Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer komt niet voorbij Intel POST scherm [code 64]

Pagina: 1
Acties:

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 22:32
Mijn pc komt niet meer voorbij het Intel post scherm onderin beeld staat code 64.De pc reageert nergens meer op. Googlen op deze code leverde niet zo concrete resultaten op. Het gebeurde nadat ik wat BIOS instellingen mbt tot de harde schijven veranderde. Daarvoor werkte alles prima.

Wat heb ik al geprobeerd:
Bios Reset zowel via jumper als via battery.
clean boot met enkel 1 geheugenstick en videokaart (mainboard heeft geen video) ook alle peripherals losgekoppeld

screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BRFVcTb.jpg

Wat ik vooral vreemd vind is dat eerst alles gewoon werkte en ik nu consistent een Intel POST scherm krijg met daarop code 64, wat ik ook probeer.

May Lyssa aid you

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou die code gewoon in de handleiding zoeken. Staat ongetwijfeld in het hoofdstuk 'Troubleshooting'. Mocht je hier nog zinnige antwoorden willen (hoewel je helemaal geen vraag stelt :?), lijkt het me handig dat je de specs nog even opsomt.

En verder natuurlijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter volgen d:)b

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:41
“Error code 64 is a chipset initialization error. It says to clear CMOS to fix this. See your motherboard manual for how to clear cmos using jumpers”

Weet je zeker dat je de CMOS goed gereset hebt.

Google geeft best veel voorbeelden over deze info je opmerking omver dat google niks zegt snap ik dan ook niet helemaal.

Cloud ☁️

• 2020Media
Moederbord: Intel dp55wb
Mem: Kinston: 4gb ddr3
Proc: Intel i7-860
Video: Club 3d r9 270

Ik heb in de handleiding gekeken maar ik kan geen tabel vinden met error codes die op het scherm verschijnen. Alleen een tabel met verklaringen voor piepjes en port 80h post codes. Volg ik de port 80h post codes dan staat er: 60 – 6F Reserved for future use (for new busses).

Tech specs met error codes:
https://www.intel.com/con...B/DP55WB_TechProdSpec.pdf

Manual:
https://www.intel.com/con...DP55WB_ProductGuide04.pdf

Beiden in gekeken maar staat niets over error code 64 op het scherm.
HKLM_ schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:44:
“Error code 64 is a chipset initialization error. It says to clear CMOS to fix this. See page 36 of your motherboard manual for how to clear cmos using jumpers”

Weet je zeker dat je de CMOS goed gereset hebt.

Google geeft best veel voorbeelden over deze info je opmerking omver dat google niks zegt snap ik dan ook niet helemaal.
Ik heb een Intel moederbord + proc zoals ook in de op te zien is. de post die jij aanhaalt gaat om een AMD proc met een totaal ander moederbord. ik weet 99% zeker dat deze codes niet overeenkomen.
Idem voor andere Google resultaten.

Ik ga iig nog een keer een CMOS reset proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door 2020Media op 01-04-2018 23:08 ]

May Lyssa aid you

• Room42
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• 2020Media
pricewatch: Intel Desktop Board DP55WB

Ik denk dat de bios niet correct wordt gereset ik krijg na het resetten geen melding in beeld over een bios reset.

Intel raad ook aan om een uur te wachten. dat heb ik nog niet gedaan
Turn off all peripheral devices connected to the computer.
Disconnect the power cord from the AC power source.
Remove the computer cover.
Find the battery on the board. The battery may be in a horizontal or vertical battery holder, or connected to an onboard header with a wire.
If the battery is in a holder, note the orientation of the + and – on the battery. With a medium flat-blade screwdriver, gently pry the battery free from its connector.
Battery side up

If the battery is connected to an onboard header with a wire, disconnect the wire from the onboard header.
Disconnect the wire from the onboard header

Wait one hour, then reconnect the battery.
Put the computer cover back on.
Plug the computer and all devices back in.

[ Voor 5% gewijzigd door 2020Media op 01-04-2018 23:12 ]

May Lyssa aid you

• Room42
  • Niet online
@2020Media Het is wel een aardig oud beestje, of niet? Maar wat heb je al gedaan om de computer eens met een minimale set hardware te starten? Dus trek alles los en test hoever je komt.
Sorry, dit staat notabene in de OP.

Dit is wel een interessante:
There are currently no valid POST codes in the 60 - 6F range.
If you see a POST code in this range, read it as B0 - BF. (On a 7-segment LED display, the b looks like a 6.)

[ Voor 52% gewijzigd door Room42 op 01-04-2018 23:22 ]

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11 12:30

Plux

Team KVM

gewoon blijven proberen om de bios te resetten.. wat had je precies getweaked aan de hd settings? de bootsequence? ik neem aan dat je daar ook niet meer in kunt om de settings terug te zetten..

ik heb dit nog gelezen over code 64:

Q-code 64 is usually a pause whilst Bios tries to recognize a device plugged into a USB port. Try unplugging all USB connected devices and then Boot, I bet it boots a lot faster.

Also check make sure it is not b4 Q-code,(sometimes a reading error, they are similar). That would be a hot plug issue.

Some old legacy devices will cause these problems in modern Bios.

en

I got it fixed by unplugging my usb devises and then it booted then plugged everything back in and all is good so far.

the brain is money, the body is honey

• 2020Media
Room42 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:16:
@2020Media Het is wel een aardig oud beestje, of niet? Maar wat heb je al gedaan om de computer eens met een minimale set hardware te starten? Dus trek alles los en test hoever je komt.
Zoals ook in de openingspost staat heb ik geprobeerd om met 1 geheugenbankje en alleen de videokaart te starten. Verder alles losgekoppeld ook randapparatuur geheugen ook omgewisseld. Telkens dezelfde foutmelding.

