Drainage kruipruimte aanleggen (riolering of regenwater)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik heb altijd minimaal 30cm water in de kruipruimte staan. Nu wil ik een drainagebuis gaan aanleggen. Ik heb twee opties voor de aansluiting ervan.

1. aansluiten op de roilering.
-voordelen: ligt dieper, kan ik aansluiten zonder een gat te maken in de fundering. Ik heb de buis al blootliggen.
-nadelen: omdat er een draagmuur fundering halverwege door kruipruimteloopt moet ik daar onderdoor graven, en het is roilering. (ook zou de drainage een bocht moeten maken onder de fundering door en weer omhoog, gaat dat werken?)

2. aansluiten op de regenafvoer.
-voordelen, die ligt strak tegen mijn fundering aan, kan ik dus makkelijk vinden.
-nadelen, ligt misschien niet diep genoeg en ik moet een bedrijf een 60mm gat laten boren door mijn fundering.

Wat lijkt jullie de beste optie en evt. tips?

Als de ruimte goed droog is wil ik gaan isoleren dmv eps platen. Die liggen er al maar zijn bijna allemaal losgeraakt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 13:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heb je ook een idee of aanwijzingen over de herkomst van het water? Is het bijvoorbeeld een hoge grondwaterspiegel, is de fundering gebouwd in een (oude) waterloop of ligt de woning in het pad van een overloop? Misschien kun je meer te weten komen door contact met het lokale waterschap, gemeente of oorspronkelijke gebiedsontwikkelaar. Ook oude kadasterkaarten kunnen helpen. Is er een gebroken hemelwaterafvoer?

Als je hebt kunnen bepalen dat het water van buitenaf komt is het mogelijk gemakkelijker met drainage het op te vangen voordat het onder de woning stroomt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Gemeente en waterschap geven geen gehoor. de hele wijk heeft er last van, wij wonen op klei grond en het is de laatste jaren gewoon flink nat. Het is denk ik niet het echte grondwater level maar een eerste level door de klei grond. Die klei grond is echter te dik om doorheen te komen met een grondboor en dmv kiezels een drainage put aan te leggen. Mijn gras is de laatste 3 jaar ook één moeras.

Mijn woning blok maakt deel uit van 5 andere woningen. De uiterste bewoner heeft het opgelost dmv drainage naar zijn regenafvoer. Bij 7,5,3 is het water daardoor weg. Ik woon op nummer 1 en mijn 'tussenmuur' is denk ik te waterdicht waardoor ik zelf ook aan de slag moet. Het blokje woningen op de kop (7 stuks) is wél allemaal droog nadat één bewoner drainage heeft aangelegd.

Ik heb dus een hoekwoning, de brandgang/achterpad grenst aan mijn buitenmuur en staat bij regen altijd vol met 2/3 cm water, dat sijpelt natuurlijk in mijn kruipruimte. Helaas is dat gemeentegrond en zit daar geen regenafvoer. Dat maakt denk dat daar het meeste water vandaan komt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waarom niet met een dompelpomp aan de gang?

Hier is in de wijk 4 jaar geleden het rioolsysteem opnieuw aangelegd wat verkeerd gedaan is. Gevolg: bij regenval staat er 50 tot 60 cm water in al onze kruipruimtes.

Ik heb een gat in de grond gegraven, een speciekuip met grind er in gedaan, kippengaas daar overheen en daar weer de dompelpomp op gezet en die rechtstreeks op het riool aangesloten. De vlotter van de pomp doet de rest en nooit meer een natte kruipruimte :Y

Overigens gaat de gemeente nu pas actie ondernemen waar ze het probleem eerst onderkende.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 01-04-2018 14:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Cobb Behoort de gemeente niet voor goede afvoer te zorgen van oa de brandgang ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:13

lonkhuijzen

100% ADH

Notna schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:22:
Waarom niet met een dompelpomp aan de gang?

Hier is in de wijk 4 jaar geleden het rioolsysteem opnieuw aangelegd wat verkeerd gedaan is. Gevolg: bij regenval staat er 50 tot 60 cm watet in al onze kruipruimtes.

