb zelf een hond. Ik hou ontzettend veel van het beest, maar als ik in de schuldsanering zou zitten dan zou hij toch echt naar een ander gaan.
Fijn dat jij een hond hebt, en dat jij deze makkelijk kan opgeven als dat nodig is. Kom eens los uit de bubbel waarin jij leeft en projecteer wat jij zou doen niet op een ander maar probeer te begrijpen dat als jezelf of iemand uit je omgeving in de schuldsanering je mooi de sjaak bent. Bloeden zal je bitch want je hebt je schulden zelf veroorzaakt. Trouwens TS zit niet in de schuldsanering en het zou zo maar kunnen zijn dat het zijn hond en kat zijn. En die moeten dan maar als eerste worden opgeofferd.

Verder laat ik het hierbij anders worden het een discussie waar de TS niets maar dan ook niets heeft. Tips heb ik niet voor hem, daar is de materie met allerlei regeltjes ook op lokaal/gemeentelijk nivo te divers voor. Vandaar dat hij ook de coach heeft. Dat zou in mijn optiek het enige en belangrijkste aanspreekpunt moeten zijn voor dit soort zaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Squ1zZy heeft financieel gezien een goed punt, een van de twee beesten zou weg moeten.
Echter de psychologische factor van beesten wordt onderschat hier. Een huisdier is meestal onderdeel van het gezin en heeft grote waarde op emotioneel vlak. Als iets simpels als het hebben van het beestje een depressie (van de situatie) kan voorkomen is dat ook veel waard, ook voor de schuldeisers omdat een depressiefpersoon helemaal geen kansen tot oplossing heeft.

Vraag me ook wel af waarom TS zelf een coach heeft toegekend gekregen, neem de wilde gok omdat hij gezien de situatie hoogstwaarschijnlijk ingeschat wordt om dezelfde kant op te gaan, hoewel dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Echter kan het wel voordelen hebben voor TS gezien er een structuur wordt opgebouwd die de rest van zn leven bruikbaar is.

Persoonlijk, ieder heeft zijn eigen muzieksmaak, maar ik zie niet veel financieel gezonde toekomst in een metal band. Het erbij blijven doen als hobby is mogelijk en dan eerst een opleiding/baan in veel gevraagd werk zoeken zoals hier ergens boven me ook geopperd wordt. Er is zat te vinden in techniek MBO2/3/4 niveau. Als je het een beetje goed doet wilt de baas zelfs de opleiding voor je betalen waar je ook een salaris erbij krijgt. Dus vooral goed je best doen bij stageplaatsen.

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Harm_H schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:08:
Enkele tips:
Wat is het nut van een mannelijke mentor boven een vrouwelijke? Zijn mijn adviezen minder waard omdat ik vrouw ben?
Natuurlijk kan je motivatie ook zijn om direct mee te helpen met je moeders schuld af te bouwen. Belangrijk dat je eerst zorgt voor je eigen geluk.
Als je gelezen had, zou je weten dat TS nooit hoeft af te lossen aan zijn moeders schulden. Wel dient hij, in redelijkheid, een bijdrage aan het huishouden te leveren. Dat hierdoor zijn moeder misschien meer over hdt a te lossen, staat hier los van.
Als je inkomen krijgt dan kan dat meetellen als 'verzamelinkomen' op dat adres. Als je dat eenmaal krijgt ga dan op jezelf wonen. Je loopt nu erg vooruit op de zaken, misschien houd je het beoogde werk geen week vol? Als het goed gaat kies dan bijvoorbeeld een studentenkamer van 200-300€ per maand?
Ik weet niet waar je woont, maar hier (Leiden) beginnen studentenkamers vaak bij € 350, en voor een beetje fatsoenlijke kkamer betaal je rustig € 600.
3x3 schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:31:
Dit is, als het enkel op papier is, simpelweg fraude. En frauderen als je in de schuldregeling zit, is zo ongeveer het ergste wat je kun doen. Je wordt dan u de regeling gegooid, mar 5 jaar niet opnieuw een poging wagen, en bent daarna 4-7 jaar bezig met een nieuwe regeling. Alles bij elkaar je dus zomaar 10 jaar og meer zoet, enkel omdat je een paar tientjes wilde "besparen".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
Squ1zZy schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:26:
Ik zie dat de meeste erg coulant zijn, maar ik zie toch dingen waar ik mijn vraagtekens bij heb. Je post is niet helemaal correct Nederlands, maar als ik het goed begrijp zitten jullie in de schuldsanering. Ook zit je zusje doordeweeks op de Bascule vanwege psychische problemen. Mijn eerste vraagteken zet ik bij de kat en de hond. Dieren kosten geld. Als je in de schuldsanering zit snap ik niet dat je nog huisdieren hebt. Snap dat het gezin eraan gehecht is, maar zou mijn eigen kinderen toch belangrijker vinden.

Hoe oud is je zusje? Werkt je moeder? Waarom heb je een coach toegewezen? Lukt het zoeken naar werk zelf niet? Ik heb respect dat je er open over bent, maar vind belastingonderduiking geen optie. Dit klinkt als een aflevering van "Dubbeltje op zijn kant" waarbij ik het over het algemeen weinig medelijden heb met de situatie. Vaak wordt het door het gezin zelf veroorzaakt.

Mijn advies zou zijn: Ga zo snel mogelijk werken, help je moeder financieel en betaal belasting. Blijkbaar heeft je zusje ook hulp nodig en zou ik het knapper vinden als jij opstaat en zorgt voor verandering binnen het gezin.

Ow ja, +1 voor metal muzikant! *O*
Ik vind het mooi dat je zo kritisch bent op alles. Verandering zou goed zijn inderdaad. Maar hoe strookt al je advies in godsnaam met; "+1 voor metal muzikant". Een studie die je waarschijnlijk nooit een cent gaat opleveren maar wel bakken geld kost. En dan begin jij over een kat en hond die de deur uit moeten.

