Persoonlijke data onvindbaar na vastlopen Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
De laptop van mijn vriendin met Linux Mint 18 was vastgelopen, ik heb het geprobeerd te herstellen met de opties die er waren, zoals vrij maken van geheugen en het checken van bestanden, niets hielp. Ik heb de harddisk uit de laptop gehaald en via een adapter aangesloten op mijn eigen laptop, waar W10 en Ubuntu 16.04 op staan.

Ik heb zeer beperkte kennis van Linux, installeren en wat andere zaken lukt me wel, maar ik loop nu vast. Ik heb via Ubuntu toegang tot de hdd, maar ik zie een hele hoop bestanden, behalve
de persoonlijke bestanden van mijn vriendin. Ik heb een vermoeden waar die bestanden zouden moeten staan, maar kan het zijn dat ik ze niet zie omdat er een wachtwoord op haar computer stond?

Iedere tip is welkom. :)
...

...

Beste antwoord (via tinoz op 31-03-2018 11:55)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, juist, door terug te gaan naar de GUI log je eerst even netjes uit, daarna kan je met ctrl+alt+F7 terug naar de GUI komen.

Maar met die text based login kan je met 'ls' (dus kleine L) wel zien of de data er nog is. Dat de xsession-errors leeg is, betekend dat er niets gelogd is voor je er weer wordt uit gegooid. Eigenlijk wat apart, maar het kan ook komen omdat het niet eens zo ver kan komen. Je kan nog wel kijken of er updates zijn en die installeren vanuit de CLI. Dat kan je met het volgende doen:
sudo apt update
sudo apt full-upgrade

En dan een reboot uitvoeren (dat kan via verschillende commando's, maar meest makkelijke is gewoon 'sudo reboot'). Het zou kunnen dat er op de achtergrond nog een update bezig was die niet volledig is afgerond toen het systeem uitviel en zo de problemen heeft veroorzaakt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Ik neem aan dat ze onder /home/[gebruikersnaam] moeten staan, maar wat bestaat er precies wel en niet? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat /home op een andere partitie staat.
Weet je of de homedirectory versleuteld is?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
probeer in Ubuntu het volgende

sudo updatedb
locate [bestandsnaam]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
Ik weet niet of directory versleuteld is. Als ik naar home ga zie ik haar username, als ik dan klik krijg ik 2 files te zien, access-your-private-data.desktop en readme.txt
Beide bestanden kan ik niks mee, want foutmelding: doel .....ecryptfs-mount-private.desktop bestaat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
@aljooge ik ken geen exacte benamingen van bestanden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die twee bestanden geven al aan dat de /home van de gebruiker is versleuteld en op een apart volume staat. De reden dat je die foutmelding krijgt, is omdat het naar een programma wijst die niet bij jou geïnstalleerd staat.

Omdat er encryptie wordt gebruikt, is het misschien makkelijker en sneller om te achterhalen wat er nou aan de hand is met de installatie. Welke foutmelding krijg je bijvoorbeeld als je de laptop wilde opstarten? Krijg je wel iets van een login prompt, grafisch of text-based, waarbij je voor de laatste mogelijk met ctrl+alt+F2 even moet wisselen van TTY.

Als je niet eens een login prompt krijgt, start dan de laptop op door in het Grub menu een regel aan te passen. Zorg dat je het menu krijgt, selecteer de eerste regel en druk dan op 'e' om deze te bewerken. Per regel staat een opdracht om het OS te laden. Ga naar de regel die begint met 'kernel' en wis de woorden 'quiet' en 'splash'. Druk vervolgens op F10 om met deze opties op te starten. Je zal nu allemaal tekst voorbij zien komen. Als het ergens fout gaat, zal je dat zien en kan je de foutmelding hier weer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
Balen van die encryptie, heb ik zelf ingeschakeld waarschijnlijk :\ Ok, de HDD teruggeplaatst in de laptop, keyboard bleek ondertussen ook stuk want ik kon goed niet inloggen. Met externe toetsenbord wel en krijg de foutmelding (waar de ellende mee begon..):

Uw sessie is beëindigd binnen 10 sec, als u zich niet heeft afgemeld, is er waarschijnlijk installatieprobleem of schijf is vol. Probeer....etc (veilige modus)

Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
Bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het enorm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vaak is het zo dat onder Ubuntu/Debian de (versleutelde) data in /home/.ecryptfs/$gebruikersnaam/ staat en dat die aangekoppeld wordt op /home/$gebruikersnaam als je succesvol je paswoord hebt ingegeven.

