Backup maken meerdere harddisks

Pagina: 1
Acties:

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11-2025
Beste Leden,

Ik heb een notebook die al wat ouder is, Althans 5 jaar valt mee maar omdat ik hem dagelijks gebruik is het tot nu toe de enige notebook die het lang heeft uitgehouden (Asus N56VZ)
Waar ik nu dagelijks bang voor ben is dat me notebook er opeens mee ophoudt en ik alle bestanden, foto's, video's etc.. kwijt ben.
Ik gebruik mijn vaste harddisk, NAS en nog een externe harde schijf via USB.
Ik zou graag van al deze harde schijven een backup willen maken en dan het liefst dat deze iedere 2 weken opnieuw een backup maakt zodat als me notebook er opeens mee ophoudt ik nog een backup bestand heb.
Ik vind genoeg op internet maar vaak is dit een klein gedeelte van een harde schijf. Ik wil van alles een backup hebben.

Hebben jullie suggesties hoe ik dit het makkelijkste aan kan pakken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mikee007 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:41:

Hebben jullie suggesties hoe ik dit het makkelijkste aan kan pakken?
Je NAS gebruiken als backup voor alles en dat naar een externe omgeving sturen zoals Stack?

Je geeft trouwens uitermate weinig informatie over hoeveel data je zelf genereert, hoe groot dus de delta van je huidige backups is en met welke hoeveelheden data / bandbreedte we rekening moeten houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

DarkSide

theres no place like ::1

Wat je backupped kan je zelf bepalen toch?
Windows hoef je niet te backuppen. Die kun je gewoon opnieuw installeren.
Programma's hoef je ook niet te backuppen. Die krijg je toch zo niet terug. Die moet je opnieuw installeren.

De data die die programma's hebben (foto album data oid) kan je wel backuppen.
En natuurlijk al je documenten, Software installaties, muziekt etc....

Wat belangrijk is aan een backup is dat je daar iets met versie beheer op doet.
Je kunt bv je map: Foto vakantie spanje backuppen. En dan binnen die 2 weken iets perongeluk weggooien (helft van je foto's).
Als je geen backup doet met versie beheer zal je laatste backup dus maar de helft van je foto's bevatten.

Om het "makkelijk" te houden zou ik inderdaad alles naar een centrale plek backuppen. In dit geval je NAS.
En je NAS zal ik naar een cloud opslag backuppen, waar het versie beheer gedaan wordt.

Zelf maak ik gebruik van iDrive. Maar er zijn er tig (zie online backup topic). En kies er een die bij jou past.

Mijn laptop, Desktop maken allemaal backups naar de NAS.
En de NAS wordt dagelijks naar de Cloud gebackupped.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Felyrion

goodgoan!

Mocht je een goede tool zoeken voor backups, Veeam heeft een goede gratis variant voor windows endpoints.
https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html

Hiermee kun je automatisch dagelijks of wekelijks backups trekken (ook incrementals, waarbij je zelf je retentie kunt bepalen) van specifieke folders of eventueel je hele systeem zodat deze te recoveren is op andere hardware (of als VM).

Zelf pas ik deze ook toe voor mijn systemen. Zo ingesteld dat mijn PC 's middags als ik aan het werk ben een keer wakker wordt, zijn backup maakt en weer uit gaat.

Daarnaast is het verstandig om je echt belangrijke data ergens buiten de deur te bewaren. Of dat nou een externe disk is die je af en toe synchroniseerd en bij je ouders hebt liggen ofzo, of op een externe NAS of cloud storage.

Alles natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid data die je wil backuppen en je beschikbare NAS of cloud storage ruimte.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Mikee007
Felyrion schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:06:
Mocht je een goede tool zoeken voor backups, Veeam heeft een goede gratis variant voor windows endpoints.
https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html
Zo te horen een goed programma.. Ik heb het daarom ook geïnstalleerd.
Ik moet nu alleen een Shared Folder gaan toewijzen. Dus ik wil daarom mijn NAS toewijzen. maar hij geeft aan dat het een invalid adress is. Terwijl het een openbare share is en de juiste map.
Ik krijg de melding: ''Failed to create or open file''
Ik heb een WD Cloud.

