Drainage aanleggen rondom het huis

Pagina: 1
Acties:

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-11 20:31
Hallo!

Wij hebben pas een ander huis gekocht en bij de bezichtiging zagen wij al dat de vorige bewoners last hadden van vochtproblemen in het souterrain, dit was goed te zien aangezien het behang al los zat en er schimmelvorming op de muren was ontstaan. Nu hadden wij laatst het platte dak helemaal opnieuw laten bedekken en ik was er nog niet aan toe gekomen om de regenpijp te monteren, dus het regenwater stroomde nu via de stadsuitloop zo de tuin in.
Nu zag ik gisteren na een flinke regenbui dat er op de plek waar het water op de grond kletterde de vloer nat was, het vocht komt dus door de muren heen nu.

Om deze problemen te verhelpen wil ik een drainage aanleggen rondom het huis, maar ik weet niet goed wat de beste plan van aanpak is :+

Ik lees overal op internet dat een drainage maximaal 90 centimeter diep mag liggen, echter is de vloer van de kamers van onze souterrain 1,5 meter onder het maaiveld. Moet in mijn geval dan de drainage dan ter hoogte van de vloer komen te liggen, of moet ik toch die 90 centimeter aanhouden?

Ik had het dan verder zo in gedachten :

Hele huis afgraven tot aan de vloer, daar een bed van grind/schelpen neergooien. Dan de drainagebuis van 80mm rond erop, dan weer een lading grind/schelpen en dan de rest met geel zand opvullen. En dan ter hoogte van het maaiveld weer een strook met siergrind.

Is er hier iemand die daar toevallig ervaring mee heeft?

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik denk dat je beter de muren van je souterrain kan (laten) impregneren dan met drainage bezig te gaan......

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• dropkikker
Dat was ik nog vergeten om erbij te vermelden. Alles alles toch open ligt, wil ik de buitenmuur aansmeren met teer/bitumen en er eventueel ook nog dakleer op laten brandden
Breezers schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:01:
Ik denk dat je beter de muren van je souterrain kan (laten) impregneren dan met drainage bezig te gaan......

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:26
dropkikker schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:34:
Dat was ik nog vergeten om erbij te vermelden. Alles alles toch open ligt, wil ik de buitenmuur aansmeren met teer/bitumen en er eventueel ook nog dakleer op laten brandden

[...]
Zorg wel dat je muur dan goed droog is, anders kans dat het spul nieteens hecht.

Je kant ook gaten boren naast het souterrain als dit vrijgegraven is en dit vullen met grof gind, dan kan het water direct verder weg zakken.
Je hebt hele simpele grondboren huren met verlengstukken dat je zo enkele meter die kan boren zonder problemen :)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:17
Vind drainage best een goed idee, alleen 90cm wel een beetje diep ; de drainage-buis moet je wel ergens op uit laten komen om het af te voeren.

• dropkikker
Ik weet dus niet zeker of 90 centimeter te diep is, ik heb 2 foto's toegevoegd waarop je de situatie kunt zien. Op de eerste foto zie je dat de oprit naar beneden afloopt, op het eind en vlak voor de roldeur zit een put welke is aangesloten op een dompelpomp, als er teveel water in staat slaat deze aan en pompt het water weg.

Op de tweede foto zie het gedeelte waar de 'lekkage' het ergste is, het gaat dan om het gedeelte links. Daar zag ik dus eergisteren dat de vloer nat was, dat is dan ongeveer 1.5 meter onder het maaiveld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SCsDmse76YMuZF6eqIdbAEpL/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nN2h88avZ9roVNTJMqdR5qfp/thumb.jpg

Mijn idee was dus om de drainage net zo diep te leggen als de vloer van het souterrain en deze dan uit te laten komen op de opvangput met dompelpomp :)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Drainage hoeft helemaal niet zo diep te liggen. 50/60 cm is diep zat. Ik weet niet hoe hoog je grondwater staat, maar als je grondwater ook 50/60 cm diep ligt, dan heeft een drainage geen zin.

Let wel, de drain dient in schelpen of drainagezand te liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar schelpen. (Absoluut GEEN kleischelpen). :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• dropkikker
@pjot1 Hoe hoog het grondwater zit, dat durf ik niet te zeggen. Het diepste wat ik tot nu toe gegraven heb dat is 1 meter en daar was nog steeds geen water te zien :)

Maar aangezien ik rondom het huis toch moet graven om de muur in te pappen met teer, dacht ik dat ik dan gelijk de drainage zo diep kon leggen. Of heeft het als je drainage op 1.5 meter legt een verminderde werking? Ik kan mij dan wel voorstellen dat het water voordat het de drainage bereikt heeft al wel de kans krijgt om door de muur heen te trekken :/

Dat ik de buis in schelpen leg dat had ik in mijn zoektocht al begrepen :)

• pjot1
  • Niet online
Het kan soms wel tot een jaar duren voordat een drainage gaat werken. Als je je drain zo diep gaat leggen kan het water nooit het riool inlopen. Water loopt niet omhoog. :p

Ik denk dat het weinig uithaalt om een drain te leggen. Allicht kan je een drain zelf leggen, om de kosten te drukken. Als je dit laat doen, wordt het een dure aangelegenheid.

