“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Vraag
Beste antwoord (via drooger op 03-04-2018 16:10)
Mocht @drooger een baan vinden en ze willen hem houden, dan moet hij een work-visum krijgen.PcDealer schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:04:
Laat je wel informeren of je na een working holiday visum wel daarna ook weer daar mag blijven of vanuit het buitenland een nieuw visumm moet/mag aanvragen.
Het bedrijf moet dat regelen. Dat betekent idd dat je dan eventjes het land uit moet.
Niet zo'n punt, Brisbane of Syney is heel erg dichtbij en ticket is zo geboekt.
Mensen halen hier wat dingen door elkaar.
Het puntensysteem geldt enkel wanneer je zelf op zoek gaat naar een baan in NZ, welk bijvoorbeeld op de shortage-list staat.
Een weg die veel makkelijker is, is een (extended) holiday visum aanvragen en dan opzoek gaan.
Maar zoals ik al eerder zei, een working-holiday visum is voor @drooger veruit het makkelijkste.
Dan hoeven bedrijven ook niet door allerlei moeilijke "hoops" om een visum te regelen.
@Firesphere
Ik deel enkel mijn ervaring. Uiteraard kan het hier en daar verschillen.
Het is iig iets om evt rekening mee te houden.
Mijn sollicitatiegesprek was ook heel erg typisch 'kiwi'.
Alle reacties
Verwijderd
Vervolgens komt natuurlijk de vraag hoe men in NZ informeel aankijkt tegen niet erkende diploma's in ongereguleerde sectoren. Dat lijkt me typisch een cultuurverschil en ik heb geen idee hoe formeel werkgevers in NZ daar tegenover staan.
Het werkt denk ik alleen maar in je voordeel als je aan het solliciteren bent en je kunt al naar potentiele werkgevers vertellen welke stappen je zelf hebt ondernomen om het proces te bespoedigen.
Als ik het zo zie is de doorlooptijd van dat proces normaal gesproken 35 dagen. Dat betekent mogelijk dat je visum aanvraag ook 35 dagen langer gaat duren als je het dan pas gaat regelen?
De kans is vrij groot dat ik hem dan twee keer moet aanvragen, omdat je hem later ook moet aanvullen met de baan die je gaat uitvoeren, en die kan ik natuurlijk nu niet weten.
Ik ga hem wel twee keer doen dan, wel wat jammer voor het geld, maar het zal ongetwijfeld wel in mijn voordeel werken.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Overigens weet ik dat @Firesphere ook in NZ woont en werkt en @tazzman meen ik ook. Wellicht kunnen die je helpen, mogelijk zelfs met een baan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Dat hangt er vanaf, soms zijn dat soort dingen erg prijzig.pieter.a schreef op zondag 1 april 2018 @ 07:56:
Volgens mij is er niet echt een reden te bedenken waarom je het nu niet zou doen?
Ten eerste, geniet vooral van dat super prachtige land.
Ten tweede, het banen aanbod is HEEEL erg klein (dat is een van de redenen dat ik niet meer in NZ zit).
De plaatsen zijn Auckland (niet aan te raden, gewoon een grote stad), Wellinton (mooie plaats met veel potentie) en Christchurch.
Her en der zitten nog wel wat kleine bedrijfjes verspreid, maar je moet er echt naar op zoek.
Als derde punt, kiwis zijn heel erg "skill-based" gericht. Daarmee bedoel ik dat ze veel minder open denken of iemand in een team past, of dat iemands skills nuttig kunnen zijn. Ze zoeken veel meer een exacte match met de skills die ze nodig hebben. Zo heb ik mensen ontmoet die ondanks een ZEER indrukwekkend CV (en soms ook persoonlijkheid) geen baan konden vinden.
Wat betreft, diploma, ik zou me er niet heel druk om maken, tenzij je wilt gaan voor een visum/permit die op de lijst staan van talent en banen die ze te kort hebben (zogenaamde shortage list).
