Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb al veel gelezen maar kom er, zeker ook omdat ik op het gebied van audio een absolute leek ben, helaas niet uit. Zoals in de titel beschreven heb ik een ASUS Z170M plus moederbord (met Realtek ALC887 7.1 audio) en een Logitech z-5450 5.1 surround systeem, maar erg weinig surround :(

Als ik de test funktie van de logitech gebruik werkt alles piekfijn. Alle speakers melden zich zoals het hoort.

Als ik mijn 7.1 headset (Logitech G933) test in Windows (10 Pro, 64 Bit) middels de Windows testfunctie (speakers-eigenschappen-test) doet alles het zoals het hoort.

Maar als ik in Windows de test voor de Logitech z-5450 uitvoer lukt het niet.

Bij input stereo 1 (op de logitech) heb ik maar geluid uit 1 speaker. Het maakt niet uit welke set-up ik uitkies (stereo, Quadrofonic, 5.1).

En waar bij de logitech test linksvoor inderdaad als linksvoor wordt gezien, ziet de Windows test de rechtsvoor als linksvoor (dat is dus de speaker waar in de windows test geluid uit komt).

Bij Stereo 2 komt het geluid wat volgens de test de rearspeakers zijn uit de beide frontspeakers.

En bij Stereo 3 komt het geluid wat volgens de test de centerspeaker is uit linksvoor, en de subwoofer uit rechtsvoor....

In geen van de gevallen worden de center, subwoofer of de rearspeakers gebruikt :(

In Realtek HD Audiomanager komt er alleen geluid uit de speaker rechtsvoor (die volgens de logitech test dus linksvoor is....

Het moederbord heeft 3 audio jack ingangen: blauw, groen en roze
De logitech heeft 3 audio jacks: groen, geel en zwart....

Momentaan heb ik ze als volgt ingestopt:
groen (logitech front) --> groen (Asus front)
Zwart (Logitech rear) --> blauw (Asus rear)
geel (logitech subwoofer) --> roze (Asus Bass)

Iemand een idee waar ik de oplossing moet zoeken? Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-03-2018 21:34)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47

FeaR

In GoT we trust

Dan gok ik dat je Z5450 niet lekker (meer) is. Met dat knopje zeg je tegen de set dat je van drie afzonderlijke inputs er eentje wil maken. Ingang 1 wordt dan Front Left en Right, ingang 2 wordt Surround Left en Right en ingang 3 wordt Center/Subwoofer. Tezamen zes kanalen die 5.1 vormen.

Dat je bij Stereo 2 volgens Windows de Rear Speakers aanstuurt klopt dan ook. Idem met ingang 3 voor de center en subwoofer. Als jouw Z5450 dat geluid niet naar de goede speakers stuurt is het dan een probleem in de Control Pod. Als de Logitech alles over de Front Left en Right wil laten horen lijkt het wel alsof dat schuifje achterop niets doet. Dat je op Stereo 1 helemaal niets hoort kan betekenen dat die input misschien ook al niet lekker is. Als je je telefoon bijvoorbeeld aansluit op die ingang, heb je dan wel geluid uit twee speakers? Probleem lijkt me uit twee delen te bestaan.

Het moederbord heeft helaas ook geen optische uitgang waarmee je nog zou kunnen testen. Al had je daar in games ook niets aan gehad aangezien je dan ook DTS Connect of Dolby Digital Live nodig zou hebben om 5.1 in games te krijgen. Als je dat goed zou willen testen zit je dus naar een nieuwe geluidskaart te kijken.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 31-03-2018 20:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je op de Control Pod van de Logitech welh het knopje op de positie staan dat je de drie keer 3,5mm jack wilt gebruiken als één 5.1 input en niet als drie losse stereo inputs? Ik weet dat de Z-5500 zoiets heeft en foto's van de Z-5450 laten ook een soort gelijk schuifje zien.

Roze jack is veelal Microfoon In en blauw is Line In, maar als je dat in de settings goed hebt gezet naar Surround Back en Center/Subwoofer zouden de kleuren niet uit moeten maken.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 31-03-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Fear,

bedankt voor je snelle antwoord.Met de instelling op "6 ch direct" (wat volgens mij eigenlijk de juiste status zou moeten zijn) , krijg ik alleen geluid uit 1 speaker. Als ik het knopje omschakel krijg ik bij status "stereo 1" helemaal geen geluid, bij status "stereo 2") geluid uit de twee frontspeakers (al zijn dit volgens het windows testschema de rearspeakers...) en bij status "stereo 3" komt het geluid wat volgens de test de centerspeaker is uit linksvoor, en de subwoofer uit rechtsvoor :(

Ik kan helemaal geen settings vinden waar ik de speakers kan toewijzen trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2018 20:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan gok ik dat je Z5450 niet lekker (meer) is. Met dat knopje zeg je tegen de set dat je van drie afzonderlijke inputs er eentje wil maken. Ingang 1 wordt dan Front Left en Right, ingang 2 wordt Surround Left en Right en ingang 3 wordt Center/Subwoofer. Tezamen zes kanalen die 5.1 vormen.

Dat je bij Stereo 2 volgens Windows de Rear Speakers aanstuurt klopt dan ook. Idem met ingang 3 voor de center en subwoofer. Als jouw Z5450 dat geluid niet naar de goede speakers stuurt is het dan een probleem in de Control Pod. Als de Logitech alles over de Front Left en Right wil laten horen lijkt het wel alsof dat schuifje achterop niets doet. Dat je op Stereo 1 helemaal niets hoort kan betekenen dat die input misschien ook al niet lekker is. Als je je telefoon bijvoorbeeld aansluit op die ingang, heb je dan wel geluid uit twee speakers? Probleem lijkt me uit twee delen te bestaan.

Het moederbord heeft helaas ook geen optische uitgang waarmee je nog zou kunnen testen. Al had je daar in games ook niets aan gehad aangezien je dan ook DTS Connect of Dolby Digital Live nodig zou hebben om 5.1 in games te krijgen. Als je dat goed zou willen testen zit je dus naar een nieuwe geluidskaart te kijken.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 31-03-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de test over het logitech systeem zelf laat loop (dit heeft een eigen test system) dan werkt het allemaal perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De test op het Logitech systeem doet volgens mij niets met de inputs op de Control Pod. Die laat alleen elke speaker een keer klinken. Dat die test goed gaat zegt dan eigenlijk alleen dat je speakers en versterker(s) het doen. Issue zit hem zoals ik het denk/zie meer in het voorversterker deel. Vandaar ook de vraag om eens een andere bron op Stereo Input 1 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als ik het over de telefoon doe krijg ik alleen geluid uit de gele aansluiting, maar dan over alle speakers, dus zowel voor als achter....

Groen en zwart uitgang doen helemaal niets, heb ze nu ook op de logitech gewisselt om te testen. Het lijkt er dus idd op dat zowel groen (logitech front) als Zwart (Logitech rear) op de voorversterker kaputt zijn :(

En nu, kan ik de set weggooien of valt zoiets te repareren?

In ieder geval al HEEL erg bedankt, ben een stuk verder, ook als is het niet in de richting die ik wilde....

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2018 21:42 ]

Pagina: 1