Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben developer en werk in de detachering. Nu heeft een oude opdrachtgever mij benaderd voor een rol als product owner om haar te vervangen, omdat ze een promotie krijgt. Ik heb dit product ooit technisch opgezet, maar nooit bemoeid met het proces of de stakeholders. Het product is uitgerold over de hele wereld.

Ik ben mijn hele carrière al developer of scrum master geweest, maar nog nooit product owner. Op zich voel ik mij vereerd dat ze mij vragen, alleen ik heb geen idee wat de doorgroeimogelijkheden zijn als product owner. Daarnaast heb ik weinig inhoudelijke kennis van de processen.

Salaris weet ik nog niet echt, ik krijg zo een voorstel en zal ik volgens template invullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Gefeliciteerd met het aanbod! :) Ik denk dat je je vooral moet afvragen of dit een richting is waar je op wilt. Als product owner ben je niet inhoudelijk meer veel bezig met programmeren. Je gaat meer op meta level het product ‘ownen’.

Ik werk met een selectief groepje product owners samen, waarbij ik bij het uitvoerende team zit. De product owners kunnen heel variërende rollen vervullen. En doorgroeimogelijkheden hoeven niet altijd omhoog te zijn, dat kan ook opzij. De product owners waar ik mee werk hebben vaak meerdere projecten onder zich waarbij een digitaal platform er een van is. Zij zijn onder andere marketing manager, marketing & communicatie of alleen communicatie, onderdeel van een digitalisering team/manager etc. Maar je doet als Product Owner en heleboel strategische skills op, gaat op een andere manier naar het product kijken en jezelf op een andere manier ontwikkelen dan je zou doen als je developer ‘blijft’ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Je gaat dan meer in de richting van marketing, en daar kan je een verschil maken als je het product goed kent, en kan voorzien wat de klant wil.
Je leert mee strategie onrwikkelen en de visie opzetten.

Als ze je daar voor vragen, dan zeker doen, het betekent in elk geval dat ze in jou geloven!

Proficiat!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je wordt gevraagd wegens een promotie, dan kun je haar toch gewoon vragen naar de doorgroei-mogelijkheden? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 20:25
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:31:
...alleen ik heb geen idee wat de doorgroeimogelijkheden zijn als product owner....
Heb je die niet deels al zelf beantwoord? één optie is in ieder geval:
"Nu heeft een oude opdrachtgever mij benaderd voor een rol als product owner om haar te vervangen, omdat ze een promotie krijgt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:58:
Je gaat dan meer in de richting van marketing
Dat lijkt me nogal afhangen van wat voor product je gaat ownen, of wat bedoel je precies?
Als ze je daar voor vragen, dan zeker doen, het betekent in elk geval dat ze in jou geloven!
Dat 'zeker doen' lijkt me toch ook wel heel erg afhangen van of het je zou liggen en of je het wilt natuurlijk. Ik zou niet per definitie 'zeker doen!' gaan roepen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
Dat is ruim 30% minder qua salaris, wat vind je daar zelf van :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:58:
Je gaat dan meer in de richting van marketing
Dat is product management. Een product owner zou zich helemaal niet met marketing bezig moeten houden.

@Verwijderd Product Ownership is een compleet andere wereld dan wat je nu gewend bent. Stakeholder management, visie creëeren, politieke discussies, allemaal dingen waar je als developer of Scrum Master niets mee te maken zou mogen hebben gehad.

Dat gezegd hebbende is de nadruk bij elk bedrijf anders. Bij grote bedrijven is het component politiek veel sterker, bij kleine bedrijven het component visie. Het ligt dus echt heel sterk aan de invulling die bij dat bedrijf er aan gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat wel 2.3 K minder verdienen bruto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:24:
Je gaat wel 3.3 K minder verdienen bruto?
Je zit er 1000 naast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep was een typ foutje maar 2.3k is alsnog redelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het lastig te vergelijken. Ik moet nu zelf pensioen sparen en mijn salaris is flexibel. Andere baan is vast salaris, goed pensioen en winstdeling is tussen 1 of 2 maandsalarissen. Daarnaast krijg ik 12 dagen extra vakantie en bij ziekte word ik doorbetaald. Ik heb echter nu wel complete vrijheid. Ik zou kunnen doorgroeien naar management, alleen dat zou 5 jaar kunnen duren of nooit. Mijn baan nu kan ik overal aan de slag. Als product owner heb ik het idee dat ik alleen daar zou kunnen doorgroeien (is wel een heel groot bedrijf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:58:
Als je wordt gevraagd wegens een promotie, dan kun je haar toch gewoon vragen naar de doorgroei-mogelijkheden? ;)
Ja ze kon niks beloven daarover. Zelf waar maken en eventueel intern carrière maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Het is natuurlijk fijn om je vereerd te voelen.. maar lijkt het je leuk?