Anders gewoon bij bedrijven langs en je voorstellen. Zij kunnen dan een work permit geven (aangezien het aantal technici in NZ erg laag is, is dat wel te doen).
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je 30 of jonger bent kun je altijd voor een working-holiday-visum gaan.
(dat zou mijn advies zijn, scheelt een hoop gedoe)
Mocht je meer vragen hebben, stuur even een PM. Ik kan HEEL veel vertellen over NZ, maar dat is zo in ene topic wat lastig.
http://www.nzqa.govt.nz/a...angements/european-union/
Bachelor is EQF Level 6:https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Kwalificatieraamwerk
Wikipedia: Bachelor's degree
Working holiday visa is zo geregeld.
Edit: ik weet niet hoe de arbeidsmarkt voor ICT is in NZ, maar in Australië is er een tekort aan ICT personeel. En liggen de lonen een stuk hoger (alhoewel de AUD nuevos vrij laag staat tegenover de euro. Vakantie is daar nu best voordelig)
[ Voor 19% gewijzigd door Eli3l op 01-04-2018 17:38 ]
Er is een tekort aan heel veel, maar het aantal vacatures is dan ook weer heel erg laag.Eli3l schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:31:
Edit: ik weet niet hoe de arbeidsmarkt voor ICT is in NZ, maar in Australië is er een tekort aan ICT personeel. En liggen de lonen een stuk hoger (alhoewel de AUD nuevos vrij laag staat tegenover de euro. Vakantie is daar nu best voordelig)
Overigens is een work-visa een jaar. Maar dat hangt misschien ook een beetje af van het type contract.
Met een working-holiday visum mag je trouwens ook gewoon werken.
Eerst wat je moet doen als je in NZ bent, een bank-account openen en een IRD krijgen, ASAP!
Je moet trouwens wel 2 vormen van legitimatie hebben (beetje krom).
Dus bijvoorbeeld een rijbewijs en een paspoort.
Of een paspoort en een ID-kaart (raar genoeg)
Minium wage in NZ zat rond de 15-16 NZD dollar destijds.
Ik zou voor rond de 20 NZD inzetten zonder detacheerder.
[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 01-04-2018 18:21 ]
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Dat genieten moet i.i.g. wel lukken.
Ik word in september 30, dus zo'n working-holiday-visum zou prima kunnen. Mijn beeld daarvan was echter dat je dat niet kon gebruiken voor een "echte" baan, maar enkel voor tijdelijk werk.
Wel apart over dat "skill-based" denken, ik had juist het idee (en hoop) dat ze minder nauwlettend zouden zijn op specifieke skills, maar meer zouden beoordelen of iemand wel capabel is om andere skills te leren en goed in het team past. Dat kan nog leuk worden gezien ik nu in een redelijke niche werk met Middleware van m.n. Oracle.
Ik had via via inderdaad ook gevonden dat een Bachelor inderdaad vertaald wordt naar level 6, maar helaas staat er op die site ook:PcDealer schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:33:
@drooger heb je hier wat aan?
http://www.nzqa.govt.nz/a...angements/european-union/
Bachelor is EQF Level 6:https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Kwalificatieraamwerk
Wikipedia: Bachelor's degree
Dus het geeft wel duidelijkheid, maar een IQA indienen moet alsnog.While the outcomes of the comparability process do not entitle any holder of a European or New Zealand qualification to claim automatic recognition of their qualifications, the report provides clear information to support qualifications recognition decisions.
[ Voor 3% gewijzigd door drooger op 01-04-2018 19:23 . Reden: toevoeging ]
Ik heb (en vele andere) een prima "echte" baan gehad.drooger schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:22:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Dat genieten moet i.i.g. wel lukken.
Ik word in september 30, dus zo'n working-holiday-visum zou prima kunnen. Mijn beeld daarvan was echter dat je dat niet kon gebruiken voor een "echte" baan, maar enkel voor tijdelijk werk.