Als TS zijn voorkeur gaat naar media, doe dan alsjeblieft daar iets mee, en gebruik metal als hobby/passie ernaast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Inverted_World schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:57:
[...]

Ik vind het mooi dat je zo kritisch bent op alles. Verandering zou goed zijn inderdaad. Maar hoe strookt al je advies in godsnaam met; "+1 voor metal muzikant". Een studie die je waarschijnlijk nooit een cent gaat opleveren maar wel bakken geld kost. En dan begin jij over een kat en hond die de deur uit moeten.

Als TS zijn voorkeur gaat naar media, doe dan alsjeblieft daar iets mee, en gebruik metal als hobby/passie ernaast.
Metal +1 is vanwege de muzieksmaak. Niet vanwege de financiële draagvlak die daarbij komt kijken.

Ik was niet direct genoeg blijkbaar. Er wordt hier persoonlijk aangevallen terwijl ik mijn meening deelde. Het is aan de TS om ermee te doen wat hij wilt. Hij opent tenslotte zelf een discussie. Weg met die hond en kat. Kost geld en je zit in de geldsanering. En dit is alleen wat we weten. Bij dubbeltje op zijn kant zie je gezinnen die roken, een auto hebben terwijl het niet noodzakelijk is, niet in de supermarkt willen werken omdat het onder hun niveau is etc. Ik heb daar 0,0 medelijden voor.

Ze zitten in de schuldsanering om een reden. Heel soms heeft een familie de pech dat ze in een schuldsanering komen, maar mijn ervaring is dat ze het er zelf naar gemaakt hebben. Of ze zijn te lui om er iets aan te doen.

@Heppieboeddah heeft blijkbaar zijn eigen problemen. Ga daar verder maar niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat ik even niet begrijp is hoe je als kind op zou moeten draaien voor kosten van je ouders. Ik hoef toch ook geen gemeentelijke belastingen te betalen terwijl ik 19 ben en thuis woon?

Ik heb de OP zorgvoldig doorgelezen maar begrijp het niet. Ik werk ook 20 uur per week naast mijn opleiding en het enige wat ik hoef te betalen is de zorgverzekering en wat inkomstenbelastingen die grotendeels weer terug komen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26
Omdat je op je 18e volwassenen bent en met 23 en ouder aan het maximale minimumloon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:27
Let heel goed op:
- alles wat je werkt telt mee voor het verzamelinkomen (weliswaar niet 100%)
- de toeslagen worden minder
- de kwijtschelding jaarlijkse belasting (waterschap en gemeente) kan verdwijnen
- alles wat je nu extra gaat werken wordt ook nog met kinderbijslag / kindgebonden budget verrekend.

Je gaat werken voor een paar euro, je verdient dan misschien 500 in de maand. Daardoor raak je alle toeslagen kwijt en pintje bij paaltje werk je letterlijk voor niks. Je bent op de lange termijn waarschijnlijk beter uit met niet/weinig werken en je zelf ontwikkelen om zo later een inhaalslag te maken. Tegen de tijd dat jij je opleiding hebt afgerond hoef je nog maar de helft van de tijd te werken om even veel te verdienen ;)

En als je werkt, laat dan genoeg storten op je rekening om per automatische incasso je maandelijkse kosten te dekken en laat de rest lekker handje contantje betalen.

Ik heb het hierboven geschetste verhaal fout zien gaan bij familie, uiteindelijk schoot het gezin er netto niks mee op dat de jongste fulltime ging werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Werken op je 18e zorgt voor meer dan inkomen. Daarnaast ben ik er niet helemaal van overtuigd dat t zo hard loopt als jij aangeeft, wellicht als je net alle drempels tegen je hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 01:12
Ardana schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:55:
Wat is het nut van een mannelijke mentor boven een vrouwelijke? Zijn mijn adviezen minder waard omdat ik vrouw ben?
Nee. Het gaat om de context van de situatie.

Ik vermoed dat het goed is als hij fysiek en mentaal een tijdje afstand kan nemen van de situatie waarin hij zich begeeft. Om zo vanuit meerdere perspectieven het leven te zien. Als hij zijn leven bij een man had gewoond dan had ik een vrouwelijke mentor aangeraden. Desalniettemin gaat het vooral om de persoon zelf.

In het algemeen is een alleenstaande ouder - in het algemeen, niet op iemand persoonlijk! - slechter voor de ontwikkeling, geluk en toekomst van een kind dan bijvoorbeeld rokende of drinkende ouders. Dat wil niet zeggen dat er geen uitstekende alleenstaande ouders zijn, alleen dat problemen in de ontwikkeling van een kind vaker voorkomen bij deze groep. Hier zijn talloze studies over.

Het is wat mij betreft een onderschat probleem.

'Toevallig' zijn ook de meeste jongens die in de VS hun school overhoop schieten van alleenstaande ouders. En ja, ook hier in Nederland is het een probleem waar het percentage mannelijke zelfmoorden veel hoger ligt.

@Verwijderd In elk geval hoop ik van harte dat je een goede toekomst voor jezelf kan opbouwen. Eerst die opleiding of baan kiezen (stap 1), dat volhouden voor 6 maanden (stap 2), en dan pas kijken om uit huis te gaan, bijvoorbeeld een +/-250€ studentenkamer (stap 3). Stap voor stap, waarbij jij jezelf moet feliciteren met elke die je voltooid! Veel succes!

Eerdere tips:
  • Leer op internet over financiële zelfredzaamheid
  • Eigen geluk eerst (als ze echt van je houden zouden ze blij zijn als je het in je eentje kan redden)

[ Voor 18% gewijzigd door Harm_H op 02-04-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Dat is een moeilijke.
Alleenstaande moeders vind je in de VS ofwel bij de echte BOM, maar het merendeel zijn tienermoeders uit de laagste sociale klasses. Altijd moeilijk om oorzaak en gevolg te vinden hier.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mathelicious schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:37:
Let heel goed op:
- alles wat je werkt telt mee voor het verzamelinkomen (weliswaar niet 100%)
- de toeslagen worden minder
- de kwijtschelding jaarlijkse belasting (waterschap en gemeente) kan verdwijnen
- alles wat je nu extra gaat werken wordt ook nog met kinderbijslag / kindgebonden budget verrekend.

