Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-04 07:26
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een derde ssd. Nu leek het me voor mijn actuele video bewerkingsprojecten wel een goed idee om wat reduncancy te creëren met twee van die die ssd's en ze in raid 1 te plaatsen.

Ik ben op dit gebied echt een totale leek en liep er direct tegen aan dat RAID mode in de bios niet geactiveerd is. Toen ik daar naar ging kijken kwam ik er achter dat je dat eigenlijk al voor OS installatie moet doen en dat er nog wel meer dingen zijn die ik misschien zou moeten weten. Nu lees ik dat het wel kan maar, maar niet zonder slag of stoot, aantal korte vragen:

1) Kan je niet zomaar naar RAID mode switchen na OS installatie?
2) Indien het kan, word mijn boot drive en HDD niet gewiped in dat geval? Maar alleen de disks die ik target als raid? Voor de duidelijkheid, beide SSD's zijn gewoon leeg en beschikbaar.
3) Door dit topic raakte ik verder in de war, aangezien hier gezegd wordt dat backup geen zin heeft, indien raid driver niet geïnstalleerd is, als oplossing word gezegd dat je dit ook in je MB kan oplossen, kan ik dat doen en moet ik dat doen? of wordt daarmee de gewone raid setup procedure bedoelt?
4) Indien dit allemaal kan, is het dan niks meer dan de stappen in dit filmpje volgen?

Iemand die me een setje in de juiste richting kan geven? Kan ik dit makkelijk doen? Vooral over stap 1 zou ik zekerheid willen hebben om zeker te weten dat ik niet perrongelijk al me schrijven wis.

Hardware:
Het gaat om EVO 840 en 850 van 250GB.
En een GA-Z97-HD3 MB

Extra:
handleiding MB

Excuses indien mijn zinnen niet heel lekker lopen, ben nogal dyslectisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dyslectie is géén excuus :)

Maar hoe denk je zelf middels die derde (nieuwe) disk alsnog een RAID-1 (Mirror) set te kunnen bouwen? Je zal ergens wat data moeten gaan verplaatsen of opruimen om minimaal 2 disks initieel gelijk te kunnen gaan krijgen, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 01-04-2018 04:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 10:33
Als je mirror-ssd nog leeg is kun je iig vanuit Windows zelf deze als een mirror toevoegen aan een bestaande disk (mits gelijke of grotere drive size).

Qua performance scheelt het niks met je BIOS fakeraid.

Instructie staan hier: https://www.windowscentra...ile-redundancy-windows-10 (ff iets naar beneden scrollen)

Uiteraard eerst een backup maken van je data voor je aan de slag gaat!

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 01-04-2018 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 15:12
Je weet dat Raid geen backup is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 16:43
En hou er maar rekening mee dat als je iets veranderd aan RAID, dat alle daarin betrokken disks leeg worden gemaakt. Zorg dus eerst voor goede backups.

En waarom zou je een RAID1 willen van 2 SSD's? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Renault schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:51:
En hou er maar rekening mee dat als je iets veranderd aan RAID, dat alle daarin betrokken disks leeg worden gemaakt. Zorg dus eerst voor goede backups.

En waarom zou je een RAID1 willen van 2 SSD's? :?
Is voor een server een redelijk normale setup om het OS (only) op te laten draaien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

wimmel_1 schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:43:
[...]

Is voor een server een redelijk normale setup om het OS (only) op te laten draaien.
Exact de reden dat VMware ESX in veel gevallen boot van een single SD-card? Of exact de reden dat bijna 100% van alle systemen in Desktop Aankoopadvies ook een single OS-disk hebben? Een server is pas een server als er services zijn; een Raspberry Pi kan ook een server zijn en die boot je ook niet van een RAID-setup maar van een single USB/SDHC.

