Hulp gezocht bij aankoop eerste auto!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RicardoMaxi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-09-2024
De titel zegt het al een beetje. Ik wil graag een eerste auto aanschaffen, maar in tegenstelling tot veel mensen om mij heen (niet directe vrienden of kennisen) heb ik bar weinig verstand wat nou verstandig is, zuinig is, krachtig is etc etc. En daarom vind ik het ook heel erg moeilijk om in te schatten wat ik moet kopen en voor welke prijs ik dat zou moeten doen.

Ik woon zelf in Breda en ga iedere dag naar werk in Den Haag. Dat is natuurlijk een eind weg, dus daar beland ik op mijn volgende dilemma: benzine of diesel? Ik weet dat diesel auto's meestal zwaarder en duurder zijn in de wegenbelasting, maar ik weet dus niet of dat op zo'n afstand nog uit maakt. Ik zou ongeveer tussen de 3200 en 2560 kilometer per maand gaan rijden als ik google maps moet geloven puur en alleen voor mijn werk dus daar heb ik privé nog niet eens bij meegerekend. Ik krijg ongeveer 19 cent per kilometer vergoed.

Zelf heb ik natuurlijk ook wat mensen gevraagd wat 'verstandig' zou zijn maar werd daar niet erg veel wijzer van. De ene heeft een 1.6 en de ander een 1.4 weer een ander een 1.1 of 1.0. Het mooiste zou zijn een zuinige auto die ook wat pit biedt qua optrekken ookal is dat een lastig gegeven natuurlijk.

Edit:
Ik werk meestal buiten spits tijden ik begin vaak pas om 12 uur en ben klaar tussen 18-21 dus meestal vermijd ik de spits en dus hoop ik ook de meeste files die daar mee te maken hebben.
Qua budget vind ik het zelf ook lastig want je hebt auto's voor zoals boven genoemd 750 euro, maar ook auto's voor 2.500 euro. Ik weet niet wat verstandig is om uit te geven aan een eerste auto ook met de afstanden die ik rij. Een auto die wat minder kilometer op de teller heb omdat ik er zelf veel ga maken, of toch een wat oudere en die helemaal aan gort rijden. Ik denk persoonlijk niet meer dan 2000 a 2.500 te willen betalen voor een eerste auto maar ik weet niet of dat realistisch is.

Ik hoop dat jullie mij een beetje letterlijk en figuurlijk op weg kunnen helpen!

[ Voor 20% gewijzigd door RicardoMaxi op 30-03-2018 12:47 ]

Alle reacties

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 07:45
Motorvermogen is altijd lekker, maar niet per sé noodzakelijk, in de file gaan we allemaal even 'hard".... Ik denk, met zulke afstanden elke werkdag weer, dat vooral een goede zitpositie/comfort belangrijk is. (Weet ik uit ervaring na ruim 5 jaar Zoetermeer-Den Bosch gereden te hebben!) En die kun je alleen na een goede proefrit ervaren, is een zeer persoonlijk iets.
Prijs is lastig iets over te zeggen, we kennen je budget niet. Japanners zijn erg betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten) maar vaak weer duurder in onderhoud.
Maak veel proefritten! En vooral geniet van je eerste limousine!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 13:34

hostler

Yeahhh dude!

Budget? Welke auto's heb je zelf al gevonden? Welke verdere eisen heb je aan een auto?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gezien de afstand die je gaat rijden zou ik sowieso voor een diesel gaan, maar wat voor auto hangt af van je budget en verdere wensen.

🖥️ | 🚗

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:54
MadMarky schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:51:
Gezien de afstand die je gaat rijden zou ik sowieso voor een diesel gaan, maar wat voor auto hangt af van je budget en verdere wensen.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar als het budget van TS niet erg hoog is, kom je vaak uit op oudere diesels.

Dat hoeft geen probleem te zijn op het gebied van betrouwbaarheid maar let wel op dat je dan niet alle steden in kan met de milieuzones van tegenwoordig.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 01:22
Het belangrijkste is je budget. Daarna komen je eisen en nice-to-haves. Het is daarnaast belangrijk om een goede zitpositie in de auto te hebben, zodat je comfortabel van a naar b kan. Dat laatste is echter persoonlijk.

Ik rij nu ruim 2 jaar een Renault Megane 1.6 op LPG uit 2000. Toen gekocht voor 750 euro (met toen 200k op de klok) en hij rijdt nog steeds goed zonder duur onderhoud. Dagelijkse afstand voor mijn werk is Amsterdam - Soest, ongeveer 45km enkele reis. Kost mij qua brandstof ~ €20,- per week.
Ik weet dat er een hoop tegenstanders zijn van LPG, maar ik ben een voorstander. Het rijdt goedkoper en het onderhoud is niet persee duurder of meer. Het is dus serieus het overwegen waard om LPG te gaan rijden. Ook met eventuele milieuzones in gedachte, aangezien diesels steeds meer geweerd worden en LPG auto's als benzine worden aangezien.

eXec op Steam

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 15:33
Qua kosten kun je alles zelf op een rijtje zetten:
MRB
Verzekering
verbruik (spritmonitor, autoweek voor realistisch verbruik)
Onderhoud
Brandstof
(en eventueel afschrijving)

Daarnaast zoek je auto's die in je budget veel naar voren komen, (dus niet die ene BMW, terwijl dit eigenlijk niet in je budget past, die bmw stat daar waarschijnlijk met een rede). En zoek dan per type auto naar aankooptips en eventueel fora.

