Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boosmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
Hallo allemaal!

Mijn ambitie vroeger was altijd naar de TU Delft gaan en iets in de technische branche gaan doen, nou begon ik daar goed mee en begon ik mijn middelbare school op vwo-tweetalig, helaas na het eerste jaar werd er een hersentumor ontdekt en kon ik het allemaal niet meer aan, ik ben van havo naar vmbo afgezakt, daar heb ik mijn opleiding met moeite afgerond omdat het ver onder mijn niveau was, maar meer druk van school etc kon ik gewoon niet aan.

Nu zag ik een mooie kans; het Grafisch lyceum in Rotterdam, ik kon altijd heel goed tekenen en daarom ben ik daar ook toegelaten. Tijdens het eerste jaar heb je een soort van jaar waaruit je uit allemaal opleidingen kan kiezen; Art en Design, Audiovisueel Vormgeven, Grafisch vormgeven etc. oorspronkelijk wilde ik naar Art en Design, tot ik erachter kwam dat daar alleen maar van die zweverige figuren zaten, ook de leraren. Begrijp me niet verkeerd; hartstikke aardige mensen maar ik kan er gewoon niet mee omgaan en word doodongelukkig als ik daar dag in dag uit tussen moet gaan zitten. Uiteindelijk heb ik voor audiovisueel vormgeven gekozen omdat dat mij ook leuk leek. Na 2,5 jaar audiovisueel vormgeven gevolgd te hebben heb ik mijn diploma behaald met een G in plaats van een V.

Nu ben ik een jaar na mijn operatie begonnen met werken, beginnen met halve dagen; een beetje proefwerken, het is het bedrijf van mijn overbuurman dus ze weten wie ik ben en wat er gebeurd is etc.

Nu ben ik daar eigenlijk al een jaar of 7 aan het werk en mij is de optie geboden om daar te blijven werken waardoor ik geen flauw idee wat ik nu moet doen, ik weet niet of ik de rest van mijn leven in de AV-branche wil werken, aangezien ik doodongelukkig zou worden als ik zie waar al mijn vrienden en oud klasgenootjes nu werken. Maar aan de andere kant zal ik altijd het gevoel hebben dat ik een geweldige baan misloop?

Mijn bijbaantje is misschien wat simpeler, het is een ambachtelijk slagersbedrijf waar ik heel erg goed met iedereen op kan schieten, en goed hard door kan weken wat ik prettig vind. Ik blijf in mijn hoofd denken dat het 'maar' een slagersbaantje is en ik wel beter kan, maar aan de andere kant, ik heb het daar al 7 jaar naar mijn zin.

Om er nog meer twijfel in te brengen; mijn collega waar ik altijd mee samen werk (hij is 37, ik 21) gaat het bedrijf overnemen aangezien de originele eigenaren onderhand eens van hun pensioen moeten gaan genieten. Dit bied ook meer kansen voor mij aangezien ik dan 1 van de 2 delen van de slager zal moeten gaan runnen en dus meer verdien etc. + mijn opleiding word betaald en ik krijg een contract op de dag dat ik besluit daar te werken

Ik heb echt geen flauw idee wat ik nu moet gaan doen, ik heb mezelf tot de zomervakantie tijd gegeven om te gaan beslissen want ik wil niet teveel tijd verdoen, ik werk nu zo'n 45 uur in de week bij de slager met een 0 uren contract.

Ik post het hier omdat ik graag een mening wil van mensen die wat verder zijn in het leven en die mij niet persoonlijk kennen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Als jij je ongelukkig voelt in het werk van je opleiding maar gelukkig bent in de slagerij en daar met een glimlach naar je werk en weer naar huis gaat... Welke geweldige baan zou je dan nu missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:09
Uiteindelijk moet je iets doen waar je energie van krijgt. Zo te lezen is dat bij de slager.
Het is wmb veel belangrijker dat je een vakman wordt die met passie werkt, dan op welk ‘niveau’ je zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Doe wat jou het leukste lijkt en trek je niets aan van die oud klasgenootjes...