@resistme Over welk OS hebben we het? Windows heeft in recente versies de mogelijkheid tot "Storage Spaces" ingebouwd. Dat is een extra laagje waardoor je disks/data wel redundant kan wegschrijven maar niet je hele BIOS overhoop hoeft te halen. Er wordt gebruik gemaakt van controller-settings, driver-settings en de kernel om dat data te "verdelen" zoals jij dat wil.
wimmel_1 schreef op zondag 1 april 2018 @ 03:35:
Maar hoe denk je zelf middels die derde (nieuwe) disk alsnog een RAID-1 (Mirror) set te kunnen bouwen? Je zal ergens wat data moeten gaan verplaatsen of opruimen om minimaal 2 disks initieel gelijk te kunnen gaan krijgen, toch?
Als je controller goed staat, kan je bijna elke single disk naar RAID1 migreren en daarna soms zelfs naar RAID10. Dat "initiele" wordt vaak door controllers/OS gedaan op basis van bestaande bits en timestamp; daar hoef je amper iets van scratch af te hebben gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 02-04-2018 20:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
Ten eerste bedankt voor jullie reacties en het mee denken, wordt ontzettende gewaardeerd!

@wimmel_1
Ik heb wel genoeg schrijven, de data staat nu tijdelijk op een HDD, maar die is te traag om beelden te previeuwen in Premiere Pro.

@jbhc @Renault
Je weet dat Raid geen backup is?
Ik weet niet of ik je goed begrijp, als ik twee SSD's in raid1 zou zetten, mocht er één falen dan staat de data toch nog op de andere? Zoals ik hierboven zeg. Het gaat puur om werk bestanden, deze wil ik niet kwijt en moeten snel zijn. Nadat een project klaar is, loopt het allemaal wel weer los en haal ik het van de schrijf voor een nieuw project. Het klikt alsof jullie iets anders adviseren, wat zou dat dan zijn?

@MAX3400 Het gaat inderdaad om Windows 10 en ik was niet bekend met die optie en dat ziet er inderdaad uit als een manier om wat ik wil op te lossen. Misschien een domme vraag maar het op deze manier doen heeft neem ik aan geen invloed op de prestaties (dus veel trager oid), is gewoon een optie die juist bedoeld is om leken zoals mijzelf het leven makkelijker te maken? :)

Ik krijg op het moment alleen nog steeds de melding dat ik alle toepassingen moet afsluiten die toegang hebben als ik een SSD selecteer. Dat ga ik nu even oplossen, hopelijk kan ik vanavond posten dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Storage Spaces zou je performance amper mogen beinvloeden. Als dat namelijk wel gebeurt (en dat staat ook in whitepapers), is in 95% van de gevallen je drivers/controllers niet optimaal, in 4% is het een configuratie-dingetje (jij dus) en in 1% is het inderdaad I/O-overload :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:53:
Storage Spaces zou je performance amper mogen beinvloeden. Als dat namelijk wel gebeurt (en dat staat ook in whitepapers), is in 95% van de gevallen je drivers/controllers niet optimaal, in 4% is het een configuratie-dingetje (jij dus) en in 1% is het inderdaad I/O-overload :)
Als je met dit soort cijfers gooit wil ik ook een bronnetje hebben. *O* *O*

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 15:12
resistme schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:51:
Ten eerste bedankt voor jullie reacties en het mee denken, wordt ontzettende gewaardeerd!

@jbhc @Renault

[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp, als ik twee SSD's in raid1 zou zetten, mocht er één falen dan staat de data toch nog op de andere? Zoals ik hierboven zeg. Het gaat puur om werk bestanden, deze wil ik niet kwijt en moeten snel zijn. Nadat een project klaar is, loopt het allemaal wel weer los en haal ik het van de schrijf voor een nieuw project. Het klikt alsof jullie iets anders adviseren, wat zou dat dan zijn?
Als je bestand of bestandsysteem corrupt raakt of het bestand verwijderd of als je een cryptovirus oploopt dan ben je je werk evengoed kwijt. Een backup maak je op een apart medium.

Tevens is een SSD al behoorlijk snel. Ik weet niet wat voor projecten je doet maar je moet wel vrij schijfintensief werk doen wil je echt profijt hebben van een RAID1 setup met SSD's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:58

FreakNL

Well do ya punk?