Als ik eerlijk ben vind ik het een rare move. Tenzij je iets dergelijks toch al in gedachten had omdat je de techniek een beetje zat ben, want dan zal het heel welkom zijnt. Ik twijfel trouwens of een technische achtergrond wel zo goed is voor een product owner. Dat is het meestal niet, tenzij het product ook zwaar technisch is. Als je, laten we zeggen een nieuwe versie van een git client maakt is het zeker een pre. Maar als je een random administratief pakketje onder je hebt zit het volgens mij alleen maar in de weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 30-03-2018 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 17-09 14:30
Doorgroeimogelijkheden genoeg, senior product owner, director of product/product director, senior director of product/product director. Of dat allemaal binnen dat bedrijf kan hangt natuurlijk een beetje van de grootte van dat bedrijf af.

[ Voor 7% gewijzigd door SCIxX op 30-03-2018 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik snap er heel weinig van. De bijzondere kans die je nu aangeboden krijgt is om 30k per jaar in te leveren? Of staat het er verkeerd? Dan moet je wel een heel grote hekel hebben aan je werk hebben anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Belangrijkste wending is dat je van een technische rol naar een functionele rol gaat.

In het verlengde van PO zou je kunnen denken aan product management rollen. Ook marketing manager ligt (in technologische omgevingen tenminste) in die richting. De rollen hebben gemeen dat ze over de product definitie gaan: welke features moet je met welke prioriteit bouwen en voor welke klant?

Maar voordat je dat traject ingaat, overweeg even of je hart meer in de techniek ligt of meer in marketing en product management.

[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 30-03-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:35:
Het is natuurlijk fijn om je vereerd te voelen.. maar lijkt het je leuk?

Als ik eerlijk ben vind ik het een rare move. Tenzij je iets dergelijks toch al in gedachten had omdat je de techniek een beetje zat ben, want dan zal het heel welkom zijnt. Ik twijfel trouwens of een technische achtergrond wel zo goed is voor een product owner. Dat is het meestal niet, tenzij het product ook zwaar technisch is. Als je, laten we zeggen een nieuwe versie van een git client maakt is het zeker een pre. Maar als je een random administratief pakketje onder je hebt zit het volgens mij alleen maar in de weg.
Het is een leuke organisatie en een heel groot project (webplatform voor internationale zakelijke markt).
Ik deel je mening dat mijn technische kennis niet zo handig is, omdat ik misschien een oplossing kan voorstellen aan het team. Ik was ook verrast hoe ze bij mij kwamen, want heb nooit die ambitie uitgesproken of zag mezelf dit doen (heb geen marketing of financiële opleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:36:
Belangrijkste wending is dat je van een technische rol naar een functionele rol gaat.

In het verlengde van PO zou je kunnen denken aan product management rollen. Ook marketing manager ligt (in technologische omgevingen tenminste) in die richting. De rollen hebben gemeen dat ze over de product definitie gaan: welke features moet je met welke prioriteit bouwen en voor welke klant?

Maar voordat je dat traject ingaat, overweeg even of je hart meer in de techniek ligt of meer in marketing en product management.
Mijn hart ligt meer bij de techniek, alle trainingen en cursussen die ik doe, hebben met techniek of development proces te maken. Zelfs mijn vriendin (die PO is geweest) snapte ook niet hoe ze bij mij kwamen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:33:
[...]