De vraag is ook vooral, wat is je budget. En ga daarna op zoek naar ervaringen om keuzes te kunnen maken.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Zonder verdere informatie: een kleine spaardiesel (1.2 tdi bijv) met automaat (voor de files).

PVO

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-11 19:59
Als je veel files verwacht op het traject zou ik voor een hybride gaan, die zijn hier juist ideaal voor.
Ook moet je afwegen hoe lang je met de auto wil doen. Ik verwacht dat de beperkingen op het gebruik van een diesel auto de komende jaren gaan toenemen. Kijk bijvoorbeeld naar wat er nu in België gebeurt met de dieselprijs.
En, zoals al eerder genoemd, je budget en overige wensen en eisen zijn belangrijk voor een beter antwoord.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Met een diesel moet je ook rekening houden met eventuele milieu zones of je daar dan over een jaartje nog wel in mag.

• RicardoMaxi
Dank voor de tot zover vele reacties! Ik werk meestal buiten spits tijden ik begin vaak pas om 12 uur en ben klaar tussen 18-21 dus meestal vermijd ik de spits en dus hoop ik ook de meeste files die daar mee te maken hebben.
Qua budget vind ik het zelf ook lastig want je hebt auto's voor zoals boven genoemd 750 euro, maar ook auto's voor 2.500 euro. Ik weet niet wat verstandig is om uit te geven aan een eerste auto ook met de afstanden die ik rij. Een auto die wat minder kilometer op de teller heb omdat ik er zelf veel ga maken, of toch een wat oudere en die helemaal aan gort rijden. Ik denk persoonlijk niet meer dan 2000 a 2.500 te willen betalen voor een eerste auto maar ik weet niet of dat realistisch is. Heb dit ook even in de beginpost verwerkt dank voor de feedback is inderdaad belangrijke informatie!

[ Voor 6% gewijzigd door RicardoMaxi op 30-03-2018 12:48 ]

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-10 19:35
Is een Mazda 2 dan geen optie? Is wel geen diesel maar een fatsoenlijke diesel voor 2500 euro is ook niet echt te doen denk ik. Ik zag er net eentje met 100xxx op de teller, 2003, voor 2950€ Ik denk niet dat je die afstand in een Aygo of Alto wilt gaan afleggen.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 13:34

hostler

Yeahhh dude!

Ik zou een tijdje een c1/107/aygo gaan rijden tot je meer budget tot je beschikking hebt. Het zijn zuinige, betrouwbare en goedkope auto's. Kies dan wel voor een 5 deurs met airco omdat deze het makkelijkst weer te verkopen is.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik zou nooit een auto kopen voor 2500€, en al zeker geen diesel.
Je komt dan uit bij autos van dik over de 10 jaar of met zeer veel kilometers.
Meestal worden die verkocht omdat er een probleem is.

Bij dergelijke leeftijd kan je op elk moment een probleem tegenkomen dat je meer kost dan 2500€.
Zeker als je die auto elke dag nodig hebt, dan ben je beter af dat je iets recenter koopt.

Ik begrijp dat je niet te veel spaargeld hebt, en dat je jong bent. Net dan is een private lease een zeer interessante optie. Voor 250-300€ (wat hoger omdat je veel rijdt) ben je klaar per maand, en je hebt geen verassingen. Dat betaal je makkelijk met je km vergoeding van 19ct.
Ander voordeel is dat je verzekering je niet kan naaien met onredelijke tarieven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
@Tommie12 dit valt reuze mee, er zijn bijv. Lupo 3L's (1.2 TDI) te vinden voor rond de €1000,-
Toegegeven, je hebt niet de netste, maar wel €1500 over voor evt (achterstallig) onderhoud.

(Plus dat je makkelijk 1 op 25 redt in de praktijk)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:23:

Bij dergelijke leeftijd kan je op elk moment een probleem tegenkomen dat je meer kost dan 2500€.
Zeker als je die auto elke dag nodig hebt, dan ben je beter af dat je iets recenter koopt.

Ik begrijp dat je niet te veel spaargeld hebt, en dat je jong bent. Net dan is een private lease een zeer interessante optie. Voor 250-300€ (wat hoger omdat je veel rijdt) ben je klaar per maand, en je hebt geen verassingen. Dat betaal je makkelijk met je km vergoeding van 19ct.
Ander voordeel is dat je verzekering je niet kan naaien met onredelijke tarieven.
Private lease een goede optie? Tot hij een huis wil kopen... private lease neemt een hele beste hap uit je te financieren vermogen! Kan niet vaak genoeg gezegd worden.

En, zoals eerder gezegd, LPG. Rij al jaren lpg en laat je niet zomaar in de steek. Kijk voor de grap eens op marktplaats en gebruik zoekterm hoger dan 400.000km. Je zal verbaast staan hoeveel het er zijn. Dus onbetrouwbaar, mwah, loopt wel los.

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 30-03-2018 13:33 ]

• Tommie12
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:27:
@Tommie12 dit valt reuze mee, er zijn bijv. Lupo 3L's (1.2 TDI) te vinden voor rond de €1000,-
Toegegeven, je hebt niet de netste, maar wel €1500 over voor evt (achterstallig) onderhoud.

(Plus dat je makkelijk 1 op 25 redt in de praktijk)
Kan een goede koop zijn, maar met een beetje pech...

