Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollantix
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-02 18:07
Beste,

Ik heb via Ebay een (ik gok namaak) Arduino UNO gekocht (Ebay) en deze middels de USB kabel met mijn laptop (windows 10) verbonden. Het apparaat werd herkent (windows device connected geluid) echter er waren geen LEDs gaan branden op de UNO, dus dacht ik dat er nog een externe voeding nodig was. Ik heb even opgezocht wat dit was en vond dat dit tussen de 7 en 12v DC moest zijn (Ik ben er pas net achter gekomen dat deze UNO waarschijnlijk een namaak was en deze aangeeft tussen 5 en 9v). Hierna ben een adapter tegengekomen van mijn Seagate HDD (WA-18Q12R) 12v DC. Toen ik deze instak stak de usb nog in mijn laptop. Ik moest de stekker op de vloer insteken en toen ik weer recht zat was mijn laptop uit. Alles meteen uitgetrokken en gevoeld of de UNO warm was. Het element AMS1117 (spanningsregelaar) was erg warm. De laptop ging in de eerste instantie niet aan maar nadat ik de voeding even had verwijderd startte hij opnieuw op. Om de een of andere reden ging windows direct updaten en hierna werkten de 2 USB poorten op het moederbord niet meer. Deze poorten geven wel nog stroom aan apparaten maar er worden geen apparaten herkent door windows. De USB poort wat niet direct op het moederbord zit werkt wel.

Zoals misschien al duidelijk was ben ik nieuw in het veld van arduino. Op de arduino die ik gebruikt heb was nog niets gesoldeerd of verbonden. Zover als ik wist kon het geen kwaad om de voeding en de USB gelijktijdig in te steken.
Ik heb hierna geprobeerd de arduino enkel via USB nogmaals in te steken waarna het weer herkent word maar (uiteraard) branden weer geen lampjes.

Hierdoor heb ik 2 vragen waar ik mee zit:
-Kan ik mijn laptop usb poorten nog zelf repareren.
-Was (en is) mijn "Arduino" UNO Kapot en heeft deze het probleem veroorzaakt.

Enige verklaringen die ik heb zijn:
-De windows update heeft de poorten gesloopt (hoewel dan de andere USB ook kapot zou zijn)
-Voltage was te hoog en heeft kortsluiting gemaakt in het wisselsysteem welke bepaald waar de voeding vandaan komt
-De adapter was misschien AC hoewel een bron met identieke foto aangeeft dat dit DC moet zijn.

Ik heb al geprobeerd in device manager de USB host controller adapter te verwijderen en nog een hoop usb related fixes maar ik heb nergens resultaten geboekt. Misschien kan iemand me hier helpen voordat ik aan een reparatie begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:14
Slecht nieuws:

Je UNO is waarschijnlijk doorgebrand omdat hij niet het voltage aankan wat je er op zette.
Daarmee heb je hoogstwaarschijnlijk ook de zekering van de USB poortjes in je laptop doorgebrand.

Ik heb ook zo ooit een Arduino Pro mini half in de fik gezet, 15 volt op een poort die maar 9 mag en poef; rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollantix
Ah dat is vervelend, maar indien ik mijn laptop kan repareren maakt het me weinig uit, want die UNO kost toch niet veel.

Echter weet ik niet helemaal wat er nu is gebeurd. De UNO wordt nog steeds herkent door mijn laptop alleen hebben de lampjes nooit iets gedaan naar mijn weten.

Daarnaast heb ik (voor de originele) Arduino UNO wel gelezen dat het geen probleem is om de voeding en de USB gelijktijdig aan te sluiten. Misschien werkt dit niet bij hogere voltages of is dit systeem niet eens aanwezig in dit model.

