event kalender of agenda in een webpagina

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Mijn vraag

Ik ben bezig met het maken van een soort eventkalender/agenda voor op een webpagina. Het is de bedoeling dat in de agenda in de MySql-database opgeslagen events getoond kunnen worden op de juiste tijd en datum én door middel van klikken op een tijdstip events kunnen worden ingepland(evt. met een popup?) en opgeslagen worden in diezelfde MqSql-database. Tevens wil ik het zo bouwen dat de pagina meeschaalt met het beeldschermtype(PC, tablet en smartphone).

Ik ben op zoek naar tips voor/ervaringen met bepaalde tools of opzet. Wellicht heeft iemand hier ervaring hiermee en kan diegene een tip geven voor een relatief eenvoudig te implementeren/configureren tool? Of een manier waarop ik dit eenvoudig zelf kan bouwen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Een webserver met MySql-database. Visual studio community, Phpstorm. Evt. Angular 5 of Php.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al een kleine pagina gemaakt met een html tabel erin. Ik dacht eraan om elke cel een tijdstip binnen een datum te laten zijn en de gebruiker door middel van een klik in die cel een event in te laten plannen, die vervolgens bij bevestiging in de database wordt opgeslagen. Echter, het clickable maken van een cel in de tabel lukt al niet. In dit soort gevallen is Stackoverflow vaak je beste vriend, maar de opties die daar worden aangedragen werken niet. :/

Uitdagingen zijn:
  • daadwerkelijk clickable maken van de tijden,
  • het ophalen, weergeven en posten van de data
  • het detecteren welke cel is aangeklikt en dat vertalen naar een datum met tijd
  • Schaalbaar maken
Uiteraard heb ik geGoogled ;)
De volgende (mogelijk) bruikbare tools heb ik gevonden:
  • Google Agenda. Ik heb hier een beetje mee gespeeld, maar ze hanteren een nogal ingewikkeld permissie systeem met auth keys, gmail-accounts die je eraan moet hangen. Ook kan ik geen (eenvoudige) manier vinden om events van een eigen MySql-database op te halen en ernaar toe te sturen.
  • DayPilot. Daarvoor moet persé een licentie gekocht worden. Tevens lukt het mij niet om de gewenste configuratie en view(weekagenda) in een webpagina te krijgen. Ook zijn de events javascript prompt vensters.
  • Een tutorial en voorbeeldproject met Php, jquery en sql integratie. Deze krijg ik echter niet werkend op mijn webserver.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Je kan toch een onClick op je <td> zetten en daar dan een waarde in meegeven?

https://fullcalendar.io Deze doet trouwens waarschijnlijk 80% van wat je wil :)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Misschien is het beter een calender control van iemand anders te nemen en daarmee te werken.
Een in Jquery bijvoorbeeld.
Scheelt je een hoop tijd.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Bedankt voor jullie reacties!
Afvalzak schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:30:
Je kan toch een onClick op je <td> zetten en daar dan een waarde in meegeven?

https://fullcalendar.io Deze doet trouwens waarschijnlijk 80% van wat je wil :)
Ja, maar hoe koppel ik dat dan aan een datum en tijd? Ik kan toch niet steeds datum en tijd als attribuut meegeven?

Die fullcalendar.io ziet er interessant uit, ik zal er straks even naar kijken. Bedankt voor de tip!
MrMonkE schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:31:
Misschien is het beter een calender control van iemand anders te nemen en daarmee te werken.
Een in Jquery bijvoorbeeld.
Scheelt je een hoop tijd.
Ja, dat is wel waar. Sommige dingen mag je echter niet zomaar overnemen. En je leert er minder van. :P

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

timmie1 schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:00:
Ja, dat is wel waar. Sommige dingen mag je echter niet zomaar overnemen. En je leert er minder van. :P
Ja, daarom wilde ik je ook oorspronkelijk vragen of je doel leren is of implementeren. :o

In de praktijk is het zo dat zelf een calendarcontrol te maken veel werk is, vooral voor multi-browser en multi-region compaitibiliteit, dus als er iets is dat onderhouden wordt en goed voor je werkt. Gebruiken, eventueel kopen als dat nodig is. Dit is vele malen goedkoper dan bouwen (Voor bedrijven). Zelf bouwen geeft wel 100% control, dat kan ook prettig zijn. Maar meestal is het eenvoudig kosten/baten rekensommetje. Alleen als je heel expliciete eisen hebt, maar dan nog kan je het baseren op bestaande open source control.

Als je wijziging maakt in de open source versie en die pushed of aanbiedt aan de ontwikkelaar heb je zelfs kans dat jou specifieke wijziging onderdeel wordt van de control en daarmee heb jij bijgedragen aan een betere control -goed voor community- en jouw requirement is nu onderdeel van de control -goed voor jou/je-bedrijf-. Win Win.

[ Voor 17% gewijzigd door MrMonkE op 01-04-2018 20:14 . Reden: Push opmerking ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik gewoon Google Calendar API, kan men ook gewoon via browser, mobiel en tablet werken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1