Hoe kom ik aan True HD geluid met mijn setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Setup:
TV: Philips 49PUS6482/12
Receiver: Sony STR DG-820
Speakers: Jamo 506 HCS3

Deze receiver ondersteund geen ARC dus audio van/naar TV is via toslink aangesloten.
Maar nu heb ik een HD vol met 4K films met True HD of DTS HD. Hoe kan ik dit afspelen?

Ik begrijp dat Toslink geen HD geluid ondersteund. En mijn receiver doet ook geen 4k upscaling. Ik zou de HD rechtstreeks op mijn tv aan kunnen sluiten maar ik betwijfel of de interne media player van mijn tv deze content goed af kan spelen en dan zit ik nog steeds met mijn toslink limiet richting de receiver.

Ik zie eigenlijk geen andere optie dan een andere 4k ARC compatible receiver te kopen, of zie ik nog een optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Je receiver kan inderdaad geen Atmos afspelen. Toslink ondersteund tot DTS.
Eventueel een 4k HTPC/Mediaplayer er bij aansluiten die ook TrueHD/Atmos ondersteund.

Mediaplayer;

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Receiver;

https://www.google.nl/sea...0j0i22i30k1.0.RJP2-wMSi9Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Bedankt, ik hoef geen atmos hoor, ik heb geen plafond speakers.

De enige optie die ik nu heb is mijn laptop via HDMI aansluiten op mijn receiver dan heb ik wel HD geluid maar nog geen 4k beeld, want geen 4k passtrough.

Hoe zou een mediaplayer dit dan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet. Tenzij je er eentje hebt met meerdere HDMI uitgangen, waarvan je er eentje naar je TV kunt laten lopen en de andere naar de receiver. Maar die zijn duur, als ze al te krijgen zijn.
Ik denk dat de goedkoopste optie een nieuwe receiver is.

Bol heeft nu een simpele Denon met 4K en shizzle voor 199 euro: https://www.bol.com/nl/p/...receiver/9200000079050011
Heeft alleen geen AUdissey. Hoe ie zich verder verhoudt tot die Sony durf ik je ook niet te zeggen; de Denon is iig een instapmodel. maar voldoet wel aan jouw eisen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:01:
Bedankt, ik hoef geen atmos hoor, ik heb geen plafond speakers.

De enige optie die ik nu heb is mijn laptop via HDMI aansluiten op mijn receiver dan heb ik wel HD geluid maar nog geen 4k beeld, want geen 4k passtrough.

Hoe zou een mediaplayer dit dan oplossen?
Atmos is wel toekomstbestendig. Als je een receiver met atmos hebt kan die ook TrueHD en alles daaronder uitpoepen.

Een 4K mediaspeler/HTPC stuurt het beeld en geluid via HDMI door naar je 4K capable receiver, daarna naar je TV. Bij de receiver worden de pakketjes die geluid bevatten er tussen uit gehaald en afgespeeld naar je speakers. Beeld wordt dan doorgestuurd naar de TV.

Je sluit dus maar 1 HDMI kabel aan naar je TV. De rest sluit je aan op de av receiver.

Als je wat flinke 4K films op je HDD hebt staan zul je ook een apparaat moeten hebben die dit zonder haperingen kan afspelen.

Een Nuc met een 7de 8ste gen processor (i3) met bijvoorbeeld Kodi of OSMC lost dit probleem voor je op.

[ Voor 4% gewijzigd door Clavis op 30-03-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:06:
Niet. Tenzij je er eentje hebt met meerdere HDMI uitgangen, waarvan je er eentje naar je TV kunt laten lopen en de andere naar de receiver. Maar die zijn duur, als ze al te krijgen zijn.
Ik denk dat de goedkoopste optie een nieuwe receiver is.

Bol heeft nu een simpele Denon met 4K en shizzle voor 199 euro: https://www.bol.com/nl/p/...receiver/9200000079050011
Heeft alleen geen AUdissey. Hoe ie zich verder verhoudt tot die Sony durf ik je ook niet te zeggen; de Denon is iig een instapmodel. maar voldoet wel aan jouw eisen.
Hmmm dat lijkt wel een mooie deal. Maar zoals @Clavis ook al aangeeft geen 7.1 of Atmos. Maar aan de andere kant mis is dat nu (en later misschien) ook wel niet.
Hij heeft alleen nogal brakke terminals om draden aan de sluiten.
4k alternatieven (helemaal 2e hands) zijn er waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Clavis schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:26:
[...]