[ Voor 4% gewijzigd door Mikee007 op 31-03-2018 19:54 ]

• MAX3400

MAX3400

Je had al door dat een aantal oude topics van je nog open staan waarin je allerlei wazige problemen hebt met je network-storage?

Daarnaast, maar dat is dan meedenkender; je geeft ook hier in dit topic 0 info over wat voor file-system je gebruikt, of je eventueel iets in logging van Veeam of je PC vindt, of je op een andere manier de share wel kan bereiken, welke permissies erop staan, etc. etc. etc.

• Mikee007
MAX3400 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 19:58:
Je had al door dat een aantal oude topics van je nog open staan waarin je allerlei wazige problemen hebt met je network-storage?

Daarnaast, maar dat is dan meedenkender; je geeft ook hier in dit topic 0 info over wat voor file-system je gebruikt, of je eventueel iets in logging van Veeam of je PC vindt, of je op een andere manier de share wel kan bereiken, welke permissies erop staan, etc. etc. etc.
Hier op Tweakers zitten heel veel mensen met veel ICT ervaring of extreem veel weten van PC's en allemaal random apparatuur. Ik ben wat dat betreft een lake. Als het werkt werkt het..
File-system zegt mij dus ook even niets.. Wat bedoel je daarmee en hoe kom ik achter die gegevens?
Een forum is er voor om geholpen te worden toch?

• MAX3400

MAX3400

Mikee007 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:02:
[...]

File-system zegt mij dus ook even niets.. Wat bedoel je daarmee en hoe kom ik achter die gegevens?
9 van de 10 keer heb je dit moeten instellen toen je de WDC Cloud aansloot en configureerde. Denk dus dat je het daar ook kan terugvinden?
Een forum is er voor om geholpen te worden toch?
Ik probeer je te helpen. En ook al in een aantal vorige topics. Dan is het best lastig om geholpen te worden als je vragen (en dus hele topics) maar negeert of niet opvolgt, om welke reden dan ook. Hier leer jij niks van (qua techniek), wij niks (want we blijven dan dezelfde vragen stellen) en uiteindelijk worden je problemen dus ook niet opgelost.

• Mikee007
MAX3400 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:05:
[...]

9 van de 10 keer heb je dit moeten instellen toen je de WDC Cloud aansloot en configureerde. Denk dus dat je het daar ook kan terugvinden?
Dat is dik 3 jaar geleden :? Je zult dus begrijpen dat ik niet weet hoe en wat.

• MAX3400

MAX3400

Mikee007 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Dat is dik 3 jaar geleden :? Je zult dus begrijpen dat ik niet weet hoe en wat.
Sorry maar 3 jaar geleden? Je kijkt dus al 3 jaar dus niet om naar dat ding? Dat verklaart wel dat je inderdaad in andere topics (en ook hier) dus absoluut geen idee hebt wat voor antwoorden op bepaalde vragen je kan geven.

Ik zou je dan wel adviseren om toch eens te kijken of je iets met die WDC Cloud kan, of je er iets van kan uitlezen, en indien er een soort admin-panel opzit, daar ook eens in te loggen. For all we know, heb je een een firmware-update nodig of staat er iets in mogelijke logs. Misschien zegt dat ding al 3 weken dat 'ie bijna kapot is maar je kijkt er niet naar om?

• Mikee007
MAX3400 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:13:
[...]

Sorry maar 3 jaar geleden? Je kijkt dus al 3 jaar dus niet om naar dat ding? Dat verklaart wel dat je inderdaad in andere topics (en ook hier) dus absoluut geen idee hebt wat voor antwoorden op bepaalde vragen je kan geven.

Ik zou je dan wel adviseren om toch eens te kijken of je iets met die WDC Cloud kan, of je er iets van kan uitlezen, en indien er een soort admin-panel opzit, daar ook eens in te loggen. For all we know, heb je een een firmware-update nodig of staat er iets in mogelijke logs. Misschien zegt dat ding al 3 weken dat 'ie bijna kapot is maar je kijkt er niet naar om?
Ik denk dat 9 van de 10 mensen niet er naar omkijken als het gewoon werkt.
Het is niet zo dat ik helemaal niets weet over de WD Cloud. ik weet bijvoorbeeld dat ik via http://wdmycloud.local mijn gegevens kan zien en dus ook kan updaten (wat dus regelmatig gebeurd) maar ik kan daar vrij weinig doen.
Pagina: 1