Ik heb een gat in de grond gegraven, een speciekuip met grind er in gedaan, kippengaas daar overheen en daar weer de dompelpomp op gezet en die rechtstreeks op het riool aangesloten. De vlotter van de pomp doet de rest en nooit meer een natte kruipruimte :Y

Overigens gaat de gemeente nu pas actie ondernemen waar ze het probleem eerst onderkende.
Heb je hier wat meer uitleg over? Of een soort tekeningetje? Ik wil namelijk zoiets gaan doen maar doe graag iets wat al werkt.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Een dompelpomp is onbegonnen werk denk ik, die zal blijven pompen. Het water staat er niet alleen met regenval. Ik zoek verder een zorgenvrije en stille oplossing.

Ik heb inderdaad zojuist nog maar eens via een contcat formulier de volgende reactie verzonden aan mijn gemeente:

"Ik doe een beroep op de zorgplicht van de gemeente. Mijn woning grenst aan een
achterpad/brandgang zonder regenafvoer. De laatste jaren staat dit pad regelmatig flink
onderwater. Het water van dit pad zorgt voor overlast in mijn woning (voortdurend 30cm water in
de kruipruimte) waardoor ik een slecht binnenklimaat heb en mijn kruipruimte niet goed kan
isoleren. Ik heb drie jonge kinderen en wil graag een gezond binnenklimaat.
Ook zorgt het voor overlast bij de aangrenzende tuinen van mijn buren, deze staan regelmatig
onderwater. Sommige bewoners moeten met hevige regenval hun tuin leeg pompen!
Als er drainage of een regenafvoer kan worden aangelegd in de brandgang dan is het probleem
grotendeels opgelost.
Er ligt een regenafvoer circa 8/10meter in een rechte lijn vandaan het zou daarom een kleine klus
zijn voor de gemeente maar zou een probleem oplossen voor flink wat buurtbewoners."

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 01-04-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

lonkhuijzen schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:30:
[...]

Heb je hier wat meer uitleg over? Of een soort tekeningetje? Ik wil namelijk zoiets gaan doen maar doe graag iets wat al werkt.
Wat wil je specifiek weten? Ik heb het laagste gedeelte in de kruipruime gezocht en daar een gat gegraven (best wel wat werk, de grond is extreem stug) iets groter en dieper dan de emmer/speciekuip die ik gekocht had. Bodem uit de kuip zagen (decoupeerzaag), kuip in het gat, stevig aangedrukt en daar 1 of 2 zakken grind/kiezels in gedaan. Stuk fijn kippengaas in een rondje geknipt en op het grind gelegd. Dompelpomp gekocht (maakt niet uit welke je hebt. Vaak in de aanbieding bij de LIDL of Aldi) een stuk 32 of 38mm buis gekocht, aangesloten op elkaar en het uiteinde van de buis op de hoofdriolering aangesloten (gat geboord, slang erin en dicht gekit langs de randen).

Vlotter die aan de pomp standaard zit gewoon los laten hangen. Stekker naar de meterkast getrokken en aangesloten en dan ben je klaar. Zodra het water hoog genoeg staat zorgt de vlotter ervoor dat de pomp aan gaat en weer uit gaat.

@Cobb een dompelpomp maakt amper tot geen geluid en je hebt er 0 omkijken naar in principe. Maar als het water er continu staat is het wellicht geen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 01-04-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Wat verbruikt zo'n dompelpomp eigenlijk per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:13

lonkhuijzen

100% ADH

Notna schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:37:
[...]

Wat wil je specifiek weten? Ik heb het laagste gedeelte in de kruipruime gezocht en daar een gat gegraven (best wel wat werk, de grond is extreem stug) iets groter en dieper dan de emmer/speciekuip die ik gekocht had. Bodem uit de kuip zagen (decoupeerzaag), kuip in het gat, stevig aangedrukt en daar 1 of 2 zakken grind/kiezels in gedaan. Stuk fijn kippengaas in een rondje geknipt en op het grind gelegd. Dompelpomp gekocht (maakt niet uit welke je hebt. Vaak in de aanbieding bij de LIDL of Aldi) een stuk 32 of 38mm buis gekocht, aangesloten op elkaar en het uiteinde van de buis op de hoofdriolering aangesloten (gat geboord, slang erin en dicht gekit langs de randen).

Vlotter die aan de pomp standaard zit gewoon los laten hangen. Stekker naar de meterkast getrokken en aangesloten en dan ben je klaar. Zodra het water hoog genoeg staat zorgt de vlotter ervoor dat de pomp aan gaat en weer uit gaat.

@Cobb een dompelpomp maakt amper tot geen geluid en je hebt er 0 omkijken naar in principe. Maar als het water er continu staat is het wellicht geen doen.
Top helemaal duidelijk! Bedankt!