Wij hadden een 14 jaar oude Mitsubishi Space Wagon. Nieuw gekocht, en die was altijd betrouwbaar. Nooit meer dan onderhoud en banden moeten doen.
Na 14jaar en 120.000km begon ineens de koppeling te slippen (jaja, altijd korte ritjes), ook de distributieriem moest vervangen worden, groot onderhoud, en 2 banden. Daarboven nog een probleem met de relais van de centrale vergrendeling.
Dat alles samen ging ons ruim boven de 2500€ kosten, dus hebben we die maar snel weg gedaan voor de koppeling zo ver was dat die de boot naar Afrika niet meer op zou geraken....
Nog 1000€ voor gekregen.
Die auto wil je echt niet kopen.

• Tommie12
ybos schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Private lease een goede optie? Tot hij een huis wil kopen... private lease neemt een hele beste hap uit je te financieren vermogen! Kan niet vaak genoeg gezegd worden.

En, zoals eerder gezegd, LPG. Rij al jaren lpg en laat je niet zomaar in de steek. Kijk voor de grap eens op marktplaats en gebruik zoekterm hoger dan 400.000km. Je zal verbaast staan hoeveel het er zijn. Dus onbetrouwbaar, mwah, loopt wel los.
Als daar inkomsten tegenover staan is dat toch geen issue.

Tuurlijk kan dat goed gaan, maar als er wat kosten bij elkaar komen is de auto ineens waardeloos.

• 234FaTaLiTy
@Tommie12 Soms kun je beter in zo'n auto door blijven investeren, dat kan fiscaal logischer zijn dan hem weg te doen en weer een nieuwe (of tweedehandse) te kopen

• Tommie12
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:34:
@Tommie12 Soms kun je beter in zo'n auto door blijven investeren, dat kan fiscaal logischer zijn dan hem weg te doen en weer een nieuwe (of tweedehandse) te kopen
Geen idee hoe een privé auto fiscaal interessant kan zijn.
Als een auto boven de 10 jaar gaat, dan zakt de waarde ineens dramatisch in elkaar, en met een heel klein beetje pech stijgt de onderhoudskost torenhoog.

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Als daar inkomsten tegenover staan is dat toch geen issue.

Tuurlijk kan dat goed gaan, maar als er wat kosten bij elkaar komen is de auto ineens waardeloos.
Kopie van site vereniging eigen huis, dus let op!

Stel: u betaalt gedurende 36 maanden € 250 per maand voor uw private-lease-auto. Het geregistreerde bedrag wordt 65 % van 36 x € 250. Dat is € 5.850. Bij een inkomen van € 50.000 en een rente van 1,9 %, kan er in deze situatie al gauw € 32.000 minder worden geleend voor een hypotheek.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Private lease met die kilometrage zou ik iig niet doen, die 200 euro prijzen zijn allemaal op basis van 10000 km/j. Dan kun je beter paar maanden doorsparen en een knappe tweedehands vw up / seat mii kopen met 60.000 op de teller voor ~6k. Daar kun je dan gerust nog een jaar of 4 in rijden tegen veel lagere kosten. En dan heb ik het nog niet over de effecten voor een eventuele hypotheek.

Als je er erg van afhankelijk bent zou ik persoonlijk mijn budget wat verhogen of zoeken naar alternatieve manieren van reizen. Je komt al snel terecht bij een oude diesel (kans op veel en duur onderhoud) of een onzuinige benzine auto en ga je het no way redden met 0.19ct / km.

Is een lease-bak niet bespreekbaar (eventueel met eigen bijdrage)? Of het openbaar vervoer? Je werkgever wil daar vast ook wel in tegemoet komen.

• 234FaTaLiTy
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:36:
[...]

Geen idee hoe een privé auto fiscaal interessant kan zijn.
Als een auto boven de 10 jaar gaat, dan zakt de waarde ineens dramatisch in elkaar, en met een heel klein beetje pech stijgt de onderhoudskost torenhoog.
Afschrijving = nihil

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:08
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:33:
[...]

Wij hadden een 14 jaar oude Mitsubishi Space Wagon. Nieuw gekocht, en die was altijd betrouwbaar. Nooit meer dan onderhoud en banden moeten doen.
Na 14jaar en 120.000km begon ineens de koppeling te slippen (jaja, altijd korte ritjes), ook de distributieriem moest vervangen worden, groot onderhoud, en 2 banden. Daarboven nog een probleem met de relais van de centrale vergrendeling.
Dat alles samen ging ons ruim boven de 2500€ kosten, dus hebben we die maar snel weg gedaan voor de koppeling zo ver was dat die de boot naar Afrika niet meer op zou geraken....
Nog 1000€ voor gekregen.
Mensen doen vaak hun auto weg als er kosten aan zitten te komen. Jouw 1000 euro kostende Mitshubishi wordt vervolgens voor 2000 euro te koop gezet door de garage. Na afdingen zal dat nog 1750 zijn of iets dergelijks, en dan "zo meenemen".
Wat jij hebt gedaan doen mensen ook met auto's die 7000 euro kosten. Ik heb het meegemaakt bij een Peugeot 206 1.4HDI van 4 jaar oud net uit de lease voor 7000 euro, die had z'n laatste beurt ook niet gehad en kreeg vrij direct na aanschaf ook te maken met hoge kosten (draagarm, richtingaanwijzer, banden). Vervolgens ruil ik dat ding later in tegen een 207SW, leg ik bijna 6000 euro bij voor een auto met 160.000km op de teller, koop ik een auto waarbij de vorige eigenaren heel zuinig zijn geweest... op het onderhoud. Banden kut (tweedehands), uitlijning als een kruiwagen (kwam niet weg op nat wegdek), remklauwen achter vast (remblokken schuin in de klauw), LPG drooggasfilter vergaan (toegegeven, zelf ook 50.000km gereden voordat ik wist dat het elke 20.000km moest), koelvloeistof van alle soorten bijelkaar gegooid, etc.

