Het kan zelf met veel geduld, goede apparatuur en wat foutmarge. Ik zal je mijn verhaal vertellen.
Op onze slaapkamer ligt parket waarvan de lak een vies gele kleur had gekregen. Bovendien vonden we het blokjesmotief niet echt geweldig en voor een slaapkamer leek vloerbedekking ook wel handig (lekker warm aan de blote voeten). Het was dus parket eruit en vloerbedekking erin dachten we. Maar eigenlijk was het wel heel zonde om zo'n duur parket te vervangen door vloerbedekking die hoe dan ook na een paar jaar groezelig wordt. Dus ik had besloten zelf eens te proberen het parket op te schuren. Werd het niks, dan kon het altijd nog er uit en vloerbedekking erin.
Bij Boels geïnformeerd naar de apparatuur en daar werd ik geadviseerd om
deze parketschuurder en
deze kantenschuurder te nemen. Beiden met 3 verschillende soorten schuurpapier en beginnend met grof naar steeds fijner te schuren. Beiden kwamen ook met stofzakken zodat het niet zo heel stoffig werd (een stofmasker voor mond en neus was toch nog steeds heel welkom).
Het werken met de parketschuurder was super, door te beginnen op een onopvallend plekje (bij ons waar de kleerkast kwam te staan) heb ik even een beetje feeling met het apparaat kunnen krijgen. De grote oppervlakte gaat met dit apparaat geweldig en na de lunch had ik alles wat ik met dit apparaat kon doen al zo goed als klaar.
De kantenschuurder is aan ander verhaal. Dit is een apparaat met een ronddraaiende schijf op het eind. Het apparaat is redelijk zwaar en moet je met spierkracht in bedwang houden. Dat betekent dat als je hem wat te lang of te hard op één plek zet, je direct een hap uit het parket hebt. Daarnaast hadden deze schijven het nadeel zich snel vol te zetten met zaagsel/schuurstof en vervolgens het parket te verbranden. Dat was opletten. Ik heb de rest van de middag en de ochtend van de dag erna nog met deze schuurder liggen klooien. Met de kantenschuurder kom je ook niet tot helemaal in de hoekjes, daarvoor heb ik nog een gewone driekhoeksschuurder gebruikt.
Helaas is het niet helemaal gelukt de vloer recht te krijgen, aan de rand zitten er soms wat hobbels en dalen in. Je voelt het als je met de hand er overheen gaat, maar als je er niet op let zie je ze niet.
Na het schuren komt het lakken. Hiervoor heb ik bij Hornbach een pot
Gilde Meesters Ultra Matte Grondlak gehaald voor de onderste laag. Die zorgt er voor dat de volgende lagen lak niet het hout in trekken (en het hout een verzadigde donkerdere kleur geven). Afgelakt heb ik met
Parketlak Mat. De instructie op beide potten moet je goed combineren. Want je moet na de eerste laag echte lak (dus niet de grondlak) nog even een beetje fijn opschuren, maar dat staat niet op de pot van de lak maar alleen op de pot van de grondlak.
Ik heb na de grondlak nog 4 lagen lak er op gesmeerd en heb voor alle lak
een dergelijke roller gebruikt op advies van de Hornbach.
Ik ben uiteindelijk heel erg tevreden over het resultaat. Wel heeft het me toch ruim € 400 euro gekost aan materiaal en apparatuurhuur. Dus als ik mijn uren er nog bij ga tellen is het economisch voordeel ten opzichte van uitbesteden misschien niet meer aanwezig. Maar het tevreden gevoel van dit zelf gedaan te hebben en er nu van te kunnen genieten is ook heel wat waard!

Op de foto ziet het er wat geliger en donkerder uit dat het in werkelijkheid is
[
Voor 1% gewijzigd door
Patrick_6369 op 01-04-2018 11:33
. Reden: Opmerking bij foto geplaatst ]
Hier zou een handtekening kunnen staan.