Atmos is wel toekomstbestendig. Als je een receiver met atmos hebt kan die ook TrueHD en alles daaronder uitpoepen.

Een 4K mediaspeler/HTPC stuurt het beeld en geluid via HDMI door naar je 4K capable receiver, daarna naar je TV. Bij de receiver worden de pakketjes die geluid bevatten er tussen uit gehaald en afgespeeld naar je speakers. Beeld wordt dan doorgestuurd naar de TV.

Je sluit dus maar 1 HDMI kabel aan naar je TV. De rest sluit je aan op de av receiver.

Als je wat flinke 4K films op je HDD hebt staan zul je ook een apparaat moeten hebben die dit zonder haperingen kan afspelen.

Een Nuc met een 8ste gen processor (i3) met bijvoorbeeld Kodi of OSMC lost dit probleem voor je op.
Andere videokaart is al prima, iedere processor van de laatste 6 a 7 jaar zit uit zn neus te eten met afspelen van wat 4k content mits de juiste videokaart.

Gebruik er zelf een low budget 750 Ti voor.

Hier hele waslijst met de 4k kaarten

https://www.geforce.com/h...gpu_type_value=All&page=1

over nuc heengelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Nu online
sugarlee89 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:44:
[...]

Andere videokaart is al prima, iedere processor van de laatste 6 a 7 jaar zit uit zn neus te eten met afspelen van wat 4k content mits de juiste videokaart.

Gebruik er zelf een low budget 750 Ti voor.

Hier hele waslijst met de 4k kaarten

https://www.geforce.com/h...gpu_type_value=All&page=1
Klopt, als hij een PC heeft staan.
Meeste 4K films worden/zijn allemaal HEVC/x265. Mij lijkt de goedkoopste oplossing voor een HTPC een NUC, aangezien de 7de generatie I processoren allemaal VP9 10bit en HEVC decoderen.

YouTube: H.265/HEVC Playback Comparison - Skylake vs. Kaby Lake

Hier nog wat leesvoer over HEVC;
https://www.howtogeek.com...-important-for-4k-movies/

Zo'n NUC kost maarliefst (ex SSD/Ram) :
pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNH 8)7

Hiermee heb je een mediaspeler die klein, zuinig en toekomstbestendig is.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet het budget van Kaasaanfiets.
kaasaanfiets schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:27:
[...]

Hmmm dat lijkt wel een mooie deal. Maar zoals @Clavis ook al aangeeft geen 7.1 of Atmos. Maar aan de andere kant mis is dat nu (en later misschien) ook wel niet.
Hij heeft alleen nogal brakke terminals om draden aan de sluiten.
4k alternatieven (helemaal 2e hands) zijn er waarschijnlijk niet.
Dit is een redelijk instap modelletje
pricewatch: Denon AVR-X1400H

Kijk eventueel op Tweakers V&A..

[ Voor 24% gewijzigd door Clavis op 30-03-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die Deon is weer 150 euro duurder dan de link die ik deed. Voor 200 euro ben je nu dan klaar, en ga je upgraden over twee jaar van je nog 150 euro terug op het apparaat (want normaal doet ie 300, en nu dus nog maar 200).
Dat met die speakeraansluitingen zit wel snor. Zit sowieso een paar jaar garantie op en Denon heeft zijn spullen wel voor elkaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:43:
Die Deon is weer 150 euro duurder dan de link die ik deed. Voor 200 euro ben je nu dan klaar, en ga je upgraden over twee jaar van je nog 150 euro terug op het apparaat (want normaal doet ie 300, en nu dus nog maar 200).
Dat met die speakeraansluitingen zit wel snor. Zit sowieso een paar jaar garantie op en Denon heeft zijn spullen wel voor elkaar.
Ja thanks voor de tip ik heb hem maar gewoon besteld. Ik zit totaal niet te wachten op nog een Windows machine in huis die ik 99% van de tijd niet gebruik.
De rest via ik via plex remote vanaf een server van een kennis en Netflix.
Ben benieuwd krijg hem morgen al in huis. Mocht hij niet bevallen kan ik hem binnen 30 dagen weer retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou ik heb hem al binnen. Wat een geweldig apparaat. Stukken beter dan de oude Sony die ik eerst had.

