WD harddisk wordt loeiheet in mijn PC met Win 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Ik heb in mijn PC (met Win10 prof) een WD schijf (type WDRE3 sata/32Mb Cache, WD7502ABYS.

Deze Harddisk wordt al vanaf het begin af aan erg heet, bij normaal gebruik. (je kan het net aan aanraken, zo heet).
Lijkt me niet echt normaal, toch ?

Vraag: wat kan de oorzaak zijn en wat is er tegen te doen ?

Mijn systeem draait stabiel en heb geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Belast je je schijf heel erg? Bijna niet meer kunnen aanraken betekend dat hij waarschijnlijk rond de 50 graden is, dat is zeker niet de bedoeling. Ik zou de schijf niet meer gebruiken en de data veilig stellen.
Heb je een multi meter? Misschien handig om de spanningen even te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En sinds wanneer is dit? Welke processen lopen er continu je schijf te belasten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Laatst online: 27-09 21:07

NoFearCreations

3DPrint the world!

Met OpenHardwareMonitor kan je de temperatuur van de meeste schijven checken, screenshotje zou wel interessant zijn.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Temperatuur zit zo rond de 52 graden C. (dat laat het programma Speccy zien althans).
De schijf belasten, doe ik nauwelijks. Hij wordt al heet bij een Windows update en eigenlijk al als ik niets doe.

Dat is al vanaf het begin al zo.

Ik heb er nu even een andere (kleinere schijf in zitten met Windows 7 en zodra ik de WD schijf er weer in heb, zal ik een screenprint afbeelden, voor een betere beoordeling.

(ik heb er natuurlijk een backup van. Maar toch...)

[ Voor 34% gewijzigd door Dixie op 01-04-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Volgens WDC is het iig niet te warm, bedrijfstemperatuur is 0-60°C. Verbruik van deze schijf is idle is al zo'n 7.2W (8W actief), dat zal wel zijn waarom hij wat warm wordt, ze zijn eigenlijk ook gemaakt voor gebruik in servers waar koeling niet echt een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Dat idee had ik ook. Ik dacht dat het ook een schijf is, die voor raid geschikt is.
Toch maar een andere aanschaffen en de image overzetten. Omdat de warmte door mijn hele PC Dell Optiplex 960 Slimline te voelen is. :-((

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Euh, je Dell heeft zo goed als 0 airflow/fans?

Ja, een andere disk kan maar je kan ook eens testen door een gewone ventilator op je PC te richten en de zij/bovenplaat er af te halen.

Weet je meteen of het issue "in" de disk zit of gewoon in je koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
MAX3400 schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:17:
Euh, je Dell heeft zo goed als 0 airflow/fans?

Ja, een andere disk kan maar je kan ook eens testen door een gewone ventilator op je PC te richten en de zij/bovenplaat er af te halen.

Weet je meteen of het issue "in" de disk zit of gewoon in je koeling.
normale disk kan je onder load zonder koeling gewoon vasthouden creert niet zoveel warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon een fan op het dingen laten blazen. Hoeft niet eens hard, een 120mm fan op half vermogen is zat. Als ie 0 airflow heeft is die temp niet zo vreemd.

Verder is in de praktijk gebleken dat temps weinig invloed hebben op de levensduur. Dit is eens getest door een groot bedrijf met 1000'en schijven. Het is niet zo dat deze schijf nu gelijk onbetrouwbaar is geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 01-04-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

maks11223344 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:01:
[...]

normale disk kan je onder load zonder koeling gewoon vasthouden creert niet zoveel warmte?
Nadruk op normale??

Het is een RE; die staan erom bekend continu altijd te draaien. Zelfs in een beetje goed datacenter, haal je met de RE2/RE3 temperaturen boven de 40 graden, laat staan in een SFF behuizing thuis zonder aktieve airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
MAX3400 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:07:
[...]

Nadruk op normale??

Het is een RE; die staan erom bekend continu altijd te draaien. Zelfs in een beetje goed datacenter, haal je met de RE2/RE3 temperaturen boven de 40 graden, laat staan in een SFF behuizing thuis zonder aktieve airflow.
ja duidelijk niet deze schijf dus, maar wd black1tb/seagate baracuda 2tb worden niet warmer als 45 als ze op buro liggen zonder zuchtje lucht dus als je er in een kleine kast zoveel warmte van heb zou ik hem vervangen
Pagina: 1