Auto-audio installatie met geluid uit alle verkeerde hoeken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 01:41
Hallo,

Ik heb in mijn auto een geluidsinstallatie bij een bedrijf laten inbouwen en dit is nog niet helemaal naar wens (inbouwer had niet genoeg tijd en gaat dit later proberen op te lossen, en tot op heden verder nog geen kwaad woord).

Omdat ik niet als een totaalidioot wil overkomen en mij verbaas over de huidige staat heb ik wat vraagjes.

Het systeem is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RV4GdpWSU40OjJUI5EfkSEIA/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JETU7yHfgo8CREs8C3UeCPMX/thumb.jpg
Er komt 1 kabel van de headunit en wordt opgesplits in 4 fronts (ch1-ch4) en 1 sub (ch5)

Nu is het zo dat origineel er 4 speakers (links/recht voor en achter) inclusief tweeters waren ingebouwd en dit nu is ge-upgrade met betere speakers.

Op de headunit kan ik de fader en balans instellen middels een grafische weergave (touchscreen met 4 hoeken).

Als ik links voor en rechtsvoor kies (de uitstreste hoeken, dus fader helemaal naar 'Front' en balance links of rechts) dan hoor ik alleen heel krachtig de subwoofer en héél zacht de andere tonen uit de frontspeakers.

Ik zou verwachten dat ik dan op zijn minst alle speakers (incl. sub) aan de voorkant zou moeten horen.

Verder (en dit is mogelijk simpel opgelost met het verwisselen van de diverse input tulpstekkers) als ik dan geheel linksachter kies (dus fader vol op 'Rear' en balance links) dan komt het geluid uit de rechter voorspeakers en de linker achterspeakers, en andersom als de balance rechts zit (dan hoor ik linksvoor en rechts achter).

Als ik het geluid centreer (fader en balance op 0) dan komt er overal geluid uit, maar is de subwoofer minder aanwezig.

De audio inbouwer verklaart dit als een bewuste keuze met de huidige setup. De headunit zou niet genoeg 'power' leveren waardoor onderandere de tweeters uit de combo-set zo goed als afwezig klinken (en naar mijn idee de boventoon moeten voeren). Ook dat ik met de fader op de voorspeakers alleen de subwoofer zou horen zou een bewuste keuze zijn.

Hij wil dit gaan oplossen met een bepaald filter of een DSP (deze waren niet voorradig, dus kon die niet testen, vandaar 'dat 'ie het later gaat oplossen).

Nu vraag ik mij dus af waarom de faders en balance niet goed zijn en ik bij een fader voorin dus alleen de subwoofer (extra krachtig) hoor, en met alles gecentreerd de subwoofer een stuk minder aanwezig is.

Iemand enige verklaring voor bovenstaand verhaal?

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 31-03-2018 21:22 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Welk merk+type headunit en versterker heb je in laten bouwen?
Er komt 1 kabel van de headunit en wordt opgesplits in 4 fronts (ch1-ch4) en 1 sub (ch5)
Heeft je headunit pre-outs voor front, rear en sub? Hoe is de boel aan de kant van de headunit aangesloten en geconfigureerd?
Nu vraag ik mij dus af waarom de faders en balance niet goed zijn en ik bij een fader voorin dus alleen de subwoofer (extra krachtig) hoor, en met alles gecentreerd de subwoofer een stuk minder aanwezig is.
Als de subwoofer zijn signaal krijgt van de "front" outputs van de headunit, en de andere speakers het signaal van de "rear" outputs dan krijg je deze situatie.
Verder (en dit is mogelijk simpel opgelost met het verwisselen van de diverse input tulpstekkers) als ik dan geheel linksachter kies (dus fader vol op 'Rear' en balance links) dan komt het geluid uit de rechter voorspeakers en de linker achterspeakers, en andersom als de balance rechts zit (dan hoor ik linksvoor en rechts achter).
Dit lijkt inderdaad op een omgewisseld kabeltje aan de kant van de versterker/headunit.

Het is een beetje slordig dat het op deze manier is opgeleverd, een beetje installer controleert of alle kanalen kloppen en de speakers goed zijn aangesloten.

EDIT: Rechts in beeld zie ik een stel RCA-spitters zitten om de voor- en achterkanalen van hetzelfde signaal te voorzien.

Aangezien de "rear" output van de headunit aan de kant van de versterker wordt opgesplitst in rear+front kan de fader nooit correct werken.

De oplossing is simpel: sluit front en rear op de correcte manier aan op de versterker en maak gebruik van de ingebouwde crossover-functies van de versterker. Mocht je headunit een dedicated subwoofer pre-out hebben kun je er ook voor kiezen om die te gebruiken, dan heb je iets meer controle over de sub.

Een DSP is leuk als je aan de slag wil gaan met time correction en betere controle wil hebben over je crossover punten, dat is hier niet echt aan de orde.