Een auto van 2.500 euro hoeft niet slecht te zijn, en voor de paar duizend euro die ertussen zit kan je heel wat reparaties doen. Je moet niet kijken naar de waarde van de auto bij dergelijke reparaties, maar na hoeveel kilometers je reparatie door kan tot de volgende reparatie, en wat dit je dan kost per kilometer. Dat kan vanwege afschrijving wel eens goedkoper zijn dan een duurdere auto aanschaffen.

• S0epkip
ybos schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:31:
[...]

LPG? Met 3000 km per maand? Dan staat die arme man drie keer per week aan de pomp!

PVO

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
“Private lease met die kilometrage zou ik iig niet doen, die 200 euro prijzen zijn allemaal op basis van 10000 km/j.”
Klopt en dan zijn het ook dure Km en dat is eigenlijk met iedere auto die hoge vaste lasten heeft aan afschrijving of onderhoud en belasting. Ik lease momenteel een Aygo voor een jaar en als ik die bijvoorbeeld verleng naar 3 jaar betaal ik voor 20-25K Km/jaar 253/maand ofwel 0,151 a 0,121 per Km. Gemiddeld verbruik 5L/100Km betaal ik bij de huidige prijs zo’n 0,07 per Km aan brandstof. Zo is die 19ct/Km wel haalbaar.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

S0epkip schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:03:
[...]

LPG? Met 3000 km per maand? Dan staat die arme man drie keer per week aan de pomp!
Ja maar wat maakt het uit als je volle tank net aan 20 euro kost :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• S0epkip
Touchdomex schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Tijd. En tijd=geld. Of meer tijd met je kind/vrouw/ps4, etc.

PVO

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

S0epkip schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Die 5 minuten :+ _O-

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• S0epkip
Even serieus, LPG tanken duurt langer dan benzinetanken (nozzle aansluiten, binnen betalen, etc) en bovendien is het erg beperkt in Nederland, want het moet bij een bemand station, binnen openingstijden.
Daar komt nog eens bij dat je maar een paar honderd km kan rijden op je 80% gevulde LPG-tank, en dus relatief vaak aan de pomp staat. Dat is écht niet chill. Wel goedkoop.

PVO

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:39
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:33:
[...]

Nog 1000€ voor gekregen.
Goede deal voor iemand die voor 1000 euro een Spacewagon heeft gekocht met 120k op de teller... Als hij een beetje handig was en het onderhoud zelf deed had hij een net ingereden auto voor 2.000 euro...
Banden, distributieriem en beurten horen nou eenmaal gedaan te worden. Het zou me niks verbazen als die distributierietriem 6 jaar eerder al gemoeten had. En na 14 jaar kan een relais het begeven. Koppeling is ook gewoon een slijtagedeel, afhankelijk van rijstijl en wat voor ritten je inderdaad maakt.

Als je nou een kapotte versnellingsbak had, de motor stuk was gelopen, of je al 4 uitlaten en 20 remblokken versleten had dan kan ik me er wat bij voorstellen dat het flinke kosten zijn, maar dit lijkt meer een opstapeling van kosten die groot lijken omdat ze in één keer komen, maar eigenlijk gewoon onder de normale onderhoudskosten van een auto vallen.

Sterker nog, als je bij een nieuwe auto 1x een paaltje tikt en je parkeersensor eruit ligt, of de boordcomputer een keer stuk gaat kan je meer kosten dan 2500 hebben.

On topic:
Ik vind het budget van 500-3000 euro altijd een beetje moeilijk. Het zijn eigenlijk allemaal auto's die of een of andere reden weggedaan worden. Bijvoorbeeld omdat ze te oud zijn, er groot onderhoud aankomt of omdat het verbruik te hoog is. Je zult dus sowieso ergens op moeten inleveren.

Daarnaast moet je niet vergeten dat een auto van 3000 3x zo duur is als eentje van 1000. Je kunt dus 3x een poging wagen bij eentje van 1000 voor hetzelfde budget, en bij 3000 heb je niet meer garantie dat je geen miskoop doet dan bij eentje van 1000 of 1500.
Ik zou even opzoeken wat circa 8-15 jaar geleden de betrouwbaarste auto's waren, en bij die op zoek gaan naar een rijtje modellen wat je aanspreekt.

Daarnaast zou ik zelf eerder op goed onderhoud letten dan op de kilometerstand. Boven de 200K of 250K kan prima, mits de kwaliteit van de auto goed is en het onderhoud gedaan is.

[ Voor 24% gewijzigd door Pyramiden op 30-03-2018 14:52 ]

• Tommie12
_JGC_ schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:00:
[...]

