SD Kaart laptop loopt er op vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-06 06:23
Ik heb hier een SD kaartje van Sandisk en daarvan kan ik niks meer kopieren.
Als die in de laptop zit gaat het goed, tot wanneer ik foto's probeer te openen of wil kopieren dan loopt de hele laptop vast. Ik heb al gecontroleerd op fouten, niks mis mee. Ook met diverse cardreaders en op andere computers, maar overal hetzelfde probleem. Ook heb ik geprobeerd via recovery software iets terug te halen, maar dit lost ook niks op.
Ik wil graag de foto's ervan afhalen maar weet even geen manier hoe. De bestanden en/of het sd kaartje lijken corrupt te zijn. Zou formatteren en dan met een recovery programma soelaas bieden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 21:38

TommieW

Numa numa.

Opstarten vanaf een Linux live USB stick (bijvoorbeeld Ubuntu) en met "dd" een kopie maken. Niets anders proberen voordat je dat gedaan hebt! Iedere poging kan de kans op recovery verkleinen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 14:35
Zeker niet formatteren ! , wat gebeurt er als je chkdsk gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
chkdsk geeft geen fouten aan.

@TommieW wat bedoel je met "dd" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 18:46

Tahref

God bless you

Ik heb bij beschadigde sd kaartjes vaak nog succes gehad door deze via een camera naar een pc te connecten. Bij micro usb kon ik via telefoon of via adapter in een camera bij de bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ja heb ik ook geprobeerd maar heb hetzelfde probleem dan als ik hem rechtsstreeks aansluit. Het loopt gewoon allemaal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 18:46

Tahref

God bless you

Zijn de fotos wel op de camera te bekijken? Misschien zou je dan via een camera met bluetooth of wifi de fotos ergens naar toe kunnen sturen. Anders de methode van TommieW uitproberen. (heb daar zelf geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 13:50
Als je de het Systeem logboek/System eventlog bekijkt zie je waarschijnlijk Disk error meldingen als de SD kaart in je systeem zit.

Zet het alleen lezen schuifje om zodat de kaart niet meer beschreven kan worden en probeer zoveel mogelijk data te redden.

Ik heb zelf een usb drive die kapot is gegaan met bad sectors (een heethoofd, altijd meer dan handwarm bij verwijderen uit de usbpoort)
In Windows bevriest de Verkenner, in Linux kan ik de bestandsindeling nog zien)

Dd, clonezilla in dd mode of testdisk/photorec kun je allemaal gebruiken om een image van je kaart te maken, waarna je het image kunt scannen voor bestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Oke dank je. Ik ben helaas geen linux man, dus kun je dit "Dd, clonezilla in dd mode of testdisk/photorec" iets nader verklaren? Ik ben nu bezig een linux live disc te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door MEN-O op 30-03-2018 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ja klopt, ook al gedaan maar hielp niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Vaag, wat als je de drive in Device manager weghaalt en dan de driver opnieuw laat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ook al gedaan, helpt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
Blueflame_Core schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:35:
Oke dank je. Ik ben helaas geen linux man, dus kun je dit "Dd, clonezilla in dd mode of testdisk/photorec" iets nader verklaren? Ik ben nu bezig een linux live disc te maken..
Lees deze site eens rustig door (photorec/testdisk). https://cgsecurity.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Ik zie dat Sandisk een eigen progje heeft :https://www.easeus.com/da...sk-recovery-software.htmp

[ Voor 4% gewijzigd door MEN-O op 30-03-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
@MEN-O dank je, maar geloof niet dat dit gaat werken, daarnaast is de gratis versie vrij beperkt.

@biomass ik heb nu een image.dd bestand, maar krijg dit met geen mogelijkheid geopend. Nog een tip hoe dit wel lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@Blueflame_Core Het image bestand maak je om te redden wat er te redden valt, letterlijk.

Foto's die niet aaneengesloten op de schijf stonden zullen voor 99,99% onleesbaar zijn.
Video is ook lastig. Als je een formaat gebruikt waarbij het volledige bestand nodig is om te kunnen afspelen, heb je bij een gefragmenteerde file pech.

Met Photorec kun je je image scannen naar bekende bestandsformaten, na de scan heb je dan een hele stapel naamloze video fragment en/of foto's (al dan niet corrupt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Aha, dus in feite schiet je er weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Als je geen backup hebt is het beter dan niets - als je SD kaart totaal niet meer gelezen kan worden kom je niets verder. Maar zodra de kaart nog (gedeeltelijk) leesbaar is, kun je bestanden terughalen.
Bij SD kaarten gaat het meestal om de filmpjes en foto's waar je geen backup van hebt. Dus om te zeggen dat je er niets mee op zou kunnen schieten?

Bedenk ook dat als Photorec een fragment terughaalt voor een bepaald bestandstype, dat je vervolgens ook herstel programma's voor dat formaat kunt zoeken (MP4 bijvoorbeeld)

Succes! :)

https://stackoverflow.com...-a-corrupt-mp4-video-file
https://askubuntu.com/que...e-gddrescue-and-dd-rescue
https://www.cgsecurity.org/wiki/Damaged_Hard_Disk
Pagina: 1