Wel apart over dat "skill-based" denken, ik had juist het idee (en hoop) dat ze minder nauwlettend zouden zijn op specifieke skills, maar meer zouden beoordelen of iemand wel capabel is om andere skills te leren en goed in het team past. Dat kan nog leuk worden gezien ik nu in een redelijke niche werk met Middleware van m.n. Oracle.
[...]
Ik had via via inderdaad ook gevonden dat een Bachelor inderdaad vertaald wordt naar level 6, maar helaas staat er op die site ook:
[...]
Dus het geeft wel duidelijkheid, maar een IQA indienen moet alsnog.
In mijn geval technical engineer en vroegen ze helemaal niet naar diploma's of referenties.
(dat kan soms ook een dingetje zijn)
Samengevat, GA voor die working-holiday visa!!!!!!!!!!!!!
Geen twijfel over mogelijk, apply vandaag nog!
Dan kun je ook nog wat langer blijven mocht je dat willen (een jaar lang).
Je mag hem inzetten een jaar nadat je hem hebt aangevraagd en volgens mij voordat je 31 wordt.
(dat laatste weet ik niet 100% zeker meer)
Zoals altijd, beste is gewoon met bedrijven in gesprek te gaan.
Zeker voor de banen waar ze heel moeilijk mensen kunnen vinden.
edit: een baan vinden vanuit een working-holiday visum is trouwens ook iets makkelijker.
Anders moet een bedrijf gelijk heel erg veel tijd en werk steken in het feit dat ze echt niemand in NZ konden vinden. (zij moeten namelijk de sponsor zijn voor de work-visum)
Met een working-holiday visum kun je direct aan de slag.
Is dus een veel lagere drempel voor bedrijven.
[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 01-04-2018 20:33 ]
Wel moet ik bekennen dat docent (scheikunde/natuurkunde) een beroep was dat op de skill shortage list stond. Ik heb net even gekeken, en er staan best wel wat beroepen binnen de IT:
http://skillshortages.imm...172-1170828249.1522611172
Wellicht dat jouw skillset / diploma ergens op past in die lijst. Dan zou ik het zeker laten erkennen. En zoals mensen voor mij aangeven, WHP is de manier om te beginnen (zeker nu je nog net onder de 30 bent, meteen doen, no brainer!)
Tenzij je in de medische wereld of educatie etc. aan de slag wil, zullen bedrijven en overheid je diploma gewoon zien als een bewijs van kennis en is het een beetje overkill.
Je zegt zelf dat je in de IT aan de slag wil, nou, voor ITers is het hebben van een diploa totaal niet nodig. Ervaring is veel belangrijker, en 0 ervaring is ook prima
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Het baanaanbod in IT is enorm, en er zijn heel veel bedrijven verspreid door het hele land op zoek.B_FORCE schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:23:
Ik heb bijna 1.5 jaar gewerkt/gewoond in NZ.
Ten eerste, geniet vooral van dat super prachtige land.
Ten tweede, het banen aanbod is HEEEL erg klein (dat is een van de redenen dat ik niet meer in NZ zit).
De plaatsen zijn Auckland (niet aan te raden, gewoon een grote stad), Wellinton (mooie plaats met veel potentie) en Christchurch.
Her en der zitten nog wel wat kleine bedrijfjes verspreid, maar je moet er echt naar op zoek.
In de IT absoluut niet waar. Juist meer een team persoon die past in het bedrijf dan een match of wat toevallig de basis-vaardigheden die op de vacature staan vermeld.Als derde punt, kiwis zijn heel erg "skill-based" gericht. Daarmee bedoel ik dat ze veel minder open denken of iemand in een team past, of dat iemands skills nuttig kunnen zijn. Ze zoeken veel meer een exacte match met de skills die ze nodig hebben. Zo heb ik mensen ontmoet die ondanks een ZEER indrukwekkend CV (en soms ook persoonlijkheid) geen baan konden vinden.