Mensen doen vaak hun auto weg als er kosten aan zitten te komen. Jouw 1000 euro kostende Mitshubishi wordt vervolgens voor 2000 euro te koop gezet door de garage. Na afdingen zal dat nog 1750 zijn of iets dergelijks, en dan "zo meenemen".
Wat jij hebt gedaan doen mensen ook met auto's die 7000 euro kosten. Ik heb het meegemaakt bij een Peugeot 206 1.4HDI van 4 jaar oud net uit de lease voor 7000 euro, die had z'n laatste beurt ook niet gehad en kreeg vrij direct na aanschaf ook te maken met hoge kosten (draagarm, richtingaanwijzer, banden). Vervolgens ruil ik dat ding later in tegen een 207SW, leg ik bijna 6000 euro bij voor een auto met 160.000km op de teller, koop ik een auto waarbij de vorige eigenaren heel zuinig zijn geweest... op het onderhoud. Banden kut (tweedehands), uitlijning als een kruiwagen (kwam niet weg op nat wegdek), remklauwen achter vast (remblokken schuin in de klauw), LPG drooggasfilter vergaan (toegegeven, zelf ook 50.000km gereden voordat ik wist dat het elke 20.000km moest), koelvloeistof van alle soorten bijelkaar gegooid, etc.

Een auto van 2.500 euro hoeft niet slecht te zijn, en voor de paar duizend euro die ertussen zit kan je heel wat reparaties doen. Je moet niet kijken naar de waarde van de auto bij dergelijke reparaties, maar na hoeveel kilometers je reparatie door kan tot de volgende reparatie, en wat dit je dan kost per kilometer. Dat kan vanwege afschrijving wel eens goedkoper zijn dan een duurdere auto aanschaffen.
Ik weet wat er met die Mitsubishi gebeurd is.
Die is bij ons op de autotransporter geladen, en dan recht naar Antwerpen de boot op.
Transport, invoerkosten etc kosten ca 1400€ per auto naar Benin, en daar wordt die op de markt verkocht voor ca 3500€.
In de auto wordt nog een koelkast, een matras en een oude televisie gestopt, en de rest van de ruimte vol oude kledij om de transportcapaciteit te benutten.
Ter plaatse wat herstellingen doen kost niks gezien werkuren daar amper geld kosten.
Blutsen krassen etc geven ze geen moer om. Toen ze de auto op de vrachtwagen reden, was dat met de bumper tegen het voorschot, en direct een kabel er aan die krassen maakte.

In België moet een handelaar garantie geven op elke tweedhandsauto. Of die nu voor 100€ of 25.000€ verkocht wordt. In de praktijk vind je bij handelaars niks onder de 3000€, of je moet een schimmig ongeldig papiertje tekenen dat je af ziet van de garantie.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:01
[...]

Maar loont zich uiteindelijk weer in de jaarkosten. Die 20-30 minuten per week kunnen er dan ook wel vanaf.
rob079 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:48:
Prijs is lastig iets over te zeggen, we kennen je budget niet. Japanners zijn erg betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten) maar vaak weer duurder in onderhoud.
Gebaseerd op? Klinkt namelijk als onzin. Uit persoonlijke ervaring kan ik juist het tegenovergestelde beweren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:08
Panini schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:54:
[...]

Maar loont zich uiteindelijk weer in de jaarkosten. Die 20-30 minuten per week kunnen er dan ook wel vanaf.

[...]

Gebaseerd op? Klinkt namelijk als onzin. Uit persoonlijke ervaring kan ik juist het tegenovergestelde beweren.
Is vooral gebaseerd op vroeger. Niet elke aftermarket fabrikant maakte japanse onderdelen. Tegenwoordig rijdt er hier zoveel japans spul en wordt er zoveel techniek gedeeld tussen merken dat een japans onderdeel gewoon algemeen verkrijgbaar is tegen normale prijs. Moet je alleen geen Daihatsu gaan rijden en een specifiek onderdeel nodig hebben dat alleen op Daihatsu's gebruikt werd.

Verder is het werkplaatstarief van de Toyota dealer een pak goedkoper dan het werkplaatstarief van europese dealers.

Wat betreft LPG en kosten: het is meer dan brandstof. Je betaalt meer wegenbelasting, je ontstekingsdelen gaan minder lang mee op LPG en veel LPG installaties hebben ook onderhoud nodig (bij die van mij elke ~20.000km een nieuw filter, gasboer leest dan ook computer uit, stelt verdamperdruk af en controleert de boel op gasdichtheid -> 120 euro verder).
Verder is het leuk om met 60 cent per liter te rekenen, maar die prijs haal je alleen bij een selectief aantal pompen. Als je tank leeg is terwijl je niet zo'n pomp in de buurt hebt moet je verder rijden op benzine of tanken bij een pomp die 80+ cent per liter vraagt.

Het is dat ik maar 450km per week rijd en tank op de route vanaf de supermarkt naar huis bij een pomp met 60ct/liter, maar met mijn voormalige 1000+km per week had ik gewoon weer een diesel gepakt.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-11 10:49
Is het een optie een auto van ongeveer max 600 euro te kopen.
Dat een jaar of langer proberen te rijden.
Waarom 2500 uitgeven als je met 600 euro auto ook jaren mee kan gaan en soms wel langer.
En je houd 600 euro achter de hand voor eventueel onderhoud vervanging als iets kapot gaat.
Goed je 600 euro auto ziet er minder fraai en stoer uit.
Maar zie je je auto als vervoers middel of als staus object.
Laat zo zeggen heb een auto van 8000 euro gekocht een jaar later was er iets met de versnellings bak.
DSG 6 traps automaat. Had gehoopt 5 of 6 jaar in te kunnen rijden.
Kosten voor een ander gereviseerd of nieuw was 4500 of 5500 euro.
Zou goedkoop beginnen . Als die auto van 600 euro na een jaar iets heeft doet het niet zo zeer

<GOT>DrOPje #2516

• Qlusivenl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11 22:18
Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:23:

Heb toevallig afgelopen weekend een Renault Clio uit 2007 gekocht, met 2,2 ton op de teller voor 3000 euries. Ding rijdt als een zonnetje, nieuwe APK, nieuwe banden, nieuwe olie, nieuwe distributieset incl waterpomp. Ik denk dat je beter je mening wat kan bijstellen.