Ook vraag ik me af of een USB poort nog stroom kan geven zonder de zekering? En enkel niet de data meer ontvangt. Dit geeft mij namelijk nog hoop op Software problemen. Ik ben ook niet bang voor soldeerwerk aan het moederbord, maar dan moet ik wel zeker weten welk component vervangen dient te worden. Enig idee hoe ik deze zekering zou kunnen herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 18:52
Was die adapter geaard? En je laptop ook ?

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 13:55
Een tip voor de volgende keer. Ik gebruik zelf altijd een USB isolator tussen mijn laptop en de Arduino. Zo weet je zeker dat dit je geen 2e keer overkomt.
https://www.ebay.com/itm/152456774663

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 13:19
Ik vermoed inderdaad dat de externe voeding aan de USB voeding werd geknoopt. Zo heb ik inderdaad ook al eens een USB root hub om zeep geholpen. Ik wilde de stroom bijhouden, maar daarentegen zette ik mijn 12V accu onbedoeld op de USB poort van m'n laptop...

Er zitten soms nog kleine zekeringen op het aparte USB printje. Maar het kan ook zijn dat dit stroomregelaar IC's zijn. Dan wordt vervangen wel heel erg lastig. Ik heb toen een compleet nieuw printje besteld. Op MP of eBay zijn genoeg mensen die hun onderdelen van hun laptop aanbieden, zo ben ik toen ook aan mijn nieuwe print gekomen voor mijn laptop. Wellicht een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollantix
Ik ben niet zeker ervan in hoeverre alles geaard was, ik ga ervan uit dat mijn laptop standaard geaard is aangezien de accu er niet in zit en de voeding normaal geaard zou moeten zijn.
Ook de UNO stak in met de standaard Seagate adapter welke zover als ik weet ook geaard zou moeten zijn.
Los daarvan zijn beide pluggen van de adapters volgens mij wel maar 2 polig. Dus hoe dit precies zou moeten werken weet ik ook niet.

Daarnaast was er volgens mij geen kortsluiting aangezien dan de stoppen zouden moeten springen. Het enige wat mij direct opviel was dat mijn laptop was uitgeschakeld. Toen ik daarna aan de stroomregulator van de UNO voelde was deze erg warm.
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:51:
Was die adapter geaard? En je laptop ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollantix
Bedoel je met het USB printje het losse USB component?
De 2 defecte USB poorten zitten namelijk beiden direct op mijn moederbord waardoor ik deze helemaal zou moeten vervangen als ik niet het onderdeel vind wat beschadigd is. Na een beetje zoeken is dit component veel te duur om te vervangen t.o.v. het nadeel wat ik ervan ondervind.
Denk jij dat ik ook het losse usb component zou kunnen vervangen en dat dit het probleem kan oplossen.
Ik vind het namelijk erg vreemd dat de stroomtoevoer naar deze poorten nog prima werkt echter de poort geen data meer ontvangt/verzendt.
Heb jij misschien enig idee wat hier een reden voor kan zijn?
Frank__B schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:07:
Ik vermoed inderdaad dat de externe voeding aan de USB voeding werd geknoopt. Zo heb ik inderdaad ook al eens een USB root hub om zeep geholpen. Ik wilde de stroom bijhouden, maar daarentegen zette ik mijn 12V accu onbedoeld op de USB poort van m'n laptop...

Er zitten soms nog kleine zekeringen op het aparte USB printje. Maar het kan ook zijn dat dit stroomregelaar IC's zijn. Dan wordt vervangen wel heel erg lastig. Ik heb toen een compleet nieuw printje besteld. Op MP of eBay zijn genoeg mensen die hun onderdelen van hun laptop aanbieden, zo ben ik toen ook aan mijn nieuwe print gekomen voor mijn laptop. Wellicht een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:55
waarom de lampjes het waarschijnlijk niet doen, zou ook kunnen komen door een verkeerde driver. ik weet nog dat windows bij het herkennen van de arduino de ftdi driver installeerde. Maar FTDI heeft er voor gezorgd dat namaak bordjes niet meer overweg kunnen met die driver.

