Peltier wil niet werken

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
ik heb vanmiddag een peltier gekocht (36W) om es wat mee te experimenteren, nu heb ik em 2 keer onder een koeler gehad en em weer eronderuit gehaald, maar het ding wil volgens mij niet meer werken, hij wordt niet meer warm aan de ene kant en niet meer koud aan de andere, moet het peltier ergens tussen zitten wat warm wordt of kan ie ook gewoon zo los hangen ?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Nou, naar mijn weten kan je een peltier niet aanzetten zonder een manier van koeling.
Het kan best zijn dat je hem gesloopt hebt, maar ik hoop het niet voor je.

Probeer eens met een multimeter te kijken of je iets aan stroom ziet lopen als je hem aansluit.

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
er zat een werkende koeler op hoor toen ik em aansloot, er was alleen geen warmtebron.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

dan hort tie nog te werken. Maar zo duur zijn ze niet, in arnhem hiero slechts 20 piek :P

Verwijderd

kijk ff met een multimeter inderdaat, probeer een andere voedingsbron anders

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43

Rico

Wie dit leest is gek....

Heb je er wel een weerstand voorgezet?
Anders blaast ie zichzelf uiteindelijk op.

• MGP
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Op zondag 15 juli 2001 17:49 schreef Rico het volgende:
Ik denk dat het verstandiger is om een zekering ervoor te zetten.

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 18:15 schreef MGP het volgende:

[..]

Lijkt me ook :) lol

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
tuurlijk |:(

verder: meet de weerstand van je peltier eens op. dit moet ongeveer 5 ohm zijn. niet 20 of
veeel meer.

Lijkt me ook :) lol
Wat is er mis met een zekering? als ie maar genoeg ampere is. Maar of het nut heeft?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
verder: meet de weerstand van je peltier eens op. dit moet ongeveer 5 ohm zijn. niet 20 of
veeel meer.
Ik heb het nog nooit uitgeprobeert, maar het lijkt me dat er best een mogelijkheid aanwezig is dat dit niet helemaal goed gaat.

Peltier == berg halfgeleiders

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
klopt, niet aan gedacht. dan maar het amperage in de stroomkring zoals al eerder beschreven staat.

Stomme fout. ff vergeten.

maar kijk ook eens of de voeding genoeg ampere kan geven.

en verder kan die peltier volgens mij goed werken zonder koeling of load. Zo meet men ook de deltaT die met load nooit gehaald word.

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 18:37 schreef roedie het volgende:
Wat is er mis met een zekering? als ie maar genoeg ampere is. Maar of het nut heeft?
er is niets mis met een zekering, ik zei ook dat dat me ook beter leek dan een weerstandje, en ik moest er om laggen...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
en verder kan die peltier volgens mij goed werken zonder koeling of load. Zo meet men ook de deltaT die met load nooit gehaald word.
Koeling is absoluut noodzakelijk als de temp. boven de 110 graden uit komt (ongeveer) beginnen de verbindingen binnenin de peltier te smelten wat dus niet bijzonder gezond is. De DeltaT wordt juist gemeten met een perfecte koeling aan de koude kant en absoluut geen load aan de koude kant (vacuum).
Pagina: 1