Akai TV geeft zwart beeld (gaat uit) na 10 minuten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle .....
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01:20
Beste Tweakers en Tweakerinnen,

Het gaat hier om een Akai AL2617HT.
http://www.mediamarkt.nl/...kai-al2617ht-1172914.html

Ik heb al een lange tijd een televisie staan die al een hele tijd geleden zich defect is gaan gedragen. De tv werkt naar verlangen voor de eerste 10-15 minuten (zie hieronder), maar daarna wordt er een zwart beeld weergegeven en het beeld is dus uitgeschakeld. Het rode lampje van de tv brandt echter nog wel.

Als je de tv weer aanzet doet deze het voor een goede 5 seconden waarna hij weer uitgaat. Nadat ik de tv 24 uur heb laten staan (stekker uit het stopcontact) en dan weer aanzet houdt de tv het zo'n 1 minuut vol. En na een goede week (stekker uit het stopcontact), als het niet meer is, houdt de tv het zo ongeveer 10-15 minuten uit en heb ook niet meegemaakt dat de tv het langer vol hield dan dit.

Nu heb ik de tv open geschroefd om te kijken naar eventuele opgebolde of lekkende condensatoren maar zo ik kan zien zijn ze allemaal nog 'intact'.

Ook heb ik even met de multimeter (20 kOhm stand) gemeten of de condensatoren nog wel goed zijn. Ik heb mij laten vertellen dat dit kan gemeten worden met de condensatoren nog aan de printplaat, dus nog niet eraf gesoldeerd.

Sommige condensatoren laadden lineair op, sommigen bleven dezelfde waarde boven 0, en sommigen gaven voor één seconde een waarde aan op de multimeter waarna deze weer terugsprong naar 1.

Ik zou dus niet weten welke condensator(en) nog werkt/werken. Ook weet ik niet of het überhaupt wel aan de condensatoren ligt, maar aangezien de tv na 10 minuten 'stopt' met werken denk ik dat het hier wel aan kan liggen.

Zie foto's voor de printplaat. https://imgur.com/a/6Zhj6
Zover ik kan zien, ziet alles er goed uit en is niks doorgebrand.
Ik zou de tv nog graag aan de praat krijgen en hulp is zeer zeker gewaardeerd.

Groet,
Jelle

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:13
Klinkt mij als een slechte (of meerdere) soldering die na opwarmen het contact verliest. Dit verklaart ook waarom de TV het na 24 uur weer eventjes doet. Ik kan er naast zitten natuurlijk.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:48

Cheezus

Luiaard

Slechte soldering zou ik ook zeggen. De foto's die je nu post zijn alleen een stukje voeding, je hebt nog meer printplaten in je tv zitten voor de besturing/signaalverwerking. Kijk goed naar de solderingen, als er een kring zichtbaar is om het pootje van een onderdeel kan dit zorgen voor een slecht contact.
Valt alleen het beeld weg? Mogelijk is alleen de backlight defect, kijk waar deze uitkomt en let hier extra op de solderingen/componenten. Als de hele tv uitvalt (dus ook het geluid) kan het van alles zijn..