Mijn hart ligt meer bij de techniek, alle trainingen en cursussen die ik doe, hebben met techniek of development proces te maken. Zelfs mijn vriendin (die PO is geweest) snapte ook niet hoe ze bij mij kwamen.
Het kan aan mij liggen, maar waarom ben je er nog niet uit dan :? 30k minder verdienen en 'je hart ligt er niet' is toch gewoon 1 + 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:15
30k per jaar minder zou voor mij al een nogo zijn. Dat is een serieus verschil. Ik weet niet hoe je leeft natuurlijk maar zo'n bedrag kan een flink verschil maken.
Verder zeg je zelf dat je developer bent. Ik ben dat ook en ik wil (nu nog) niet hoger omdat ik het veel te leuk vind. Ik heb wel wat managers/team leads/whatever zien falen omdat ze dachten het er bij te kunnen doen, en ondertussen ook nog te kunnen coden. Dat werkt dus niet.

[ Voor 46% gewijzigd door sig69 op 31-03-2018 01:20 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 18-09 00:33
Als je 30k meer zou krijgen dan nu was het het overwegen waard, al is het puur voor de ervaring. Nu ze 30k minder bieden is het een duur grapje om erachter te komen of je het leuk vind of niet... Dit is het moment waarop je een tegenbod doet danwel ze vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:33:
[...]

Zoveel minder salaris en dan dit ^ zou ik eigenlijk zeggen niet doen. Als je hart bij techniek ligt zal je daar als PO niet in verzadigd worden en ga je echt meer strategie/politiek/management richting op. Je kan trouwens als PO ook bij andere producten of bedrijven aan de slag. Het is niet zo dat je dan aan dit bedrijf vast zit want je doet een heleboel meta skills op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je verdient nu absoluut top voor een developer in loondienst.

Het aanbod van de PO functie is naar NL maatstaven “marktconform” (lees: “niets bijzonders”).

Moet je wel hoge plek in de salatiscurve opgeven voor een marktconforme?

Wat mij betreft is PO niet de minste functie, de agile variant van wat we vroeger requirements manager noemden. Benodigde skills zijn een goed technologisch inzicht (welke keuzes van productontwikkeling gaan goed samen en welke zijn strijdig; hoe veel werk en risico is een bepaalde feature) én een goed ontwikkeld inzicht in marktontwikkelingen, én benul van de financiële kant van development.

Qua functieniveau vind ik het wel een passend aanbod, maar kennelijk zou je van een hele goede betaler naar een hele gemiddelde betaler gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door t_captain op 31-03-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vergeet je niet een pak sociale bijdragen en andere kosten in je berekening?
Sowieso is een stap van zelfstandige naar loondienst een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Wat roept iedereen hier toch steeds over marketing? :? Het is Product Owner, binnen een scrum team. Die heeft nagenoeg niets met marketing te maken, maar is de business delegate binnen een of meerdere scrumteams.

Het salaris wat ze je bieden is voor loondienst is niet slecht, maar ik denk dat je voor jezelf moet uitdenken of dit je verder gaat brengen in je carrière. Soms kan tijdelijk een stap terug doen om later weer door te groeien naar een andere functie interessant zijn, maar dan zou er wel een concreet groeipad zijn.

Ik denk dat je alleen zelf deze beslissing kan nemen, maar het feit dat je er al zo twijfelend inzit, is een teken aan de wand wat je niet moet negeren. Ook de salarisval is behoorlijk, maar, indien je 2 verdiener bent is dat vaak nog wel te overleven. ook hier geldt weer dat jij jou situatie het beste kan beoordelen.

Denk goed na: Waar zie jij jezelf over 5 jaar? (Overigens kan het jezelf deze vraag stellen zo nu en dan sowieso geen kwaad. Elke paar jaar een blik in de spiegel en een evaluatie van je carrierepad is altijd een goed plan).

Veel succes met het nemen van deze beslissing.
Tommie12 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:29:
Dat is wat ik ook misse in het Consultancy overzicht. Je hebt geen social zekerheid en pensioen opbouw. Die componenten worden nu niet meegerekend, waardoor het consultancy package wat aan de hoge kant lijkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Spacecowboy op 31-03-2018 09:37 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Tommie12 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:29:
Is dat laatste zo; ik snap je opmerking zeker want sommige reacties van TS laten het doorschemeren dat zijn huidige situatie niet volledig loondienstverband is.

TS: verduidelijk eens je huidige dienstverband. Is dat payrolling? Omdat je bij ziekte niet wordt doorbetaald (wat in loondienst verband en zeker in een dergelijke functie, uitermate frappant is).