• Tommie12
Qlusivenl schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Heb toevallig afgelopen weekend een Renault Clio uit 2007 gekocht, met 2,2 ton op de teller voor 3000 euries. Ding rijdt als een zonnetje, nieuwe APK, nieuwe banden, nieuwe olie, nieuwe distributieset incl waterpomp. Ik denk dat je beter je mening wat kan bijstellen.
Dus alles bij elkaar heeft die vorige eigenaar er nog een dikke 1000€ onderhoud aan gedaan, en dan verkocht.
Dat is ook ten dele wishfull thinking.

Nu, dat is 11 jaar oud, en boven de 2500€.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Wat ik zelf doe (ook nu het niet meer de eerste is)

Bedenk eerst wat je wil betalen.
Kies vervolgens een merk dat bekend staat om zijn kwaliteit (Toyota)

Als je veel km ga rijden is het afwegen voor een dsl een optie. Maar vergeet niet dat de kosten van de wegenbelasting ook hoog zijn.
Maar het is in excel zo uitgezet.
En niet onbelangrijk een auto met lage (NAP) KM stand

GA naar autotrader en stel je zoek functie in. Zijn er nog teveel auto kies opties die je absoluut wil.

iRacing Profiel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Met zo'n budget zou ik een simpel en relatief zuinige benzine auto kopen. Met dat budget een diesel is IMO te veel risico en koop je andermans rotzooi.
Kijk b.v. eens naar een Corolla, type E11, en dan met een 1.3 (tot 2000) of de 1.4 VVTI (van 2000 tot 2002), die kan je voor dat geld prima vinden. Ik heb zelf in december een E11 1.6 gekocht (als auto 'in between'), uit 1998, met 330k op de teller, voor 1000 euro. Inmiddels heb ik er al bijna 15k mee gereden. Het ding rijdt super fijn, start altijd, loopt 1:14 (en ik rij echt flink door, een 1.3 of de 1.4 VVTI lopen nog een stuk zuiniger), verbruikt nauwelijks olie (nog geen halve liter per 15.000 km), je hebt in principe nauwelijks afschrijving en ze zijn superbetrouwbaar. Het onderhoud wat ze nodig hebben, is echt heel goedkoop.
Rij daar een tijdje mee, spaar wat geld, en koop daarmee over een paar jaar een deftige diesel o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

• RicardoMaxi
Nogmaals bedankt iedereen voor de suggesties en tips.

Ik heb zelf een heel uitgebreid excel sheet gemaakt waarin ik heel uitgebreid zowel de kosten van een evt lease als koop op een rijtje heb gezet. Kopen is goedkoper in theorie per maand, alleen je rijdt natuurlijk geen gloednieuwe auto met allrisk verzekering.

Heb een aantal lease auto's zien kost ongeveer 350 a 400 euro per maand.

Ik heb een huurwoning (wat ook doodzonde is ik weet het) dus een hypotheek is niet echt aan de orde voor de komende jaren denk ik. Dus dat maakt mijn twijfel ook weer groter. Nou moet ik nog wel kijken of ik uberhaupt gekwalificeerd ben voor een lease omdat ik redelijk hoge maandkosten heb vanwege een huur huis. Dat is altijd een beetje tricky.

• ybos
[...]

Nou en :? ik sta ook om de dag aan de pomp, loop alleen aan de freebees al binnen :P
(na aantal keren tanken krijg je dubbele freebees, is dan om de dag tussen de 60 en 80 cent gratis. Lijkt niet veel, maar is dus gemiddeld per tank een litertje gratis. Met die liter rij je weer ongeveer 10km á 19 cent vergoeding enz enz :P )
Zonder gekheid, heb zo gemiddeld per jaar een setje schoenen en paar tshirts gratis :)

• ybos
S0epkip schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Stel je niet aan, 5 minuten... 3x tanken in de week, kwartiertje minder bij moeders de vrouw, daar zou ik me inderdaad niet goed bij voelen.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Touchdomex schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Het gaat er niet om wat je volle tank kost, maar wat de (brandstof)prijs per km is. Als jij met je € 20 300 km kan rijden, en ik mijn diesel voltank voor € 60 en daar 900 km mee kan rijden, zijn we aan brandstof hetzelfde kwijt. Jij staat dan wel 3x zo vaak aan de pomp.....

