Snelste weergave foto's met uploaden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste mensen,

Ik upload dagelijks vele malen foto's maar de weergave gaat nogal langzaam en ik ben op zoek naar een (goedkope) oplossing/upgrade. De foto's staan in een Google Drive map (mocht dat relevant zijn). Ik werk op een Lenovo Flex 2-15 laptop. Ik heb een 15GB SD kaart (past de Drive map precies op als het goed is) maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik vroeg me af of er niet iets aan de instellingen valt te doen zodat de laatst gebruikte fotomap in het geheugen wordt gezet ofzo zodat bij de volgende keer dat ik wil uploaden de foto's direct worden weergegeven (ipv dat ze opnieuw moeten worden geladen).

Beste antwoord (via Emiel op 30-03-2018 12:37)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat kan Windows helemaal uit zichzelf.
Enige voorwaarde daar voor is dat de foto's op een drive staan die WIndows herkent als een lokale schijf.
Dus als je Google Drive aan een lokale schijfletter kan knuppen, doet Windows dat automatisch middels een verborgen bestandje genaamd 'thumbs.db'. Daar zitten dan de preview plaatjes in.
Op een SD kaartje heeft dat helemaal niks nodig, dan gebeurt dat nu al.

Als dat je nogsteeds te langzaam werkt, heb je een snellere SD kaart nodig (en evt een SDkaart reader die die snelheid ook aan kan) indien het van SD geladen wordt.
Als je Google Drive direct weet te koppelen als een schijfletter, ben je afhankelijk van de snelheid van je internet verbinding.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2018 11:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat kan Windows helemaal uit zichzelf.
Enige voorwaarde daar voor is dat de foto's op een drive staan die WIndows herkent als een lokale schijf.
Dus als je Google Drive aan een lokale schijfletter kan knuppen, doet Windows dat automatisch middels een verborgen bestandje genaamd 'thumbs.db'. Daar zitten dan de preview plaatjes in.
Op een SD kaartje heeft dat helemaal niks nodig, dan gebeurt dat nu al.

Als dat je nogsteeds te langzaam werkt, heb je een snellere SD kaart nodig (en evt een SDkaart reader die die snelheid ook aan kan) indien het van SD geladen wordt.
Als je Google Drive direct weet te koppelen als een schijfletter, ben je afhankelijk van de snelheid van je internet verbinding.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Welk type laptop heb je precies? Er zijn verschillende uitvoeringen van de Lenovo Flex 2 met verschillende soorten hardeschijf. Sommigen daarvan zijn langzamer dan anderen.

Als test of je hardeschijf de bottleneck is: Open Task Manager, gebruik de uitgebreide modus en hou in de gaten hoe zwaar de Disk het heeft. Als deze constant op 100% staat, kan er een proces zijn die constant de schijf in gebruik houdt (McAfee bij m'n oom was een schuldige).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
@Stoelpoot Ik heb een Lenovo Flex 2-15, staat ook in de OP

@McKaamos Hoe 'knup' ik een map aan een drive letter? Ik weet alleen dat je netwerkmappen offline beschikbaar kunt maken en dan krijgen ze volgens mij ook een letter, maar dat bedoel je niet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zwoerdvechter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:54:

@McKaamos Hoe 'knup' ik een map aan een drive letter? Ik weet alleen dat je netwerkmappen offline beschikbaar kunt maken en dan krijgen ze volgens mij ook een letter, maar dat bedoel je niet denk ik?
Zelfde idee, maar voor diverse online storage systemen bestaan er tools die dat mogelijk maken. Niet gecheckt of dat voor Google Drive ook kan, maar volgens diverse zoekresultaten is het mogelijk. Zie b,v,: https://www.cnet.com/how-...-google-drive-in-windows/

Wat betreft de laptop: welke variant heb je?
Er zijn meerdere versies van die laptop. Sommige met een traditionele harddisk, sommige met een SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2018 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Zwoerdvechter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:54:
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Lenovo Flex 2
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1xkQrUh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
@Stoelpoot Sorry, mijn fout. Ik kan het niet meer lezen en ik heb 'm niet gekocht :-) eigenschappen van de HDD zijn ST500LM000-SSHD-8GB en de processor is een i3-4010U 1.70GHz en het heeft 8GB geheugen. Ik heb de 2 opties op tweakers ff vergeleken en alleen de Lenovo Flex 2 15-00438 want hij heeft ook een verlicht toetenbord ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Zwoerdvechter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:11:
@Stoelpoot Sorry, mijn fout. Ik kan het niet meer lezen en ik heb 'm niet gekocht :-) eigenschappen van de HDD zijn ST500LM000-SSHD-8GB en de processor is een i3-4010U 1.70GHz en het heeft 8GB geheugen. Ik heb de 2 opties op tweakers ff vergeleken en alleen de Lenovo Flex 2 15-00438 want hij heeft ook een verlicht toetenbord ^_^
Zo'n SSHD zou gegevens moeten cachen, hoewel dat vaakgebruikte gegevens zijn (en dus mogelijk niet je foto's). Ik zou die Diskbelasting test uitvoeren die ik hierboven heb beschreven.