Wat betreft, diploma, ik zou me er niet heel druk om maken, tenzij je wilt gaan voor een visum/permit die op de lijst staan van talent en banen die ze te kort hebben (zogenaamde shortage list).
Anders gewoon bij bedrijven langs en je voorstellen. Zij kunnen dan een work permit geven (aangezien het aantal technici in NZ erg laag is, is dat wel te doen).
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je 30 of jonger bent kun je altijd voor een working-holiday-visum gaan.
(dat zou mijn advies zijn, scheelt een hoop gedoe)
Mocht je meer vragen hebben, stuur even een PM. Ik kan HEEL veel vertellen over NZ, maar dat is zo in ene topic wat lastig.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Bedrijven vragen doorgaans niet naar je diploma. Dat ik een BSc op mijn CV heb staan (wat ik ook heb) is nooit een punt van discussie geweest bij geen van mijn NZ werkgevers.
Waar het wel om gaat is om je visa punten en dan vooral voor de Skilled Migrant Visa. Om je diploma te kunnen beoordelen moet je deze (als deze niet in het Engels is) laten vertalen door een erkend vertalingsbureau en dan moet je de vertaling plus originele documenten (kopie wordt niet aagenomen) naar het NZQA sturen. Deze beoordelen dan je diploma. Mijn HvU HBO Diploma (welke een BSc is) was overigens een NZQF level 7, geen level 6. (Daar is af en toe geen peil op te trekken, volgens mij zit daar iemand achter een burotje die een random een 6 of 7 uit zijn of haar duim zuigt..?)
Zie ook hier: https://www.nuffic.nl/en/...on-system-new-zealand.pdf
Wel of geen banen kunnen vinden, dat is helemaal afhankelijk van je skills, je ervaring en hoe je je eigen CV opgezet hebt. Wat ook heel belangrijk is, is de graad van vertrouwen dat je wekt om hier in NZ aan de slag te willen gaan.
Waar ze hier echt een broertje dood aan hebben, is iemand die vanuit z'n luie stoel in Amsterdam een e-mailtje stuurt van.. "och ja, het leek mij wel misschien eens leuk om, wellicht dan wel misschien, ooit eens in Nieuw Zeeland eens te gaan kijken of ik daar wel misschien uberhaupt eens zou willen werken'.
Veel van onze kandidaten die ik interview zijn daadwerlijk niet in NZ (= skill shortage, gewoon niet genoeg mensen met de kwaliteit + ervaring die wij nodig hebben) en voor het technische interview vraag ik wel heel direct vragen zoals:
* Waarom wil je naar NZ?
* Wat weet je van wonen en werken NZ? Wat stel je erbij voor?
* Wanneer denk je hier te kunnen zijn?
Ik heb kandidaten gehad die geweldige CV's hadden maar op het bovenstaande gewoon geen duidelijk antwoord konden geven. Daar heb ik echt heel weinig tijd voor.
Ik woon en werk overigens zo'n 10 jaar in Nieuw Zeeland, dus ik heb wel een beetje een idee waar ik het over heb
[ Voor 3% gewijzigd door tazzman op 02-04-2018 01:12 ]
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Echter niet specifiek nodig. Ik kon gewoon doen met "BSc, ask my uni", in plaats van vertalen etc. Ze vonden het allemaal prima. Hoewel het voor mij, met een baan aanbod in handen, natuurlijk wat makkelijker was.tazzman schreef op maandag 2 april 2018 @ 01:10:
Ik werd geroepen?
Bedrijven vragen doorgaans niet naar je diploma. Dat ik een BSc op mijn CV heb staan (wat ik ook heb) is nooit een punt van discussie geweest bij geen van mijn NZ werkgevers.