Kan je vanop de laptop opstarten en inloggen met de logingegevens van je vriendin? Dan zou alles automatisch aangekoppeld moeten worden...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
Geldt dat ook voor een externe hdd? Met mijn Ubuntu laptop weet ik niet hoe ik moet inloggen met haar wachtwoord op de hdd van mijn vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, dus, als je op de GUI inlogt wordt je er gelijk weer uit gegooid? Dan zit er ergens een foutje in de instellingen van de gebruiker voor de GUI of er gaat iets anders fout met de GUI. Je zou dan alsnog op de text console moeten kunnen inloggen. Daar kom je door bij het inlogscherm op ctr+alt+F2 in te drukken. Vul daar de gebruikersnaam en wachtwoord in en je bent er in feite. Dat kan je alles typen wat je wilt op de commandline. Je kan bijvoorbeeld met 'less .xsession-errors' kijken wat er mogelijk fout gaat (dat sluiten doe je dan met 'q').

Met een werkende text omgeving kan je weer verder kijken naar eventuele oplossingen. Wat ook eerst nog kan, is proberen in te loggen met een andere sessie, zoals een fallback als die er is. Nu ben ik niet zo bekend met de standaard loginscherm van Mint, maar er zou ergens bij de gebruikersnaam en wachtwoord een optie knop moeten zitten, zoals een tandwieltje. Daarmee kan je een andere sessie selecteren. Met een beetje geluk werkt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
Ik ben nu ingelogd in de tekst omgeving! Als ik 'less .xsessions-errors' in type komt de melding

<gebruikersnaam> being added to access control list
.xsessions-errors (END)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
Hoe kom ik vanuit tekst weer terug in de GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoz
@Hero of Time Andere sessie inloggen lukt niet, geen enkele optie te zien in Mint. Alleen text lukt wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, juist, door terug te gaan naar de GUI log je eerst even netjes uit, daarna kan je met ctrl+alt+F7 terug naar de GUI komen.

Maar met die text based login kan je met 'ls' (dus kleine L) wel zien of de data er nog is. Dat de xsession-errors leeg is, betekend dat er niets gelogd is voor je er weer wordt uit gegooid. Eigenlijk wat apart, maar het kan ook komen omdat het niet eens zo ver kan komen. Je kan nog wel kijken of er updates zijn en die installeren vanuit de CLI. Dat kan je met het volgende doen:
sudo apt update
sudo apt full-upgrade

En dan een reboot uitvoeren (dat kan via verschillende commando's, maar meest makkelijke is gewoon 'sudo reboot'). Het zou kunnen dat er op de achtergrond nog een update bezig was die niet volledig is afgerond toen het systeem uitviel en zo de problemen heeft veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:25:

Maar met die text based login kan je met 'ls' (dus kleine L) wel zien of de data er nog is.
Als het niet lukt de GUI te herstellen, kun je ook op de commandline die bestanden proberen veilig te stellen, bijv. met een usb-stick, of door winscp op je andere computer te gebruiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer anders eens in die terminal:

sudo apt install xubuntu-desktop

Deze installeert een andere window manager. Vervolgens opnieuw starten, en dan bij het inlogscherm rechtsboven op een icoontje klikken en daar Xubuntu Session selecteren (of XFCE4 Session). Als je dan inlogt werkt het hopelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als het jou lukt om een werkende shell session te krijgen op de laptop (en daar lijkt het wel op), dan kun je eens proberen daar in te loggen met de user van jouw vriendin.

Kun je dan in /home/vriendin bij de bestanden, dan zou ik die direct naar een andere map kopiëren die niet versleuteld is (maak desnoods /home/shared aan ofzo).

Dan kun je de bestanden met jouw laptop uit die map vissen.

Lukt dat allemaal niet, dan zou je de eCryptFs backing store moeten lokaliseren waar @Borromini het over heeft.

Vervolgens kun je die wellicht handmatig koppelen:

ecryptfs-mount-private

Zie voor uitleg:

https://wiki.archlinux.org/index.php/ECryptfs

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinoz
@Hero of Time en iedereen! HIJ DOET HET WEER! IK BEN ZO BLIJ!! Door die updates/upgrade werkt alles weer! En mijn vriendin helemaal superblij, het waren hele belangrijke persoonlijke bestanden, ik ben nu backup aan het maken, ongelofelijk dat dit niet eerder gebeurd was natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@tinoz Gouden tip qua backup: niks is zo handig als deja-dup. Grafisch programmaatje dat je attendeert op regelmatige backups, de backups op integriteit controleert etc.

https://wiki.gnome.org/Apps/DejaDup

Dit soort dingen wil je geen tweede keer tegenkomen. Regelmatig backuppen is dus de boodschap :).

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 31-03-2018 11:54 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1