Je gaat werken voor een paar euro, je verdient dan misschien 500 in de maand. Daardoor raak je alle toeslagen kwijt en pintje bij paaltje werk je letterlijk voor niks. Je bent op de lange termijn waarschijnlijk beter uit met niet/weinig werken en je zelf ontwikkelen om zo later een inhaalslag te maken. Tegen de tijd dat jij je opleiding hebt afgerond hoef je nog maar de helft van de tijd te werken om even veel te verdienen ;)

En als je werkt, laat dan genoeg storten op je rekening om per automatische incasso je maandelijkse kosten te dekken en laat de rest lekker handje contantje betalen.

Ik heb het hierboven geschetste verhaal fout zien gaan bij familie, uiteindelijk schoot het gezin er netto niks mee op dat de jongste fulltime ging werken!
Dit is onzin. Werken loont - gelukkig - in veruit de meeste gevallen nog steeds. Wel kan het, als je niet genoeg tijd/energie hebt voor full-time studie combineren met werken, beter zijn om je te concentreren op de studie. Maar als je je zaakjes op orde hebt en houdt, loont werken nog steeds.

En van € 500 inkomsten per maand, raak je niet alle toeslagen kwijt, dat is pertinent onjuist en stemming-makend.

Wat betreft die suggestie om handje contantje uit te laten betaln: als je daarmee suggereert dat het ook zwart zou moeten zijn, wil ik je nogmaals wijzen op mijn stukje hierboven over frauderen als je (familie) in de schuldregeling zit, naast uiteraard het algemene beleid op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mathelicious schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:37:
[...]
Je bent op de lange termijn waarschijnlijk beter uit met niet/weinig werken en je zelf ontwikkelen om zo later een inhaalslag te maken.
En hoe wil je dat ontwikkelen doen dan? Door de hele dag op de bank te hangen met SBS6 op?

Dan zitten we weer in de adviezen over belastingfraude. Lekker niks doen en anderen betalen je rekeningen wel, over jezelf goed ontwikkelen gesproken :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralgon
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Meerdere mensen geven aan dat kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelastingen mogelijk wegvalt op het moment dat jij een inkomen hebt. Daar zou ik mij geen zorgen over maken, voor kwijtschelding wordt enkel gekeken naar het inkomen van belastingschuldige en diens "partner", nooit naar het inkomen van kinderen. Vanaf dit jaar is de kostendelersnorm wel van toepassing geworden voor kwijtschelding, maar die is in deze situatie pas van toepassing als je 21 wordt.

Dus tenzij de gemeente er vreemde beleidsregels op na houdt zou ik mij geen zorgen maken over de kwijtschelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Dit is makkelijk op te lossen;

Laat je uitschrijven op het adres waar je nu woont en registreer het als enkel een postadres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Volgens mij hebben een paar mensen hierboven al wel uitgelegd waarom je dat precies niet moet doen. Verder denk ik dat het goed is als we even op antwoord van de TS wachten, we hebben in een halve dag zowat 2 pagina's vol geschreven aan adviezen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Squ1zZy schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:26:
Ow ja, +1 voor metal muzikant! *O*
En gaat dat metal muziekant gebeuren later ook brood op de plank brengen? Of is het verstandiger om gewoon naar een echte opleiding te gaan en de muziek als hobby te houden? Geen idee hoe het in de rockwereld is, maar in het algemeen breek je toch wel door als je goed genoeg bent en de juiste wegen bewandeld.
Als de hobby dan mislukt heb je altijd nog een echt diploma voor een serieuze baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:55
TheBrut3 schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:09:
[...]
En gaat dat metal muziekant gebeuren later ook brood op de plank brengen? Of is het verstandiger om gewoon naar een echte opleiding te gaan en de muziek als hobby te houden? Geen idee hoe het in de rockwereld is, maar in het algemeen breek je toch wel door als je goed genoeg bent en de juiste wegen bewandeld.
Als de hobby dan mislukt heb je altijd nog een echt diploma voor een serieuze baan.
Dat lijkt mij ook wel een goed punt. Je moet echt heel goed zijn en doorbreken om echt wat te kunnen verdienen. En als je nu nog moet beginnen met muziek maken dan ben je echt veel te laat. Je zou alvast kunnen kijken welke kant je op wil en wat vaardigheden aan kunnen leren die met animatie en audiovisueel te maken hebben.

En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat "Animatie en Audiovisueel " ook niet je van het is en het niveau vaak niet heel erg hoog is op het MBO. Ook hierbij zul je in je vrije tijd moeten doorwerken om tot een acceptabel niveau te kunnen komen om interessant genoeg te worden voor een bedrijf. Op school krijg je vaak een erg summiere uitleg en mist de diepgang want de docenten lopen nogal wat achter. (Uit eigen ervaring op zowel MBO audiovisueel vormgever en HBO communication & multimedia design).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:27
Je zal er vast meer van weten dan ik, ik ben geen expert op dit gebied maar heb het wel om genoemde redenen fout zien gaan in een 99% soortgelijke situatie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ardana schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:07:
[...]

Dit is onzin. Werken loont - gelukkig - in veruit de meeste gevallen nog steeds. Wel kan het, als je niet genoeg tijd/energie hebt voor full-time studie combineren met werken, beter zijn om je te concentreren op de studie. Maar als je je zaakjes op orde hebt en houdt, loont werken nog steeds.

En van € 500 inkomsten per maand, raak je niet alle toeslagen kwijt, dat is pertinent onjuist en stemming-makend.