Ik kom hier toch op terug, je gaf aan dat je last had van vocht toen het hard had geregend. Het water dringt dus wel door de grond. De drain zal dit water WEL opnemen en afvoeren. Let wel dat je niet te diep gaat. Dat wil zeggen dat je de drain niet onder je riool legt. Ligt je riool op 70 diep, leg je de drain op 65. Het is het beste om hem iets af te laten lopen, in dit geval begin je dan dus op 60 diep.

Excuses voor mijn foute informatie, was nog niet helemaal wakker.... :O 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door pjot1 op 02-04-2018 14:48 ]

• dropkikker
@pjot1 Ik kan de drain op 2 manieren aansluiten, de eerste is op de dompelpomp voor bij de roldeur van de garage, dan komt de drainage op pak en beet 1.2 diep te liggen.

Of ik kan hem op 60 centimeter leggen en dan aansluiten op het riool. Wat zou in mijn geval de beste oplossing zijn?

Kun je mij tevens vertellen hoe hoog het bed met schelpen moet zijn? Moet dit tot aan de oppervlakte of is dit pak en beet 10 centimeter tot boven de slang en dan met geel zand erover?

• pjot1
  • Niet online
dropkikker schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:17:
@pjot1 Ik kan de drain op 2 manieren aansluiten, de eerste is op de dompelpomp voor bij de roldeur van de garage, dan komt de drainage op pak en beet 1.2 diep te liggen.

Of ik kan hem op 60 centimeter leggen en dan aansluiten op het riool. Wat zou in mijn geval de beste oplossing zijn?

Kun je mij tevens vertellen hoe hoog het bed met schelpen moet zijn? Moet dit tot aan de oppervlakte of is dit pak en beet 10 centimeter tot boven de slang en dan met geel zand erover?
Voor zover ik het begrijp heb je last van vocht(plekken) als het hard/lang geregend heeft. Dit houdt in dat je van het regenwater af moet.

Gebruikelijk is om de drain gewoon op het riool aan te sluiten op 60cm diep. Door de drain op deze diepte te leggen zal deze eerder water opnemen zodat het ook niet verder de grond in loopt en dus ook niet bij je kelder kan komen. Blijf overigens ook ca 50/60 cm van de gevel. Zo kan de drain goed rondom water pakken en is een beschadiging op de muur minder snel gemaakt. ;)

Rond de drain ongeveer 5 à 10 cm schelpen. Gewoon 10cm dieper en breder uitgraven. Afvullen met wat schelpen, echt GEEN kleischelpen. Daarna de gleuf weer aanvullen met wat benodigd is, voor tuin grond, bestrating stopzand. :)

• dropkikker
Top! Bedankt voor je hulp dusver ;)

Ik wil langs het huis betonbanden leggen en deze dan opvullen met grind, ik neem aan dat ik hier dan stopzand voor nodig heb en dan met een worteldoek eronder toch?

• pjot1
  • Niet online
dropkikker schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:46:
Top! Bedankt voor je hulp dusver ;)

Ik wil langs het huis betonbanden leggen en deze dan opvullen met grind, ik neem aan dat ik hier dan stopzand voor nodig heb en dan met een worteldoek eronder toch?
Ja, klopt! Reken hier 10cm zand en 5cm grind. Meer is niet nodig voor grind. Als je een simpel opsluitbandje neemt een 5/15 of 6/15 hoef je ook niet zo diep de grond in. Moet je alles nog uitgraven, houdt dan rekening met de bandjes. Maak dan alvast een gleuf zodat je ze mooi in het zand zet. (eerst vul je alles met zand voordat je banden gaat zetten) verdicht het zand wel!

Als je veel over het grind gaat lopen of rijden met de auto, dan kun je nog matten nemen. Dan ben je helemaal onderhoudsvrij.

Graag gedaan btw ;)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11 13:52
Persoonlijk zou ik op beide dieptes een drain leggen.(als de drain dan niet onder grondwaterniveau komt te liggen.) Probeer niet dieper te graven dan de onderste drain. Zodat je minder last krijgt van zetting. De bovenste drain zal waarschijnlijk verschillend gaan zetten waardoor de kans bestaat dat hij op een gegeven moment niet meer werkt.