Jouw leven ziet er nou eenmaal anders uit. Dat maakt het niet per definitie slechter.

Genoeg hoogopgeleide mensen die elke dag met tegenzin naar hun goedbetaalde werk gaan. Is dat dan beter?

Het gaat er om dat jij je goed voelt bij wat jij doet.

Als dat een ambachtelijke slager zijn is, why not?

PS
Ook genoeg mensen die doelloos en werkloos door het leven gaan terwijl ze niet eens zoiets als jij meegemaakt hebben. Je kunt ook trots op jezelf zijn dat je uit verschillende banen kunt kiezen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 01-04-2018 16:06 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
Tumor weg neem ik aan uit je verhaal? Geen zin om weer naar school terug te gaan en dan iets technisch te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Boosmeneer schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:38:
aangezien ik doodongelukkig zou worden als ik zie waar al mijn vrienden en oud klasgenootjes nu werken. Maar aan de andere kant zal ik altijd het gevoel hebben dat ik een geweldige baan misloop?
Deze begrijp ik niet helemaal. Zie je waar je vrienden en oud klasgenootjes nu werken, en wordt je ongelukkig van de gedachte dat jij ook zoiets zou moeten doen, of wordt je ongelukkig van het idee dat ze iets anders doen dan jij? Dat je huidige baan in jouw opzicht een lagere status heeft?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:13
Misschien is het overwegen waard om te kijken of je alsnog de technische kant op kan gaan met bijv. een HBO studie? Dan neem ik wel aan dat je ondertussen hopelijk genezen bent en ook weer voldoende kunt concentreren op studeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:37
Beste @Boosmeneer
Ik blijf in mijn hoofd denken dat het 'maar' een slagersbaantje is en ik wel beter kan, maar aan de andere kant, ik heb het daar al 7 jaar naar mijn zin.
Het gaat er niet om hoe 'de maatschappij' een bepaalde baan waardeert, het gaat er om waar jíj iedere dag blij van wordt. Als je blij wordt van werken als slager, doen! Als je blij wordt als administratief medewerker, verantwoordelijk voor de roze doorslagvelletjes, of als strategisch beleidsmedewerker snippergroen bij de gemeente Moddergat, ook goed! Het gaat om jou werkgeluk en 'wij' willen vooral dat jij iedere dag weer fluitend op je werk rondloopt en vrolijk weer thuiskomt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21

snmght

imho dan he

Hoi, ik verdien zelf meer dan het dubbele van mijn broer en mijn baan heeft maatschappelijk gezien vast meer 'status', maar ik ben een partij jaloers op hem! Mijn broer is boomverzorger in opleiding. De hele dag in bomen klimmen en in de weer met kettingzagen om die bomen naar beneden te krijgen. Buiten werken, werk waar je het resultaat meteen ziet en voldoening uit haalt. En een imposant fysiek aan over houdt ook nog eens. Bekaf is hij na zijn lange dagen maar wel voldaan. Fantastisch!

En ik? Ik kan niet eens heel goed aan mensen uitleggen wat ik eigenlijk doe. Ik hoop stiekem dat ze het snappen als ik zeg HR (of desnoods de oude term 'personeelszaken') maar zo niet, ja, wat zeg ik dan, iets met mensen en hoe ze werken. Word ik daar nou gelukkig van? Neen!

Dus wat jouw verhaal betreft: je zit op een plek waar je plezier in het werk hebt en kennelijk goed gewaardeerd wordt door je collega's. Daarnaast willen ze ook nog in je investeren door middel van opleiding. Je hebt goud in handen geloof ik! Zo lang dit goed voelt zou ik hiermee verder gaan. Je kunt altijd geld opzij zetten om misschien op een later moment een opleiding in deeltijd te gaan volgen als daar ruimte voor is. Afhankelijk van de opleider kun je het studietempo echt zelf indelen en het ook naast je baan doen. Maar volgens mij heb je een mooi beroep waar je nog lang mee verder kan. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Mijn bijbaantje is misschien wat simpeler, het is een ambachtelijk slagersbedrijf waar ik heel erg goed met iedereen op kan schieten, en goed hard door kan weken wat ik prettig vind. Ik blijf in mijn hoofd denken dat het 'maar' een slagersbaantje is en ik wel beter kan, maar aan de andere kant, ik heb het daar al 7 jaar naar mijn zin.
Je bijbaantje is nu misschien wat simpeler maar biedt ook erg veel. Niet alleen doe je iets dat je leuk vind, er is blijkbaar zat doorgroeimogelijkheid binnen de slager! Plus, er zijn al tig $technici in Nederland (ondanks dat er een tekort is). Maar hoeveel ambachtelijke slagers zijn er nog? Hoeveel slagers moeten sluiten of inkrimpen omdat er geen instroom is van jong personeel? Persoonlijk denk ik dat je als ambachtelijke slager meer doet dan als technicus.