[ Voor 29% gewijzigd door donny007 op 31-03-2018 23:38 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 01:41
donny007 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:41:
Welk merk+type headunit en versterker heb je in laten bouwen?
Het betreft een standaard headunit van het automerk (in dit geval van een Kia Stonic).
[...]

Heeft je headunit pre-outs voor front, rear en sub? Hoe is de boel aan de kant van de headunit aangesloten en geconfigureerd?
Gezien ik het heb laten doen (ik zou de techniek wel aandurven, maar de auto uit elkaar halen en alle kabels trekken heb ik niet zo'n zin in) weet ik niet hoe de headunit er uit ziet kwa aansluitingen.

Gezien mij is verteld dat er '4 kanalen' uit de headunit komen ga ik er maar van uit dat dit enkel de 4 hoeken van de auto betreft. Een aparte sub-out zat er wel niet op zitten, anders had die niet voor deze optie gekozen.

De headunit laat weinig ruimte voor configuratie, anders wat je standaard op standaard radio tegenkomt kwa balans, fader en BAS/MID/TRE niveau's.
[...]

Als de subwoofer zijn signaal krijgt van de "front" outputs van de headunit, en de andere speakers het signaal van de "rear" outputs dan krijg je deze situatie.
Dat klinkt voor mij heel plausibel. Ik vraag me af of het dan niet verstandiger is (of eigenlijk zo hoort) dat een versterker zelf de lage tonen uit het geluid filtert en deze naar de subwoofer stuurt. Mogelijk is dit de 'ingebouwde crossover functie' waar je later naar verwijst.

Als ik het zou aansluiten zou ik in ieder geval onderzoeken of ik naast het aansluiten van de reguliere kanalen (uit de 4 hoeken) deze zelfde 4 outputs ook kan aansluiten op de sub, zodat in geval van het instellen dat uit 1 van de 4 hoeken het geluid moet komen er altijd signaal naar de subwoofer gaat.

Dat nu de 2 voorste kanalen worden opgeofferd om enkel het signaal van de subwoofer aan te sturen zorgt dat ik kwa balans en fader in ieder geval niks goed kan instellen (het linksvoor/rechtsachter probleem van het volgende punt dan daargelaten).

Als ik de sub zou willen uitschakelen (wat ook kan met de remote van de amp) hoef ik nu enkel de fader naar achteren te zetten. Ik zou dit als coder omschrijven als een feature, maar als gebruiker vind ik het een bug :P.
Maar zonder dollen is dat natuurlijk niet wat het moet zijn.
[...]

Dit lijkt inderdaad op een omgewisseld kabeltje aan de kant van de versterker/headunit.
Dat zal dan simpel opgelost zijn (al doe ik er nu nog even niks aan om de inbouwer de kans voor herstel aan te bieden).
Het is een beetje slordig dat het op deze manier is opgeleverd, een beetje installer controleert of alle kanalen kloppen en de speakers goed zijn aangesloten.
Ik heb bij mijn eerste auto wat dat betreft ook nog wat probleempjes gehad (linker en rechter kanaal waren omgewisseld en ik hoorde de turbofluit over de speakers), maar het zou hem inderdaad sieren als die buiten de inbouw ook nog even wat praktijktestjes uitvoert.

Maar laat ik zeggen dat ik het gewend ben, en ondanks de 'kinderziektes' is het achteraf allemaal prima opgelost (en vandaar dit keer weer dat risico :P).
EDIT: Rechts in beeld zie ik een stel RCA-spitters zitten om de voor- en achterkanalen van hetzelfde signaal te voorzien.

Aangezien de "rear" output van de headunit aan de kant van de versterker wordt opgesplitst in rear+front kan de fader nooit correct werken.

De oplossing is simpel: sluit front en rear op de correcte manier aan op de versterker en maak gebruik van de ingebouwde crossover-functies van de versterker. Mocht je headunit een dedicated subwoofer pre-out hebben kun je er ook voor kiezen om die te gebruiken, dan heb je iets meer controle over de sub.

Een DSP is leuk als je aan de slag wil gaan met time correction en betere controle wil hebben over je crossover punten, dat is hier niet echt aan de orde.
Een pre-out voor de sub is denk ik niet aanwezig, zoals ik eerder hier aangeef.

De DSP zou meer zijn om het signaal van de headunit te 'versterken'. Het kan natuurlijk ook een verkooptruuk zijn, maar ik ga maar even uit van de eerlijkheid van de mens. Er zit voor ruim 500 euro aan speakers en een amp van 600 euro in, dus ik verwacht er wel wat van (sub had ik nog).

De tweeters schitteren in afwezigheid, en dat kan niet enkel door de accoustiek van de auto komen. De DSP ( of een bepaald filter had die het over) zou daar naar verluid verandering in kunnen brengen.

Litebit.eu voorraad check :).