Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-05 14:56
Hallo.

Heb sinds gister een Synology DS218+ met een oude HDD van 1TB en een nieuwe WD Red 4TB.

Nu valt mij op dat de nieuwe schijf vaak een stotterende geluid maakt alsof hij continu druk bezig is. De oude schijf zoemt alleen maar en is relatief stil vergeleken met de nieuwe HDD.

Is dit normaal in het begin nadat ik mijn bestanden net op de schijf heb gezet? Op het moment kijk ik alleen via Plex een film. Ook als ik niks doe met de NAS maakt hij zo'n irritant geluid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:30
Wat versta je exact onder een "stotterende" geluid?

Ik heb zelf een WD Red 4TB (half jaar oud) in mijn DS118 zitten en die staat gewoon in mn TV meubel, daar kan ik series en dergelijke vanaf streamen zonder dat ik dat ik last van het geluid heb, moet zeggen dat de HDD erg stil is. Maar wat ik stil vind, kan jij niet stil vinden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
Een soort ratelend pruttelend geluid. Hij staat op de kast maar hoort hem erg duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op de kast. Dat betekent ook nog eens dat die kast werkt als een klankkast, een versterker dus. Zet 'm eens op een stevige onder grond die flink wat massa heeft, bijvoorbeeld de vloer. Luister dan nog eens.

Tja, sommige schijven zijn luider dan andere schijven. Dat kun je vaak ook lezen in de reviews van een schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
Het versterkt niet. Het geluid komt echt uit de HDD.
Mijn oude NAS stond op dezelfde plek en was altijd stil.

[ Voor 35% gewijzigd door JustName op 30-03-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:23
Na plaatsen van een nieuwe schijf gaat ie altijd een hele tijd staan pruttelen als je een raid config hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:41
Ik mag toch hopen dat dit niet een RAID config is met 1TB en 4TB. Dat zou namelijk niet zo efficiënt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om welke HDD gaat het ? sommige maken nou eenmaal meer geluid dan anderen. Vaak gerelateerd aan snelheid (zowel latency als rpm) en temp.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
Geen raid inderdaad. Het gaat om de WD40EFRX 4TB WD Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
Ik ben nu een beetje aan het kijken bij broncontrole binnen de Synology. Hij piekt elke kwartier tot halfuur tot 97/98% hdd useage. Nu heb ik er ook Plex op die soms de mappen synchroniseert. Is het mogelijk dat dat dan komt door de synchronisatie van de mappen? Zoja, is het dan normaal dat de hdd bijna 100% useage heeft daarvoor?

Misschien iemand anders met een Synology met Plex die iets weet voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:25
Hoe heb je die schijven geconfigureerd? RAID0? RAID1? JBOD?
Pagina: 1