Als je enkel naar het geld kijkt, een technisch iemand verdient wel beter. Maar daarvoor moet je wel eerst 4 jaar studeren wat je minimaal 20K kost in vier jaar tijd. Bovendien kun je gedurende die vier jaar geen 45 uren per week werken maar max 15 uren (en dat is al veel) waardoor je in vier jaar tijd zeker 60.000 euro aan inkomen misloopt.

Dus stel je gaat nu in de slager werken of je gaat studeren, dan heb je over vier jaar een verschil van zo'n 75.000 euro in eigen geld. Als $technicus verdien je wellicht beter dan als slager, maar het zal een heleboel jaren duren voordat je die 75K aan extra salaris 'terug hebt verdient'.

Wil je over 5 jaren een woning kopen dan kun je dat beter als slager met een zak geld dan als starter met dito salaris, studieschuld en geen eigen vermogen.

Als je je hart volgt; wil je in de slager werken of wil je in een kantoor achter een scherm werken? Geld maakt niet gelukkig. Leuk werk wel.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 01:35
Doe werk wat je gelukkig maakt, wat boeit die extra centen die je bij x bedrijf kunt krijgen als je daar niet gelukkig van wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
snamgaah schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:04:
Hoi, ik verdien zelf meer dan het dubbele van mijn broer en mijn baan heeft maatschappelijk gezien vast meer 'status', maar ik ben een partij jaloers op hem! Mijn broer is boomverzorger in opleiding. De hele dag in bomen klimmen en in de weer met kettingzagen om die bomen naar beneden te krijgen. Buiten werken, werk waar je het resultaat meteen ziet en voldoening uit haalt. En een imposant fysiek aan over houdt ook nog eens. Bekaf is hij na zijn lange dagen maar wel voldaan. Fantastisch!
Dat je broer het prima naar zijn zin heeft en een leuke baan heeft geloof ik direct. Dat jij jaloers op hem bent voor geen seconde. Oh misschien in een enkel opzicht wel hoor, maar niet overall. Immers je bent nog niet zelf de opleiding boowverzorger aan het doen neem ik aan. Als je echt zo jaloers erop was, dan was je dat nu aan het doen. Maar ik gok zo dat in de praktijk dat meer dan dubbel zoveel verdienen toch ook wel erg handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlord2305
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik zou zeggen je bent nog jong en van vak wisselen kan altijd nog (heb zelf een docent gehad die op z'n 56e besloot dat ie lesgeven leuker vond dan de scheepvaart), dus doe gewoon waar je momenteel blij van wordt en waar je elke dag met veel plezier aan begint. Overigens jammer om te horen dat je zo genaait bent door het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41
Ik sluit me aan bij bovenstaande commentaren: doe vooral dat waar je gelukkig van wordt. Dat je daar ook nog geweldige kansen geboden krijgt, opleiding/verantwoordelijkheid/vast contract, maakt het alleen maar mooier.

Je zou, voor de zekerheid, een loopbaanonderzoek kunnen doen bij een arbeidspsycholoog oid. Dat kan je heel veel duidelijkheid geven over waar je gelukkig van wordt in je baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21

snmght

imho dan he

Sissors schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:32:
[...]