Als je daar op zoekt in google moet je uitkomen op de goede driver die je dan handmatig moet instellen, zijn wel youtube filmpies van YouTube: Unbrick Arduino FTDI FIX (Driver Update Win7 Arduino Nano FT232R USB...

Ik weet eigenlijk niet of dit bij Win10 ook nog geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Vollantix schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:57:
Bedoel je met het USB printje het losse USB component?
De 2 defecte USB poorten zitten namelijk beiden direct op mijn moederbord waardoor ik deze helemaal zou moeten vervangen als ik niet het onderdeel vind wat beschadigd is. Na een beetje zoeken is dit component veel te duur om te vervangen t.o.v. het nadeel wat ik ervan ondervind.

[...]
Nee, ik had kennelijk geluk, bij mij was het een apart printje welke via een flatcable naar het moederbord liep. Bij veel laptops is het ook zo dat er zowel links als rechts USB poorten zitten. Tegenwoordig zijn die moederborden zo klein dat er vaak ruimte tussen zit en er dus een apart printje voor gebruikt wordt d.m.v. een flatcable verbonden aan het moederbord.

Bij jou heb je pech ben ik bang, want je zou eerst het betreffende (mogelijk defecte) component moeten opzoeken, doormeten of deze werkelijk kapot is, en dan SMD solderen. In jouw geval zou ik het zelfde doen, laten voor wat het is. Je zou nog kunnen kijken (afhankelijk van de leeftijd van de laptop) of iemand hem aanbiedt welke hem heeft laten vallen o.i.d. maar waar het moederbord nog heel is. Desalniettemin zal het geen hele goedkope vervanging worden ben ik bang.
Denk jij dat ik ook het losse usb component zou kunnen vervangen en dat dit het probleem kan oplossen.
Ik vind het namelijk erg vreemd dat de stroomtoevoer naar deze poorten nog prima werkt echter de poort geen data meer ontvangt/verzendt.
Heb jij misschien enig idee wat hier een reden voor kan zijn?
Dat is wel vreemd. Kan zijn dat de USB controller zelf een klap gehad heeft. Zover durf ik niet te gaan eigenlijk.
Om software uit te sluiten zou je Knoppix kunnen downloaden en draaien. Dit is een offline Linux versie welke je van DVD of (werkende ;) ) USB drive kunt draaien. USB stick erin en testen maar. Dan kan je in ieder geval Windows / drivers uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Vollantix, je hebt het laptop merk en model niet genoemd. Dan is het natuurlijk lastig om iets over de repareerbaarheid te zeggen. Nietemin, tegenwoordig zijn de onderdelen op laptopmoederborden kleiner dan klein, en chips vaak met ball-grid arrays (onder de chip) gesoldeerd in een oven. Dat zal een hele lastige klus worden om het te fixen.

[ Voor 0% gewijzigd door Valen_76 op 04-04-2018 16:41 . Reden: de het lidwoord ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
Zo te zien gaat dit topic een beetje 2 kanten op:
1) Hoe die USB-poorten te fixxen
2) Wat is er nou precies gebeurd.

Voor antwoord op dat eerste zou ik idd eerst eens linux booten, vaak de makkelijkste manier om driverproblemen uit te sluiten. Daarnaast zou je in de BIOS kunnen kijken of daar misschien bepaalde poorten uitgeschakeld zijn. Ik ben echter bang dat het toch een hardware-probleem zal zijn. Dan zit er niets anders op dan de boel openschroeven en kijken of je misschien ergens verbrande componentjes ziet in de buurt van de USB-poorten.

