Digitale web-aankoop buitenland en BTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 16:27
Dag beste Tweakers,

Ten eerste, excuus als mijn vraag op bij een verkeerd onderwerp staat, ik weet niet zo goed waar ik hem wel kon stellen :?

Ik zat een beetje op het internet rond te neuzen naar games.
Nu is mijn oog komen te vallen op Total War: Thrones of Britannia (Nog niet uit).

Maar toen ik bij de betreffende buitenlandse webshop zat te kijken viel me op dat ik zelf mijn BTW regio moet kiezen. Dit is mij nooit eerder opgevallen, standaard is dit al vastgesteld.
De standaard optie staat op 0% btw, maar mijn onderbuik gevoel zegt dat dit niet "legaal" is. :F

Mijn vraag:
Als ik een aankoop doe op een buitenlandse webshop voor een digitaal goed (game-key in dit geval), ben ik dan verplicht om hier BTW over te betalen?
Wat verwachten jullie er van als ik de 0% optie kies en doe alsof ik het niet heb gezien? 8)7

Alvast bedankt voor het reageren!

Beste antwoord (via Edd1994 op 30-03-2018 13:04)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:08
Als je koopt bij een webshop binnen de EU betaal je alleen BTW in het land waar je het koopt.

Is het buiten de EU, dan ga je digitale goederen importeren.
De website van de belastingdienst kent deze mogelijkheid nog niet.

Soms gebruikt het bedrijf een betalingsverwerker dit het netjes regelt, anders betaal je dus geen BTW en zul je het zelf moeten regelen. (of niet naturlijk)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Edd1994 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:55:
Ten eerste, excuus als mijn vraag op bij een verkeerd onderwerp staat, ik weet niet zo goed waar ik hem wel kon stellen :?
Wat dacht je van Shopping Forum? ;)

IMS >> SF

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
Held! Bedankt voor het verplaatsen, post niet vaak iets op het forum |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon 21% btw betalen. Als het pakket gecheckt wordt door de douane krijg je er wellicht vragen over. Zou zelf het risico niet nemen :) gaat het om een paar euro btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
KleinDraakje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:14:
Volgens mij moet je gewoon 21% btw betalen. Als het pakket gecheckt wordt door de douane krijg je er wellicht vragen over.
een digitaal goed (game-key in dit geval)
Om mijn visie op 't verhaal even te geven / de moraalridder uit te hangen:
ben ik dan verplicht om hier BTW over te betalen?
Dat weet je best ;) Je komt er misschien mee weg, geen idee. Maar je weet best wel wat 't juiste antwoord hierop is; dat het niet in je voordeel is... Jammer de bammer. Als je al zoiets doet, doe 't dan gewoon lekker stilletjes i.p.v. er op een forum over te beginnen ;) Ik ben niet roomser dan de paus, maar als iedereen zo redeneerde ging de BTW alleen maar meer omhoog / hadden we hele andere problemen ;) Dat snap jij vast ook wel :*

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 30-03-2018 12:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
:+ te snel gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
Haha geen probleem, in ieder geval bedankt voor het reageren ^^

Dat maakte het dat ik het mij afvroeg.
Mijn redenatie is dat het dus via de email gaat en de belastingendienst niet makkelijk kan zien of en welke aankopen ik heb gedaan...
Misschien mag het officieel niet, misschien zijn hier geen regels voor misschien is het simpelweg niet te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zat gray-market webshops die enorm veel moeite doen om jou te verplichten het correcte percentage BTW te laten betalen, dus je moet er wel moeite voor doen.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:08
Als je koopt bij een webshop binnen de EU betaal je alleen BTW in het land waar je het koopt.

Is het buiten de EU, dan ga je digitale goederen importeren.
De website van de belastingdienst kent deze mogelijkheid nog niet.

Soms gebruikt het bedrijf een betalingsverwerker dit het netjes regelt, anders betaal je dus geen BTW en zul je het zelf moeten regelen. (of niet naturlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@jeroen3 Bedankt voor het reageren! Volgens mij beantwoord dit wel mijn vraag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swijchers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 22:16
jeroen3 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:56:
Volgens mij vallen game keys onder 'digitale diensten' en moet je wel degelijk je eigen BTW tarief voldoen:
https://www.belastingdien...itale_diensten_vanaf_2015

Dus een shop in Luxemburg moet jou geen 17%, maar 21% in rekening brengen. Dit zit allemaal weer net even anders dan de 'reguliere' goederen en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
swijchers schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:17:
[...]

Volgens mij vallen game keys onder 'digitale diensten' en moet je wel degelijk je eigen BTW tarief voldoen:
https://www.belastingdien...itale_diensten_vanaf_2015

Dus een shop in Luxemburg moet jou geen 17%, maar 21% in rekening brengen. Dit zit allemaal weer net even anders dan de 'reguliere' goederen en diensten.
Als ik de site lees van de belastingdienst gaat het meer om services als tv- en telefonie-abonnementen (en dus diensten). Volgens mij valt een product niet onder een dienst, maar dat is mijn interpretatie er van.
Pagina: 1