Ik heb mijn laptop aangesloten maar kreeg helaas geen beeld maar alleen geluid via VLC player . Windows media player deed het wel maar een beetje traag en een beetje schokkend en het geluid liep achter.
Toen de CCCP codec pack geïnstalleerd. En nu draait alles wel goed.
Ik heb een Asus n750jk als laptop
pricewatch: Asus N751JK-T7255H

Met een I7 4710hq en een gtx850 dit zou toch ruim genoeg moeten zijn om 4k met hd geluid af te moeten spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:34
kaasaanfiets schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:03:

Met een I7 4710hq en een gtx850 dit zou toch ruim genoeg moeten zijn om 4k met hd geluid af te moeten spelen?
Nee. Die intel chip ondersteund geen HW-decoder voor HVEC en je 3dkaart ook niet. HVEC is behoorlijk zwaar, daar heeft alles wat geen dedicated chip hiervoor heeft moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TMon schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:30:
[...]

Nee. Die intel chip ondersteund geen HW-decoder voor HVEC en je 3dkaart ook niet. HVEC is behoorlijk zwaar, daar heeft alles wat geen dedicated chip hiervoor heeft moeite mee.
Inderdaad; in het topic is meerdere keren gemeld dat je een Skylake of Kaby Lake CPU moet aanschaffen (bij voorkeur een Kaby Lake) en dan wordt er een machine aangeschaft met een CPU van jaren oud. Ook de GTX850M is niet krachtig genoeg om HEVC te decoden, zeker niet als het hele zware bitrates worden.

@kaasaanfiets een gloednieuw i3-8xxx kan HEVC met 2 vingers in de neus decoderen en doorsturen naar de overige apparaten, vanzelfsprekend over een HDMI2.0-aansluiting om het maximale uit het beeld te kunnen halen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hm, das best zuur dat we daar nu pas achter komen.
Dan heb je dus een mediaplayer nodig die 4K ondersteunt, althans, das de goedkoopste oplossing. Denk ik aan een Chromecast Ultra. Iets op basis van een RB pi met Kodi zou ook kunnen, maar ik weet niet hoe de ondersteuning voor 4k is van die combi. Is bovendien bijna net zo duur.

Afspelen 4K kan nu al wel trouwens; je TV zal een smart TV zijn, dus als jij een DLNA servertje op je laptop draait kan je TV de films daar van af plukken. Heb je alleen geen audio hoger dan DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Wellicht te laat om een nieuwe NUC te overwegen?

Heb er zelf sinds kort een(tje) en ben tevreden over de videochip met HDMI2 en audio(spdif)! :)
Hoewel ik het ding bijna overbelast met W10 erop, kan zo'n beestje heel goed met alleen Librelec of kodi perfect als mediaplayer ingezet worden. Wel een wat duurdere, maar soit...

Draait desnoods OSX! :P

En maakt geen herrie en is zuinig met stroom ook nog!

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@The Eagle Geen enkele RPi kan 4K aan; het is een HDMI1.4 poort en de NIC is CPU-offloaded dus als je er meer dan 60Mbit overheen trekt, kan de decoding het niet meer aan. :)

Een relatief goedkoop alternatief: Vero 4K. Kost je grofweg 120 Euro, draait een eigen versie/skin van Kodi en is rap zat voor spul tot 70Mbit over SMB en 100Mbit over NFS. Een stukje configuratie is (helaas) wel Debian Linux maar niets om je zorgen over te maken want de forums zijn best oke.

Daarna kom je snel/sneller in de 200 Euro range (Nvidia Shield / Apple 4K) en dan rapper naar de 400 voor een NUC8i3 (die nog niet uit is) of een NUC7i5 die wat last lijkt te hebben met HDMI/HDCP en sommige randapparatuur.

