Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik ga voor Deliveroo maaltijden bezorgen, ik fiets nu niet veel en wil hier een goede fiets voor kopen. Ik wil graag sporten maar dit lijkt me een mooie uitkomst om een beetje geld te verdienen en tegelijk mijn conditie op pijl te houden.

Als je aan de slag wilt bij Deliveroo ben je ZZPer en moet je je inschrijven bij de KVK. Aangezien je een ZZPer bent en belasting betaald per geleverde service kun je volgens mij ook de belasting voor die fiets terugvragen mits deze alleen voor het bezorgen wordt gebruikt. Zie ik iets over het hoofd of kan ik na de eerste belastingaangifte de belasting voor de aanschaf van de fiets terug krijgen?

Alvast bedank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou deze pagina eens doornemen: https://www.belastingdien...derneming_of_ik_ben_zzper

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

toevallig recentelijk een paar afleveringen van #boos over deliveroo:

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Hmm ga er dan vanuit dat deliveroo een opdrachtgever is en niet de restaurants :X

Als ik dan ook voor Ubereats werk dan omzeil ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Twee mogelijkheden:
1. je koopt de fiets privé en brengt 19 cent per zakelijk gefietste kilometer ten laste van de belastbare ondernemingswinst. Alle kosten zijn voor jou privé.

2. je koopt de fiets zakelijk. Alle kosten kun je zakelijk uitbde winst voor belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
t_captain schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:22:
Twee mogelijkheden:
1. je koopt de fiets privé en brengt 19 cent per zakelijk gefietste kilometer ten laste van de belastbare ondernemingswinst. Alle kosten zijn voor jou privé.

2. je koopt de fiets zakelijk. Alle kosten kun je zakelijk uitbde winst voor belasting betalen.
Je eerste punt geld dus ook voor fietsen? Ik dacht dat het alleen voor motorfietsen en autos gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Eigen vervoer. Of je nu een vliegtuig neemt of gaat lopen.

Belangrijk is wel dat je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien. In werkgever/werknemer relaties kan de 19 cent/km alleen in de loonbelasting worden verwerkt, dus door de salarisadministratie van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Het is belachelijk dat je als bedrijf moet inschrijven. ZZP minimum uurtarief moet minimaal 50€ zijn, of in elk geval driemaal minimumloon om noodzakelijke zekerheid en pensioen te dekken.

Dit zijn de excessen die de politiek moet aanpakken.

Ik kan me voorstellen dat een taxi nog wel als eigen bedrijf kan staan, maar deliveroo gaat een grens over. Die werknemers rijden nota bene met een groot bedrijfslogo van deliveroo. Welk onafhankelijk bedrijf rijdt rond met het logo van een ander bedrijf?

Ps. Met de huidige regels van de belasting krijg je geen ondernemersaftrek als je niet minimaal 1225 uren maakt. Wat betreft de fiets lijkt me dat je die als zakelijke kosten mag opvoeren : "Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben." , maar dan moet je dus kijken hoe voorbelasting werkt, afschrijvingen en een balans + resultatenrekening bijhouden. Kortom, slaat nergens op dat je zzp moet zijn en deliveroo zou zelf een fietsenvloot moeten bijhouden!

[ Voor 86% gewijzigd door Harm_H op 02-04-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vond het plan van deliveroo ook een beetje wereldvreemd. Na anderhalf jaar van opgelaaide discussie over schijnzelfstandigheid en onwenselijke zelfstandigheid rondom de wet DBA, komen zij ineens met een plan om werknemers te rebranden naar toeleveranciers.

Ik heb nog nooit van een bezorger gehoord die een Combo heeft gekocht en tegelijk voor Deliveroo en Foodora rijdt. Of met zijn eigen branding, “Jantjes maaltijdservice, de nieuwe norm in thuisbezorgd”.

Kennelijk eisen deze opdrachtgevers dat koeriers zich presenteren als verlengstuk van hun label. Dat vind ik strijdig met het concept van ondernemerschap.

Een lang leven zal deze werkwijze waarschijnlijk niet hebben. Ik voorzie dat de Belastingdienst misschien wel achter Deliveroo aan gaat in de nadagen van wet DBA (ze zouden immers de meest evidente en kwaadwillende gevallen nog wel handhaven).

En in de nieuwe wet is geen ruimte voor laagbetaalde reguliere bedrijfswerkzaamheden door externen.

Dat is voor TS wel iets om rekening mee te houden. Als je de fiets zakelijk koopt, en binnen enkele jaren deze ZZP constructie stopt, zit je met een half afgeschreven bedrijfsmiddel en zonder ondernemingswinst om de afschrijvingen tegen af te boeken.
Pagina: 1