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

je kunt gaan pompen, maar dan blijf je pompen en lost dus feitelijk niks op.

De enige optie is; een drainage rondom je huis aanleggen en die op de hemelwater afvoer aansluiten.
(op riool aansluiten omdat die lager ligt is eigenlijk beter, maar dat mag niet/bijna nergens meer)

Drainagebuis met vezelmantel gebruiken, en/of in grind leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 01-04-2018 15:04 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Vergeet geen s-siphon voor de stank bij het aansluiten van je dompelpomp op de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Cobb schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:41:
Wat verbruikt zo'n dompelpomp eigenlijk per jaar?
Nouja:

De pomp die ik heb doet max. 10000l/u en ik heb deze ongeveer 30 minuten aan. Max verbruik is 400 Wh. Laten we zeggen dat ik dus 200Wh verbruik per dag als ik het nodig heb. Dat is ongeveer (19 ct/kWh) 2 cent per dag.
Tens schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:04:
je kunt gaan pompen, maar dan blijf je pompen en lost dus feitelijk niks op.

De enige optie is; een drainage rondom je huis aanleggen en die op de hemelwater afvoer aansluiten.
(op riool aansluiten omdat die lager ligt is eigenlijk beter, maar dat mag niet/bijna nergens meer)

Drainagebuis met vezelmantel gebruiken, en/of in grind leggen.
Moet je die ruimte wel hebben. In mijn geval had ik dat niet en is het seizoensgebonden ook nog eens. Nu de gemeente het structureel gaat aanpakken is de kans groot dat ik het niet meer nodig heb.

[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 01-04-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 12:47
Als alle huizen een droge kruipruimte hebben behalve jij, waarom spit je dan niet een paar gaatjes onder de fundering door naar de buurman :? Dan heeft het hele blok een droge kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Misschien is mijn kruipruimte wel het laagste punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-06 13:38
Geen idee hoe de grond en fundering bij TS in elkaar steekt maar als iemand hier in het blokje besluit de boel te gaan draineren (water hier wil ook nauwelijks weg) en er ontstaat uitspoeling met verzakking van de ondiepe strokenfundering tot gevolg dan mag ie mooi de kosten gaan dragen voor het herstel.

Is het niet mogelijk om je begane grond vloer luchtdicht te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik wil de vloer graag goed isoleren ivm aan te leggen vloerverwarming. Dat gaat nu niet, dat is eigenlijk het allerbelangrijkst momenteel. Ook is het een broeinest van muggen en in de gang (ik heb twee luiken) ruikt het muf. In de woonkamer valt het gelukkig mee.
Ik verwacht geen uitspoeling, er ligt minimaal zand in de kruipruimte en door drainage buis voorkom je het meeste ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 10:39
@Cobb Je hebt een grote kans dat de gemeente je beroep op zorgplicht van de gemeente afwijst. Om de simpele reden in de wet (vaak terug te vinden in het lokale vGRP = gemeentelijk riolering plan) staat dat de eigenaar van een perceel zelf een zorgplicht heeft om grondwater af te voeren. De gemeente zal negen van de tien keer daarop wijzen.

Daarnaast is de gedachte vaak dat brandgangen (zelfs met kolken in de brandgang) in beheer en onderhoud bij de gemeente zijn. Dit hoeft niet te zijn vaak zijn de naastgelegen perceel eigenaren eigenaar van de helft van de brandgang. Hoe dat exact zit in voorliggende casus zou je moeten nakijken via het kadaster. Via de woz kaart kom je vermoedelijk ook een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zou je kruipruimte gewoon op t riool aansluiten, dag water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Even een update, de gemeente heeft twee man langs gestuurd om de situatie ter plaatste te bekijken. Hun advies zal zijn een put aan te leggen in ons achterpad. Dat zal in principe gewoon worden overgenomen, kan wel enkele maanden duren. Hun tip was om bij het aanleggen ervan te vragen om een t stuk naar mijn kruipruimte. Het water in de kruipruimte is volgens hun grondwater. Het grondwater staat erg hoog in onze wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Die put wordt aangesloten op HWA begrijp ik?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja, op de 'hoofdafwatering' van de straat laten we maar zeggen? Iemand enig idee welke diameter ik kan verwachten? Dan schaf ik zelf alvast een t-stuk aan.

Pagina: 1