Wat betreft die suggestie om handje contantje uit te laten betaln: als je daarmee suggereert dat het ook zwart zou moeten zijn, wil ik je nogmaals wijzen op mijn stukje hierboven over frauderen als je (familie) in de schuldregeling zit, naast uiteraard het algemene beleid op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

@kuusj98 In verschillende posts staat aangegeven dat als je in de sanering zit je van je volwassen huisgenoten een bijdrage moet eisen. Als die volwassen persoon je kind is is het nog altijd een volwassen persoon die een bijdrage moet leveren. Zo zijn blijkbaar de regels als je in de sanering zit (of het je eigen schuld is of niet).

De TS kan, naar mijn mening, beter de opleiding volgen die hij het liefst wilt. Als dit niet mogelijk is dan elk andere opleiding waar op korte termijn financiele vooruitgang in te boeken is.
En zeker niets proberen wat op fraude kan lijken of zijn...

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
- Huisdieren zou ik zeer zeker, heel goed over na gaan denken als het financieel krap is. Ja, er zit een emotionele kant aan die ook belangrijk is, maar ook daarin: als een huisdier minder ervoor kan zorgen dat je sneller financieel onafhankelijk kunt worden en de schuldsanering uit kunt met z'n allen (want dat is nu de situatie), dan lijkt mij dat de moeite waard. Aan de andere kant, levert het wegdoen van huisdieren geen aanzienlijke tijdswinst op, dan kun je je afvragen of dat de 'pijn' waard is. Dit is een kwestie van rekenen!

Dit is een overweging van de emotie versus de ratio - tegelijkertijd, door nu rationeel te handelen kun je op de middellange termijn ook emotioneel winst boeken. Maw nu even 'extra' diep gaan om later weer met grote blijdschap de ruimte te hebben om een nieuw dier te nemen, mét de wetenschap dat je het ook kunt dragen en dus goed kunt verzorgen zonder daar zelf op in te leveren. Dat kun je zien als een beloning om naartoe te werken. Het is wat je er zelf van maakt!

@Squ1zZy Wat ik niet vind kunnen is het invullen en vingertje wijzen dat hier gebeurt. Ik vind dat we opties op tafel moeten leggen zónder daar een oordeel bij te geven, dat lijkt me ook veel nuttiger dan verwijzingen naar een reality programma op TV.

- Studie en verdienvermogen. Ook hier: maak een afweging tussen wat voor jou haalbaar is, zowel financieel als emotioneel, want die twee zijn met elkaar verbonden. Als je de energie niet meer hebt om uit bed te komen omdat het emotioneel te zwaar wordt, verdien je ook niks. Maar als je een studierichting kiest voor werk waarin de euro's per uur onzeker zijn of tegen kunnen vallen, kun je daar op de lange termijn ook op beide manieren enorm veel last van hebben. Lastige balanceertruc dus, orienteer goed en kijk of er misschien niet een 'beste van twee werelden' job bestaat. Ik noem maar wat, muziekdocent/onderwijsassistent? Het onderwijs staat te trappelen om mensen en dat betekent veel kansen ook qua opleiding en financiering. Het is ook een sector die kansen biedt om te groeien naar een HBO traject. Opwaartse mobiliteit is goud waard.

- Heb je jouw situatie al eens heel eerlijk voorgelegd aan de gemeente? Met daarin ook oog voor de emotionele kant en draagkracht? Dat kan soms deuren openen die je nog niet kent.

- De mazen in de regelgeving opzoeken is een gevaarlijke. Ik snap precies waar je vandaan komt met deze gedachten, maar kijk uit. Want als je eenmaal in het vizier komt van een overheidsinstantie laat die je niet meer los. Maw blijf onder de radar, en in een schuldsanering is dat eigenlijk al niet meer het geval... Wat wél legaal kan is verkennen in hoeverre je belastingaftrek kunt toepassen bijvoorbeeld voor studiekosten, medische kosten en andere zaken. Dat is heel normaal en die kansen moet je zeker niet laten liggen! Ook hierin kan de gemeente een positieve rol spelen, stel deze vraag, laat ze meedenken. 'Waar kan ik aanspraak op maken'.

Veel succes en sterkte hiermee in elk geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 02-04-2018 13:55 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vayra schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:41:
- Huisdieren zou ik zeer zeker, heel goed over na gaan denken als het financieel krap is. Ja, er zit een emotionele kant aan die ook belangrijk is, maar ook daarin: als een huisdier minder ervoor kan zorgen dat je sneller financieel onafhankelijk kunt worden en de schuldsanering uit kunt met z'n allen (want dat is nu de situatie), dan lijkt mij dat de moeite waard. Aan de andere kant, levert het wegdoen van huisdieren geen aanzienlijke tijdswinst op, dan kun je je afvragen of dat de 'pijn' waard is. Dit is een kwestie van rekenen!
Een schuldsanering duurt 3 (em in uitzonderingssituaties 5) jaar, ongeacht hoeveel je af weet te lossen in die tijd (tenzij je de gehele schuld binnen die tijd weet af te lossen, maar dat komt zelden tot nooit voor).

Tijdens een schuldregeling wordt je inkomen volgens een vaste rekenmethode in 2 delen gesplitst. Het ene deel is het Vrij Te Laten Bedrag. Wat overblijft (inkomen - VTLB dus) is de afloscapaciteit. Het VTLB verandert niet, ongeacht of je 0, 1 of 10 honden hebt. Van het VTLB mag je doen wat je wilt, op voorwaarde dat je geen nieuwe schulden laat ontstaan. De hoogte van het VTLB is feitelijk sociaal minimum, en afhankelijk van de situatie, plus of min 5%. Dit sociaal minimum wordt, itt in de bijstand, wél gedeeltelijk gecorrigeerd voor woonkosten

Als jij het dus voor elkaar krijgt om voor € 150 te wonen, is je VTLB lager dan iemand die voor € 700 woont, maar netto, na betalen van de huur, hou je bij een huur van € 700 alsnog minder over van je VTLB dan wanneer je een huur van € 150 hebt.

