Geluidsisolatie appartementen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hi Tweakers,

Sinds enkele maanden woon ik in mijn 1e eigen woning (appartement uit 1927). Met enige regelmaat hoor ik de bovenburen lopen (stampen, rennen etc.) en praten. Ik ben al bij de bovenburen langs geweest om dit aan te kaarten maar de beste mensen doen er niks mee. Ook wilt het niet echt helpen dat ze een paar kinderen hebben die zo te merken een (lichte) vorm van ADHD hebben.

Nu wil het ook zo zijn dat de onderburen ook wel eens geluidsoverlast hebben van mij, soms lopen maar vooral geluid/ bass vanuit mijn soundbar. Dit heb ik al geprobeerd te dempen maar dit was helaas niet voldoende. Geluidsdempende mat onder de subwoofer, volume lager. Wat planten in de woonkamer.

Het appartementencomplex is opgesplitst per rij en wij hebben een VVE van ons 3 (bovenburen, ikzelf en de onderburen). Nu was het idee om te kijken naar een gezamenlijke oplossing die we misschien via de VVE pot kunnen toepassen.

Ik heb het e.e.a. al opgezocht maar vind nergens echt genoeg informatie over een juiste oplossing. Overlast zal je altijd wel lichtelijk hebben maar het neemt soms wel erge vormen aan. Is er iemand die ervaring heeft met geluidsdempende oplossingen voor woningen/ appartementen? Ondervloer alleen zal niet voldoende zijn, weet eerlijk gezegd niet wat voor ondervloer ik heb maar er ligt er sowieso 1 onder (nog van de vorige bewoners).

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen/ adviseren hiermee!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ik denk dat he uiteindelijk alsnog knap lastig gaat worden sinds je een woning uit 1927 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22
Als de woningbouw hier in de buurt oude (~1900) appartementen opknapt dan zetten ze er vaak ontkoppelde plafonds in: een soort hangende bak van ca 15cm hoog die geluid dempt tussen de verdiepingen. Dit zal echter geen goedkope oplossing zijn en je hebt een meerderheid in de VVE nodig om het voor elkaar te krijgen.

Verder gaat het vooral om gedrag, en kinderen zijn altijd druk. Blijf in ieder geval aardig tegen je buren anders wordt het vervelend wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Dit is alleen bouwkundig op te lossen. ik neem aan dat jullie wel al een vloer met extra demping hebben? De situatie zal wel houten balklaag, met houten vloer erop en gipsplaten plafond (of ouder nog, gestuukt riet) eronder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Zoals gezegd: dit kan alleen met (ingrijpende) bouwkundige aanpassingen echt worden verbeterd.

Vaak zie je een verlaagd plafond met daarin extra geluidsisolerend materiaal en/of verzwaring van de bestaande plafonds.

Dat levert een betere geluidsisolatie op, maar echt stil zal het nooit worden.

Bovendien geldt dit vooral voor contactgeluid van boven naar beneden. Contactgeluid van beneden naar boven wordt vaak ook via de muren doorgegeven; in zo'n oud gebouw zijn die namelijk doorlopend opgemetseld en hangen de woningscheidende vloeren aan balklagen ertussen.

Ik heb zelf ook in een vooroorlogs appartementencomplex gewoond, op de bovenste verdieping, en daar hoorde ik ook veel van mijn onderburen, zelfs die van twee verdiepingen lager. Het loopt gewoon via de bakstenen muren.

Wil je dat voorkomen dan moet je alweer gaan werken met voorzetwanden e.d., en ook dat is suboptimaal.

Zo zit het nu éénmaal in oude woningen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
elcapon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:51:

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen/ adviseren hiermee!
Verhuizen naar bovenste verdieping of naar een woonhuis.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ja, als je echt heel slecht tegen leefgeluiden van anderen kunt, dan heb je met een vooroorlogs appartement een heel verkeerde keuze gemaakt, zeker als je zowel boven- als onderburen hebt.

