Aanbod van onlinediensten is nog steeds in EU geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Hoi,

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ging vandaag EU Verordening 2017/1128 in.
Deze verordening verplicht providers van betaalde onlinediensten om hun diensten in heel de EU aan te bieden. (Ze mogen EU IPs dus niet meer blokkeren.)

Dus anyway, wat denk je? Er is vandaag dus 3x niks veranderd.
Caiway Multiscreen TV blokkeert mijn buitenlandse IP. NPO Plus blokkeert het ook. Netflix geeft mij ook nog steeds geen toegang tot NL-content.

Grrrrr :( :( :(

Ik heb ze alle 3 al klachten gestuurd. Iemand anders die klachten/ervaringen heeft? Of is er iemand die zijn/haar dienst in het buitenland wilt proberen?
Laten we proberen om alle providers zsm over te halen om zich te houden aan de wet, zodat we straks op vakantie van onze content kunnen genieten.

Rex

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hoort die verordening nu niet eerst door de nationale parlementen geratificeerd te worden, waarna het voor dat bepaalde land van kracht kan gaan worden op een door hen nader bepaalde datum? Ofwel, de verordening heeft nog geen kracht van nationale wet.

Nee dus: https://www.eerstekamer.n...e150040_voorstel_voor_een zegt het:

Stand van zaken
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.
nationaal
Op 15 maart 2016 besloot de commissie Veiligheid en Justitie niet in schriftelijk overleg te treden en dit voorstel voor een verordening voor kennisgeving aan te nemen.

Europees
Op 8 juni 2017 heeft de Raad formeel de verordening aangenomen pdf icoon. De nieuwe regels zullen in het eerste kwartaal van 2018 in werking treden, negen maanden na de publicatie in het EU publicatieblad.

[ Voor 53% gewijzigd door DeBolle op 01-04-2018 21:14 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:18
Is er voor dingen als NPO niet een uitzondering waardoor ze dit niet hoeven?

Cloud ☁️

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Verordeningen hoeven niet omgezet te worden, in tegenstelling tot Richtlijnen.

Bij Ziggo Go werd wel keurig aangegeven dat per 1 april bij een kortdurend verblijf elders in de EU je toegang behoudt tot de zenders die je anders ook in Nederland buiten de deur kan streamen. Geen idee of dat in lijn is met de Verordening, maar ik kan mij voorstellen dat ze willen dat je elke twee, drie weken vanaf een NL IP inlogt om toegang te behouden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NetFlix is toch USA? De enige wijziging zou dan zijn dat ze alle content IN Europa voor alle lidstaten tegelijk beschikbaar zouden moeten maken.

De nieuwe regelgeving interpreteer JIJ nu als "omdat ik in de EU woon, mag/moet ik wereldwijd alles kunnen"; dat kan je wel vergeten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Ok, snel even gelezen. De Verordening beoogt dus inderdaad mogelijk te maken dat bij een tijdelijk verblijf buiten je thuisland elders in de EU gebruik kan blijven maken van een dienst waarvoor je betaalt. Gratis diensten mogen er voor kiezen om dit uit te sluiten.

Ervan uitgaande dat je tijdelijk elders in de EU verblijft en binne de reikwijdte van de verordening valt, is de praktijk dat bedrijven vaak even op gang moeten komen met dit soort dingen. Geef het een weekje.

Om het nog even anders te stellen: de strekking van de Verordening is dus niet dat het blokkeren van EU IP’s verboden is. Het verplicht aanbieders van commerciële streamingdiensten in een EU-lidstaat om haar gebruikers in staat te stellen bij een tijdelijk verblijf in een andere lidstaat alsnog toegang te hebben tot de inhoud van de streamingdienst die de gebruikers normaliter in hun woonlidstaat ontvangen.

Nog een nabrander: zie ook art. 9 lid (2) van de Verordening. Mogelijk hebben aanbieders nog een paar maanden om dit te effectueren voor bestaande gebruikers.

