Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

Topicstarter
Ik heb een stuk antiek weten te bemachtigen genaamd de Sigma 28-200 Aspherical IF. Het is dezelfde lens als op deze onderstaande link:

https://commons.wikimedia...-200mm_F3.5-5.6_DL_08.jpg

Ik ben meer uit hobby aan het werken dan uit noodzaak hier maar wil toch wat hulp vragen. Het punt is dat mijn (ook aan vervanging nodig zijnde) Canon 1000D wel deze lens kan dragen zonder adapter maar op loopt tegen de Err-01 fout. Deze fout zegt dat de lenscontacten smerig zijn maar dat is hier niet het geval. Het is een probleem wat zich bij oudere third party lenzen van Sigma vaker voor doet.
Er zijn wat workaround voor zoals de firmware aanpassen of vol open schieten. Sigma deed aan het herchippen van deze dingen om de communicatiefout (veroorzaakt door een wijziging van Canon) op te lossen. Dat herchippen wil ik niet, de lens is dat in mijn ogen niet waard.

Ik wil de lens 'dom' maken. Als ik een tussenstuk gebruik zoals een goedkope macro extensie dan werkt de lens handmatig. Alleen...deze stukken zijn vrij breed en laten licht verloren gaan. Ik heb gezocht naar tussenringen die feitelijk de communicatie tussen de lens ende camera blokkeren. Nu doet de camera zelfs in handmatige modus met de lens op handmatig een err-01 geven terwijl de lens wel goed is. Door een soort domme adapterring er tussen te plaatsen zou dit probleem zijn verholpen. Ik heb gezocht maar nog niet gevonden.

Wellicht dat er Tweakers zijn die hier advies voor hebben of wellicht bekend zijn met het bestaan van dergelijke ringen?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Stukje tape over de contacten van de lens om de 'communicatie' te verstoren ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

Topicstarter
sapphire schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:19:
Stukje tape over de contacten van de lens om de 'communicatie' te verstoren ?
Doh!
Dat werkt inderdaad. Lens doet nu fotograferen zonder foutmeldingen.

Bedankt voor de hulp. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.