Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik ben me aan het oriënteren op meerdere trainee-posities (traineeships) voor software ontwikkelaars en heb meerdere plekken gevonden waar ik een goede start zou kunnen maken.

Omdat alle selectieprocedures maanden duren en de inschrijfperiodes overlappen, dacht ik eraan om me voor meerdere plekken gelijktijdig aan te melden (mocht ik bij mijn eerste keuze afgewezen worden).

Nu vroeg ik me af hoe men tegen kandidaten aankijken die zich aanmelden voor meerdere trainee-posities.

Vraag: Kan het mijn kansen schaden als ik laat doorschemeren dat ik me bij meerdere plekken heb aangemeld? (bijv. per ongeluk of als mij gevraagd wordt of ik in andere selectieprocedures zit)

Het is misschien een knullige vraag. Ik weet dat het voor gewone sollicitaties gewoon is, maar wordt het ook als `gewoon' gezien bij het recruiten naar trainees? Immers, daar onderga ik een selectieprocedure van meerdere maanden dus misschien wordt het niet gewaardeerd als er een kans is dat je na selectie toch niet bij werkgever x wilt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weysboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 21:57
Ze kunnen jou afwijzen, dus jij mag hun ook afwijzen. Wel zo eerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Natuurlijk is dat niet raar: Zoals je zelf al zelft is het voor sollicitaties heel gebruikelijk, en hoe is een aanmelding voor een traineeship anders dan een gewone sollicitie?

Maar ik zou nog een ander risico willen aanstippen: Je hebt het over een "eerste keus". Geen idee hoe sterk je voorkeur is, maar je moet wel rekening houden met verschillende doorloopsnelheden. En dat je dus een beslissing over een traineeship moet nemen die 'lager op je voorkeurslijst' staat terwijl je nog in onzekerheid bent over je eerste keus ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Ah ok, dank je. Goed om te weten dat het dus idd gebruikelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:26
Traineeships zijn eigenlijk gewoon banen, dus het is hartstikke normaal om meerdere procedures tegelijk te hebben lopen, maar probeer dat zoveel mogelijk voor je te houden. Kom er dus niet uit eigen beweging mee, dan kan je in mijn ogen je kansen wel schaden, omdat dan het idee kan ontstaan dat je het als een soort druk gebruikt. En als er naar gevraagd wordt moet je het gewoon lekker vaag houden ("Ja, ik heb ook andere procedures lopen.").

Houdt er wel rekening mee, dat werkgevers voor die traineeships wat terug willen, en dat je dus niet raar moet kijken als je vrij forse studiekosten en brede beperkingen (relatie- en concurrentiebedingen) in je contract tegen gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:02
Zeker doen. Ik zit zelf in een software engineering traineeship en (bijna) iedereen had zich naast ons ook aangemeld bij anderen. Dat is totaal niet gek en net als het bedrijf meerdere mensen interviewd moet jij zeker hetzelfde doen met bedrijven.

Mocht je er alsnog raar over voelen kun je ook gewoon liegen erover maar ik zie niet in waarom.

Mocht je nog vragen hebben stuur maar een dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:55
De werkgevers zullen zelf ook echt niet op één paard wedden, dus waarom zou jij dat wel moeten doen?
Er kleven zoals anderen al aangeven wel wat kleine nadelen aan. Naast een verschil in doorlooptijd waardoor je onder druk kan komen te staan ook een keuze te maken kan een partij ook besluiten om voor een andere kandidaat te gaan als jij aangeeft meerdere procedures te hebben lopen.
In zo'n traineeshiptraject zou ik dat dan ook niet direct aan de grote klok gaan hangen.
Het kan wel weer juist een voordeel zijn op het moment dat je meerdere procedures succesvol hebt doorlopen omdat het je een onderhandelingspositie biedt. Nou zal de ruimte wat beperkt zijn in zo'n traject, maar wellicht vallen er nog iets gunstigere voorwaarden te bedingen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Niet ongewoon nee maar vooral doen waar jij je goed bij voelt en tijd voor hebt. Als je niet op de schopstoel zit kan je kijken of je bij een handjevol aanmeld en als er een afvalt weer een ‘erbij’
Pagina: 1