Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39
We hebben een goed geisoleerde nieuwbouwwoning (Qv10 0,25) met helaas een Duco Silent MV Box i.v.m. een bodemwarmtepomp. Balansventilatie was niet mogelijk en achteraf niet meer te realiseren door ontbreken van lucht aanvoer kanalen in de ruimtes.

Nu wil ik mijn warmteverbruik reduceren door een WTW unit op te hangen, maar die van Duco werkt alleen in combitatie met een CV (volgende handleiding).

http://www.duco.eu/nl-nl-...ompen/nl-nl-ducoboxsilent

Wat ik kan doen met de warme lucht die nu uit het huis wordt geblazen? Ik zou b.v. warmte in het trapgat kunnen blazen. Daarmee de bovenste etage verwarmen.

Wie heeft er een goed idee en een WTW unit waarmee dit kan?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Om WTW te gebruiken moet je afzuigkanalen in je woning hebben en die zitten er nu niet.
Ik denk dat je beter op een andere manier kan gaan besparen aangezien het aanleggen van die kanalen naderhand een beste klus is.

Eventueel kan je nog wel kiezen voor decentrale WTW.
https://www.climarad.nl/i...e-warmteterugwinning-wtw/

Ik was nog niet wakker :P, zie post hieronder.

PS. jij hebt ook gewoon een CV installatie alleen dan 1 met een warmtepomp ipv een ketel.

[ Voor 56% gewijzigd door Ernemmer op 01-04-2018 08:51 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij zitten er juist wel afzuigkanalen met een type C ventilatie?
"vuile" lucht je huis terug inblazen lijkt me niet zo goed idee.

Itho qualityflow wtw werkt ook met afzuigkanalen die gaan naar een plenum.
En 1 "groot" uitblaaskanaal, centraal in je woning. (als je die kwijt kan)

Denk anders aan een Co2 sensor op je dukobox.
Of koppel de uitlaat van de ventilatie aan een Atlantic explorer 3 warmtepomp boiler. (ook al heb je al een oplossing voor tapwater)
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De DucoBox Silent heeft geen WTW, je moet de DucoBox WTW of DucoBox Eco hebben, alhoewel de Eco bij jou niet mogelijk is volgens mij, deze moet ook buitenlucht aan kunnen zuigen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Ernemmer
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 08:41:

Of koppel de uitlaat van de ventilatie aan een Atlantic explorer 3 warmtepomp boiler. (ook al heb je al een oplossing voor tapwater)
Lol ik ben nog niet wakker, van C naar D is inderdaad een eenvoudige stap met Itho Qualityflow, ik heb het systeem zelf ook :P

• Vaevictis_
Ernemmer schreef op zondag 1 april 2018 @ 08:32:
Om WTW te gebruiken moet je afzuigkanalen in je woning hebben en die zitten er nu niet.
Ik denk dat je beter op een andere manier kan gaan besparen aangezien het aanleggen van die kanalen naderhand een beste klus is.

Eventueel kan je nog wel kiezen voor decentrale WTW.
https://www.climarad.nl/i...e-warmteterugwinning-wtw/

PS. jij hebt ook gewoon een CV installatie alleen dan 1 met een warmtepomp ipv een ketel.
Met uitzondering dat de MV unit op zolder hangt en de WP in de garage staat.

• Vaevictis_

Klopt alleenmaar afzuigkanalen. Ik zoek inderdaad iets waarbij de "vuile" lucht behandeld wordt dus warmte en dan i.c.m. een filter.

• Vaevictis_

Heb inderdaad al een CO2 en RH sturing erop zitten. Dit helpt zeker, voel dat er nog meer uit te halen is door restwarmte her te gebruiken. Maar dat is mijn onderbuik gevoel. :9~

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even "out of the box" denken.....
Een wtw NA je Duco afzuiging, die in je huis circuleert.... Dan heb je geen vuile lucht uit de afzuiging, want die blaast nog steeds naar buiten.
https://www.ventilatiesho...0b1QgzEAQYBCABEgLLvvD_BwE

Maar net als zonnepanelen koelen met water, zet dat ook geen zoden aan de dijk.
Het kost meer energie om het water daarboven te krijgen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 08:54 ]

• Vaevictis_
AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 08:52:
Even "out of the box" denken.....
Een wtw NA je afzuiging, die in je huis circuleert.... Dan heb je geen vuile lucht uit de afzuiging, want die blaast nog steeds naar buiten.
https://www.ventilatiesho...0b1QgzEAQYBCABEgLLvvD_BwE

Maar net als zonnepanelen koelen met water, zet dat ook geen zoden aan de dijk.
Het kost meer energie om het water daarboven te krijgen. :)
Interessant, ik vind dit best een goed idee. Kost wel 30-50W continu, dus wellicht alleen in de herfst/winter aanzetten? Kan dit met een driewegklep die handmatig bedient? (Ik denk ook even out of the box).

• AUijtdehaag
  • Niet online
1 ventilator kan je er al uitslopen...
De duco box heeft al een ventilator.

Maar die 30-50W is dan niet verloren (wordt omgezet in warmte) haha

Buiten de winter schakel je de fan in de wtw gewoon uit? De ducobox blaast er nog doorheen dan.
Je wilt niet je zolder opwarmen in de zomer.... (daar is dan een ventilatie WP boiler weer goed om te koelen)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 09:03 ]

• Vaevictis_
AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:02:
1 ventilator kan je er al uitslopen...
De duco box heeft al een ventilator.