Het beste advies is dan om te verhuizen (en nu nog gebruik te maken van de gekte/hausse op de markt voor appartementen, tenminste in de grote steden) en te kiezen voor hetzij een nieuwer appartement (>2000), hetzij een woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Buiten dat. De hoeveelheid isolatie en demping die je wilt bereiken komt eigenlijk neer op een complete renovatie. Je zal er toch ook mee moeten leren leven. We zijn steeds allergischer geworden voor de leefgeluiden van anderen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Denk dat er geen simpele oplossing is. Wij hebben in een eind jaren 90 beneden appartement gewoond met alleen twee appartementen boven ons. Hoewel we rekening met elkaar hielden hoorde je toch veel leefgeluiden. Was ook geen fijn huis dus we zijn verhuist (huur) naar een nieuwbouw eengezinswoning (2016). Super goed geïsoleerd aan alle kanten en iedereen heeft extra dempende ondervloeren. Nu hebben we alleen buren links, met drie kinderen. Geweldig leuke kinderen, maar ook hun drukke momentjes. We horen nu vrij weinig van elkaar, maar af en toe hebben ze een druk moment en dan hoor je vooral rennende voetstappen. We vinden het nu wel acceptabel qua leefgeluiden. Bottemline: verhuizen was onze oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:37:
Buiten dat. De hoeveelheid isolatie en demping die je wilt bereiken komt eigenlijk neer op een complete renovatie. Je zal er toch ook mee moeten leren leven. We zijn steeds allergischer geworden voor de leefgeluiden van anderen.
Allergisch? Ik hoef m'n buren niet te horen. Daar is niks allergisch aan. Lijkt me vrij normaal dat je geen lawaai van elkaar hoort, toch? In een appartement kan ik me nog iets van leefgeluid voorstellen, maar als jij consequent je buurman hoort, moet 'ie misschien eens een keertje leren normaal te lopen i.p.v. rond te stampen. Je kan ook prima lopen zonder dat je buren dat horen.

Hebben je bovenburen (en jij) wel de juiste vloerisolatie (ondervloer)? Misschien kan je eens kijken wat daar te winnen is? Dat is in ieder geval redelijk simpel en betaalbaar te implementeren

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:52
de klachten waar jij over hebt zijn bijna allemaal (met uitzondering van de bas uit de soundbar) contact geluiden, die zijn erg moeilijk te isoleren. Een tapijt ipv een parketvloer wil nog wel eens helpen, of in ieder geval het ergste wegnemen. Nog beter is een zg "zwevende vloer" isolatie waarbij de vloer 100% niet meer in contact komt met de ondervloer en daardoor contactgeluiden bijna 100% wegneemt, alleen is dit vaak wel een dure oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Wij hebben ervaring met eenzelfde appartement uit 1932.
Onze onder buurvrouw bleef ons bestoken met e-mails en appjes. Zelfs toen onze dochter van 4 maanden oud over de vloer kroop ervaarde ze dat als extreem gebonk.

Ben bang dat je net als ons er weinig aan kan doen behalve accepteren dat het hoort bij zulke oude appartementen. Vloerisolatie en normaal lopen is goed op te brengen. Bass speaker zou ik persoonlijk overwegen om die permanent uit te zetten...

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
Ik snap dat nooit. Dat is toch algemeen bekend? Hoe denken mensen dat zo'n vooroorlogs gebouw is gebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn appartement is uit 1952 met holle baksteen. Ik had ook veel last van mijn bovenburen. Ik heb het plafond laten verlagen met geluidsisolatie. Dat was al een heel stuk beter. Mijn bovenburen hebben ook nog het laminaat vervangen en nu hoor ik wel iets maar het is zeer acceptabel en veel beter als voorheen. Dit project van het plafond was heel erg kostbaar en ga maar vanuit dat je rond € 15.000 kwijt bent. Het is heel duur en dan is de vraag of je voor over hebt want het zal nooit 100% weg gaan. Bij mij waren ze twee weken bezig met vier man.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Wat kan is eens de vloerbedekking van de bovenburen bekijken/na laten lopen. Je kunt natuurlijk lui hebben met laminaat direct op het beton oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Politie bellen -> geluidsoverlast. Als ze genoeg klachten hebben komen ze wel even langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

- Vloer openen, steenwol er in

Fermacell 2e32 op de vloer:
Afbeeldingslocatie: https://www.debouwmarktshop.eu/WebRoot/StoreLNL/Shops/62433508/4B5E/C461/E487/F14B/C8FD/C0A8/2935/48BE/Fermacell_vloerplaat_2e32.jpg

En dan eventueel nog een verlaagd plafond maken.