Afspraak is dat, afgezien van de voorwaarde "geen nieuwe schulden maken" iedereen dus vrij is om te doen van z'n VTLB wat hij of zij wil. Dat betekent dat de een kiest voor een groter huis, de tweede voor wat meer boodschappengeld, een derde voor een hond en kat, een vierde voor een klein auto'tje dat eigenlijk niet nodig is, en de vijfde voor een wat dikker internetabonnement of meer kleding.

Zolang alle lasten betaald worden, is er dus niks aan de hand.

In de meeste gevallen hebben mensen +/- € 50-100 pm "speelruimte", voor ales dat boven het absolute minimum zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
rickysedai schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:16:
Mwah, ik vind eerlijk gezegd dat hij wel een punt heeft hoor. Ik heb zelf een hond. Met eten, verzorging en belasting gaat het al snel over de 1000 euro per jaar heen. Ik hou ontzettend veel van het beest, maar als ik in de schuldsanering zou zitten dan zou hij toch echt naar een ander gaan. En dat heeft niks te maken met ergens wel of geen recht op hebben. Dat heeft te maken met verstandige keuzes maken.
Iemand die al amper rond kan komen of in de schuldsanering zit hoort gewoon geen huisdieren te nemen, je kan die gewoonweg niet veroorloven.

Zo komen dus elke zomer weer van die zielige nieuwsberichten dat dieren door hun eigenaar zijn gedumpt.

Maar gezien ik hier nu toch op reageer kan ik TS een tip geven: ga leren voor een ECHTE baan, weet je zeker dat je met die Metal muziek een zakcent gaat verdienen?

Mijn tip: Ga IT leren, er is zoveel werk te vinden voor MBO'ers in de IT. Je zal ongetwijfeld op een servicedesk belanden (je komt onderaan de ladder) maar hoe beter je je best doet hoe hoger je kan komen :-)

[ Voor 19% gewijzigd door mugenmarco op 02-04-2018 14:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we ons concentreren op TS? Aangezien die nog thuis woont, is de moeder in eerste instantie verantwoordelijk voor het feit dat er huisdieren zijn. Niet TS, waarbij het niet eens TS is die schulden heeft.

Nog 3 opmerkingen: je weet niet of de huisdieren genomen zijn toen er wel voldoende inkomsten waren, en juist nu zeggen dat ze weg moeten, betekent weer meer asieldieren of erger.

Tevens zijn huisdieren zelden tot nooit de oorzaak van problematische schulden, dus de focus daarop leggen is makkelijk, maar redelijk nutteloos.

Als laatste: huisdieren is hier redelijk off-topic, dus ik stel voor dat we dat onderwerp verder niet bespreken hier.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoals velen al zeggen, het is niet helemaal ontopic maar vind dat ik het moet zeggen.

Ga GEEN muziek/media opleiding doen. De kans dat je daarmee een fatsoenlijke baan vind is heel klein. Hou het er bij etc. Maar zorg voor een plan B, ga iets technisch doen, IT, verpleging, onderwijs oid in. Doe iets met een redelijke baankans, anders ben je met een MBO diploma over een jaar of 3 a 4 de lul en beland je in bullshit jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

GoldenSample schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:07:
Zoals velen al zeggen, het is niet helemaal ontopic maar vind dat ik het moet zeggen.

Ga GEEN muziek/media opleiding doen. De kans dat je daarmee een fatsoenlijke baan vind is heel klein. Hou het er bij etc. Maar zorg voor een plan B, ga iets technisch doen, IT, verpleging, onderwijs oid in. Doe iets met een redelijke baankans, anders ben je met een MBO diploma over een jaar of 3 a 4 de lul en beland je in bullshit jobs.
Of een andere vorm van metal..

Afbeeldingslocatie: https://www.veluwepersoneel.nl/wp-content/uploads/2016/10/lasser.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
GoldenSample schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:07:

Ik zei hetzelfde overigens, met betrekking tot metal muzikant. Media is echter een prima keuze, uiteraard verschilt het wel in welke richting je dat zou willen doen. Er zijn oneindig veel video / camera mensen / fotograven, hobby matige grafisch vormgevers, waarmee je moet concurreren als je zoiets zou willen doen. Ga je echter dieper en technischer, 3D animatie/visualisatie, motion design dan zijn er weer zat goed betaalde banen te vinden. Het moet je natuurlijk wel liggen, en enig talent is een vereiste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

TheZenMeister schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:46:
Dit is makkelijk op te lossen;

Laat je uitschrijven op het adres waar je nu woont en registreer het als enkel een postadres.
Je kunt je niet zomaar uitschrijven op het adres waar je woont zonder je op een ander adres in te schrijven of te emigreren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:34:
[...]

Fijn dat jij een hond hebt, en dat jij deze makkelijk kan opgeven als dat nodig is. Kom eens los uit de bubbel waarin jij leeft en projecteer wat jij zou doen niet op een ander maar probeer te begrijpen dat als jezelf of iemand uit je omgeving in de schuldsanering je mooi de sjaak bent. Bloeden zal je bitch want je hebt je schulden zelf veroorzaakt. Trouwens TS zit niet in de schuldsanering en het zou zo maar kunnen zijn dat het zijn hond en kat zijn. En die moeten dan maar als eerste worden opgeofferd.
De schuldvraag heeft helemaal NIETS te maken met het houden van huisdieren. Ja, het is wellicht zielig dat de familie op deze manier de huisdieren kwijt raakt, maar als er niks te makken is dan is dat juist HEEL ZIELIG voor die beesten zelf. Immers, raakt de hond ziek wat gaat er dan gebeuren? Als de kat gebitsproblemen krijgt wie gaat dan de dierenarts betalen? Dan krijg je dus van die situaties waarin het beestje maar moet lijden omdat het baasje de dierenarts niet kan betalen - en dat is VEEL erger voor de beestjes dan voor de mensen omdat ze hun beestjes weg moeten doen.