May Lyssa aid you

• 2020Media
Plux schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:21:
gewoon blijven proberen om de bios te resetten.. wat had je precies getweaked aan de hd settings? de bootsequence? ik neem aan dat je daar ook niet meer in kunt om de settings terug te zetten..

ik heb dit nog gelezen over code 64:

Q-code 64 is usually a pause whilst Bios tries to recognize a device plugged into a USB port. Try unplugging all USB connected devices and then Boot, I bet it boots a lot faster.

Also check make sure it is not b4 Q-code,(sometimes a reading error, they are similar). That would be a hot plug issue.

Some old legacy devices will cause these problems in modern Bios.

en

I got it fixed by unplugging my usb devises and then it booted then plugged everything back in and all is good so far.
Dit lijkt wel heel erg op wat er bij mij gebeurde op het moment dat ik de setting veranderde zat er ook een bootable usb stick in. Ik wacht nu iig een tijdje voordat ik de batterij er weer in doe en het nog een keer probeer.

May Lyssa aid you

• 2020Media
Batterij is er bijna 12 uur uitgeweest nog steeds hetzelfde probleem. Geheugen uit een andere pc getest, zelfde probleem. (Geheugen werkt wel in de andere pc). Moederbord uit de kast gehaald (misschien is er geleiding in de kast ontstaan) maar ook dan weer hetzelfde probleem. Straks videokaart en voeding testen op een ander moederbord als deze werken kan het alleen een defect moederbord of proc zijn.

edit:
Videokaart en voeding werken gewoon naar behoren op een ander moederbord. Hoe kom ik erachter waarom de pc vastloopt tijdens de POST ik weet zelf niet meer wat ik nog kan doen 8)7. Heb geen zin om een nieuw moederbord te kopen en er vervolgens achter te komen dat het de proc is of andersom.

[ Voor 27% gewijzigd door 2020Media op 02-04-2018 13:24 ]

May Lyssa aid you

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11 12:30

Plux

Team KVM

Het probleem is de bios dat niet meer correct is.. en niet meer de juiste bootmedia vind.. denk ik..

Misschien kun je het bios chipje vervangen.. wellicht is overleg met de moederbord fabrikant het beste.. ik zou bij hun om raad vragen, misschien kun je n vervangend bios chipje krijgen dat je zelf kunt vervangen solderen en zo

the brain is money, the body is honey

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

2020Media schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:50:
Batterij is er bijna 12 uur uitgeweest nog steeds hetzelfde probleem.
PC ook volledig stroomloos geweest in die tijd? Anders maakt het namelijk niet uit hoe lang je wacht. Alle energie moet uit alle componenten zijn. Dus niet de voeding aan met een kabel erin en dan de batterij verwijderen, dat doet niets.
Hoe kom ik erachter waarom de pc vastloopt tijdens de POST ik weet zelf niet meer wat ik nog kan doen 8)7. Heb geen zin om een nieuw moederbord te kopen en er vervolgens achter te komen dat het de proc is of andersom.
Als de CPU daadwerkelijk defect was kreeg je überhaupt geen beeld. Het is niet geheel ongebruikelijk dat borden van deze generatie de geest geven. Ook geen schande toch, 8-9 jaar na dato? Vervangend bord is m.i. de makkelijkste oplossing.

Hier op de V&A zitten zo te zien alleen afzetters, dus dat wordt de wondere wereld van Marktplaats of Aliexpress.

Of je moet zeggen, ik ga upgraden naar iets nieuws, kan natuurlijk ook.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• 2020Media
Plux schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:59:
Het probleem is de bios dat niet meer correct is.. en niet meer de juiste bootmedia vind.. denk ik..

Misschien kun je het bios chipje vervangen.. wellicht is overleg met de moederbord fabrikant het beste.. ik zou bij hun om raad vragen, misschien kun je n vervangend bios chipje krijgen dat je zelf kunt vervangen solderen en zo
Dit lijkt me op basis van hoe de fout is ontstaan de meest plausibele verklaring. Bios chip vervangen lijkt me een klus die erg tijdrovend is (vanaf het uitzoeken of dit überhaupt mogelijk is tot het solderen zelf).
nelizmastr schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:47:
[...]

PC ook volledig stroomloos geweest in die tijd? Anders maakt het namelijk niet uit hoe lang je wacht. Alle energie moet uit alle componenten zijn. Dus niet de voeding aan met een kabel erin en dan de batterij verwijderen, dat doet niets.

[...]

Als de CPU daadwerkelijk defect was kreeg je überhaupt geen beeld. Het is niet geheel ongebruikelijk dat borden van deze generatie de geest geven. Ook geen schande toch, 8-9 jaar na dato? Vervangend bord is m.i. de makkelijkste oplossing.

Hier op de V&A zitten zo te zien alleen afzetters, dus dat wordt de wondere wereld van Marktplaats of Aliexpress.

Of je moet zeggen, ik ga upgraden naar iets nieuws, kan natuurlijk ook.
De PC is uiteraard volledig stroomloos geweest. Ik heb een bordje gevonden en besteld op https://www.dealstunter.n...55_Socket_1156_Moederbord

Mijn behuizing kan alleen micro ATX en mini ITX borden aan dus mijn keuze is in die zin erg beperkt.

Edit: pc werkt weer prima met een nieuw moederbord.

May Lyssa aid you

Pagina: 1