Waar het wel om gaat is om je visa punten en dan vooral voor de Skilled Migrant Visa. Om je diploma te kunnen beoordelen moet je deze (als deze niet in het Engels is) laten vertalen door een erkend vertalingsbureau en dan moet je de vertaling plus originele documenten (kopie wordt niet aagenomen) naar het NZQA sturen. Deze beoordelen dan je diploma. Mijn HvU HBO Diploma (welke een BSc is) was overigens een NZQF level 7, geen level 6. (Daar is af en toe geen peil op te trekken, volgens mij zit daar iemand achter een burotje die een random een 6 of 7 uit zijn of haar duim zuigt..?)
Dit. Als je interesse toont in het bedrijf en laat merken dat je echt je tijd en moeite wil geven en je laat zien dat je echt committed bent richting zowel bedrijf als verhuizen, dan zijn ze veel geinteresseerder. Helemaal als het bedrijf je helpt verhuizen, verwachten ze toch echt wel minimaal een commitment van 2 tot 3 jaar. Iemand verhuizen van de andere kant van de wereld is geen goedkoop grapje en het slaat nogal een modderfiguur richting INZ als je binnen een paar maanden alweer vertrekt bij je werkgever.Zie ook hier: https://www.nuffic.nl/en/...on-system-new-zealand.pdf
Wel of geen banen kunnen vinden, dat is helemaal afhankelijk van je skills, je ervaring en hoe je je eigen CV opgezet hebt. Wat ook heel belangrijk is, is de graad van vertrouwen dat je wekt om hier in NZ aan de slag te willen gaan.
Waar ze hier echt een broertje dood aan hebben, is iemand die vanuit z'n luie stoel in Amsterdam een e-mailtje stuurt van.. "och ja, het leek mij wel misschien eens leuk om, wellicht dan wel misschien, ooit eens in Nieuw Zeeland eens te gaan kijken of ik daar wel misschien uberhaupt eens zou willen werken'.
Die laatste vraag is niet helemaal eerlijk he? Ik kreeg de vraag ook, maar omdat het niet heel duidelijk is hoe lang de Visa aanvraag gaat duren, was mijn antwoord ook net zo vaag. "Iets tussen een half jaar en een jaar". Hoewel ik niet weet hoe lang een Working Holiday visa aanvraag duurt, een Work visa duurt rustig 6 tot 9 maanden.Veel van onze kandidaten die ik interview zijn daadwerlijk niet in NZ (= skill shortage, gewoon niet genoeg mensen met de kwaliteit + ervaring die wij nodig hebben) en voor het technische interview vraag ik wel heel direct vragen zoals:
* Waarom wil je naar NZ?
Ik heb kandidaten gehad die geweldige CV's hadden maar op het bovenstaande gewoon geen duidelijk antwoord konden geven. Daar heb ik echt heel weinig tijd voor.
Ik woon en werk overigens zo'n 10 jaar in Nieuw Zeeland, dus ik heb wel een beetje een idee waar ik het over heb
Maar om tegenwoordig genoeg punten te hebben moet je ook wel een baanaanbod hebben.tazzman schreef op maandag 2 april 2018 @ 01:10:
...
Waar het wel om gaat is om je visa punten en dan vooral voor de Skilled Migrant Visa.
Zodra ik die heb, heb ik ook wel voldoende punten voor de visa.
Wordt nog wel even kijken of ik niet ook nog gebruik kan maken van de Long Term Skill Shortage List Work Visa.
Dat hangt er volgens mij vooral vanaf of de aangeboden baan op die lijst voorkomt, wat natuurlijk lastiger kan worden met hippe namen zoals devops engineer.
Dat moet voor mij dan geen probleem zijn, omdat ik dan al fysiek in Nieuw-Zeeland zal zijn en w.m.b. gelijk zou kunnen beginnen. Verder blijft natuurlijk wel het inlezen en voorbereiden nodig....