Raid is geen backup, maar redundantie. Voor beide is een use case en het een sluit het ander niet uit.

Ik heb beide in mijn hyper-v server omdat ik geen zin heb om backups terug te moeten zetten als er een single ssd stuk gaat. De backups zijn in geval dat mijn complete server (of 2 ssds in 2 keer) kapot gaat.

Ik zie hier de laatste tijd veel nagatiteit om Raid maar zolang je beseft dat het geen backup is, is er niks mis mee.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 03-04-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:53
FreakNL schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:37:
Ik zie hier de laatste tijd veel nagatiteit om Raid maar zolang je beseft dat het geen backup is, is er niks mis mee.
Dat zal allemaal wel, maar TS geeft aan dat hij een leek is, en hij wekt de indruk dat hij denkt dat RAID hetzelfde is al een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
jbhc schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:03:
[...]
Als je bestand of bestandsysteem corrupt raakt of het bestand verwijderd of als je een cryptovirus oploopt dan ben je je werk evengoed kwijt. Een backup maak je op een apart medium.

Tevens is een SSD al behoorlijk snel. Ik weet niet wat voor projecten je doet maar je moet wel vrij schijfintensief werk doen wil je echt profijt hebben van een RAID1 setup met SSD's
@jbhc Heb nog steeds het gevoel dat wij langs elkaar heen praten, want:
@FreakNL Ik ben ook opzoek naar redundancy. De raid zou in dit geval dus niet zijn voor extra snelheid maar puur zodat ik projecten niet constant een back-up van hoef te maken, vandaar was mijn vraag ook over RAID1 en niet RAID0. Ik wil gewoon aan een project kunnen werken zonder zorgen over het feit dat mijn SSD kan crashen en dat ik dan alles kwijt ben, en gewoon verder kan werken waar ik was. Een back-up van gisteren is dan zo oud dat ik eigenlijk gewoon opnieuw moet beginnen. Als ik online kijk dan wordt daarvoor overal RAID1 geadviseerd.

Ik krijg van jullie nu de indruk dat ik het echter meer als volgt moet zien:?
Dat ook RAID1 gezien wordt als 1 medium? Ook al zijn het twee SSD's. Dus als in mijn scenario één SSD corrupt raakt, raakt de andere ook corrupt? Omdat ze elkaar kopiëren? Hoe is het dan redundant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 17:29
RAID 1 beschermt je tegen hardware falen van één van je schijven, net als een back-up doet.

RAID 1 beschermt je niet tegen bijvoorbeeld een crypto locker of brand, zoals een goed toegepaste back-up dat wel doet. De back-up (DVD / Externe SSD / Tape) in een brandvrije kluis op een andere locatie beschermt je hier wel tegen.
Dus redundancy (je RAID 1) is niet gelijk aan een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

resistme schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:34:
[...]

@jbhc Heb nog steeds het gevoel dat wij langs elkaar heen praten, want:
@FreakNL Ik ben ook opzoek naar redundancy. De raid zou in dit geval dus niet zijn voor extra snelheid maar puur zodat ik projecten niet constant een back-up van hoef te maken, vandaar was mijn vraag ook over RAID1 en niet RAID0. Ik wil gewoon aan een project kunnen werken zonder zorgen over het feit dat mijn SSD kan crashen en dat ik dan alles kwijt ben, en gewoon verder kan werken waar ik was. Een back-up van gisteren is dan zo oud dat ik eigenlijk gewoon opnieuw moet beginnen. Als ik online kijk dan wordt daarvoor overal RAID1 geadviseerd.
Zoals aangegeven zijn het 2 aparte zaken.
Als de data belangrijk is maak je hiervan backups. En dan het liefst ook met versie beheer.

Raid 1 gebruik je om je downtime te verminderen.
Gaat 1 Disk stuk, kun je nog verder werken aan je project. Dan kan je rustig een nieuwe HD bestellen en die een paar dagen later inbouwen.