Daarnaast hier nog niet gelezen. Een drain moet je met een boven de grond uit laten komen zodat het water kan stromen. Ook kun je de drain hier eventueel later doorspuiten.

Zelf ben ik gewend drains in grindkoffers te leggen. Dat is de beste methode(ook duurste) en gaat als volgt, je legt leg je zandbed op hoogte, legt daar worteldoek op, rolt de drain uit en bedekt deze met kiezels. Vervolgens vouw je het worteldoek dicht en bedekt dit met zand. De drain verzand op deze manier nooit zodat zijn werking goed blijft.

Is het huis op staal gefundeerd of staat het op palen? Als het geen palen heeft zou ik oppassen met rondom uitgraven. Dat kan zetting veroorzaken.

Always look on the bright side of life.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:14
dropkikker schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:17:
Een dompelpomp zou ik willen vermijden. Bij veel regen kan je pomp het mogelijk niet aan en dan hebben je drains natuurlijk nog geen enkele zin.

Have a wheelie good weekend!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-11 21:55

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik zou eerst eens onderzoeken of je 'last' hebt van zakwater of van grondwater, want in het laatste geval zou je drain gewoon drijven, want zonder pomp krijg je het grondwater niet weg, nog los van de vergunningsplicht die er daarvoor geldt.
pjot1 schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:26:
Het kan soms wel tot een jaar duren voordat een drainage gaat werken. Als je je drain zo diep gaat leggen kan het water nooit het riool inlopen. Water loopt niet omhoog. :p
Water loopt überhaupt niet, het stroomt :+

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• dropkikker
@AllSeeyinEye Het gaat hier wel om zakwater, aangezien ik het gisteren iets verder heb uitgegraven tot de fundering en ik kom geen grondwater tegen gelukkig :)

@FragDaddy Het liefste sluit ik hem ook aan op het riool, dan weet je inderdaad zeker dat het water altijd weg kan.

@Clifdon Goede tips! Daar kan ik wat mee :) Het huis is gewoon gefundeerd op beton, dus gelukkig niet op palen of iets dergelijks ;)
Alleen als ik de drain op beide dieptes moet leggen, dan moet ik de onderste drain, dus degene op 1.2 m diep wel aansluiten op de dompelpomp. Aangezien ons riool niet zo laag zit, en water dus niet omhoog stroomt :)

• Clifdon
@dropkikker Op zich is het gebruik van een dompelpomp geen enkel probleem. Wel zou ik gaan voor een dubbele uitvoering met eventueel een melding. Of in elk geval een extra pomp op voorraad hebben. Je moet er altijd vanuit gaan dat een pomp een keer faalt. Als je de drain dubbel aanlegt waarvan 1 naar het riool voor je het grootste deel waarschijnlijk daarheen af. Mocht het dan nodig zijn ligt die secundaire drain er nog naar de pompput toe.

Grondwaterstand is gewoon bekend bij de gemeente. Dus je zou daar navraag naar kunnen doen. De grondwaterstand veranderd met de tijd.

Mocht je de wanden willen behandelen dan kan ik Elastofalt van Latexfalt aanbevelen. Ik weet niet of je dat zomaar ergens kan krijgen maar anders zou ik het bij het dichtstbijzijnde funderingsbedrijf/groot aannemersbedrijf eens navragen. Of via Latexfalt zelf even navragen natuurlijk. Rondom aanbrengen met een roller. (Hoeken en naden 1 keer voorbehandelen)

Verder heb ik per ongeluk jargon gebruikt. 'op staal funderen' betekend dat het huis is gefundeerd op een betonbalk die rond loopt zonder het gebruik van heipalen. Bij dergelijke constructies moet je heel erg oppassen met het uitgraven. Elke verandering in gronddruk veroorzaakt een zetting. Het huis komt hoger/of lager te liggen. Hoeveel dit is is afhankelijk van de grondlagen en hoeveel grond er weg wordt gehaald.
Gelijkmatige zetting is totaal geen probleem. Er gaan bijvoorbeeld problemen optreden wanneer de voorkant van het huis harder zakt dan het achterhuis. Er zullen zich dan scheuren vormen in de wanden.

Protip: Zorg dat je meetapparatuur bij de hand hebt (een simpele laser is voldoende) en verklik op de gevel van het huis een vaste hoogte. Hier kun je bijvoorbeeld het niveau van een straatput voor gebruiken en hier een meter bij optellen. Indien je ongelijke zetting ziet optreden dien je meteen te stoppen met ontgraven. Nog iets om in de gaten te houden zijn scheuren die door de baksteen heenlopen. Een scheur in een voeg is geen groot probleem. Maar wanneer de scheuren bakstenen breken dan zijn ze meestal de oorzaak van zetting.

