Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
Ik heb een NUC 7i5BNK met Windows 10 aangesloten op een TV (Philips 55PUS8501) met soundbar (Philips HTL7140B) om als HTPC te gebruiken.
Het volgende vreemde doet zich voor:

- HDMI Audio geeft vreemde waardes in Windows (Zoals alleen de optie voor stereo geluid, terwijl er een 5.1 soundbar op de TV is aangesloten. Deze gaf op mijn vorige NUC (NUC 5i5RYK) prima 5.1 geluid.

- HDMI 1 (in de HDMI-In van de soundbar) geeft wél beeld in de BIOS, maar niet in Windows. Als ik bijvoorbeeld een Nintendo Switch aan deze poort koppel geeft het apparaat prima beeld en geluid.

- Op de HDMI 4 poort heb ik wel beeld in zowel de BIOS als in Windows, alleen ondersteund de TV alleen 4K beelden op HDMI poort 1+2. (Op poort 2 zit al een Xbox One X dus ik heb geen opties om een andere poort te gebruiken.)

Heeft iemand een idee hoe ik de HDMI Audio fatsoenlijk werkend kan krijgen voor mijn NUC? Ik heb al diverse fora afgestruind en diverse oudere Audio en Video drivers geprobeerd, maar helaas zonder succes. Iedere tip is welkom want ik ben nu echt even kwijt wat ik nog zou kunnen proberen!

Bij voorbaat heel veel dank! _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door michelono op 31-03-2018 21:44 . Reden: verduidelijking ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Test eens direct op de TV? En zet je NUC dan eerst op FHD en daarna op 4K? Of zet de NUC ipv de Xbox One X?

Iets zegt me dat NUC en soundbar elkaar absoluut niet lief vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 31-03-2018 21:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Daar lijkt het ook absoluut op! Ik heb de NUC al op 1080p gezet en nog steeds geen beeld in Windows, maar wel in BIOS. Rechtstreeks op de TV wel beeld en 2.0 geluid in Windows. Het lijkt een driver issue maar het vreemde is dat mijn oude NUC wel beeld gaf via de soundbar en ook 5.1 geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Nu nog de soundbar geupdate, maar twee dagen weg met Pasen, dus daarna maar weer even testen rechtstreeks op soundbar.
Update volgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Helaas, ook het updaten van de soundbar bood geen uitkomst.
De TV, drivers van de NUC en de soundbar zijn allemaal geupdate. Ik heb helaas even geen opties meer, iedere suggestie is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03:10
Is dit een bordje met een lspcon chip voor de hdmi? Je problemen lijken er wel op te wijzen. Probeer dan de hdmi firmware te updaten via https://downloadcenter.in...NUC7i5BN-NUC7i7BN-NUC6CAY

Zorg ervoor dat je een directe verbinding hebt met een beeldscherm via HDMI. Tijdens de update zal het beeld (best lang) weg vallen, maar zodra de update voltooid is komt het beeld vanzelf weer terug.

Bij mijzelf moest uiteindelijk het moederbord vervangen worden voordat alle problemen waren opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Inmiddels alle upates gedaan, andere HDMI poorten geprobeerd, andere kabels, rechtstreeks op TV ipv op soundbar. Laatste drivers voor de NUC (inclusief de HDMI update), de soundbar geflasht met laatste firmware en de TV ook ge-update met laatste software... geen oplossing helaas.

Ik weet bijna zeker dat het aan de drivers van de NUC ligt. Windows geeft ook heel vreemd constant 2.0 Stereo aan bij de settings terwijl het een 5.1 soundbar is en deze bij mijn vorige NUC ook prima 5.1 doorgaf. Ik kan deze settings ook niet veranderen, 2.0 is de enige optie. Als ik de configuratie van de speakers doorloop en geluid test hoor ik ook niets. Je ziet het balkje groen worden bij het testen van de speakers, maar je hoort niets. In Windows, MusicBee, iTunes, MPC, KODI etc. hoor je echter gewoon prima geluid. Alleen geven bepaalde applicaties ineens geen geluid.
Mijn dochter speelt bijvoorbeeld graag een game, Star Stable Online, daarin heeft zij de ene keer geluid en de andere keer niet. Vaker niet dan wel.

Het is alsof of de HDMI audio output simpelweg niet goed functioneert en ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen? Heb inmiddels ook een case aangemaakt bij Intel, maar die opperen alleen: download de nieuwste drivers. Maar dat helpt dus ook niet vooralsnog.

Wat wel is opgelost is de beeldkwestie. De 7e generatie NUC ondersteunt geen HDMI 2.1, maar slechts HDMI 2.0, welke te weinig bandbreedte heeft om 4K en HDR door te geven in UHD 4:4:2, maar wel in UHD 4:2:0. Aangezien mijn Xbox One X wel op 4:4:2 functioneert en ik deze settings gebruik (anders heeft FarCry 5 bijvoorbveeld geen HDR funcionaliteit), kreeg ik geen beeld meer op de NUC behalve als ik deze op 1080p zet. Ook waren er nog wat EasyLink (CEC) conflicten, ook deze zijn inmiddels opgelost.

Nu dus alleen de audio nog en ik gok op drivers... dus hoop dat MS en/of Intel snel met stabielere drivers aankomen. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag!

[ Voor 44% gewijzigd door michelono op 05-04-2018 09:35 . Reden: toevoeging van informatie ]

Pagina: 1