Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06 21:23
Wij overwegen samen met buren een PV-installatie aan te leggen op het dak van onze woning. Waarschijnlijk worden het 6 320WP panelen in landscape van 72 cellen. Tot aan hier gaat het goed :)

Bij ons staat ook een mooie grote (Amerikaanse?) eik die nog een paar meter hoger is dan de nok van het huis. Mogelijk zorgt deze dus in het voorjaar/najaar wanneer de zon niet zo hoog staat voor een schaduw op de zonnepanelen, dit met een lagere opbrengst als gevolg. Is het nadelige effect van deze boom te bereken zodat de investering in Solaredge ten op zichte van Goodwe goed afgewogen kan worden?

Zie de afbeelding hieronder van de panelen en de betreffende boom.

Schaduwval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd.

Je hebt een bepaalde tijd, schaduw op alle panelen van de boom, dus individueel een optimizer erop, lijkt me ook onzin.

Maar heb je niet minimaal 8 panelen nodig met SE ?
https://www.greenybros.com/solaredge-optimizer/
Het is toepasbaar vanaf 8 zonnepanelen, waarvan er minimaal 6 tegelijk wel zon krijgen.
Mocht je er 6 plaatsen op een stringomvormer, kun je beter 54 Vmpp panelen nemen (ipv 36 Vmpp / 72 cell)
http://www.jenm-zonnepane...-335wp-mono-sunforte.html
Als het zwarte moeten zijn, komen er ook nog zwarte Panasonic hit kuro binnenkort uit, in dezelfde maat.

Of als je 6mtr breed hebt, dan 8 van deze:
http://www.winkelman-zonn...95wp/50784/?display=tiles

(wordt wel duurder dan je 6 paneeltjes)

En dan is er ook nog een oplossing met APS micro omvomers...

Edit:
Ik zie ook nog een stukje noorddak... Doet hier 55% op jaarbasis (van zuid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OjIvnXDpc0LE53JNLqTKhui6/thumb.jpg

[ Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2018 15:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:06:
Ik ben ook wel benieuwd.

Je hebt een bepaalde tijd, schaduw op alle panelen van de boom, dus individueel een optimizer erop, lijkt me ook onzin.
Daarbij twijfel ik überhaupt of ik schaduw op m'n dak/panelen heb. Panelen liggen op 6 a 7 meter hoogte.

De installateur had het wel over een solaredge die beschikbaar komt eind dit jaar voor 6 panelen.

Dit aantal panelen is echt de max op zuid. Dit dak is 540 breed 210 hoog. Als ik hem combineer met noord op de dakkapel zou ik de dakbedekking vervroegd moeten vervangen en een duurdere omvormer nodig hebben ivm 2 strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:41
Mayet193 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:37:
Wij overwegen samen met buren een PV-installatie aan te leggen op het dak van onze woning. Waarschijnlijk worden het 6 320WP panelen in landscape van 72 cellen. Tot aan hier gaat het goed :)

Bij ons staat ook een mooie grote (Amerikaanse?) eik die nog een paar meter hoger is dan de nok van het huis. Mogelijk zorgt deze dus in het voorjaar/najaar wanneer de zon niet zo hoog staat voor een schaduw op de zonnepanelen, dit met een lagere opbrengst als gevolg. Is het nadelige effect van deze boom te bereken zodat de investering in Solaredge ten op zichte van Goodwe goed afgewogen kan worden?

Zie de afbeelding hieronder van de panelen en de betreffende boom.

[afbeelding]
Het effect van schaduw kun je zeker afschatten. Ik heb het in elk geval wel gedaan. Je kunt o.a. met Sketchup de schaduw simuleren. Dat kun je dan per maand per uur inschatten. Vervolgens map je dat weer tegen de curve van typische opbrengst per maand.

Gezien de afstand van de boom tot het huis verwacht ik maar een beperkt effect trouwens.