@RicardoMaxi Het is inderdaad handig om een excel sheet te maken met daarin de te verwachten kosten per maand. Ik heb er zelf een aantal jaar geleden een gemaakt, en die staat nog op Dropbox Misschien kan je er nog wat mee. De prijzen voor de belasting zullen niet meer kloppen, dus die zou je moeten bijwerken. Voor onderhoud ben je bij oude auto's over het algemeen wat meer kwijt, maar je hebt ook minder afschrijving (zeker als je auto maar max € 2500 kost). Ik heb de eerste vier jaar dat ik auto reed bijna van mijn reiskostenvergoeding (ook 19 ct per km) kunnen rijden.
Het verbruik haal ik altijd van www.spritmonitor.de af; daar staan vaak meer auto's van hetzelfde type op dan op autoweek.nl.
Je moet natuurlijk een beetje geluk hebben met je auto's: ik heb een Citroën Xantia van 230.000 naar 335.000 gereden met voornamelijk normaal onderhoud en een paar gloeibougies (dat was wel een dure reparatie). Dat ding heeft me € 1500 gekost, en zo'n € 750 opgeleverd bij inruil twee jaar later. Een collega dacht handig te zijn door een nieuwere Laguna van € 8000 te kopen, maar hij draaide zijn blok in de soep en heeft er voor € 3500 een nieuw blok in laten zetten. Dat waren dus beduidend duurdere km's dan ik had.

2500-3000 km per maand is zo'n 30.000 km per jaar. Bij die kilometrages is diesel waarschijnlijk het voordeligst, maar het zal niet veel uitmaken met LPG. Ik zou dus naar beide kijken, en bij LPG goed opletten hoe het ingebouwd is. Als het niet netjes ingebouwd is, heb je redelijke kans op roest rond de vulopening als die in een metalen paneel gezet is.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Tommie12 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:46:
[...]
In de praktijk vind je bij handelaars niks onder de 3000€, of je moet een schimmig ongeldig papiertje tekenen dat je af ziet van de garantie.
Zever. Ik heb een rondje gedaan bij de merkdealers in de buurt en kon inclusief een jaar garantie een auto mee hebben voor €2000. Bouwjaar allemaal tussen 2001 en 2004. Kilometer op de teller varieerde iets meer :) Denk aan een Opel Astra, Toyota Auris, Renault Megane, VW Golf,... dus geen koekblikken. Waren ook allemaal in prima staat; geen roest, op tijd onderhouden, geen deuken, goeie banden,...

Het is hier al gezegd: zoek een auto die relatief vaak gekocht is, maar weinig mensen nu nog mee willen rijden en dus verhoudingsgewijs meer te koop staat dan de andere. Daardoor heb je keuze te over en kan je kieskeurig zijn. Het helpt ook als je dicht bij de garage of particuliere koper woont. Zo zijn ze minder geneigd om rommel te verkopen, aangezien je snel op de deurmat kan staan bij problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door mieJas op 30-03-2018 20:00 ]

Yes, but no.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
mieJas schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:59:
[...]

Zever. Ik heb een rondje gedaan bij de merkdealers in de buurt en kon inclusief een jaar garantie een auto mee hebben voor €2000. Bouwjaar allemaal tussen 2001 en 2004. Kilometer op de teller varieerde iets meer :) Denk aan een Opel Astra, Toyota Auris, Renault Megane, VW Golf,... dus geen koekblikken. Waren ook allemaal in prima staat; geen roest, op tijd onderhouden, geen deuken, goeie banden,...

Het is hier al gezegd: zoek een auto die relatief vaak gekocht is, maar weinig mensen nu nog mee willen rijden en dus verhoudingsgewijs meer te koop staat dan de andere. Daardoor heb je keuze te over en kan je kieskeurig zijn. Het helpt ook als je dicht bij de garage of particuliere koper woont. Zo zijn ze minder geneigd om rommel te verkopen, aangezien je snel op de deurmat kan staan bij problemen.
Sorry voor Renault, maar Megane uit 2001-2005 zou ik echt skippen. Als het niet motorisch problemen geeft, is het wel elektronisch. Zou echt bij een Opel of een Japanner blijven.

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 01:22
gwystyl schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:57:
[...]Het gaat er niet om wat je volle tank kost, maar wat de (brandstof)prijs per km is. Als jij met je € 20 300 km kan rijden, en ik mijn diesel voltank voor € 60 en daar 900 km mee kan rijden, zijn we aan brandstof hetzelfde kwijt. Jij staat dan wel 3x zo vaak aan de pomp.....
Ik sta 3x zo vaak aan de pomp, maar sta wel lachend aan de pomp en betaal lachend mijn wegenbelasting, die een stuk lager ligt dan diesel. Bovendien (en zeker < 2500 euro budget) lach ik je uit als jij voor het bordje milieuzone staat omdat je er niet door mag met je diesel.

Toegegeven dat ik maar 500km per week rij aan woon- /werkverkeer, maar ik sta liever een keer extra bij de pomp dan dat ik een stuk meer wegenbelasting en onderhoud betaal.
_JGC_ schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:37:
[...]
Wat betreft LPG en kosten: het is meer dan brandstof. Je betaalt meer wegenbelasting, je ontstekingsdelen gaan minder lang mee op LPG en veel LPG installaties hebben ook onderhoud nodig (bij die van mij elke ~20.000km een nieuw filter, gasboer leest dan ook computer uit, stelt verdamperdruk af en controleert de boel op gasdichtheid -> 120 euro verder).
Verder is het leuk om met 60 cent per liter te rekenen, maar die prijs haal je alleen bij een selectief aantal pompen. Als je tank leeg is terwijl je niet zo'n pomp in de buurt hebt moet je verder rijden op benzine of tanken bij een pomp die 80+ cent per liter vraagt.
Onderhoud is om en nabij dezelfde interval als benzine en bovendien niet veel duurder. 30k geleden zijn er nieuwe gasbougies op gekomen, maar daar houd mijn onderhoud betreft het LPG systeem ook op.

