Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC valt uit randomly (Ryzen PC) Geen foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 12:18
Goedemiddag,

Gister zette ik mijn PC aan, en tijdens het opstarten viel mijn PC uit (zwart scherm). LED's van het geheugen bleven aan en de PowerOn led van de case bleef aan. Enige manier om te resetten was de PSU stekker uit het stopcontact trekken en als alle leds uit gaan de stekker weer erin te stoppen.

GPU led gaat wel uit tijdens crash. Aangezien het een Ryzen systeem is kan ik niet testen zonder videokaart, maar het gekke is dat het Mobo geen foutmeldingen geeft.

Daarna nog een paar keer opgestart en elke keer viel de boel uit, en steeds eerder. Na 5-6x proberen zelfs bij Boot van Windows... In de tussentijd NVidia drivers opnieuw geïnstalleerd maar mocht niet baten.

Vervolgens heb ik de case geopend en alle componenten op de CPU na eruit gehaald (en de koeler) maar kon niets raars ontdekken. Geen brandlucht helemaal niets. Alles weer opnieuw erin gedaan, mobo batterij er een minuut uitgehaald, opnieuw geboot, probleem opgelost. Hele avond gegamed geen probleem.

Vandaag ook een paar uur gegamed zonder problemen en opeens viel de PC weer uit (Althans; casefan, cpu fan stopte met draaien, scherm ging op zwart, PowerON led en ram leds bleven branden). Mobo geeft geen piepjes / foutmeldingen en met een Ryzen systeem is videokaart moeilijk te troubleshooten.

Mijn specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 188,55€ 188,55
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 86,99€ 86,99
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 585,90€ 585,90
1Fractal Design Define S - Window€ 74,35€ 74,35
1Asus VG248QE Zwart€ 264,20€ 264,20
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Sharkoon Shark Zone K30 Illuminated Gaming Keyboard€ 34,95€ 34,95
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R€ 194,25€ 194,25
1BitFenix Whisper BWG550M€ 89,-€ 89,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 126,06€ 126,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.694,24

Ik heb nog een AGP kaart liggen maar dat gaat niet passen. Ik vermoed dat de PSU de boosdoener is, echter snap ik niet dat het moederbord geen foutmeldingen geeft. Windows logboek geeft niets weer, het lijkt echt een hardware matig probleem te zijn.

Bij geheugenfouten geeft Moederbord wel fouten weer (lijkt mij) waardoor ik niet helemaal geloof dat het daar aan ligt.

Is het raadzaam om een nieuwe PSU te bestellen en dan te kijken wat het systeem doet? PSU is +/- 10 maanden oud (hele systeem) alleen omdat ik helemaal geen aanknopingspunten heb om te troubleshooten ben ik een beetje abuis wat ik nu als eerste moet gaan doen. Geen foutmeldingen, geen spare videokaart.

Mijn gevoel zegt dat de PSU het eerste is wat je uit wilt sluiten, maar misschien hebben meer mensen dit ervaren of is het een bekend probleem. Bios van Mobo is laatste versie, Nvidia drivers ook laatste versie.

Temperaturen zijn goed (30 idle, 57 load). Hij reboot ook niet, hij valt gewoon compleet stil op RAM led en PowerOn led van de case na. Enige manier om te starten is stekker uit het stopcontact en als alle leds uit zijn stekker weer in het stopcontact drukken.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Misschien RAM dat niet lekker samenwerkt met het moederbord.
Staat het geheugen op de QVL?
Wat gebeurt er als je 1 module gebruikt?

• RedHat
Uszka schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:18:
Misschien RAM dat niet lekker samenwerkt met het moederbord.
Staat het geheugen op de QVL?
Wat gebeurt er als je 1 module gebruikt?
Heb het geheugen proberen te stappen maar de pc doet nu niets meer. Geeft een klikje en CPU en VGA ledje knippert 1 x. Geen enkele configuratie doet het nu meer. 1 geheugen bank, 2 banken. Elke slot geprobeerd. Alleen een klikje en VGA en CPU led brand 1x en gaat direct uit.

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 22:46
Heb je geen speakertje ?
Of een foutcode op je moederbord met ledje?

Kun je vaak ook wel snel uitvogelen wat het is.
Misschien je ram of je gpu ( anders even je gpu eruit en kijken of je pc dan uitvalt )

Anders eventjes resetten?

• RedHat
Fordius schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:34:
Heb je geen speakertje ?
Of een foutcode op je moederbord met ledje?

Kun je vaak ook wel snel uitvogelen wat het is.
Misschien je ram of je gpu ( anders even je gpu eruit en kijken of je pc dan uitvalt )

Anders eventjes resetten?
Zonder gpu en ram als je powerknop indrukt een klikje en op mobo gaan heel ff CPU en VGA led branden.

Batterij er 10 min uitgehaald mocht ook niet baten. Nog steeds een klikje en 2 leds die een halve seconde aan gaan.

Update: Inmiddels het probleem gevonden. De modulaire stekker van PSU->CPU is gaar (Heeft nooit goed in de PSU gezeten maar net genoeg contact gemaakt denk ik). Dat plastic dingetje om hem vast te klikken lijkt te lang te zijn (waardoor de stekker niet helemaal erin kan). Heb dat plastic klikdingetje afgebroken en toen kon de stekker er een paar mm verder in, en dat verhielp alle problemen.

Ga bij BitFenix nieuwe stekker bestellen maar systeem is nu stabiel in ieder geval :) Bedankt voor de hulp

[ Voor 42% gewijzigd door RedHat op 01-04-2018 20:25 ]