Nee, het zijn geen tamagotchi's - het zijn levende wezens... en als men met 80 euro per week moet rondkomen dan is er geen enkele buffer om ze te verzorgen als het mis gaat. Die paar euro per week aan aldi honden- en kattenvoer is daar niet eens een factor in. Ze hebben gewoon het geld niet om verantwoord met die beesten om te gaan - dus zorg aub voor een baasje die dat wel kan... Persoonlijk word ik juist kotsziek van mensen die bij huisdieren alleen maar roepen dat het zielig is voor de mensen dat ze hen weg moeten doen, maar volledig voorbij gaan aan wat juist goed is voor die beestjes zelf. (en voordat je begint te mekkeren.. ik heb zelf in een situatie gezeten dat ik mijn huisdieren weg moest doen omdat ik financieel niet lekker zat - het doet me vandaag de dag nog steeds pijn in mijn hart, maar ik troost me met het feit dat zij het wel goed hebben en nooit hebben moeten lijden onder mijn financiële problemen destijds)

@Ardana Sorry ik zie je opmerking nu pas - toch vind ik mijn opmerking behoorlijk belangrijk en tekenend voor wat je veels te vaak ziet gebeuren. Ik laat de reactie dus even staan. Sorry 'bout that.

[ Voor 4% gewijzigd door liberque op 02-04-2018 17:01 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

fsfikke schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:08:
[...]

En hoe wil je dat ontwikkelen doen dan? Door de hele dag op de bank te hangen met SBS6 op?

[...]

Dan zitten we weer in de adviezen over belastingfraude. Lekker niks doen en anderen betalen je rekeningen wel, over jezelf goed ontwikkelen gesproken :p
Ardana schreef op maandag 2 april 2018 @ 02:52:

Lees je in hoe een zorgverzekering werkt, welke bedragen wel en niet vergoed worden, etc. Leer automatische incasso's afgeven.
Ik HAAT automatische incasso's. Allemaal willen ze op een andere dag afschrijven. Ik maak het zelf over aan het einde van de maand en niet anders. Klaar. Zo weet je ook meteen dat je niet teveel betaald aan opgezegde abonnementen, hoef je niets terug te halen, kun je kwartaalbedragen gewoon door drie delen, etc.
Harm_H schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:55:
[...]

In het algemeen is een alleenstaande ouder - in het algemeen, niet op iemand persoonlijk! - slechter voor de ontwikkeling, geluk en toekomst van een kind dan bijvoorbeeld rokende of drinkende ouders. Dat wil niet zeggen dat er geen uitstekende alleenstaande ouders zijn, alleen dat problemen in de ontwikkeling van een kind vaker voorkomen bij deze groep. Hier zijn talloze studies over.
Had dan op zijn minst een studie gelinkt...
3x3 schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:31:
Leuk: fraude in de hand werken... Als de sociaal resercheurs het ontdekken hebben beiden een groot probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 02-04-2018 17:21 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daar zijn natuurlijk andere oplossingen voor (iig controleren dat alleen juiste dingen afgeschreven worden). Maar voor een gezin dat al in de schuldsanering zit wordt het denk ik zonder automatische incasso wel een enorm stuk risicovoller. Zowel door rekeningen die vergeten worden, als door rekeningen die expres vergeten worden. Gewoon automatische incasso lijkt me een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je van jezelf weet dat je genoeg discipline hebt, én er op wil vertrouwen dat er niks gebeurt (zoals onverwachte ziekenhuisopname), kun je er voor kiezen om het handmatig te doen. Een goed alternatief is om zelf automatische overschrijvingen te maken, dan heb je zelf het moment van overschrijven in de hand.

Maar aangezien je automatsche incasso's gewoon kan terug laten boeken, is er niks op tegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor alle antwoord, ik ga alles samenvatten en op de tafel bij mijn coach neerleggen zodat er thuis wat aan gedaan kan worden! De contactpersoon van mijn ma voor haar schuldsanering wil ik er dan natuurlijk ook bij halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Sissors schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:29:
Maar voor een gezin dat al in de schuldsanering zit wordt het denk ik zonder automatische incasso wel een enorm stuk risicovoller. Zowel door rekeningen die vergeten worden, als door rekeningen die expres vergeten worden. Gewoon automatische incasso lijkt me een stuk veiliger.
Wat als er geen saldo is omdat er iets onverwachts is afgeschreven en de boodschappen voor die week zijn gedaan? Of erger door een incasso negatief saldo? What about variabele rekeningen zoals verbruik telefoon?

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 02-04-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:23
Was ‘t niet zo dat de bewindvoerder zorg draagt hiervoor en een soort van toezicht houdt op al het in- en uitkomende geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Ardana schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:40:
[...]

Een schuldsanering duurt 3 (em in uitzonderingssituaties 5) jaar, ongeacht hoeveel je af weet te lossen in die tijd (tenzij je de gehele schuld binnen die tijd weet af te lossen, maar dat komt zelden tot nooit voor).

Tijdens een schuldregeling wordt je inkomen volgens een vaste rekenmethode in 2 delen gesplitst. Het ene deel is het Vrij Te Laten Bedrag. Wat overblijft (inkomen - VTLB dus) is de afloscapaciteit. Het VTLB verandert niet, ongeacht of je 0, 1 of 10 honden hebt. Van het VTLB mag je doen wat je wilt, op voorwaarde dat je geen nieuwe schulden laat ontstaan. De hoogte van het VTLB is feitelijk sociaal minimum, en afhankelijk van de situatie, plus of min 5%. Dit sociaal minimum wordt, itt in de bijstand, wél gedeeltelijk gecorrigeerd voor woonkosten

Als jij het dus voor elkaar krijgt om voor € 150 te wonen, is je VTLB lager dan iemand die voor € 700 woont, maar netto, na betalen van de huur, hou je bij een huur van € 700 alsnog minder over van je VTLB dan wanneer je een huur van € 150 hebt.