Dan voldoet het aan de nieuwe woningscheidende geluidsnormen. Op de Fermacell site staan ook wat folders met diverse constructies die je kunt toepassen.

[ Voor 22% gewijzigd door TheBorg op 02-04-2018 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

TheBorg schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:51:
- Vloer openen, steenwol er in

Fermacell 2e32 op de vloer

...
Dit heb ik gedaan, in een jaren 30 huis, om geluidsoverlast van/naar m'n onderburen te verminderen. Voorheen hadden we een krakend, piepend, verend laminaatvloertje waar alleen van die dunne groene platen onder lagen. De bouwvloer daaronder bleek ook nog eens veel kieren en gaten te hebben.
Als gevolg daarvan hoorde je veel leefgeluiden van de onderburen, gesprekken bijvoorbeeld.

Tot en met de bouwvloer afgebroken, 20cm steenwol tussen de houten vloerbalken gestopt, nieuw underlayment geplaatst, daarop die fermacell platen en daarop een PVC vloer.

Dit heeft de leefgeluiden tot een minimum beperkt, maar basgeluiden van een enthousiaste wifi speaker of subwoofer heb je alsnog.

Gezien de hoeveelheid geluid die zelfs in deze situatie nog hoorbaar is zou ik nooit onder iemand willen wonen in een jaren 30 huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanarie op 02-04-2018 13:18 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Soldaatje schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:50:
Politie bellen -> geluidsoverlast. Als ze genoeg klachten hebben komen ze wel even langs.
En wat wil de politie gaan doen? Je verbieden om in je eigen woning te lopen en te leven?

Sommige dingen kan je voorkomen, zoals met schoenen aan lopen in huis. Of je stereo hard aanzetten. Maar een kruipend kind over de vloer of stofzuigen dat zijn toch echt dingen die de beste agent niet kunnen verbieden midden op de dag.

Wij hoorde letterlijk de tandenborstel in het glas vallen als de buurvrouw naast ons klaar was met tanden poetsen zo gehorig zijn die woningen uit de jaren 30.

En ja wij waren er geheel aan gewend geraakt en viel het niet eens meer op en je hoort het niet meer. Totdat je visite hebt en die zitten naar het plafond te kijken en af te vragen wat zijn dat voor geluiden???

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 11:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Spacecowboy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:34:
[...]

Allergisch? Ik hoef m'n buren niet te horen. Daar is niks allergisch aan. Lijkt me vrij normaal dat je geen lawaai van elkaar hoort, toch? In een appartement kan ik me nog iets van leefgeluid voorstellen, maar als jij consequent je buurman hoort, moet 'ie misschien eens een keertje leren normaal te lopen i.p.v. rond te stampen. Je kan ook prima lopen zonder dat je buren dat horen.

Hebben je bovenburen (en jij) wel de juiste vloerisolatie (ondervloer)? Misschien kan je eens kijken wat daar te winnen is? Dat is in ieder geval redelijk simpel en betaalbaar te implementeren
Je moet eens gaan kijken hoe zulke mensen dan lopen. Want dan kom je er achter dat ze niet stampen, dat ze niet met deuren slaan, niet elke 5 minuten het hele huis verbouwen en dat ze niet alles eraan doen om de onderbuurman te irriteren, maar dat het gewoon gehorige huizen zijn die met isolatie na de bouw niet geweldig te dempen zijn en waar je dus gewoon "last" van elkaar gaat hebben.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik ben van mening (net als 90% van dit topic) dat de meeste overlast niet komt van de extreme mensen, maar dat men veel te allergisch is geworden van normale geluid in een appartementencomplex/rijtjeshuis. Dat heeft dus niet met "opvoeden" van je buurman te maken (buiten het feit dat ik me serieus ga afvragen hoe jij denkt volwassen mensen te kunnen opvoeden over het rondlopen in hun eigen huis)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik denk dat het van twee kanten komt.