Dat je broer het prima naar zijn zin heeft en een leuke baan heeft geloof ik direct. Dat jij jaloers op hem bent voor geen seconde. Oh misschien in een enkel opzicht wel hoor, maar niet overall. Immers je bent nog niet zelf de opleiding boowverzorger aan het doen neem ik aan. Als je echt zo jaloers erop was, dan was je dat nu aan het doen. Maar ik gok zo dat in de praktijk dat meer dan dubbel zoveel verdienen toch ook wel erg handig is.
Je gaat nu wel heel gemakkelijk aan de nodige elementen voorbij. Als ik mijn salaris halveer kan ik niet blijven wonen waar ik nu woon en kunnen mijn kinderen niet naar de school waar ze nu heen gaan (geen overheidssubsidie, dus aan de prijs). Zou dat allemaal geen punt zijn dan had ik me al ingeschreven. Win ik de loterij dan ga ik er ook voor. Ik zou het persoonlijk prima vinden om van dat salaris te leven maar mijn kinderen (weer) van school laten wisselen en opnieuw verhuizen staat mij in de weg - niets in die baan zelf.

Mocht de school waar mijn kinderen nu zitten het niet redden (gaat qua inschrijvingen en financieel niet heel lekker) dan moeten ze toch wisselen en dan zou ik in willen zetten op woonlasten die te betalen zijn met het salaris van een boomverzorger.

Maar genoeg over mij, voor Boosmeneer gelden volgens mij zulke bezwaren niet bij het werk als slager, dat doet hij immers al en daar komt hij kennelijk van rond. In die zin is een baan met meer salaris niet 'nodig'.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Volg je hart! Als ik luister naar je verhaal maak je mij al blij hoe je over de slager praat. Open deur wil ik het niet noemen, maar als ik zou moeten kiezen op basis van dit verhaal absoluut slager. Zit potentie in zoals je zegt ze waarderen je, weten jouw persoonlijke situatie waar je weg komt (hoop dat dit nu allemaal goed is, sinds een jaar als ik het goed begrijp?) dit schreeuwt om slager! Het is een prachtig vak een ambacht die nog weinig kunnen. Als jij hier gelukkig van wordt en die toekomst die je beschreef met doorstromen, contract etc. Pak het met beide handen aan! Denk niet dat je er spijt van krijgt, tenzij je liever 'meer' geld hebt en de dagelijkse sleur van stom werk. Succes met alles :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Nu ben ik daar eigenlijk al een jaar of 7 aan het werk en mij is de optie geboden om daar te blijven werken waardoor ik geen flauw idee wat ik nu moet doen, ik weet niet of ik de rest van mijn leven in de AV-branche wil werken, aangezien ik doodongelukkig zou worden als ik zie waar al mijn vrienden en oud klasgenootjes nu werken. Maar aan de andere kant zal ik altijd het gevoel hebben dat ik een geweldige baan misloop?

Als je 21 bent snap ik je gedachtengang wel. Ik ben nu 43 sinds een paar dagen en ben nu sinds eind 2004 ZZP'er in de software ontwikkeling. Financieel gezien helemaal prima. En ik heb het de laatste jaren wel getroffen met mijn collega's. Maar er zijn maar weinig partijen die een ZZP software ontwikkelaar in kunnen huren en dat zijn bijna altijd de grote bedrijven.

Uiteindelijk is het toch een 'saaie' kantoorbaan. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt (programmeren) maar enterprise software blijft voor mij toch altijd wat saai. Nu ik 43 ben probeer ik eigenlijk zo weinig mogelijk te werken omdat ik twee kleine meiden heb.

Er is maar 1 ding belangrijk in het leven en dat is gelukkig zijn. En als je je boterham kan verdienen in die slagerij en het daar naar je zin hebt is dat prima. Je kan altijd nog een overstap maken. Je bent ten alle tijden vrij om iets anders te gaan doen. Niet iedereen kan dat, maar met de juiste mentaliteit kan dat echt wel.

