Crucial M500 100%

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12-2025
In mijn i5 6600k,16Gb, MSI Z170A-G45 GAMING, Sapphire R9 290 tri-x met:
C: crucial M500 256Gb
D: Seagate 2TB schijf
E: crucial M4 128Gb

Ik heb twee weken geleden mijn PC opnieuw geinstalleerd, omdat ik regelmatig freezes ervaarde. Het leek toen voornamelijk te gaan om gebruik van mijn tweede SSD of HD waarop Skyrim/Mod Organizer stonden omdat bij het openen van MO met regelmaat een aantal minuten mijn systeem vastliep, maar ik kon aan de schijven niets vinden. Uiteindelijk maar alles compleet opnieuw geinstalleerd, incl. Skyrim

Daarna ging het 1,5 week goed, maar na een avondje Skyrim (afgelopen dinsdag) blijkt Skyrim ineens een soort van corrupt geraakt (ander topic geopend). Dit lijkt uiteindelijk een hardwareprobleem te zijn, want enkele dagen later begon ik weer freezes te krijgen.

Wat heb ik geprobeerd
- 32u memcheck: geen problemen
- geen SMART problemen op de 3 schijven (GSmartControl en CrystalDisk)
- M4 geupdate naar de laatste firmware (ivm een bekend probleem met freeze wanneer de schijf > 5100u oud is), selftest gaat goed
- M500 is van laatste firmware, selftest gaat ook goed

N.a.v. google m.b.t. 100% diskusage de volgende serivces uitgeschakeld:
- prefetch
- windows search
- BITS
- Windows telemetry

Maar het maakt allemaal niks uit, na een minuut of 10 niks doen op mijn desktop gaat mijn Crucial M500 naar 100% en komt er niet meer uit.

Toen ik enkele weken geleden die freezes had was er in Taskmanager niets van te zien: mijn systeem hing gewoon en ging na enkele minuten verder.
Nu is het duidelijk: mijn C-schijf springt op 100% en vervolgens hangt de boel.

Iemand nog een idee wat ik hiermee moet doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 31-03-2018 20:07 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

100% moet meetbaar zijn. Tenminste, Resource Monitor moet je in ieder geval enige aanwijzing geven maar ook andere tools zouden kunnen helpen.

Als het inderdaad zo is dat het gebeurt bij: computer opstarten, 10 minuten idle naar je desktop kijken en ineens begint de disk 100% load te krijgen, is er iets aan de hand wat meetbaar is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Stefke
Nee, 100% bovenaan de kolom (tab Processen), 100% op tab Prestaties, maar geen enkel proces gaat boven de 0,1Mb/s (eigenlijk staan ze allemaal op 0 op af en toe een enkel proces dat even 0,1 aantikt)

Het rare is dat ik me niet kan herinneren dat ik 1 a 2 dagen voor Skyrim de mist inging en mijn PC weer freezes (dat was afgelopen woensdag) (*) begon te geven ik bepaalde software heb geinstalleerd (ik was alleen bezig geweest om Skyrim weer opnieuw te installeren en wat te spelen, verder had ik het te druk met verhuizen).

Het enige wat me opvalt is dat ik de AMD drivers niet meer kan deinstalleren. Die heb ik geloof ik op maandag geinstalleerd, omdat Windows 10 niet AMD Relive had geinstalleerd. Daarom had ik het AMD pakket opnieuw geinstalleerd.
Deinstallatie blijft eigenlijk vrijwel direct hangen

Ik heb verder geen problemen met mn graka vor zover ik weet

(*) ik had op disndag zonder problemen Skyrim gespeeld, op woensdag wilde ik verder, maar Skyrim is "kapot". Ik krijg onduidelijke meldingen m.b.t. mods die niet thuis te brengen zijn en niet te herstellen.
Maar dat is nu even niet het probleem, want ik merkte op woensdag dat mijn PC weer met regelmaat vast begon te hangen, dat was tot woensdag niet zo voor 1,5 week

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 01-04-2018 07:29 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik zou eens de SMART waarden van je disks checken, bijvoorbeeld met CrystalDiskInfo. Dit klinkt alsof er wel meer aan de hand zou kunnen zijn,

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 31-03-2018 20:18 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

100% disk usage duid op een probleem met de disk. Dit kan zijn: a) de disk zelf, b) de kabel naar de disk, C) de poort of chipset op moederboard, d) driver.

Je moet op 1 of andere wijze 1 van die onderdelen uitsluiten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Stefke
Nja...hoe check ik het moederbord?

Zal daar morgen eens mee aan de gang (andere poort proberen etc)

IK had na mijn herinstall eigenlijk alleen nog de standaard drivers gebruikt. Alleen de graka had ik dus gedownload, maar niet de drivers van MSI... Misschien dat nog eens proberen.
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:18:
Ik zou eens de SMART waarden van je disks checken, bijvoorbeeld met CrystalDiskInfo. Dit klinkt alsof er wel meer aan de hand zou kunnen zijn,
Al gedaan, zie boven (zowel met CD als met GSmartControl)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 31-03-2018 20:47 ]

• Stefke
Omdat ik de eerste 1,5week na de herinstall van Windows geen freezes had heb ik gisterenavond laat Windows maar weer opnieuw geinstalleerd. En het systeem loopt nu stabiel...

Dus geen hardware maar een softwareprobleem?

Ik heb nu wel alle drivers van MSI (moederbord) geinstalleerd en gewacht of er nog freezes kwamen, een herstelpunt gemaakt en nu bezig met AMD Radeon.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Jammer.
De SMART-waarden van je disks vóór herinstallatie hadden je een idee kunnen geven of het een hardwareprobleem is geweest.

• Stefke
Want die worden gewist? Dat wist ik niet (eerlijk gezegd lijkt het me erg onlogisch?)

Anyway, ik had al naar SMART gekeken en daar stonden geen rare zaken in (en als dat installatieafhankelijk is, dan waren de waarden zowieso maar 1,5 week oud).

Computer draait probleemloos momenteel. Alle schijven een uitgebreide selftest laten doen met GSmartControl en dat wijst geen problemen uit.
Pagina: 1