Mensen houden ook steeds minder rekening met elkaar. Overlast moet je maar accepteren...
Zelf heb ik last van de keffer van de buren, en zij weigeren gewoon hun hond op te voeden (net als met de vorige drie honden). Verder het nodige 'woongeluid' maar dat hoort er bij.

Aan de andere kant zijn mensen de laatste 100 jaar nu eenmaal anders gaan leven, en wil je tussen je 'drukke' schema's door gewoon rust. En ja, dan erger je je sneller aan (onnodige) omgevingsgeluiden.

Maar serieus... Waarom ben je in zo'n oud pand gaan wonen als je weet dat dit gehorige stapelbakken zijn?
Dit speelt trouwens ook bij modernere appartementen. Zeker in de jaren 90 en begin '00 moets er goedkoop worden gebouwd en dit ging nog al eens ten koste van de muur- en plafonddikte.

Tip: Verhuis naar een tussenwoning :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hi Tweakers,

Sinds enkele maanden woon ik in mijn 1e eigen woning (appartement uit 1927). Met enige regelmaat hoor ik de bovenburen lopen (stampen, rennen etc.) en praten. Ik ben al bij de bovenburen langs geweest om dit aan te kaarten maar de beste mensen doen er niks mee. Ook wilt het niet echt helpen dat ze een paar kinderen hebben die zo te merken een (lichte) vorm van ADHD hebben.
ELK kind heeft een lichte vorm van ADHD. Dat is de definitie van kind zijn.

Er zijn ook appartementen waar kinderen niet gewenst zijn, is/was dat een idee?
Nu wil het ook zo zijn dat de onderburen ook wel eens geluidsoverlast hebben van mij, soms lopen maar vooral geluid/ bass vanuit mijn soundbar. Dit heb ik al geprobeerd te dempen maar dit was helaas niet voldoende.
Ik hoor ook weleens de buren, maar dat is nog geen overlast. Een feestje om 2 uur 's-nachts, waar ik niet ben, DAT is overlast.
Nu was het idee om te kijken naar een gezamenlijke oplossing die we misschien via de VVE pot kunnen toepassen.
Er is geen magische geld boom. Dat geld is waarschijnlijk gereserveerd voor iets en maar 1x uit te geven. Dus de VVE pot plunderen betekent vaak dat de maandelijkse bijdrage daarna omhoog moet.
Overlast zal je altijd wel lichtelijk hebben maar het neemt soms wel erge vormen aan.
Je kunt 'leefgeluid' hebben van de buren en geen overlast ervaren. Dat jij over overlast praat betekent dat jouw eisen wat hoger liggen.
Maar je moet ook eerlijk blijven. Als de vuilniswagen door de straat rijdt, overstemt die dan de geluiden van de buren? Mensen kunnen heel intolerant zijn naar elkaar, maar ondertussen veel 'ergere' dingen compleet negeren.

Over de ondervloer. Die hebben afaik wel een technische levensduur en er zit enorm veel verschil in. Daar kun je soms toch veel winnen (en goed zwevend leggen)

Maar de beste technische oplossing is een goede koptelefoon.
Of een cursus verdraagzaamheid :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
Eigenlijk zijn vooroorlogse appartementen alleen geschikt voor heel 'stads' georiënteerde mensen, die een hoge tolerantie hebben voor leefgeluiden van anderen en ook niet zoveel thuis zijn (lees: hard werken en 's avonds vaker in een hippe bar zitten dan thuis op de bank).

Wil je rust, dan moet je echt niet in zo'n appartement gaan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Nyarlathotep schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:20:
Ik denk dat het van twee kanten komt.