Veel van onze kandidaten die ik interview zijn daadwerlijk niet in NZ (= skill shortage, gewoon niet genoeg mensen met de kwaliteit + ervaring die wij nodig hebben) en voor het technische interview vraag ik wel heel direct vragen zoals:
* Waarom wil je naar NZ?
Mijn idee is ook om daar twee jaar te gaan leven en dan gaandeweg kijken of ik langer wil blijven of dat ik naar een ander land wil gaan, of evt. zelfs terug naar Nederland.Firesphere schreef op maandag 2 april 2018 @ 04:29:
Dit. Als je interesse toont in het bedrijf en laat merken dat je echt je tijd en moeite wil geven en je laat zien dat je echt committed bent richting zowel bedrijf als verhuizen, dan zijn ze veel geinteresseerder. Helemaal als het bedrijf je helpt verhuizen, verwachten ze toch echt wel minimaal een commitment van 2 tot 3 jaar. Iemand verhuizen van de andere kant van de wereld is geen goedkoop grapje en het slaat nogal een modderfiguur richting INZ als je binnen een paar maanden alweer vertrekt bij je werkgever.
Geen idee of het mij gaat bevallen, maar zodra ik een baan heb ga ik niet na bijv. 6 maanden alweer het schip verlaten bij de eerste tegenvaller.
Hoezo is die vraag niet eerlijk? Ik heb een vacature open staan omdat ik daar NU mensen voor nodig heb. Sterker nog, gisteren beginnen zou prachtig zijn. Natuurlijk verwacht ik niet dat mensen binnen 2 weken op de stoep staan maar als iemand eerst nog z'n huis moet verkopen, wachten moet tot zijn oude kat eindelijk overleden is en hier dan misschien of niet over 9 maanden kan zijn... ja, daar heb ik ook echt niets aan natuurlijk. Met concrete plannen kom je gewoon een stuk verder. Als iemand aangeeft dat hij of zij binnen 2 maanden hier kan zijn na het ondertekenen van het contract, dan zijn wij ook bereid financieel met de verhuizingskosten te helpen en ook voor onderdak hier te zorgen voor de eerste paar weken.Firesphere schreef op maandag 2 april 2018 @ 04:29:
[...]
Die laatste vraag is niet helemaal eerlijk he? Ik kreeg de vraag ook, maar omdat het niet heel duidelijk is hoe lang de Visa aanvraag gaat duren, was mijn antwoord ook net zo vaag. "Iets tussen een half jaar en een jaar". Hoewel ik niet weet hoe lang een Working Holiday visa aanvraag duurt, een Work visa duurt rustig 6 tot 9 maanden.
EDIT: Ons bedrijf is een erkende werkgever bij Immigration NZ en wij kunnen werk visas meestal wel binnen een paar weken rond krijgen, mits de persoon wel zijn of haar papieren in orde heeft.
[...]
Als je in je sollicitatie aangeeft dat je op die en die datum hier dan toch fysiek aanwezig bent, dan zal je merken dat je CV ineens naar de bovenkant van de stapel gaat en dat daar erg serieus op ingegaan wordt. Daarnaast moet je dan ook wel goed beseffen dat, binnen de IT markt, banen in NZ wel erg gewild zijn en wij krijgen doorgaans wel stapels CVs binnen vanuit diverse landen. Concurrentie is er dus zeker wel. Dat moet je altijd wel voor ogen houden. Die baan die jij graag wilt in NZ, daar dromen een flink aantal mensen in Indie of de Filipijnen ook van! (En die spreken beide doorgaans goed Engels, en op de Filipijnen spreken ze vrijwel accentloos Engels en zijn in beide gevallen doorgaans goed opgeleid en hebben vaak enige multi nationals op de CV staan... Nu varieert het daadwerkelijk niveau nogal sterk maar goed, de CVs zien er meestal wel top uit.)drooger schreef op maandag 2 april 2018 @ 07:30:
[...]