Maar die 30-50W is dan niet verloren (wordt omgezet in warmte) haha

Buiten de winter schakel je de fan in de wtw gewoon uit? De ducobox blaast er nog doorheen dan.
Je wilt niet je zolder opwarmen in de zomer.... (daar is dan een ventilatie WP boiler weer goed om te koelen)
30-50W in warmte omzetten... pffff lekker efficiënt de technische ruimte verwarmen. :+ Goede 1 april grap.

Dat zeg ik, alleen in de herfst/winter de WTW aanzetten.

• Vaevictis_

Het filmpje van de qualityflow klopt niet? Warme lucht stijgt op in het filmpje gaat warme lucht van zolder naar beneden toe? Is qualityflow ook niet systeem D?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja qualityflow is systeem D
https://www.ventilatielan...-unit-itho-daalderop.html
https://www.ventilatielan...769/itho-qualityflow.html (QF werkt "denk ik" nog niet samen met de nieuwste wtw, maar weet niet zeker)

• Ernemmer
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:15:
[...]

Het filmpje van de qualityflow klopt niet? Warme lucht stijgt op in het filmpje gaat warme lucht van zolder naar beneden toe? Is qualityflow ook niet systeem D?
Warme lucht die in een luchtdicht huis beneden wordt afgezogen gaat gewoon naar beneden hoor, geen probleem om de inblaas bovenaan de trap te hebben.

• Vaevictis_
Ernemmer schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:53:
[...]

Warme lucht die in een luchtdicht huis beneden wordt afgezogen gaat gewoon naar beneden hoor, geen probleem om de inblaas bovenaan de trap te hebben.
Inderdaad ik verwacht wel dat de aanvoer van verse lucht wel onvoldoende is in de woonkamer en slaapkamers. Of de inblaas moet op volle toeren draaien (herrie) dat wil je ook niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:59
Die Blauberg unit die @AUijtdehaag noemt is best een leuk ding, maar ongeschikt om een complete woning mee te bedienen. Is meer voor een enkele slaapkamer ofzo. Voor een gehele woning zul je toch echt een unit met meer debiet (m3/h) moeten hebben, zoals de Itho QualityFlow inderdaad.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2018 07:49 ]

• Vaevictis_
ThinkPadd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:41:
Die Blauberg unit die @AUijtdehaag noemt is best een leuk ding, maar ongeschikt om een complete woning mee te bedienen. Is meer voor een enkele slaapkamer ofzo. Voor een gehele woning zul je toch echt een unit met meer debiet (m3/h) moeten hebben, zoals de Itho QualityFlow inderdaad.
Klopt, zag max. 100m3 erbij staan op de hoogste stand. Op zich kan ik deze wel gebruiken als het alleen om WTW gaan (en dus niet voor ventilatie ga gebruiken). Hij hoeft alleen de warmte in het trapgat te blazen en dat er wellicht wat extra warmte wordt afgevoerd naar buiten neem ik dan op de koop toe.

• Vaevictis_
Nog even terugkomend, ik ga toch maar het hele systeem vervangen voor een Comfoair Q600ST. Een extra aanvoerkanaal maken door de gevel en een extra inblaas kanaal maken door de muur van de technische ruimte in het trapgat.

• ThinkPad
Nice! Houd ons op de hoogte.
Ga je het zelf plaatsen?

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 08:20
Misschien is de nieuwe Duco Eco interessant?

Een nieuwe MV type C met WP. Deze warmtepomp ventileert op natuurlijke wijze en compenseert de verder benodigde energie met verse buitenlucht met een separate invoer. Apparaat heeft 4 aansluitingen: 2 keer aanvoer binnenlucht (2 zones), aanvoer extra buitenlucht voor WP en Afvoer.

http://www.duco.eu/nl-nl-...epompen/nl-nl-ducobox-eco

Ik kon de prijzen nog niet vinden.

• ThinkPad
@Vaevictis_ Heb je uiteindelijk nog een WTW installatie (laten) plaatsen?

Ik loop zelf ook nog steeds met het idee om de ventilatiebox (Itho Ecofan), type C te vervangen door WTW.
Inblaaskanalen plaatsen is niet echt te doen zonder flinke gaten in plafonds e.d. te boren, ik zit te denken aan een centrale inblaas in het trappengat.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:28:
@Vaevictis_ Heb je uiteindelijk nog een WTW installatie (laten) plaatsen?

Ik loop zelf ook nog steeds met het idee om de ventilatiebox (Itho Ecofan), type C te vervangen door WTW.
Inblaaskanalen plaatsen is niet echt te doen zonder flinke gaten in plafonds e.d. te boren, ik zit te denken aan een centrale inblaas in het trappengat.
Nadeel is wel dat je geen geregelde afzuig hebt, buiten dat de ventielen gesteld kunnen worden (dat zou ik dan wel opnieuw laten doen). Met een Qualityflow regelt dat zichzelf, en ventileer je ook niet teveel.
Met aanvoerkanalen gaat je hele huis meer ventileren als je in 1 ruimte een hogere Rv of CO2 meet.

• Vaevictis_
Dat klopt een centraal systeem, dus 1x lucht toevoer van buiten en 1x lucht inblaas ventiel voor op zolder. Dat alle kanalen dan meer gaan afzuigen is dan pech dat heb ik nu ook al met systeem c. Helaas is dat niet op te lossen zonder extra kanalen. Gaat mij om de luchtzuivering en energiebesparing.
Pagina: 1