Mensen houden ook steeds minder rekening met elkaar. Overlast moet je maar accepteren...
Zo zie ik het ook meer. Ik loop niet met schoenen over het laminaat (wat overigens dubbel geïsoleerd is) gewoon omdat ik zelf niet van kabaal hou en ik mensen niet wil storen. Dat vind ik normaal. Ik heb buren gehad die niet konden begrijpen dat ik niet met deuren sloeg om mensen niet te storen, die vonden elk geluid normaal, want je bent immers toch thuis. Zolang je muren met anderen deelt, vind ik dat dus niet: je mag best aan anderen denken. Niemand zal me van het omgekeerde overtuigen.

Maarja, dat is soms aan dovemansoren gericht. En uiteraard is het beter om zodanig te wonen dat je er weinig last van hebt, indien het je stoort, je gerust muziek hard wil zetten etc. In een appartement totale stilte verwachten of verwachten dat je de nacht door feesten kunt geven is een beetje dom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Bij ons sloeg het rekening houden met de buren een beetje door.
Kinderfeesten gaven we niet meer thuis maar huurde een ballenbak af.

Verjaardagen en visite gaf alleen maar stress omdat je de beneden buurvrouw niet tot overlast wilde zijn.

Als we iets lieten vallen op de grond dan knaagde het al aan je geweten. Ondanks dat we alles dubbel hadden geïsoleerd.

Na jaren van klagen kwam ze ineens aan de deur....
Ze had professionele hulp gekregen en het lag meer aan haar dan aan ons. Ze had een psychische aandoening waardoor ze overgevoelig was voor geluid.

Maar wij waren al zover dat we een rijtjeshuis hebben gekocht met bouwjaar 2002, alles van beton en geen onder of boven buren meer.

Het geeft nu zoveel rust voor het hele gezin.
Eindelijk kunnen de kinderen vrij spelen in dr eigen kamer.

We hebben er ruim 10 jaar met heel veel plezier gewoond, maar het heeft ook wat gehorigheid ook veel stress opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het appartementencomplex is opgesplitst per rij en wij hebben een VVE van ons 3 (bovenburen, ikzelf en de onderburen). Nu was het idee om te kijken naar een gezamenlijke oplossing die we misschien via de VVE pot kunnen toepassen.
Wellicht interpreteer ik het verkeerd maar de VVE pot is een sigaar uit eigen doos. Of je het uit eigen beschikbare middelen financieert dan wel middels het geld in de VVE, uiteindelijk betaal je het zelf. "plunder" je de VVE pot zal je MJOP niet meer rondtellen en moeten fo de servicekosten omhoog of dient er een tussentijdse storting plaats te vinden (of bezuinigen op gepland onderhoud).

Linksom of rechtsom betaal je als bewoner dit simpelweg zelf. Enige voordeel is bij het uit de VVE halen is dat je met zijn alle (3 personen in dit geval) het kan laten doen en mogelijk wat korting (niet heel reeel bij zo'n klein aantal) bedingen op de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
@de meeste mensen, ik heb nooit gezegd dat ik het niet kan accepteren. De onderburen en ik willen gewoon kijken of we het geluid kunnen beperken. Misschien had ik geluidsoverlast wel anders moeten formuleren. De bovenburen schreeuwen nogal vaak omdat er regelmatig ruzie is. Hierdoor wordt er ook hard gelopen, het is dus niet zozeer alleen leef geluiden. Want je kan altijd nog op je toon letten. Dit was wat ik voornamelijk bedoelde met "neemt erge vormen aan".
Natuurlijk weet ik dat het wonen in een oud appartement gehorig is, dat betekend niet dat ik niet kan kijken of het dempen van geluiden alsnog mogelijk is.

Ik begrijp van velen dat het moeilijk is om dit te dempen en als het toch moet gebeuren het heel prijzig is. That's all that I needed to know. Het aangegeven stuk over Fermacell zal ik gaan bekijken.

Verder bevalt het wonen mij prima. Maar ik wil zelf gewoon niemand anders tot last zijn en daarom het geluid verminderen. Al is dat niet geheel mogelijk wat ook begrijpelijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door elcapon op 03-04-2018 13:19 . Reden: Aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

En is er inmiddels al wat nieuws TS?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Pagina: 1