Ik zal eens kijken of ik mijn methode nog kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Rukapul schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:38:
[...]

.

Ik zal eens kijken of ik mijn methode nog kan vinden.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Uit interesse, waarom zaag je de boom niet een paar meter korter? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rond deze reactie staat vrij veel nuttige info:
Rukapul schreef op woensdag 1 februari 2012 @ 10:19:
[...]

Als je handig bent in Sketchup bent is het heel eenvoudig. Voor mij was het dus best wel wat uren werk :+

In Sketchup kun je je GPS coordinaten invullen zodat hij op basis daarvan de schaduw op verschillende tijdstippen kan berekenen.

Aan de hand van de GPS coordinaten kan je ook een Google maps overlay invoeren wat je weer kunt gebruiken voor de locatie en orientatie van andere objecten ;)

Hieronder zie je het satellietaanzicht van mijn huis met daarin mijn dak en een virtuele boom (:P) getekend. Rechts zie je het controle window voor de schaduw.
[afbeelding]
Elders op het forum heb ik als het goed is nog meer plaatjes geplaatst, maar om een indruk te geven:
Schaduw volgens het model op een bepaald moment (maand/tijd). Zie ook de onderverdeling van het dak in vlakken:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduw07-15%201300.png

Sample voor verschillende data/tijden en noteer welke vlakken schaduw zouden hebben:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduwanalyse.png

Eventueel: sommeer (uren schaduw per jaar genormaliseerd naar 0-100):
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduwanalyse2.png

In jouw geval is het eenvoudiger, want je hoeft alleen te bepalen dat in relevante maanden er niet teveel opbrengst gemist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 1044053 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:57:
Uit interesse, waarom zaag je de boom niet een paar meter korter? :9
Heb je de foto wel bekeken? Misschien niet zijn boom? ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Bedankt voor je reactie helaas 0 ervaring met tekenen in Sketchup, er is dus in ieder geval geen simpel programma voor? Ik kwam deze site nog tegen, jullie hiermee bekend?

https://www.eclecticsite.be/consument/schaduw_gebouw.htm
Rukapul schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:10:
[...]

Rond deze reactie staat vrij veel nuttige info:

[...]

Elders op het forum heb ik als het goed is nog meer plaatjes geplaatst, maar om een indruk te geven:
Schaduw volgens het model op een bepaald moment (maand/tijd). Zie ook de onderverdeling van het dak in vlakken:
[afbeelding]

Sample voor verschillende data/tijden en noteer welke vlakken schaduw zouden hebben:
[afbeelding]

Eventueel: sommeer (uren schaduw per jaar genormaliseerd naar 0-100):
[afbeelding]

In jouw geval is het eenvoudiger, want je hoeft alleen te bepalen dat in relevante maanden er niet teveel opbrengst gemist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Rol-Co schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:04:
[...]

Heb je de foto wel bekeken? Misschien niet zijn boom? ;)
De vraagt blijft hetzelfde, van wie de boom ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Uiteraard kan ik de boom korter of omzagen maar dat is nogal zonde als hij geen schaduw veroorzaakt.

Is een jaaropbrengst -5% door de boom reëel of moet ik eerder aan -20% denken...
Anoniem: 1044053 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:53:
[...]

De vraagt blijft hetzelfde, van wie de boom ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mayet193 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:53:
Uiteraard kan ik de boom korter of omzagen maar dat is nogal zonde als hij geen schaduw veroorzaakt.

Is een jaaropbrengst -5% door de boom reëel of moet ik eerder aan -20% denken...

[...]
Als de zon vanaf 1 april er nog achter ligt vanaf je panelen gekeken richting 15% , zo niet dan eerder een 5%.
Maar het blijft een wilde gok hoor en vergeleken met mijn schaduw panelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Als ik de datasheet van de SE p404 optimizer zie is er een minimum aantal van 6 panelen nodig.
http://jenm.clickhost.nl/...er-Optimizer-P300-500.pdf

Helaas hebben de buren de eis dat full black nodig is en ik dat onze installatie niet teveel afwijkt van de buren. Die Benq panelen gaan hem om die reden niet worden.