Dat moet voor mij dan geen probleem zijn, omdat ik dan al fysiek in Nieuw-Zeeland zal zijn en w.m.b. gelijk zou kunnen beginnen. Verder blijft natuurlijk wel het inlezen en voorbereiden nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door tazzman op 02-04-2018 10:34 ]
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Dit is nogal een situatie-verschil met hoe het proces verliep voor mij, omdat ik mijn Visa aanvraag pas kon afronden _nadat_ ik een aanbod had.tazzman schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:32:
[...]
Hoezo is die vraag niet eerlijk? Ik heb een vacature open staan omdat ik daar NU mensen voor nodig heb. Sterker nog, gisteren beginnen zou prachtig zijn. Natuurlijk verwacht ik niet dat mensen binnen 2 weken op de stoep staan maar als iemand eerst nog z'n huis moet verkopen, wachten moet tot zijn oude kat eindelijk overleden is en hier dan misschien of niet over 9 maanden kan zijn... ja, daar heb ik ook echt niets aan natuurlijk. Met concrete plannen kom je gewoon een stuk verder. Als iemand aangeeft dat hij of zij binnen 2 maanden hier kan zijn na het ondertekenen van het contract, dan zijn wij ook bereid financieel met de verhuizingskosten te helpen en ook voor onderdak hier te zorgen voor de eerste paar weken.
Plus als je moet wachten op de Visa goedkeuring, is het gewoon nogal lastig te zeggen hoe lang het duurt nietwaar?
Voor mij duurde het langer, domweg omdat ik afhankelijk ben van medicatie. Dat kost je zo 6 maanden extra wachttijd.
Mocht @drooger een baan vinden en ze willen hem houden, dan moet hij een work-visum krijgen.PcDealer schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:04:
Laat je wel informeren of je na een working holiday visum wel daarna ook weer daar mag blijven of vanuit het buitenland een nieuw visumm moet/mag aanvragen.
Het bedrijf moet dat regelen. Dat betekent idd dat je dan eventjes het land uit moet.
Niet zo'n punt, Brisbane of Syney is heel erg dichtbij en ticket is zo geboekt.
Mensen halen hier wat dingen door elkaar.
Het puntensysteem geldt enkel wanneer je zelf op zoek gaat naar een baan in NZ, welk bijvoorbeeld op de shortage-list staat.
Een weg die veel makkelijker is, is een (extended) holiday visum aanvragen en dan opzoek gaan.
Maar zoals ik al eerder zei, een working-holiday visum is voor @drooger veruit het makkelijkste.
Dan hoeven bedrijven ook niet door allerlei moeilijke "hoops" om een visum te regelen.
@Firesphere
Ik deel enkel mijn ervaring. Uiteraard kan het hier en daar verschillen.
Het is iig iets om evt rekening mee te houden.
Mijn sollicitatiegesprek was ook heel erg typisch 'kiwi'.
Wow, wist dat de lonen lager waren in NZ, maar dat is wel heel laag. Dat was mijn loon als bartender in Australië... Zaterdag, zondag en alle dagen na 10 uur in de avond zat ik zelfs hoger... (Als duty manager, dus soort van assistent manager, iets lager eigenlijk, zat ik op zondag op 38 AUD)B_FORCE schreef op zondag 1 april 2018 @ 18:20:
[...]
Minium wage in NZ zat rond de 15-16 NZD dollar destijds.
Ik zou voor rond de 20 NZD inzetten zonder detacheerder.
In Australië moet je makkelijk 70k tot 90k kunnen verdienen in ICT als starter.
Ik ga aan de slag met de Working Holiday Visa en dan hopen dat ik snel een baan vind.
Welke richting zoek je? DM me wat details van wat je zoekt, ik denk er wel een aantal te weten voor jedrooger schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:12:
Bedankt allemaal, ik kan zeker wat met de input.
Ik ga aan de slag met de Working Holiday Visa en dan hopen dat ik snel een baan vind.