Om hoeveel foto's gaat het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
@Stoelpoot Had ik net ook al even gekeken; zit rond de 5% (gebruik overigens avg free)

rond de 44.744 foto's in 391 mappen :)

edit: @McKaamos de Drive map heeft nu een drive letter maar als ik de verborgen bestanden bekijk zie ik in de hoofdmap geen thumbs.db...

[ Voor 35% gewijzigd door Emiel op 30-03-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zwoerdvechter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:18:
@Stoelpoot Had ik net ook al even gekeken; zit rond de 5% (gebruik overigens avg free)

rond de 44.744 foto's in 391 mappen :)

edit: @McKaamos de Drive map heeft nu een drive letter maar als ik de verborgen bestanden bekijk zie ik in de hoofdmap geen thumps.db...
Klopt, die zie je niet. Dat is een verborgen bestand. Om die te zien, zal je weergave daar van heel expliciet moeten inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Rechtermuis op je foto map, eigenschappen, tabblad aanpassen en daar de optimalisatie voor afbeeldingen aangeven.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
WeHoDo schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:24:
Rechtermuis op je foto map, eigenschappen, tabblad aanpassen en daar de optimalisatie voor afbeeldingen aangeven.
Heb ik gedaan, en dat zorgt ervoor dat de weergave voor alle onderliggende mappen (mits aangevinkt) grote pictogrammen wordt. Maar mijn probleem is dat de thumbs erg langzaam laden.

Ik gebruik overigens zo'n 10 keer dezelfde map tijdens het uploaden waarna ik naar een andere map overga.

edit: kan het zijn, omdat het cloud storage is en er op een andere pc ook met deze map wordt gewerkt, dat drive de tumbs.db ook synchroniseert met de andere pc (ik gebruik 2 pc's) en dat er daar iets fout gaat? Als ik de thumbs.db moet bekijken weet ik niet hoe ik die kan vinden want bij de map- en zoekopties kan ik niets relevants vinden.

edit 2: de foto's laden nu 1 keer langzaam en de opeenvolgende keren staan ze er direct, dus het heeft gewerkt. Ik heb de 1ste reactie gemarkeerd als beste antwoord en een +1 gegeven. bedankt iedereen voor de hulp, ik ben er heel blij mee. scheelt me een hoop tijd

Groet

[ Voor 38% gewijzigd door Emiel op 30-03-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk persoonlijk dat je beter af gaat zijn met een "echte" SSD.
Pak een 250/500GB model, en vervang de 'noodgreep' HDD met nep SSD ingebouwd.
Dan kan je de volle snelheid ( SATA 2/3 ) icm 500MB/s lezen gebruiken, ipv de manke 133MB/s van de huidige HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
FreshMaker schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:40:
Dan kan je de volle snelheid ( SATA 2/3 ) icm 500MB/s lezen gebruiken, ipv de manke 133MB/s van de huidige HDD
Ik snap dat een SSD de weergave versnelt, maar dankzij het mounten/drive letter geven en de thumbs.db hoeven de foto's nu maar 1 keer te laden (er staan ongeveer 100 foto's van 1mp in iedere map) dus het probleem is opgelost. Geen noodzaak om er verder geld aan uit te gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FreshMaker schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:40:
Die MB/s waarde is niet heel nuttig met het lezen van een groot aantal kleine bestanden.
De échte kracht van een SSD is het feit dat de latency ongeveer 1/150ste is van een traditionele harddisk (0,1ms versus gemiddeld 15ms). Elk bestand moet even geraakt worden om de metadata te lezen en evt de embedded preview te openen. Dat kost verschrikkelijk veel tijd bij 40.000+ bestanden.
Je avarage throughput gaat maar iets van 50MB/s zijn op z'n best (zelfs met een SSD), iets wat een normale harddisk prima zou kunnen bijbenen, maar het steeds skippen van bestand naar bestand is iets wat een SSD zo ongelofelijk veel sneller doet en waar je de winst merkt.

Hoe dan ook, de thumbs.db van Windows is slechts één aanspreekpunt voor alle previews in eens. Dus dat is hoe dan ook sneller, en het verschil tussen HDD en SSD is dan dermate klein dat de TS prima geholpen is met een driveletter aan z'n Googledrive-map.

Pagina: 1