Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muis en toetsenbord vallen uit na tijdje idle.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saabi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-11 18:24
Hey mede-tweakers!
Ik heb een raar probleem met mijn nieuw gebouwde computer. Na enige tijd het muis en toetsenbord niet aangeraakt te hebben, lijken deze te freezen. Dit gebeurt ongeveer na 2 minuten niet aangeraakt te zijn. Vervolgens moet ik de pc restarten door de aan-uitknop 5 seconden ingedrukt te houden, daarna werken ze weer prima tot ik ze weer even niet gebruik.

Het muis en toetsenbord zijn gewoon simpele apparaten, geen drivers voor nodig.

Ik denk dat het een probleem met het moederbord is, maar zou niet weten wat het kan zijn. Googlen heeft me niet veel verder geholpen, lijk de enige met dit probleem.

Mijn specs:
Ryzen 3 2200G apu (geen overclock)
Asrock AB350M pro4 mobo (geüpdate naar de laatste bios versie)
G.skill aegis 8gb 3000mhz ram
Crucial 250GB ssd
Corsair cx 450m psu

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gebeurt ook in de bios.
Muis en toetsenbord verdwijnen uit device manager als ze uitvallen.
Herpluggen werkt niet.
Andere USB poort gebruiken werkt niet.
Caps lock lampje blijft branden op het toetsenbord.
Ethernet valt tegelijk met het muis en toetsenbord uit.

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Saabi op 31-03-2018 13:46 ]

Alle reacties

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 11:51
AMD chipset drivers geinstalleerd?
https://www.amd.com/en/pr...sets-motherboards-desktop

Zet anders in het power profile van Windows zoveel mogelijk hibernate/sleep opties eens uit, voornamelijk die voor USB, is een optie dat die compleet powered down gaat na verloop van tijd en uiteraard weer wake up gaat bij standby (wellicht dat die dat bij jou dan niet doet).

Anders probeer de "C6-state" aka "AMD Cool'n quiet " in de bios uit te zetten (mocht die aanstaan) staat wel bekend voor vage problemen maar verschilt behoorlijk per moederbord fabrikant.

[ Voor 11% gewijzigd door Turismo op 31-03-2018 13:59 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Energie spaarstand etc uitstaan in Windows => Energiebeheer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Kijk evt ook in je BIOS naar energiebesparende usb-opties.

• Saabi
@Turismo Chipset drivers zijn geïnstalleerd, cool 'n quiet net uitgezet maar geen effect.
Windows staat op high performance mode met slaapstanden uit.

@Hackus Yep die had ik uitstaan.

@Verwijderd kon geen specifieke USB powersave instellingen vinden. Heb wel wat andere powersave instellingen uitgezet maar geen effect.

Start m'n pc weer op om te testen maar nu viel het al uit terwijl ik aan het typen was...

EDIT: Het lijkt alsof alle I/O zichzelf uitschakelt aangezien ook mijn ethernet ontkoppelt (beeldscherm blijft daarintegen wel werken)

Iemand nog een idee? Het gebeurt ook in de bios.

[ Voor 12% gewijzigd door Saabi op 31-03-2018 14:36 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk laat jij inderdaad het een en ander automatisch uitschakelen nadat het X seconden/minuten niet is gebruikt. Powerprofiel wijzigen bij Windows en inderdaad in de UEFI speuren.

• Turismo
Probleem wat jij beschrijft schijnt vaker voor te komen bij bepaalde Ryzen configuraties.

Check hier de gesuggereerde oplossingen eens (naast het uitzetten van powersaving opties, wat niet blijkt te werken in jou geval)

- https://www.reddit.com/r/...usb_disconnects_on_ryzen/
- https://hardforum.com/thr...nnectes-on-ryzen.1948783/

Ik zie hier nog 3 mogelijkheden, je hebt faulty hardware wat op dezelfde powerrail werkt.
Probeer met een zo'n minimale set aan hardware te starten, en voeg dan 1 voor 1 hardware weer toe tot het probleem weer voorkomt.

Verplaats je keyboard en muis van USB 3.* naar USB 2 poorten (als je dit nog niet heb geprobeerd).

Of het kan liggen aan geheugen timings, probeer die eens wat losser te zetten bijv.
14-16-16-16-36-52

[ Voor 6% gewijzigd door Turismo op 31-03-2018 15:47 ]

• Saabi
@Turismo heb de timings aangepast, nog geen effect. Had het muis en toetsenbord al in USB 2 zitten. Lijkt me niet dat het faulty hardware is, op mijn oude pc werkte ze altijd prima.

Heb mijn hele bios van top tot teen doorgespit maar ik kan nergens opties voor USB power saving vinden.

Valt me nu op dat als de boel freezed, mijn hele device manager leeg raakt, alle categorieën zijn weg, zie alleen de pc naam zelf bovenaan.

Dit was eerst niet, toen verdwenen alleen muis en toetsenbord.

Zou het moederbord defect zijn?
Of zou ik een verse Windows installatie kunnen proberen?

[ Voor 9% gewijzigd door Saabi op 31-03-2018 16:29 ]

• Turismo
Saabi schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:27:
@Turismo heb de timings aangepast, nog geen effect. Had het muis en toetsenbord al in USB 2 zitten. Lijkt me niet dat het faulty hardware is, op mijn oude pc werkte ze altijd prima.

Heb mijn hele bios van top tot teen doorgespit maar ik kan nergens opties voor USB power saving vinden.

Valt me nu op dat als de boel freezed, mijn hele device manager leeg raakt, alle categorieën zijn weg, zie alleen de pc naam zelf bovenaan.

Dit was eerst niet, toen verdwenen alleen muis en toetsenbord.

Zou het moederbord defect zijn?
Of zou ik een verse Windows installatie kunnen proberen?
Het kan ook zijn dat er ergens kortsluiting is, en je moederboard ergens contact mee maakt kast o.i.d.
Je zou nog kunnen proberen het moederboard eruit te halen en opnieuw in je kast te plaatsen, goed controleren of de spacers goed staan en nergens contact maakt of ergens anders wat kortsluiting kan veroorzaken.

Aangezien het probleem ook in de bios gebeurt, sluit ik Windows nog uit, maar als laatste optie zou je altijd opnieuw kunnen installeren.

• Saabi
@Turismo ik zal vanavond eens proberen het moederbord uit de kast te halen en op die manier te booten.

• Saabi
Getest, toetsenbord en muis vallen nog steeds weg buiten de kast :( ze hielden het ~8 minuten vol.

Ik ben ten einde raad jongens.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Probeer verschillende opties met ram. Bijvoorbeeld 1 stick in 1 dim etc...
Anders foutief moederbord (bios chip?) > rma

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Saabi
Heb het moederbord uiteindelijk maar teruggestuurd, heb nu een Asus prime b350m-a, en alles werkt prima. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Verwijderd

Nu ben ik benieuwd of dat het aan het moederbord lag of aan de instellingen in de UEFI? We zullen het helaas nooit weten. Anyway, daarom vind ik het niet zo erg om - door absurd hoge DDR4-prijzen gedwongen - te wachten op de tweede generatie, dan zijn dit soort hardwarematige kinderziektes verholpen, als het inderdaad aan het moederbord zou liggen (zie Reddit). Ik ben echter blij dat andere mensen wel de eerste generatie kopen want iemand moet het toch doen als je wil dat er een tweede komt. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 23:38 ]

Pagina: 1