Voor dat 2e: Je zou de arduino weer eens aan die voeding kunnen hangen (niet aan je computer) en met je multimeter meten watvoor spanning er op de USB-connector komt te staan. Op zich moet die AMS1117 best 12 volt kunnen hebben zonder load.
In principe zou de Uno idd de USB-spanning moeten afsluiten op het moment dat je een externe voeding aansluit, maar ik zie op de foto niet zo gauw de mosfet zitten die daarvoor gebruikt wordt (evenals de zekering), zou dus best kunnen dat de bezorgchinees die wegbezuinigd heeft.

Daarnaast hoort een Uno 4 LED's te hebben:
- power LED
- Rx en Tx LED
- GPIO LED.

Op de foto van jouw Arduino zie ik alleen de Power LED zitten. Maar het zou best kunnen dat ze zelfs die eraf bezuinigd hebben. Een foto'tje van wat je echt in handen hebt zou helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 04-04-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 23:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vermoed dat je USB powerrail naar de klote is gezien je daar 12v op heb gezet. Of erger nog: je hebt + en - omgewisseld. Daar gaan poortjes grof en hard van stuk.

Is 1 poort stuk (qua stroom): dan is het waarschijnlijk een fuse of ander klein component bij de poort
Zijn er meerdere poorten en functies stuk: dan is het de chipset of een zekering of mosfet voor heel de rail.

Overigens zitten er wel vaak een aantal polyfuses in die resetten als de boel uit gaat en afkoelt. Zet je laptop uit, van de stroom af en wacht een nachtje. Daarna inpluggen en testen.

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 05-04-2018 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 17:06
De Arduino werkt nog prima met een kapotte AMS1117 mits je deze via USB-power voorziet. De USB is standaard 5v dus gaat niet langs de regulator.

Volgens mij heb je een driver probleem. Je hebt de CH340g driver nodig voor USB bij jouw Arduino. Flash daarna de standaard blink sketch en ik verwacht dat je dan wel blinkende ledjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
sebastius schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:09:
Ik vermoed dat je USB powerrail naar de klote is gezien je daar 12v op heb gezet. Of erger nog: je hebt + en - omgewisseld. Daar gaan poortjes grof en hard van stuk.

Is 1 poort stuk (qua stroom): dan is het waarschijnlijk een fuse of ander klein component bij de poort
Zijn er meerdere poorten en functies stuk: dan is het de chipset of een zekering of mosfet voor heel de rail.

Overigens zitten er wel vaak een aantal polyfuses in die resetten als de boel uit gaat en afkoelt. Zet je laptop uit, van de stroom af en wacht een nachtje. Daarna inpluggen en testen.
Volgens mij had de TS al uitgelegd dat de voeding van de USB nog wel werkte. Daardoor denk ik niet dat het een fuse o.i.d. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Sommige laptops gebruiken optocouplers om de data lines te isolaten, soms zelfs om de USB poort pas van stroom te voorzien wanneer er een correcte stroomdoorvoer is geconstateert. Maar het kan ook zijn dat het schakelen door een mosfet word gedaan. Vaak zijn deze componenten in SMD formfactor, wat opzich nog wel met een soldeerbout met een kleine punt opgelost kan worden, maar je garantie vervalt uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk161
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoe staat het er voor met je probleem? Ik heb ooit eens door een foutje tijdens het sleutelen aan mn 3d printer, 12v via mn usb poort naar binnen gegooid. De laptop (10 jaar oude samsung) startte niet meer op en ik had hem eigenlijk al afgeschreven, totdat ik op een saaie avond eens besloot om er nog eens naar te kijken. Nadat ik de boel volledig spaningsloos had gemaakt (inclusief de knoopcel op het moederbord) werkte alles weer prima. Waarschijnlijk is jouw probleem van andere aard, maar niet geschoten...
Overigens hebben arduino's in principe geen externe voeding nodig. Uiteraard moet je de boel dan niet te zwaar belasten.
Bij knock-off arduino's wil het ook nog wel eens schelen om linux te draaien. Had van de week nog wat chinese nano's, die op windows niet werkten, maar geen probleem hadden met linux.
Pagina: 1