Zal dus of Trina of IBC 300watt piek full black worden.

Verder nog in twijfel tussen string omvormer of solaredge. Mogelijk wil ik in de toekomst panelen op het dak van de dakkapel leggen. Klopt het dat ik met Solaredge nog 4 panelen in dezelfde string kan toevoegen met dezelfde oriëntatie maar een andere hellingshoek en dat dit met een string omvormer als een goodwe niet kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Michiel193 op 05-04-2018 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mayet193 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:10:
[...]

Helaas hebben de buren de eis dat full black nodig is en ik dat onze installatie niet teveel afwijkt van de buren.
Belangstellende vraag: Wat hebben je buren met jouw (type/kleur)panelen te maken?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Rol-Co schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:06:
[...]

Als de zon vanaf 1 april er nog achter ligt vanaf je panelen gekeken richting 15% , zo niet dan eerder een 5%.
Maar het blijft een wilde gok hoor en vergeleken met mijn schaduw panelen.
En dat is dus heel eenvoudig te checken door op een enigszins zonnige dag om 8, 10, 12, 14, 16 en 18 even een foto te maken van het dak en te zien hoe de schaduw zich daarover beweegt.

Je doet dan op kleine schaal IRL wat ik gesimuleerd heb in Sketchup (gevalideerd met een aantal foto's).
Atomic2005 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:17:
[...]

Belangstellende vraag: Wat hebben je buren met jouw (type/kleur)panelen te maken?
Belangrijk voor je pauper-standing in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mayet193 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:10:
[...]

Verder nog in twijfel tussen string omvormer of solaredge. Mogelijk wil ik in de toekomst panelen op het dak van de dakkapel leggen. Klopt het dat ik met Solaredge nog 4 panelen in dezelfde string kan toevoegen met dezelfde oriëntatie maar een andere hellingshoek en dat dit met een string omvormer als een goodwe niet kan.
Als de hellinghoek niet te veel afwijkt, zeg maximaal een graad of 15 kunnen de 4 extra wel in de string zonder veel verlies.
Als je SE neemt kan hellingshoek en oriëntatie verschillen, de optimizers doen hun werk. Neem dan nu alvast een iets grotere omvormer , dus niet de 2200 maar de HD Wave SE 3000 H.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:46
Mayet193 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:22:
[...]
Als ik hem combineer met noord op de dakkapel zou ik de dakbedekking vervroegd moeten vervangen en een duurdere omvormer nodig hebben ivm 2 strings.
Helemaal bovenop het dak, tussen de nok en de dakkapel liggen ook nog 6 dakpannen? Dit is dan wel ~NO en 45 graden dak?. Maar dan hoef je ze niet op de dakkapel te leggen :) . Welicht iets minder ruimte door de aanwezige pijpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Het minimum P404 optimizers is voor een enkelfase omvormer zes.

Het minimum aantal optimizers voor opstart op een niet schaduwvrij dak is, zeker in de maanden dat de zon laag staat tricky. Omdat je niet zeker weet hoeveel schaduw je hebt, loop je het risico dat het systeem op dagen niet opstart, of gaat staan klapperen.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
rubbish1973 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:58:
Het minimum P404 optimizers is voor een enkelfase omvormer zes.

Het minimum aantal optimizers voor opstart op een niet schaduwvrij dak is, zeker in de maanden dat de zon laag staat tricky. Omdat je niet zeker weet hoeveel schaduw je hebt, loop je het risico dat het systeem op dagen niet opstart, of gaat staan klapperen.

RUB
Waarom zou het systeem dan niet opstarten, te weinig voltage vmp? En wat bedoel je met klapperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Mayet193 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:48:
[...]