Afspraak is dat, afgezien van de voorwaarde "geen nieuwe schulden maken" iedereen dus vrij is om te doen van z'n VTLB wat hij of zij wil. Dat betekent dat de een kiest voor een groter huis, de tweede voor wat meer boodschappengeld, een derde voor een hond en kat, een vierde voor een klein auto'tje dat eigenlijk niet nodig is, en de vijfde voor een wat dikker internetabonnement of meer kleding.

Zolang alle lasten betaald worden, is er dus niks aan de hand.

In de meeste gevallen hebben mensen +/- € 50-100 pm "speelruimte", voor ales dat boven het absolute minimum zit.
En een zesde kan kiezen om kinderen zoveel mogelijk vrij te stellen van meebetalen aan schuldenlast. Toch?

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ardana schreef op maandag 2 april 2018 @ 02:52:
Goed gevonden, @jeroen3.

Idd, zolang @Verwijderd recht heeft op een OV-studentenkaart, worden zijn inkomsten niet meegerekend voor de schuldsanering. Let er wel op: als jij teveel verdient, verliest je moeder haar recht op huurtoeslag en/of kwijtschelding gemeentelijke heffingen en andere voordelen. Het is logisch als jij haar daarvoor compenseert, zeker daar deze zaken in veel gevallen geen invloed op de afloscapaciteit, maar wel op het besteedbaar inkomen hebben.
Wordt je niet pas vanaf je 27ste mee gerekend voor toeslagen etc. als kind zijnde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vayra schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:49:
[...]
En een zesde kan kiezen om kinderen zoveel mogelijk vrij te stellen van meebetalen aan schuldenlast. Toch?
Wat een inwoner moet bijdragen aan het huishouden is vastgelegd, en met dit bedrag wordt het inkomen van de schuldenaar verhoogd, zelfs als die persoon weigert het ook daadwerkelijk af te dragen. Als een kind bijv. € 200 moet betalen voor onderdak, eten, etc. dan kan de schuldenaar ervoor kiezen om van zijn of haar VTLB dit bedrag aan haar kind te geven, zolang aan de enige voorwaarde voldaan is: er mogen geen nieuwe schulden ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Brummetje schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:57:
[...]
Wordt je niet pas vanaf je 27ste mee gerekend voor toeslagen etc. als kind zijnde?
Dat is afhankelijk van de soort toeslag.

Voor bijv. Huurtoeslag:
Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2018 alleen het inkomen boven € 4.827 mee.
Jolly_Jumper schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:21:
Was ‘t niet zo dat de bewindvoerder zorg draagt hiervoor en een soort van toezicht houdt op al het in- en uitkomende geld?
Dat is alleen zo als er sprake is van een beschermingsbewindvoerder. Bij een wettelijke schuldsanering is er sprake van een WSNP-bewindvoerder. Die bepaalt alleen hoeveel de schuldenaar moet afdragen en of de schuldenaar zich aan de voorwaarden houdt. Deze bewindvoerder is géén hulpverlener.

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 02-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

PcDealer schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:11:
[...]

Wat als er geen saldo is omdat er iets onverwachts is afgeschreven en de boodschappen voor die week zijn gedaan? Of erger door een incasso negatief saldo? What about variabele rekeningen zoals verbruik telefoon?
Automatisch Incasso werkt op basis van vertrouwen, iedereen kan van jouw rekening afhalen wat ze willen, maar zo'n vaart gaat dat niet. Onverwachts een automatische incasso kan altijd, als iemand perongeluk jouw rekeningnummer opgeeft. Sinds SEPA niet meer dus

Als je niet kan roodstaan, kom je nooit in negatief saldo. Zet rood gewoon uit, banken rekenen een rente van 1,2% op maandbasis, is wel 14% op jaarbasis, Zelfde als een creditcard, comfortcard is nog hoger. Gewoon niet doen ;)

En variabele bedragen.. Tjah, dat heb je zelf in de hand.

Gewoon elke dag op je rekening kijken, als je een kasboek bijhoudt is er niks aan de hand. Veel bedrijven gooien een euro er op om een acceptgiro te sturen. Zonde.

Bij mij gaat alles automatisch. En het mooie daarvan is, je kan storneren, behalve loterijen. Het kost mij een paar klikken en ik heb mn huur weer terug. Alles wat je zelf overmaakt kan je niet terughalen. En je mag 56 dagen na een AI een storno doen. Je kan al je nota's van 1 maand terug halen.

Goed, ik kan gewoon met geld omgaan, dus ALLES gaat met een AI ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
PcDealer schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:11:
[...]

Veel van dit soort zaken komen sinds IBAN en de SEPA incasso niet meer voor.

Je kunt elke automatische incasso terugboeken bij je bank.
Banken mogen doorgaans niet op een negatief saldo incasseren, dan bounced de incasso en krijg je dus een herinnering.
Verder krijg je van je bank een bericht wanneer er een nieuwe incassant begint met een automatische incasso, en moet je schriftelijk toestemming geven voor het starten van dit proces, dat is specifiek op rekeningnummer van zowel betaler als ontvanger.

[ Voor 17% gewijzigd door Vayra op 02-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En bij degene die je wel gewoon moet betalen, die bijna altijd voorspelbaar zijn en op standaard tijd komen, ben je normaal gesproken beter af als je betaald dan dat je dat maar laat schieten omdat iets anders voorrang heeft, en je dus dat ook wel later kan betalen. En uiteraard, eten heeft ook voorrang, maar het idee dat je rekeningen later wel kan betalen zal vermoed ik voor genoeg de oorzaak zijn dat ze in de schuldsanering zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn gevoel bij het lezen van dit topic is; ga niet fulltime werken, maar investeer je tijd in een goede opleiding richting IT, economie, oid. Ik heb in het verleden ook enkele "leuke" creatieve opleidingen gedaan en kwam (tijdig) tot de conclusie dat een opleiding met meer baan en salaris garantie verstandiger is.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2018 22:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ook al is er geen roodstand afgesproken, een minbedrag kan wel degelijk ontstaan bij een incasso. Uiteraard net op het moment dat je boodschappen wilt doen.

https://www.rabobank.nl/p...ncasso-bij-te-laag-saldo/
Bij onvoldoende saldo of een incassoblokkade door de bank
De bank van de geïncasseerde heeft vijf werkdagen om een incasso vanwege onvoldoende saldo of vanwege een blokkade terug te draaien. Banken gaan bij saldotekort verschillend om met de uitvoering van incasso’s. Zo boekt ING een incasso na twee werkdagen terug als de rekeninghouder in de tussentijd zijn saldo niet heeft aangevuld. ABN AMRO en de Rabobank doen dit na vier werkdagen.
https://www.rabobank.nl/i...oolbar=yes&ra_menubar=yes
@RaZ Ik kan uitstekend met geld omgaan juist vanwege budgetteren en GEEN AI.

