Autarkisch wonen: Helofytenfilter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het werken met een helofytenfilter?

Zo ja, welk helofytenfilter gebruik je en voor welk afvalwater, wat was de aanschafwaarde? Wat zijn de onderhoudskosten en hoe bevalt het filter in de praktijk?

Ik heb een optie op een kavel van 1500m2 genomen en wil kijken of ik hier een autarkische woning op kan realiseren.....

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:41

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Geen antwoord op je vraag..

Probeer het eens in het duurzame energie gedeelte van het forum. Daar zitten meer duurzame mensen en heb ik ook wel eens iets over natuurlijke filtering voorbij zien komen.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik vraag me vooral af waarom je dit zou willen. Waar zit de winst als die er uberhaupt is? Waarom geen gebruik maken van de efficiënte al aanwezige infrastructuur die na een jaartje of 6000 nadenken over riolering en kristallisatie toch best wel goed blijkt te werken? Waarom gaan experimenteren met de kwaliteit van afvalwater in je achtertuin terwijl het al decennia lang keurig voor je kan worden geregeld voor een klein bedrag per jaar? Waarom hobbybob gaan spelen in het land dat waterbehandeling tot kunst heeft verheven?

Ik heb geen ervaring met een helofytenfilter, wel met de normale manier van afvalwaterzuivering. Is niet al te duur, werkt goed en er worden allerlei strenge regels gehandhaafd mbt het effluent. Om de RWZI enigszins te ontzien infiltreer ik regenwater hier met infiltratiekratten.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Niet online
leecher schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:37:
Ik vraag me vooral af waarom je dit zou willen. Waar zit de winst als die er uberhaupt is? Waarom geen gebruik maken van de efficiënte al aanwezige infrastructuur die na een jaartje of 6000 nadenken over riolering en kristallisatie toch best wel goed blijkt te werken? Waarom gaan experimenteren met de kwaliteit van afvalwater in je achtertuin terwijl het al decennia lang keurig voor je kan worden geregeld voor een klein bedrag per jaar? Waarom hobbybob gaan spelen in het land dat waterbehandeling tot kunst heeft verheven?

Ik heb geen ervaring met een helofytenfilter, wel met de normale manier van afvalwaterzuivering. Is niet al te duur, werkt goed en er worden allerlei strenge regels gehandhaafd mbt het effluent. Om de RWZI enigszins te ontzien infiltreer ik regenwater hier met infiltratiekratten.
Omdat de betreffende kavel niet aangesloten zal worden op het riool, water en gas (edit:)maar alleen op elektra. En ik wil geen hobbybob gaan spelen maar ervaringen van mensen die dit al hebben zodat ik de juiste expertise kan inschakelen. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Een goed startpunt is misschien IBA helpdesk: http://www.ibahelpdesk.nl/ (de site is wat vaag, je moet telkens op 'lees verder' klikken voor de info) en Stowa: http://www.saniwijzer.nl.

Maar neem eerst eens contact op met de gemeente of het waterschap, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Er zijn eisen om water te lozen in oppervlaktewater (neem aan dat je dat van plan bent) en dat is doorgaans vergunningsplichtig, dan kun je dat beter als uitgangspunt nemen. En mogelijk kunnen zij je daarin ook adviseren, je bent ongetwijfeld niet de eerste.

Behalve dat ik in andere tijden veel water uit IBA's e.d. heb geanalyseerd kan ik je niet specifiek helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 01-04-2018 22:37 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
deppenboks schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:53:
[...]

Omdat de betreffende kavel niet aangesloten zal worden op het riool, water gas en elektra
Ja daar zit dus de winst. Je moet het toch ergens laten :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 12:17
Waar ga je wonen? toevallig ben ik bezig met een stuk grond in almere(oosterwold) en daar is het inderdaad redelijk standaard om een Helofytenfilter te gebruiken. Misschien kun je hier ook meer info vinden. Dit is in nu wat ik er nu vanaf weet, op mijn kavel wordt het geïnstalleerd en voor meerdere kavels gebruikt en delen we de lasten voor het onderhoudt.

Het huishoudelijk afvalwater komt eerst in de voorzuivering. Daar gaan vaste bestanddelen (zoals ontlasting, wc-papier, of etensresten in oplossing door zgn. anaerobe afbraak van organische stof door bacteriën.
Het voorbehandelde afvalwater gaat via een pompput naar het helofyten lter achter in de tuin, tegen de erf- poel aan. In de bovenste laag van het helofyten lter zitten vele soorten micro-organismen die leven van het voedsel dat het afvalwater bevat en die in symbiose (wederzijds voordeel) met de planten leven. Lager in het lter worden onder andere nitraat en fosfaat verwijderd en gebonden. Doordat er een dikke laag grind bovenop het helofyten l- ter ligt, die garant staat voor een laag stilstaande lucht, kan je het afvalwater niet ruiken. Het behandelde afvalwater voldoet aan de lozingsnormen en wordt op vrij verval in de erfpoel geloosd.
Onderhoud is beperkt tot het afvoeren van het riet in het najaar en het controleren van systeemonderdelen.
Alle gangbare producten voor persoonlijke verzorging en schoonmaakmiddelen kunnen worden gebruikt, met uit- zondering van chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
deppenboks schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:53:
[...]

Omdat de betreffende kavel niet aangesloten zal worden op het riool, water gas en elektra. En ik wil geen hobbybob gaan spelen maar ervaringen van mensen die dit al hebben zodat ik de juiste expertise kan inschakelen. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie!
Hoe wilde je daar dan iets bewoonbaars op zetten? Geen water is al lastig maar op te lossen, geen gas is ook geen issue maar zonder electra word het toch wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:43:
[...]

Hoe wilde je daar dan iets bewoonbaars op zetten? Geen water is al lastig maar op te lossen, geen gas is ook geen issue maar zonder electra word het toch wel een dingetje.
Typo :) komt wel een elektra aansluiting maar het huis dient meer op te wekken dan verbruikt wordt. Zal het ff aanpassen
Pagina: 1