Of je moet helemaal cool zijn in Linux; dan een Odroid C2 aanschaffen voor 8 tientjes (compleet met remote etc) maar dan mag je wel van sratch af proberen Kodi te installeren of je moet Elec draaien.

That said *tadum* Kodi van de site kodi.tv kan native geen 4K HDR 10-bit HEVC weergeven.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 03-04-2018 18:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dank voor de opheldering. Dan kan het dus alleen met een losse mediaplayer die 4K plus die audioformaten aan kan. Want anders wordt het alsnog of/of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:41:
[...]

Inderdaad; in het topic is meerdere keren gemeld dat je een Skylake of Kaby Lake CPU moet aanschaffen (bij voorkeur een Kaby Lake) en dan wordt er een machine aangeschaft met een CPU van jaren oud. Ook de GTX850M is niet krachtig genoeg om HEVC te decoden, zeker niet als het hele zware bitrates worden.

@kaasaanfiets een gloednieuw i3-8xxx kan HEVC met 2 vingers in de neus decoderen en doorsturen naar de overige apparaten, vanzelfsprekend over een HDMI2.0-aansluiting om het maximale uit het beeld te kunnen halen.
Nou nou nou ik wist niet dat je boos werd....

Natuurlijk heb ik die laptop niet hiervoor aangeschaft dat is mijn oldskool game laptop die ik al jaren heb.

Maar bedankt voor je input dat wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou we zijn een eindje verder en ik kan nog steeds geen HD 4k materiaal aanschaffen.

Nou heb ik iets bedacht maar ik weet niet of dit handig is. Ik zit momenteel met 2 laptops. De Asus N750J en een Macbook Pro 2011

De macbook gebruik ik op de bank en savonds omdat hij wat handzamer is. De Asus gebruik ik om te gamen als ik met vrienden ga lannen. Nu gebeurd dat laatste niet zo vaak meer dus de Asus staat 9 van de 10 keer niks te doen.

Nu wil ik beide laptops verkopen en een relatief goedkope ultrabook er voor aanschaffen. Waar ik dus nog wel een beetje mee kan gamen en die ik kan gebruiken als mediaplayer als ik een keer een film wil kijken. (9 van de 10 keer kijk ik een film via netflix en dat kan ik rechtstreeks vanuit mijn smart tv doen.)
Dus die keer dat ik eens een 4K film wil kijken wil ik best even mijn laptop op mijn tv aansluiten.

Nu weet ik niet precies wat ik terug ga krijgen voor mijn laptops een snelle search op marktplaats lijkt mij tussen de
400 a 500 euro voor de macbook
500 voor de asus.

Kan ik voor 800/1000/1200 euro een beetje een leuke ultrabook kopen die wel voldoet aan mijn specificaties en 4K content af kan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 20:54

Grudgie

PSN: Grudgie7

Waarom geen Nvidia shield? Die speelt alles zonder problemen af. Heb je ook Plex en Netflix erop.

Heb je echt 1 van de betere mediaspeler die er op dit moment is. Zelf gebruik ik hem ook al een jaar ongeveer en vind het echt een geweldig apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:09

Audione0

Strijdt der titanen

Je zou ook op de pc/laptop Plex server kunnen installeren en die server al het werk voor je laten doen. Plex ondersteunt veel. Moet je alleen nog een 4K mediaspeler/apple tv 4K hebben waar je de Plex client op kunt installeren en je bent er denk ik wel. Echter ondersteunt de apple tv 4K geen DTS HD en consorten, alleen Dolby true hd (al is dit nu nog multi PCM, wat het zelfde doet, alleen verschijnt het true hd logootje dan niet in het display van je receiver. Wat overigens veel mensen tegen het zere been stoot, omdat dat logootje nogal belangrijk kan zijn voor velen ;) )

Wat hierboven wordt gezegd over de shield, is ook zeker een goede optie!

Edit://

apple tv 4K krijgt met de nieuwe tvos 12 update Atmos/True HD ondersteuning mee.

https://www.iculture.nl/tvos/tvos-12/

[ Voor 42% gewijzigd door Audione0 op 05-06-2018 11:54 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Is een xbox one s of x ook geen idee?
Netflix kodi 4k blu ray en je kan er ook mee gamen lol
Pagina: 1