Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:38
Moest dit topic fout staan, verplaats gerust, was aan het twijfelen om het hier of in aankoopadvies te plaatsen.

Mijn vraag
Graag had ik een arduino projectje gemaakt waarmee het mogelijk is de warmtedoorlaatbaarheid van verschillende producten te testen en dit weer te geven op een display. Ik heb ervaring met het programmeren van Arduino, maar niet echt met het selecteren van componenten, daarom graag hier bevestiging van mijn keuze of tips/opmerkingen. En of het mogelijk is (voldoende IO) om al deze componenten te laten samenwerken.
Het soort componenten dat ik denk nodig te hebben:
  • Arduino
  • Display
  • Relais om verwarming te schakelen
  • Liefst 1 IR temperatuursensor (om 1 zijde contactloos te kunnen meten)
  • 1 gewone temperatuursensor
Als prijs had ik gehoopt om in totaal onder/rond de €50 uit te komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Deze componenten lijken te kunnen wat ik wil, en via het touchscreen kan ik eventueel zelf instellingen mogelijk maken, waardoor extra knoppen daarvoor gespaard zijn.
Echter lijkt het wel of het scherm alle aansluitingen van de arduino gebruikt, terwijl ik volgens mijn telling nog een analoge ingang nodig heb voor de temeratuursensor, een I2C voor de infrarood en een digitale pin voor het relais.
Kan iemand me hiermee verder op weg helpen?
Alvast super bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan zo snel op mijn telefoon de aansluitingen van het lcd schermpje niet zien. Maar je hebt ook schermpjes die via i2c gaan. Dat is een bus systeem dus je kan er meerdere dingen aan hangen.
Je kan ook een arduino mega kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:20
Het scherm gebruikt niet alle pinnen. Even snel geteld gebruikt het LCD 13 pinnen. Er zit ook een SD-kaartlezer op het bordje met het scherm, maar die gebruik je niet en dus kun je die pinnen ergens anders voor gebruiken.

De temperatuursensor (DS18B20) die je hebt gevonden is niet analoog en heeft dus niet per se een pin met ADC nodig, een digitale pin kan ook.

Volgens mij gebruikt het LCD (als ik goed op de plaatjes kijkt) pin A4 voor LCD_RST. Je zou LCD_RST eventueel op een andere pin kunnen aansluiten zodat je alsnog van I2C gebruik kan maken.

Het gaat misschien nét lukken qua aantal pinnen, maar de hele boel aansluiten wordt lastig. Ik zou het gewoon eenvoudig houden met een character LCD o.i.d en wat drukknopjes. Dat is ook heel veel minder programmeerwerk. Met zo'n grafische LCD en touchscreen zit je flash al heel snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
Alvast bedankt voor alle feedback.
@Mr_gadget Een Arduino mega nemen behoort inderdaad ook tot de mogelijkheden. Het bussysteem van i2c ken ik, maar vond bij de sensor die ik had niet direct een mogelijkheid om een adres in te stellen, wat me deed twijfelen hoe dat dan ging als ik meerdere componenten heb, die misschien toevallig het zelfde adres hebben. Een scherm op i2c is inderdaad ook mogelijk dan.

@Tom-Z Bedankt voor de verduidelijking van de temperatuursensor. Wat betreft de keuze voor het scherm. Ik begrijp je opmerking volledig. Indien het mogelijk zou zijn verkies ik echter toch een grafisch scherm met touch (eventueel via i2c moest dat bestaan). Reden hiervoor is vooral kableerwerk, vrijheid van visualisatie, ervaring opdoen en het oog wil ook wat (als het kan) ;). Op het voorstel van de knopjes: de enige knopjes die ik ken voor arduino zijn van die kleine drukknopjes:
Afbeeldingslocatie: http://arduinofiets.classy.be/drukknop.jpg
Zijn daar alternatieven voor die iets gebruiksvriendelijker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:20
Mschamp schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:55:
de enige knopjes die ik ken voor arduino zijn van die kleine drukknopjes:

Zijn daar alternatieven voor die iets gebruiksvriendelijker zijn?
Er zijn ontelbaar veel alternatieven. Je kan zo'n beetje ieder denkbaar knopje of schakelaar wel met Arduino gebruiken. Een rotary encoder zou misschien ook mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zo te zien is je plan zodanig a-specifiek dat je zonder enige moeite welke arduino dan ook met welk scherm dan ook etc kunt gebruiken :)

Ikzelf vind die grafische schermpjes met touch pure verspilling van de GPIO, CPU power en vooral RAM. Maar dat mag je lekker zelf kiezen :)

[ Voor 34% gewijzigd door sebastius op 05-04-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
OK, alvast bedankt voor alle feedback.
Aangezien het echt terugkerende opmerking is, beslist toch te zoeken naar een ander display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:23
Als je echt voor een grafisch display wil gaan zonder veel IO te verspillen kan je ook voor een Nextion schermpje gaan. Ik heb er ook een beetje mee lopen stoeien en het viel mij mee hoe, relatief, makkelijk je een projectje 'up and running' hebt. Zeker omdat deze schermpjes via UART communiceren.
Itead heeft ook een library die je kan gebruiken en als je op google zoekt vind je zat tutorials over hoe zo'n Nextion scherm van Itead te gebruiken. Toegegeven de schermpjes zijn wel duurder dan reguliere schermpjes. Maar het programmeergemak en het feit dat je behoorlijk wat I/O bespaart betekend dat je een Uno kan gebruiken ipv. een Mega. Het is mijn mening dat je aan de ene kant wat laat, maar aan de andere kant wat krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor @Mschamp nog wat ideetjes dan.
Heb al twee keer een uitgebreid project gedaan met een Arduino + motoraansturing en zaken als display en toetsenbordje (knoppen dus):
[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
DIY Arduino gestuurde stappenmotor focussing (macro)rail.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5573/30622750973_b0292b4dbf_c.jpg
MacroRailProj2-Casing2 by Erik Haak, on Flickr

Simpel Nokia 5110 display en een matrix keyboard; beiden voor enkele euros te koop.
En het display heeft, behalve voeding, slechts 4 aansluitingen nodig om aangestuurd te worden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:26

Yucon

*broem*

ehtweak schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:45:
Voor @Mschamp nog wat ideetjes dan.
Heb al twee keer een uitgebreid project gedaan met een Arduino + motoraansturing en zaken als display en toetsenbordje (knoppen dus):
[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
DIY Arduino gestuurde stappenmotor focussing (macro)rail.

[afbeelding]
MacroRailProj2-Casing2 by Erik Haak, on Flickr

Simpel Nokia 5110 display en een matrix keyboard; beiden voor enkele euros te koop.
En het display heeft, behalve voeding, slechts 4 aansluitingen nodig om aangestuurd te worden.
Mooi ding. Ik wist ook niet dat je dat soort keyboards compleet kon kopen.. ziet er handig uit.
Pagina: 1