Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DNS issue - websites lokaal en extern

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beste Tweakers,
Ik loop tegen het volgende issue aan in ons netwerk met de DNS server (Windows Server 2016).

We hebben een DNS server die lokaal je verzoeken voor bepaalde webapplicaties forward naar de juiste lokale addressen (ik pak even wat fictieve voorbeelden)
henk.voorbeeld.com
pietje.voorbeeld.com
Dat werkt allemaal zonder problemen, CNAME forwards naar de juiste lokale hostname en werkt.

Nu hebben we ook een normale website,
voorbeeld.com (geen www ervoor)
Deze site is lokaal niet te benaderen (vanaf 4G of thuis geen probleem dus alle klanten kunnen erbij) maar zolang je op het lokale netwerk zit krijg je respons van de DNS server dat die voorbeeld.com niet kan vinden.

Na flink wat speurwerk lees ik eigenlijk overal dat forwarden van een naked doman name wel kan maar dan werken zullen de subdomains niet meer werken omdat deze dan ook geforward worden naar datzelfde adres.

Is hier nog een oplossing voor die ik over het hoofd zie, of moet ik tegen de website beheerder melden dat die even moet doorbijten en de wordpress site gewoon op www.voorbeeld.com gooit en een cname doen naar www?

PS hopelijk staat de vraag op de juiste plaats wegens webhosting DNS en server twijfel ik een beetje waar ik deze moest openen.

Beste antwoord (via HADES2001 op 03-04-2018 07:05)

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:49
DNS (A) records aanmaken in Zone 2 naar het externe IP adres en klaar toch?

Alle reacties

• webgangster
Ik heb je verhaal 3 keer gelezen en ik denk te begrijpen wat je probleem is.
Hoe staan de DNS records ingesteld voor voorbeeld.com op de DNS server?

[ Voor 21% gewijzigd door webgangster op 30-03-2018 17:15 ]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 21:04
Maar ik begrijp hieruit dat de DNS server lokaal in het netwerk wel de namespace/domein voor de website host? Dan kan je toch gewoon intern het adres toevoegen binnen DNS?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als een ding voor split DNS. Hostnamen die voor het eigen domein niet lokaal bekend zijn alsnog forwarden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HADES2001
  • Niet online
*geeft stoot tegen eigen hoofd*
Vergeten er bij te zeggen dat de website voorbeeld.com niet lokaal staat maar extern.
Momenteel ziet de DNS er als volgt uit (er is nog veel meer maar zal alleen het relevantie naar deze kopieren)

Forward Lookup Zones
Zone 1 "voorbeeld.local"
A record - Name: "developer" - FQDN "developer.voorbeeld.local" - IP: 192.168.1.8
A record - Name: "administration" - FQDN "administration.voorbeeld.local" - IP: 192.168.1.11
Zone 2 "voorbeeld.com"
CNAME - Name: "henk" - FQDN "henk.voorbeeld.com" - FQDN target "developer.voorbeeld.local"
CNAME - Name: "pietje" - FQDN "pietje.voorbeeld.com" - FQDN target "administration.voorbeeld.local"

Dit bovenste werkt van beide buiten het netwerk als binnen het netwerk kunnen de medewerkers de web applicaties bereiken.

Nu is er dus een externe site voorbeeld.com en de DNS vind niets daarop.
Ik heb geprobeert www.voorbeeld.com te forwarden via een A record naar het juiste IP adres maar de wordpress site pas dit aan naar voorbeeld.com en dan stopt deze weer

Acties:
  • Beste antwoord

• webgangster
DNS (A) records aanmaken in Zone 2 naar het externe IP adres en klaar toch?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dus heb je lokaal je dns server authorative gemaakt voor voorbeeld.com en zal het niets gaan forwarden. Dat de werkelijke authorative dns ergens anders is, maakt dan niet meer uit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HADES2001
  • Niet online
bedankt allen voor de tips had niet helemaal de tijd door en kantoor werd afgesloten voor het weekend. Ga hier dinsdag mee verder en zal het uiteraart laten weten als gelukt

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat @webgangster zegt: new Host (A) record aanmaken in zone 2 (voorbeeld.com)
Name leeglaten en externe ip adres van de website invullen.
Indien er meerdere IP adressen zijn, meerdere host records aanmaken waarbij je de hostname dus leeg laat (that's the trick)
In Windows DNS Server console komt dan als name te staan: (same as parent folder)

NB: dan ook in die zone een extra CNAME record toevoegen met als alias name www en FQDN voorbeeld.com (voor die knuppels eindgebruikers in je interne netwerk die niet weten dat je website gewoon voorbeeld.com is en maar overal www voor zetten)

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 31-03-2018 17:34 ]

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:57
Hanteert je intern toevallig diezelfde domeinnaam?

• HADES2001
  • Niet online
@GrasshopperNL ja intern word dezelfde domeinnaam gebruikt.
Maar webgangster had gelijk, het kwartje viel pas toen akimosan erbij zei de "Name" leeg te laten, ik was zwaar in de veronderstelling dat dat een verplicht veld was.
Alles werkt weer bedankt allen voor de hulp, kan helaas niet kudo's aan beide geven zodoende krijgt webgangster de top gezien hij eerst was.
Pagina: 1