Verder is het verschil niet die 30k bruto (maar minder); gezien er bij de geboden baan ook pensioen wordt opgebouwd en in zijn huidige functie niet. Ook de bonus bij de 2e baan dien je voor een bepaald gedeelte mee te nemen in de berekening. Alsmede die 12 vakantie dagen die (in de gebode job) ongeveer 3k bruto als waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een freelancer heeft geen netto onkostenvergoeding, dat heb je echt alleen in dienstverband.

Bovendien zou ik als freelancer nooit spreken in termen van “maandsalaris”, “gedetacheerd” etc.

Wellicht dat het loon wel inclusief een forse omzetbonus is (midlance), maar werknemersverzekeringen zijn er in zo’n geval wel. Bonussen vallen ook onder uniform loonbegrip, dus sociale zekerheid is gewoon op basis van max dagloon van het UWV.

De prijs van de sociale zekerheid is ongeveer 12k per jaar bij dit inkomen. Bij het aanbod ook. Dus prima vergelijkbaar. Alleen de tweede pijler van de sociale zekerheid (bedrijfspensioen etc) moet je nog even gelijk trekken.

Verder moet je in geval van midlance nog een factor over het flexibele deel van het inkomen heen leggen. 1 euro flexibel is minder waard dan 1 euro vast.

Dan nog, met al die factoren, osnhet salarisgat veel te groot.

@Spacecowboy ben je misschien in de war tussen sales en marketing?
Een product marketing manager (in de technologiesector) heeft namelijk niets met sales te maken en alles met product definitie. Ik kan me nog herinneren van mijn tijd bij ASML dat ik onder de sector “Marketing & Tevhnology” viel, en daar zaten de sales functies niet.
Misschien zijn er andere sectoren waarin marketing en sales over één kam worden geschoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

t_captain schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:40:

@Spacecowboy ben je misschien in de war tussen sales en marketing?
Een product marketing manager (in de technologiesector) heeft namelijk niets met sales te maken en alles met product definitie. Ik kan me nog herinneren van mijn tijd bij ASML dat ik onder de sector “Marketing & Tevhnology” viel, en daar zaten de sales functies niet.
Misschien zijn er andere sectoren waarin marketing en sales over één kam worden geschoren.
Onder product owner versta ik een rol binnen een scrum team. Die heeft niks te maken met marketing, maar bepaalt welke functionaliteit er als eerste door een scrum team wordt opgeleverd, om zo tot maximale business value te komen.

Zie hier: http://scrumguide.nl/product-owner/

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

t_captain schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:40:
Een freelancer heeft geen netto onkostenvergoeding, dat heb je echt alleen in dienstverband.
Freelancer is geen rechtsvorm. Ik als DGA ben ook een 'freelancer' of ZZP-er of whatever welke term, ben in loondienst bij mijn eigen BV en heb een netto onkostenvergoeding per maand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@_Arthur
Het plaatje telt niet op voor een DGA.

Het salaris is ruim hoger dan nodig in box 1, ruimschoots in de 4e schijf, fiscaal is het dus slecht geoptimaliseerd. Over winst / box 2 wordt door TS niets vermeld. Dat is een heel ander plaatje dan ik van DGA’s ken.

Bovendien: ‘xx vakantiedagen’. Een eigen baas heeft daar niet echt een limiet in. Natuurlijk heb je een gewoonte van hoeveel je vrij neemt, en is de winst ervan afhankelijk. Maar wederom suggereert het gewoon loondienst.

Het plaatje lijkt al met al het meest op midlance, Bergler, TMC, etc.

@Spacecowboy PO is inderdaad betrokken bij de scrums, product marketing manager / product manager zijn meer van de grote lijnen en lange termijn. Het zijn allemaal wel requirements rollen. Een carrière van PO naar product management of marketing management is dus zeker geen vreemde lijn.

Het is een andere carrière dan van dev naar lead dev of software architect.

Dát moet imho de eerste en belangrijkste overweging voor TS zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
t_captain schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:10:

Het is een andere carrière dan van dev naar lead dev of software architect.