Raid 1 beschermt je niet tegen het per ongeluk verwijderen van een map of bestand.
Of crypto's en andere zaken.
Ik krijg van jullie nu de indruk dat ik het echter meer als volgt moet zien:?
Dat ook RAID1 gezien wordt als 1 medium? Ook al zijn het twee SSD's. Dus als in mijn scenario één SSD corrupt raakt, raakt de andere ook corrupt? Omdat ze elkaar kopiëren? Hoe is het dan redundant?
Nee, Dat is Raid0. Wel snel. Maar 1 disk stuk alle data weg (tenzij backup aanwezig).

Raid 1 zorgt idd voor redundantie tegen het falen van 1 disk.

Maar als je data belangrijk is, dien je naast je Raid Setup tevens te zorgen voor een goede backup.

Zelf draait mijn belangrijke data niet in Raid.
Ik heb geen moeite dat als mijn Fotos, documenten etc even offline zijn.
Die paar dagen kan ik wel wachten. Bestel gewoon een nieuwe HDD en zet de backup terug.

En als ik dan toch echt een map nu nodig heb.....dan restore ik deze wel naar een andere locatie.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:58

FreakNL

Well do ya punk?

Ga iig geen raid 1 doen zonder backup, als de data je ook maar iets waard is. Raid is idd alleen downtime verminderen.

We hebben bijna allemaal wel een persoonlijk verhaal (ik ook) waarbij een raid set onherstelbaar verneukte raakte. Mijn laatste keer was 2 jaar terug, was alles kwijt. Maar het was geen belangrijke data, anders had ik er wel backups van. Was alleen ff vervelend , stonden ook heel veel ISO’s op dus moest een hoop opnieuw downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
@DarkSide Bedankt voor je reactie, het is mij duidelijk dat voor wat ik wil RAID1 toch echt het handigst is. Maar aanvullend, uit interesse, hoevaak back je up? En wat voor soort programma gebruik je hiervoor om dit werk uit handen te nemen?

Voor de record, en mogelijk andere mensen die dit willen, wat ik uiteindelijk heb gedaan:
Ik heb dus ook zoals MAX3400 adviseerde gebruik gemaakt van de ''storage spaces'' of zoals het in NL gewoon heet: Opslagruimten. Via deze functie hoef je niks aan te passen in de BIOS oid.

Mijn 2 SSD's Mirroren nu in twee richtingen waardoor dus de helt van de totale capaciteit beschikbaar blijft. Ze staan nu dus in me systeem als 1 virtuele schijf. Maar als er één faalt is de data nog steeds (direct) beschikbaar.

Artikel met wat algemene informatie over storage spaces handelingen: Link

Waar ik bij het maken wel tegen aan liep is dat ik een bestaande storage space niet kon verwijderen, ik kreeg een 0x00000005 error:
Dat heb ik opgelost met dit artikel link
Daarna liep ik er tegen aan dat het niet lukte om één van de twee SSD's toe te voegen en kreeg ik 0x00000032 error:
Daarvoor heb ik de volgende oplossing gebruikt: link

Loop je dus tegen errors aan bij opslagruimte maken of een nieuwe groep maken, start dan gewoon even je pc opnieuw op en kijk direct daarna naar de storage spaces.

Nog een vraag aan @MAX3400 wat ik online niet zo goed kon vinden was informatie over meldingen. Mocht daadwerkelijk een drive het begeven, geeft Windows hier dan duidelijke meldingen van? Heb je hiervoor nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Ik backup dagelijks.
Ik heb data op mijn laptop en desktop staan. Daar wordt dmv iDrive backups van gemaakt.

Maar de belangrijkste data staat op mijn NAS (Syno) en daar wordt ook dagelijks een backup van gemaakt.

Maak nog wel eens wat Fotos in RAW. Deze importeer ik op een van de werkplekken om te bewerken.
Daarna worden ze verplaatst naar de NAS. En na de BU gebruik ik pas weer de SD kaart.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1