Reboot and select proper boot device, kom zelfs niet in bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingmartin
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 09:59
Nadat Shadowplay een bestand niet kon wegschrijven en daardoor shadowplay and explorer.exe liet crashen besloot ik een reboot te doen. Helaas ging dat niet zoals gepland, en kreeg ik de relatief bekende melding: “Reboot and select proper boot device”..

Na een tijdje googlen en de meeste suggesties te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat de meesten gewoon in de bios kunnen komen, alleen ik niet. De helft van de tijd is de backlight van m’n toetsenbord uit, dus die doet het niet altijd. Als ik hem opnieuw inplug wel, maar dan nog krijg ik dezelfde melding wanneer ik probeer de bios in te gaan of het bootmenu tevoorschijn probeer te toveren. Kortom: mij lijkt het op een fout in de bios en niet in windows.

De SSD in kwestie is slechts 3 weken oud. De Ss d waarop het corrupte bestand staat loskopelen doet ook geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Je moet stap voor stap werken. Reset eerst de BIOS. Begin met enkel toetsenbord en videokaart aangesloten en kijk wat er gebeurt. Kun je in de BIOS komen? Zoja, sluit dan je muis aan. Werkt dat sluit je SSD aan. Kijk of deze in de BIOS gedetecteerd wordt en zorg ervoor dat het als eerste boot device staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Toevallig niet iets van een usb stick, sd kaartje in je pc waar die over valt tijdens het opstarten?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Dus een stukje software voor het opnemen van beelden laat het OS crashen en daarna zou het aan de BIOS liggen? I'm lost. Ik denk eerder dat je gewoon niet in de BIOS kan komen omdat je de onjuiste toets in drukt of iets. Het lijkt mij heel sterk dat wanneer explorer crasht je niet meer in de BIOS kan komen.

Ooit wel eens in de BIOS gekomen? Wat is je config (MB bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien de verkenner en shadowplay ineens niet meer konden schrijven moet je het probleem eerder bij je schijf zoeken.
Hedendaagse moederborden hebben allerlei fastboot technieken waardoor je geen tijd hebt om de BIOS key in te drukken. Beste optie is dan idd een reset te doen. Batterij eruit, stroom eraf, paar minuten wachten, batterij er weer in, stroom erop en aanslingeren. Dan op del, f1 of f2 rammen (meest gebruikte toetsen).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingmartin
Ik ben zeker vaker in de bios geweest.
Het betreft een MSI B150m Mortar met bios toets DEL.
Het stap voor stap proces heb ik nog niet geprobeerd.

Moet er wel bij vermelden dat de betreffende schijf waar ik met shadowplay naartoe schreef voorheen mijn OS disk was.
Ondanks het formatteren en nieuwe installatie op de nieuwe schijf wellicht een MBR probleem?

[ Voor 42% gewijzigd door easygoingmartin op 31-03-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Doe eerst het stap voor stap proces. Het is belangrijk om te zien wat er gebeurt met en zonder je SSD aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingmartin
Vraag me wel af hoe ik in de bios kom zonder een toetsenbord aan te sluiten om op het knoppie te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

easygoingmartin schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:33:
Vraag me wel af hoe ik in de bios kom zonder een toetsenbord aan te sluiten om op het knoppie te drukken?
Waarom zou je in de bios willen komen, als je er toch iets kunt wijzigen (want geen keyboard)?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
easygoingmartin schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:33:
Je hebt een toetsenbord nodig. Ik heb nergens gezegd dat je zonder zou moeten testen. Je toetsenbord doet het soms niet. Kijk of je eventueel er eentje kunt lenen. Of ontkoppel het en sluit weer aan als de verlichting van het toetsenbord uit was.

Wat ik eerst wil weten is of je betrouwbaar in de BIOS kunt komen. Lukt dat dan kunnen we gaan kijken wat er gebeurt als de SSD wordt aangesloten. Stapje voor stapje.

Kun je de SSD op de computer van een vriend benaderen vanuit Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingmartin
Ik heb zojuist alle hard disks en de extra SSD Afgesloten en enkel de boot ssd en toetsenbord aangesloten. Nu kom ik wel in de bios. Als eerste boot optie is nu “Hard disk:[][]” en de enige optie die “samsung 850evo 1tb” aan geeft is: “Network:Samsung Evo 850 1TB”.. lijkt me niet te kloppen?
Wanneer ik nu probeer te booten geeft hij de patenten aan en niet meer de boot error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingmartin
Update:

Hij ziet de SSD Nu gewoon als Samsung.. nu boot hii naar het Intel UNDI PXE scherm en daarna niet verder, ondanks dat mijn ssd bovenaan de bootorder staat. Probleem ligt dus bij de ssd. Zal het enkel een MBR probleem zijn, of is enkel een nieuwe windows install de oplossing?

Update 1.1:

Via een Media creation tool Bootable USB de schijf gewoon kunnen vinden en in de explorer staat alle data nog. Heb nog geprobeerd de MBR ter recoveren maar ook zonder resultaat. ik weet niets meer

update 1.2: met diskpart geprobeerd de SSD active te maken. dit is gelukt. Echter krijg ik nu de melding dat er geen OS gevonden is. Toen ik in de explorer via Boot repair keek zag ik wel alle windows bestanden.ook had de SSD nog de normale grootte.

[ Voor 47% gewijzigd door easygoingmartin op 02-04-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
easygoingmartin schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:43:
Update:

Hij ziet de SSD Nu gewoon als Samsung.. nu boot hii naar het Intel UNDI PXE scherm en daarna niet verder, ondanks dat mijn ssd bovenaan de bootorder staat. Probleem ligt dus bij de ssd. Zal het enkel een MBR probleem zijn, of is enkel een nieuwe windows install de oplossing?

Update 1.1:

Via een Media creation tool Bootable USB de schijf gewoon kunnen vinden en in de explorer staat alle data nog. Heb nog geprobeerd de MBR ter recoveren maar ook zonder resultaat. ik weet niets meer
Heb je dit met het fixmbr commando gedaan?
update 1.2: met diskpart geprobeerd de SSD active te maken. dit is gelukt. Echter krijg ik nu de melding dat er geen OS gevonden is. Toen ik in de explorer via Boot repair keek zag ik wel alle windows bestanden.ook had de SSD nog de normale grootte.
Je kunt als je een installatie DVD of USB gebruikt laten zoeken naar fouten die voorkomen dat Windows opgestart kan worden. Als de BCD op een andere harde schijf staat dan kun je niet via de Samsung booten. De troubleshooter kan dat oplossen.

Mocht je weer terug in Windows zijn download dan EasyBCD om je multiboot te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Bespaar jezelf de moeite en herinstall Windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom klooi je met MBR? Een systeem zo nieuw als dit moet GPT gebruiken, want UEFI. Niet meer rommelen met CSM/Legacy als je W8.x/10 draait.

Sterker nog, als je Windows in UEFI modus hebt geïnstalleerd en je zet CSM aan, dan start de boel niet meer op.

[ Voor 28% gewijzigd door nelizmastr op 03-04-2018 22:08 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1