Dát moet imho de eerste en belangrijkste overweging voor TS zijn.
Wát moet de eerste en belangrijkste overweging zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De keuze voor een carrièrepad. Niet zozeer een baan, een salaris etc, maar de lange-termijn gevolgen voor je loopbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik werk inderdaad volgens midlance constructie bij een bedrijf in Amsterdam. Het verschil in salaris is niet heel relevant voor mij, omdat mijn salaris flexibel is en ik zelf verzekeringen en pensioen moet sparen. Ik had voor mijzelf als doel om binnen 5 jaar enterprise architect te worden of te gaan zzp'en. Ik zal na het weekend vragen of de rol ook op interim basis in te vullen is. Ik zie het wel voor mijzelf een unieke kans om veel te leren, maar niet iets voor de lange termijn. Het project valt ook echt binnen marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 17-09 14:30
Ik kan je vertellen dat technische kennis zeker handig kan zijn, zolang dit je commerciele kennis niet overheerst. Heel platgeslagen maak je afwegingen tussen investment en return, met technische kennis kun je veel beter oordelen of een bepaalde investering aan development effort echt nodig is, of dat een technisch makkelijkere oplossing ook volstaat. Het risico is zoals ik al eerder zei is dat je mogelijk wat biased bent naar de technische kant en daardoor eerder bepaalde zaken als noodzakelijk zal zien terwijl dat niet commercieel objectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Spacecowboy schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:45:
[...]

Onder product owner versta ik een rol binnen een scrum team. Die heeft niks te maken met marketing, maar bepaalt welke functionaliteit er als eerste door een scrum team wordt opgeleverd, om zo tot maximale business value te komen.

Zie hier: http://scrumguide.nl/product-owner/
Maximale business value, bepalen hoe iets er uit moet zien.... volgens mij is dat marketing. Je kan dit niet doen als je de business niet kent, en niet weet wat je klanten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

@Verwijderd Chen heeft [url=“https://blog.usejournal.com/software-engineer-to-product-manager-5d1eddaa3678”]hier[/] een heel aardig stukje geschreven over de overgang van software engineer naar product management. Ik ken haar uit haar engineer tijd, toen was ze ook altijd al meer outspoken dan veel techneuten.

Nu is product management niet helemaal hetzelfde als product owner, het zit er m.i. niet heel ver van af. Misschien heb je er wat aan :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JaQ schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:36:
@Verwijderd Chen heeft [url=“https://blog.usejournal.com/software-engineer-to-product-manager-5d1eddaa3678”]hier[/] een heel aardig stukje geschreven over de overgang van software engineer naar product management. Ik ken haar uit haar engineer tijd, toen was ze ook altijd al meer outspoken dan veel techneuten.

Nu is product management niet helemaal hetzelfde als product owner, het zit er m.i. niet heel ver van af. Misschien heb je er wat aan :)
Er gaat iets niet helemaal goed met die link geloof ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:30:
Er gaat iets niet helemaal goed met die link geloof ik ;).
Thx :)

zou ik in herhaling beginnen te vallen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Waarom moet je in loondienst? Kun je als Product owner niet blijven freelancen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TS is al in loondienst, via een “midlance” detacheringsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:06:
Bedankt voor de reacties, ik werk inderdaad volgens midlance constructie bij een bedrijf in Amsterdam. Het verschil in salaris is niet heel relevant voor mij, omdat mijn salaris flexibel is en ik zelf verzekeringen en pensioen moet sparen. Ik had voor mijzelf als doel om binnen 5 jaar enterprise architect te worden of te gaan zzp'en. Ik zal na het weekend vragen of de rol ook op interim basis in te vullen is. Ik zie het wel voor mijzelf een unieke kans om veel te leren, maar niet iets voor de lange termijn. Het project valt ook echt binnen marketing.
Hoe zie je het voor je om van developer naar EA te gaan? Daar zitten nog wel wat stappen tussen. Ik ga er vanuit dat je nu ook te maken hebt met architectuur, op solution en enterprise niveau?

Ik zou hoe dan ook niet kiezen voor PO als dit je wens is. Dat is (/was) voornamelijk een combi rol van een business analyst. En afhankelijk of er apart nog product management is ingericht heb je dan ook niet heel veel te doen met het ontwikkelen van de visie, waar je als architect dus wel heen wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Ik weet niet of je achtergrond een pré is. Ik denk het juist niet.

PO kent hele andere competenties dan een developer. Die liggen vaak niet in het verlengde van elkaar. Waar je als dev'er uit de wind ziet (tenminste, als je PO en SCRUM master hun werk goed doen) zit je als PO direct in de wind.