Ik denk er ook regelmatig over om iets anders te gaan doen maar ik heb nu die 2 meiden om voor te zorgen dus ik wil nu eerst de hypotheek aflossen. Maar daar ga ik geen 60 uur in de week voor werken zodat ik ze niet zie opgroeien. Ik heb geluk met de markt voor programmeurs. Maar ook een slagerij kan goed lopen. Dat zie ik in Voorschoten waar ik voorheen woonde waar Aad van Eijk sinds een paar jaar een nieuwe shop is begonnen en de rij bijna altijd tot buiten staat.

Ohja wat wilde ik nou echt zeggen.. :)
Waarom zou je denken dat je wel beter kan? Status? Dat denk ik niet gezien je verhaal. Iets bereiken? Als je gelukkig bent in je werk/leven dan heb je alles toch al bereikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben ooit begonnen op de TU Eindhoven, na omzwervingen via de zorg uiteindelijk in web development terecht gekomen. Na een lange 'arbeidspauze' vanwege een jarenlange depressie heb ik me dik 10 jaar geleden laten omscholen. Nu dolgelukkig in mijn werk in de kinderopvang, al ben ik er financieel flink op achteruit gegaan.
Moraal van dit korte verhaal: ga vooral doen waar je gelukkig van wordt, als dat bij de slager is, dan is dat bij de slager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Wat anderen denken over een job als slager zal je toch ...worst... wezen.

Je hebt daar plezier in je werk, en het lijkt er op dat je daar ook promotie krijgt. DOEN!

Misschien kan je als hobby nog wat audiovisueel werk doen, freelance, al dan niet betaald. Heb je er ineens nog een leuke bezigheid bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind 45 uur per week werken niet echt 'n bijbaantje...

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boosmeneer
Ardana schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:55:
Ik vind 45 uur per week werken niet echt 'n bijbaantje...
Hoi!

Dat klopt, maar ik had het tijdens mijn school als bijbaantje, dan was het alleen de zaterdag en af en toe een vrije dag. Nu heb ik mijn school afgerond en heb ik dus in principe de hele week tijd, in de tijd dat ik een keuze moet maken wat ik wil gaan doen wil ik niet stil zitten natuurlijk, daarom zet ik mij zoveel mogelijk in bij mijn ''bijbaantje'' maar ik snap je punt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boosmeneer
Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk een beetje overdonderd door alle reactie's, ik had er niet zoveel verwacht; ik weet niet waar ik moet beginnen met reageren, vooral omdat ze allemaal toch wel op hetzelfde uitkomen, namelijk dat ik bij de slager waarschijnlijk gelukkiger word, ik vind het heel lullig om niet te reageren op jullie posts, jullie besteden ook tijd in mij natuurlijk maar ik weet gewoon simpelweg niet wat ik moet reageren.

Ik denk dat dit het laatste zetje is wat ik nodig had, ik ga niet in een keer de knoop doorhakken maar dit heeft mij wel de andere kant laten zien, ik bleef een beetje hangen in het feit dat ik mijn diploma heb gehaald, dus ik moet daar wat mee doen, 'omdat dat hoort, omdat iedereen dat doet' ik merk ook aan mijn familie dat dat is wat ze liever hebben (ergens logisch natuurlijk) maar ze me wel volledig ondersteunen als ik iets anders kies.

Ik hecht mij misschien ook teveel aan de mening van de maatschappij en de 'rangen' in de maatschappij, ik was mij hier niet echt van bewust eigenlijk. ik was vooral bang dat het als dom bestempelt zou worden, gelukkig is dat anders.

Ik word oprecht gelukkig van alle reactie's; het liefst trakteer ik jullie allemaal op een heerlijke zelfgemaakte verse worst! :)

Hartstikke bedankt allemaal!

[ Voor 10% gewijzigd door Boosmeneer op 03-04-2018 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:37
Boosmeneer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:23:

Ik word oprecht gelukkig van alle reactie's; het liefst trakteer ik jullie allemaal op een heerlijke zelfgemaakte verse worst! :)
Ook wij, op de vegetariërs onder ons na, worden graag getrakteerd op verse worst, ik ga er dus van uit dat iedereen die het codewoord 'tweakers' noemt in de slagerij, recht hierop heeft.. :P
Pagina: 1