[ Voor 58% gewijzigd door PcDealer op 02-04-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb er geen problemen mee. Ik weet wat er binnenkomt, ik weet waneer de incasso's komen. Niks aan de hand. Ik heb een begroting die ik tot weekgeld heb teruggerekend. Ik weet dus precies hoeveel ik elke week aan boodschappen moet hebben. Maar dan heb ik wel de speling dat ik dat over de maand kan spreiden voor aanbiedingen, Bespaar ik nog meer ;)

En mn pa heeft 30 jaar bij een bank gewerkt. Ik zet kosten voor eigen risico appart, ook gemeentelijk belastingen. Er zit in die pot al een 385 + 400. Noodpot is er dus gewoon ;)

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 02-04-2018 23:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het laatste wat ik er over kwijt wil @RaZ Jij hebt een buffer. Volgens mij geldt dat niet voor de meeste bijstandsgerechtigden. M.i. moeten zij precies zien wat er uit gaat en voor verschillende crediteuren de bedragen bewaren. Zij kunnen het zich niet veroorloven om een tientje mis te lopen om wat voor reden dan ook. En dan komt budgetteren om de hoek kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

mugenmarco schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:44:
[...]
Mijn tip: Ga IT leren, er is zoveel werk te vinden voor MBO'ers in de IT. Je zal ongetwijfeld op een servicedesk belanden (je komt onderaan de ladder) maar hoe beter je je best doet hoe hoger je kan komen :-)
En wat nu als TS de ICT helemaal niet leuk of interessant vind?

TS moet een opleiding volgen waar 'ie in geloofd, waar zijn passie ligt.

De wereld zit niet te wachten op de zoveelste ICTer die enkel de ICT in is gegaan vanwege de baankansen of het salaris. Voor TS is dat ook totaal nutteloos, want die zit met een opleiding waar 'ie enkel door de zogenaamde baankansen of het salaris voor gekozen heeft.

Kortom, zo'n keuze helpt op de korte en lange termijn niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik ben het eens dat de IT, niet geheel verrassend natuurlijk, hier wel erg makkelijk erbij wordt gehaald. Maar TS moet niet blind een opleiding volgen waar zijn passie ligt. Sommige passies zijn beter om als hobby te houden, want een opleiding volgen om enkel de bijstand in te gaan is nogal zonde van die opleiding. Dan kan hij beter een andere opleiding volgen die misschien niet zijn passie is, maar hij wel op zijn minst acceptabel vindt en waar hij wel een goede baankans bij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sissors schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:44:
Ik ben het eens dat de IT, niet geheel verrassend natuurlijk, hier wel erg makkelijk erbij wordt gehaald. Maar TS moet niet blind een opleiding volgen waar zijn passie ligt. Sommige passies zijn beter om als hobby te houden, want een opleiding volgen om enkel de bijstand in te gaan is nogal zonde van die opleiding. Dan kan hij beter een andere opleiding volgen die misschien niet zijn passie is, maar hij wel op zijn minst acceptabel vindt en waar hij wel een goede baankans bij heeft.
Mwah.

Het kan geen kwaad om strategisch te kijken, maar liever een baan waar je je leven lang blij mee bent maar misschien iets minder verdient, dan een baan waar je jezelf iedere dag voor uit je bed moet slepen en je enige voldoening zit in je loonstrookje het eind van de maand.

Dat eerste kun je een gelukkig leven omheen bouwen, dat laatste niet.

Natuurlijk, tinten grijs en geen enkel baan is perfect, maar ICT word hier (zoals je zelf ook zegt), veel te makkelijk bijgehaald als deeloplossing van de problemen van TS en dat is op zijn best een advies dat te kort door de bocht is.

(Zeker ook omdat geen enkele sector baangarantie bied, niet nu, niet in de toekomst. Dé baan van vandaag, kan de bedelstaf van morgen zijn. Zit je dubbel in de shit. Een vak waar je niet gelukkig van word én alsnog in de financiële ellende omdat er geen werk in te vinden is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39
En een antikraak woning in de buurt? Kost je nauwelijks geld, krijgt wel uitwonende beurs en hiermee kun je het voor je moeder en jezelf goed regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Paultje3181 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:03:
En een antikraak woning in de buurt? Kost je nauwelijks geld, krijgt wel uitwonende beurs en hiermee kun je het voor je moeder en jezelf goed regelen.
Beurs? Is gewoon een lening toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39
Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:13:
[...]

Beurs? Is gewoon een lening toch?
Ja, ok. Natuurlijk. Maar vroeger... Toen heette het nog een beurs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De aanvullende beurs is wel een gift (ik denk als je je studie haalt, maar niet 100% zeker). Al maakt het daar niet heel veel voor uit of je al dan niet thuis woont.

Edit: MBO is blijkbaar ook de basisbeurs gewoon nog een gift als je het haalt (en bij MBO1 en 2 is ook dat niet nodig), zie: https://www.rijksoverheid...efinanciering-student-mbo

[ Voor 41% gewijzigd door Sissors op 04-04-2018 15:18 ]

Pagina: 1