Ik ben zelf PO (van 2 microsevices die goed te managen zijn) en ik zie bij veel andere PO'ers dat ze voor al in oplossingen denken. Dat is een grote fout.. zeker met jouw achtergrond zal je er vooral oplossingen doorheen duwen. En eerlijk gezegd zijn dat vaak niet te beste oplossingen waarmee je ook niet altijd het beste product krijgt..

Persoonlijk zou ik het niet doen. Als je PO wil worden, start dat eerst met een BA rol zodat je meer affiniteit krijgt met de functionele kant en het stakeholder management. Groei daaruit door naar een PO rol. Het gat is nu gewoon te groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 03:48
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:31:
Ik ben developer en werk in de detachering. Nu heeft een oude opdrachtgever mij benaderd voor een rol als product owner om haar te vervangen, omdat ze een promotie krijgt. Ik heb dit product ooit technisch opgezet, maar nooit bemoeid met het proces of de stakeholders. Het product is uitgerold over de hele wereld.

Ik ben mijn hele carrière al developer of scrum master geweest, maar nog nooit product owner. Op zich voel ik mij vereerd dat ze mij vragen, alleen ik heb geen idee wat de doorgroeimogelijkheden zijn als product owner. Daarnaast heb ik weinig inhoudelijke kennis van de processen.

Salaris weet ik nog niet echt, ik krijg zo een voorstel en zal ik volgens template invullen
Je onderbuik gevoel is goed. Blijf developer, of ga voor architect.

Of wil je in tientallen vergaderingen deelnemen?

Hilarisch dat de PO met jouw werk promotie maakt. Veel mensen lijken geprofiteerd te hebben van jouw werk (tussenpersoon, oude PO die promotie maakt, afdeling). Gelukkig verdien je zelf wel goed dat maakt het moreel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[b]Harm_H schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:14:[/b

Hilarisch dat zij met jouw werk promotie maakt. Veel mensen lijken geprofiteerd te hebben van jouw werk (tussenpersoon, oude PO die promotie maakt, afdeling). Gelukkig verdien je zelf wel goed dat maakt het moreel acceptabel.
Als je promotie wil maken is dat wel,de truc.
Zorg dat de prioriteiten van jouw baas ook jouw prioriteiten worden, en dat hij/zij zo snel mogelijk promotie maakt, dan is er plaats voor jou.

De sterkste bazen hebben de beste teams en uit die teams groeien de meeste mensen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het is imho juist prima als veel mensen profiteren van mijn development werk. Hiet liefst zie ik dat mijn klanten er heel veel profijt van hebben. En met plezier mijn rekening betalen. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Harm_H schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:14:
[...]

Hilarisch dat zij met jouw werk promotie maakt. Veel mensen lijken geprofiteerd te hebben van jouw werk (tussenpersoon, oude PO die promotie maakt, afdeling). Gelukkig verdien je zelf wel goed dat maakt het moreel acceptabel.
Volgens mij doe je hier aannames die nergens op gebaseerd zijn :? Hij heeft aan het product gewerkt waar zij PO van was, dus zij 'maakt promotie met zijn werk'..? Je weet totaal niks van haar, hoe goed ze is en hoe ze promotie heeft gemaakt.

En als het goed is profiteert iedereen altijd van je werk, waarom laat je dat klinken alsof dat een slecht iets is?

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 02-04-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik kan het je alleen maar afraden. Product owner is niks meer dan de persoon die de stem van de klant vertegenwoordigd. Het is absoluut geen technische functie; weten hoe software werkt is een pre, maar niet meer dan dat.

Daarnaast is software engineering een vakgebied waar erg veel vraag is, vooral naar goeie engineers met veel ervaring. Product owners daarentegen is een buyers market; er zijn ontelbaar veel ex project managers die zichzelf nu als product owner of scrum master aan de man brengen. Dit zie je ook terug in het salaris.

Verder is er ook niet echt een carrierepad; er komt niet echt iets 'na' product owner. Het is geen specialisme en geen management rol. Vanuit een software engineering hoek kan je wel dieper gaan, of juist richting dev management.

Dit alles ervanuitgaande dat je meer salaris zou krijgen. Aangezien ze veel minder bieden lijkt me dit helemaal een no-brainer.
JaQ schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:36:
Euh nee, dat zijn twee heel gescheiden rollen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 03-04-2018 09:56 ]

https://niels.nu

Pagina: 1