Waarom zou het systeem dan niet opstarten, te weinig voltage vmp? En wat bedoel je met klapperen?
@rubbish1973 bbish1973 wil jij nog even verder toelichten?

@Gasschuif de 4 eventueel later bij te plaatsen panelen op de dakkapel hebben wel vaker last van een schaduwvlak. Zeg 30 tot 60% van de panelen. Is solaredge dan de meest slimme efficiënte keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Mayet193

Zonder goede schaduw foto's is het (voor mij en ook voor jou denk ik ;) ) gokwerk. De fixed string is bij de nieuwe SE omvormers 370 VDC
Bij meer panelen in de schaduw dragen die minder hieraan bij moeten de overige opgeteld die spanning leveren. Er zit echter veel rek in e.e.a. Ik heb er hier panelen (Panasonic 72 cel geven dik 40 volt af) 10 in een string, en de P350, en maximaal 3 stuks met schaduw. Dat gaat heel goed.

Je kunt ook overwegen micro's te kiezen. Per micro een MPP en direct naar AC. Onderstaande link kan 2 panelen van 300 Wp aan, ietsje meer kan ook wel. Kun je later ook makkelijk uitbreiden.

http://www.sun-solar.nl/i...elen-prijs-e219-incl-btw/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Hoi,

Bij voldoende instraling start het systeem op. De optimizers reguleren dan gezamenlijk een stringsspanning van 370 VDC (Enkelfase, HDwave)
Hoe meer optimizers je hebt, hoe minder er per optimizer moet worden gewerkt om aan deze spanning te komen.

Dat gaat meestal prima met het minimum aantal optimizers. Als je echter maar zes optimizers hebt, en er zijn er twee of drie met een percentage schaduw, dan moeten de overige optimizers dat extra voltage leveren.

Stel dat er drie optimizers zijn die maar 30 volt kunnen leveren door schaduw, dan moeten de overige drie (370V - 90V = 280V):3 = 93,3 V per optimizer leveren.

Dit is boven het maximale voltage, en haken enkele optimizers af. De omvormer valt dan terug naar night modus veilige spanning, want onvoldoende instraling.

Dit kan zich op een dag met lage instraling meerdere keren per dag voordoen, en dat bedoel ik met klapperen..
( Schaduw: systeem gaat naar night mode> weer zon start weer op. ETC.)

Zoals hierboven uitgelegd, is de kans dat dit overkomt met een groot systeem, vele malen kleiner dan met een klein ( minimaal) systeem.

Zoals ook door anderen opgemerkt, is het lastig om de invloed van schaduw in te schatten.

NB. Het verschijnsel wat ik hierboven beschrijf zie je ook terug in een eerder topic van Thijswa.
Hoewel ik niet zeker weet of het in dit geval ook door schaduw komt, zie ik wel de zelfde verschijnselen bij een systeem met zes P405 optimizers,

Schommelende opwekking SolarEdge omvormer

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden en toelichtingen @rubbish1973 en @Gasschuif.

Inmiddels akkoord gegaan met 6 320wp panelen op een SE3000H omvormer met P404 optimizers. Hiervoor gekozen met het oog dit uit te kunnen breiden naar 10x 320wp.

Na uitbreiding komen we dan op 3200wp klopt het dat er dan geen pv-verdeler meer gebruikt kan worden omdat die tot 3000watt kunnen/mogen? Wordt de installatie dan afgetopt of kan dit gewoon aangesloten worden? De groep kan 3680watt aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Michiel193 op 20-04-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
PV-verdelers kunnen gewoon tot 16A worden toegepast. Ik ben niet bekend met een beperking van 3000Watt
( = plusminus 13 A)

Aftoppen, of afvlakken vindt alleen plaats door beperkingen in de omvormer.

RUB

[ Voor 23% gewijzigd door rubbish1973 op 22-04-2018 22:42 ]

Pagina: 1