Ik wil je niet bang maken om dit zelf aan te pakken, je kunt het vast wel ontgraven zeker wanneer je niet onder de souterrain/fundering komt. Maar monitoren kan geen kwaad. Probeer het rondom tegelijk te doen en vul het op dezelfde manier aan.

• dropkikker
@Clifdon Ik ga dus in ieder niet tot onder de fundering graven, dus ik denk dat het wel mee zal vallen qua eventuele verzakkingen..

Ik ga jouw advies dan ook opvolgen om er een dubbele in te leggen, de onderste laat ik dan uitkomen in de put met dompelpomp en de bovenste welke ik dan op 50 cm diepte ga leggen die sluit ik dan aan op het riool :) Beide slangen dan omwikkeld met worteldoek en dan grind of schelpen erin. Wat zou jouw voorkeur zijn hierin dan?

Ik heb dat bedrijf al een mailtje gestuurd over de verkooppunten, ik kan er namelijk weinig over vinden op het internet namelijk :)

Bedankt!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-11 21:55

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

dropkikker schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:52:
@Clifdon Ik ga dus in ieder niet tot onder de fundering graven, dus ik denk dat het wel mee zal vallen qua eventuele verzakkingen..
Je hoeft helemaal niet tot onder de fundering te graven om problemen te veroorzaken. De gronddruk naast de fundering is namelijk ook nodig om de belasting die de fundering op de daaronder liggende grond heeft op te vangen / af te vloeien. Door dus naast funderingen gronddruk te verminderen, kan je ook prima verzakkingen veroorzaken. Daarom moet je liever niet ontgraven in een bredere sleuf dan 1 a 1,5 meter (een beetje ook afhankelijk van de breedte van het pand) en bij voorkeur niet bij een hoek van het gebouw. Zie ook de onderstaande afbeelding van hoe dit werkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgs/staal_fundering_op_staal_26_schuifvlakken_www_jellema-online_nl.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-04-2018 12:02 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 21:37
Om even aan te sluiten bij @Clifdon en @AllSeeyinEye .
Naar mijn weten is grondwaterstand ook belangrijk daar het de samenhang van het zandpakket bepaald. De draagkracht wordt ook door het water bepaald

• dropkikker
@Clifdon Ik heb contact gezocht met Latexfalt en ik kan rechtstreeks via hun het spul bestellen, dus de Elastofalt en de primer. De Elasto kost 125 euro voor 25KG en de primer is 200 euro voor 25KG.

Vandaag trouwens voor de zekerheid nog even opgemeten wat de precieze afstand is tussen de vloer en het maaiveld, dit is geen 1.5 meter, maar ongeveer 80cm tot een meter. Aangezien dit een stuk minder is dan gedacht denk ik dat ik het ook wel afkan met 1 drainagebuis op 60 cm diepte.

Aangezien er dan ook langs het huis en boven de drainagebuis siergrind komt te liggen, is het dan verstandig om het gat van de drainage te vullen met zwart zand of alles op te vullen met stopzand?

• pjot1
  • Niet online
dropkikker schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:41:
@Clifdon Ik heb contact gezocht met Latexfalt en ik kan rechtstreeks via hun het spul bestellen, dus de Elastofalt en de primer. De Elasto kost 125 euro voor 25KG en de primer is 200 euro voor 25KG.

Vandaag trouwens voor de zekerheid nog even opgemeten wat de precieze afstand is tussen de vloer en het maaiveld, dit is geen 1.5 meter, maar ongeveer 80cm tot een meter. Aangezien dit een stuk minder is dan gedacht denk ik dat ik het ook wel afkan met 1 drainagebuis op 60 cm diepte.

Aangezien er dan ook langs het huis en boven de drainagebuis siergrind komt te liggen, is het dan verstandig om het gat van de drainage te vullen met zwart zand of alles op te vullen met stopzand?
Idd, de tweede drain is niet nodig. Als je wel een tweede nodig hebt houdt dat in dat de eerste niet werkt. :)

Stopzand laat makkelijker water door. Verdicht het zand wel, anders wordt het met de eerste beste regenbui pap.

• Clifdon
Naar mijn weten smeerde wij gewoon altijd elastofalt EP direct op, in ons geval, beton. Of je de primer wilt gebruiken moet je zelf weten of even overleggen of het een en ander echt noodzakelijk is. Ik durf dat niet te zeggen.

Als het puur zakwater is dan zal inderdaad een goede drainkoffer op 60cm wel voldoende zijn. Twee drains neerleggen op 80 cm en 60 cm heeft in elk geval weinig toegevoegde waarde.

Pagina: 1