[ Voor 38% gewijzigd door Trenchdog op 01-04-2018 21:44 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ziggo meldt nu wel dat hun diensten nu in de EU bereikbaar zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b9OdQcEl.png

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Rex Over Caiway en NPO Plus kan ik niks zeggen, maar heb je wel een Nederlands Netflix account, en niet een Spaanse? De wet zegt namelijk dat als je een Nederlands abbo hebt, dat je ook de Nederlandse content overal in de EU moet kunnen kijken, niet dat overal in de EU dezelfde content aangeboden moet worden.

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
@TommyboyNL : Ik heb een Nederlands Netflix account dat ik in NL met een NL IP en iDeal heb aangemaakt. In Spanje zit ik met een home-IP. Netflix laat me nog steeds niet de Nederlandse content zien. (Ondertitels ook niet.)

En even ter goede orde: De Verordening ging op 1 April in en dan heeft heel de EU zich eraan te houden. Het hoeft niet eerst omgezet te worden in een nationale wet.
Daarnaast hoeft NPO zich er niet aan te houden voor de gratis content, maar wel als je ervoor betaalt. Dus NPO Start Plus en NLziet moeten gewoon in de EU beschikbaar zijn. Ik heb een NPO Start Plus abonnement en het werkt niet in EU. Niet in de iOS app noch via de desktop.

Caiway liet mij trouwens via de chat weten op 31 maart dat ze zich volledig aan de wet zouden houden, dat ze afwisten van de Verordening, en dat het per 1 april zou werken. Dus niet... (Ik heb ook nog geen reactie op de klacht.)
De nieuwe regelgeving interpreteer JIJ nu als "omdat ik in de EU woon, mag/moet ik wereldwijd alles kunnen"; dat kan je wel vergeten.
Das helemaal niet waar. Netflix is een US bedrijf maar het moet zich houden aan onze wetten. Het punt is dat als ze een betaalde onlinedienst aanbieden aan een Nederlandse gebruiker, dat die Nederlander gegarandeerd gebruik kan maken van de Nederlandse content in andere EU landen (portabiliteit). Dus ik moet de films die ik in NL kan zien, ook in een andere EU land kunnen zien. Ik heb het niet over de catalogs van andere landen. Ik wil specific de Nederlandse catalog zien, maar ik krijg nog steeds de lokale films te zien op basis van de IP.

[ Voor 80% gewijzigd door Rex op 02-04-2018 13:38 ]

Rex

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Ik zit in eenzelfde situatie alleen dan vanuit Duitsland. De support van Netflix is enorm vaag. Ze geven toe dat ik ik inderdaad een NL account heb, maar ze zeggen ook dat ze nog niet weten hoe ze de regels toe gaan passen. Dat lijkt me allemaal nogal laat als je al een paar maanden weet dat deze verordening 1 april 2018 in werking gaat treden.

Heb je inmiddels al meer antwoorden van de door jou genoemde content leveranciers @Rex?

geeft geen reacties meer

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
NPO heeft haar diensten al aangepast. (Een paar dagen geleden, en het werkt nu dus wel door heel Europa heen, behalve de live streams, maar dat valt waarschijnlijk buiten het abonnement...)

Caiway zegt dat ik een speciaal bundel nodig heb om buitenhuis TV te kunnen kijken. Omdat het dus niet buitenhuis in NL werkt, werkt het ook niet in Europa. Ik moet 5 EUR/mnd extra betalen voor de dienst, maar vind het weer teveel om alleen maar een beetje RTL4/SBS6 te kunnen kijken.

Netflix zegt tegen mij ermee bezig te zijn, maar het is nog niet geregeld.

HBO Nordic (de online HBO-dienst in SE, FI, NO, DK, ES) heeft wel de dienst al aangepast. (Ook pas vorige week..) Je kunt alleen een contract afsluiten vanuit de 5 landen, maar je kunt daarna wel in heel Europa HBO kijken.

Rex

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 15:22

Alaksandus

Vae puto deus fio

Ik kan Videoland en Netflix zonder problemen/VPN proxy kijken in Duitsland. Gewoon met NL ondertieteling etc. Bij Netflix staat ook de Duitse content, maar kan gewoon op NL content zoeken.

Als een god in Nijmegen.

Pagina: 1