Heb meerdere LPG stations hier in de buurt die onder de 60ct de liter zitten, waaronder eentje van 0,569 onderweg naar mijn werk... Niets kan op tegen de lage kosten van LPG :)

[ Voor 40% gewijzigd door eXec op 30-03-2018 21:37 ]

eXec op Steam

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

Ik zou kijken voor een smart forfour 1.3
Lage wegenbelasting, zuinig in verbruik en een bijzonder praktische auto.(achterbank verstelbaar en opklapbaar. In die klasse van auto's is die jaarlijks volgens mij goedkoper dan sommige diesels want oudere kleine diesels waren toen nog niet zo zuinig als nu.
Verder ook super betrouwbaar want er zit een mitsubishi motorblok in. Ik heb er 7 jaar ervaring mee(wel een 1.5) en heb die tot 325000 km gereden. Geen problemen mee gehad. Top wagentje.

In progress: VW kever

• matroosoft
  • Laatst online: 11-11 22:11

matroosoft

Lone Christian

@Verwijderd als je kijkt naar de verschillende brandstoffen dan valt LPG al snel af. Vaak tanken met het korte bereik is niet handig i.v.m. het aantal kilometers wat je wilt gaan rijden.

Diesel kan, maar heeft zo zijn nadelen. Vaak wordt gezegd dat het omslagpunt bij 15000 km/jaar ligt dus dat zou je makkelijk halen. Probleem is eerder je budget. Met jou budget zou je een wat oudere diesel moeten kopen en ik weet niet of je daar blij van wordt. Als je ook kijkt naar het ontmoedigingsbeleid wat de overheid steeds meer gaat voeren t.o.v. diesels en de mileuzones die op steeds meer plekken komen lijkt me dat persoonlijk niet fijn.

Dan wat betreft je budget: er zijn verschillende strategieën zoals anderen al hebben gezegd. Je kan een auto van 1000 euro kopen, dan heb je nog 1500 euro over voor evt. reparaties. Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van, tenzij je echt niet meer te besteden hebt dan dat. Uit mijn ervaring zijn zulke auto's doorgaans niets voor niets 1000 euro en moet er of nog veel aan gebeuren, of er staan veel km's op, of het interieur/exterieur is aftands. Dat laatste is ook niet leuk voor je eerste autootje. (of je moet daar niet om geven, dan ligt het anders)

Mijn ervaring is dat je voor je eerste auto het beste kan kijken maar een klein betrouwbaar autootje met weinig kilometers, die er netjes uitziet, in de categorie €3000-€3500. Ik weet verder niet of dat in je budget past. Neem dan iemand mee die een beetje verstand van auto's heeft en maak een proefritje. Ik heb zelf een Fiat Panda, leuk klein autootje, weinig wegenbelasting en veel ruimte en het zit ook best aardig. Maar er zijn meer leuke kleine auto's. Probeer in het genoemde budget een auto te kiezen van na 2008-2010 en onder 100k kilometers.

Private lease kan inderdaad ook, maar kost je wel altijd meer. Zeker als je nieuw rijdt. Dat zou ik alleen doen als je echt een vast bedrag per maand kwijt wilt zijn en geen verassingen wilt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:41
RicardoMaxi schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:34:
Ik denk persoonlijk niet meer dan 2000 a 2.500 te willen betalen voor een eerste auto maar ik weet niet of dat realistisch is.
Tip die ik toch even wil noemen omdat hij nogal afwijkt van de publieke opinie (denk ik);

Kijk niet in eerste plaats naar budget maar naar TCO (total cost of ownership), leen zonodig geld voor een duurdere auto als dat voordeel oplevert. Een lening van €5k kost je bijvoorbeeld €20 per maand. Een niet optimale auto met een verbruik dat 10% hoger is kost je al meer dan dat.

Kijk voor een idee eens naar mijn rekensheetje:
https://docs.google.com/s...IiS--o/edit#gid=461565106
Is uit 2017 dus wegenbelasting klopt wellicht niet helemaal meer (en houdt nog geen rekening met korting voor hybride).

Met een bluemotion Polo kan je bijvoorbeeld ontzettend goedkoop rijden met de kilometers die jij maakt. Persoonlijk zou ik huiverig zijn met aanschaf van dure/nieuwe diesels inmiddels maar met jouw kilometrage heb je hem wel opgereden voor dat echt een probleem wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

[...]

Mwah, doe ik ook. Toegegeven, het kost iets meer tijd, maar het feit dat ik 5 c/km aan brandstof kwijt ben maakt dat goed.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:39
assje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:50:
[...]

Tip die ik toch even wil noemen omdat hij nogal afwijkt van de publieke opinie (denk ik);

Kijk niet in eerste plaats naar budget maar naar TCO (total cost of ownership), leen zonodig geld voor een duurdere auto als dat voordeel oplevert. Een lening van €5k kost je bijvoorbeeld €20 per maand. Een niet optimale auto met een verbruik dat 10% hoger is kost je al meer dan dat.

Kijk voor een idee eens naar mijn rekensheetje:
https://docs.google.com/s...IiS--o/edit#gid=461565106
Is uit 2017 dus wegenbelasting klopt wellicht niet helemaal meer (en houdt nog geen rekening met korting voor hybride).

Met een bluemotion Polo kan je bijvoorbeeld ontzettend goedkoop rijden met de kilometers die jij maakt. Persoonlijk zou ik huiverig zijn met aanschaf van dure/nieuwe diesels inmiddels maar met jouw kilometrage heb je hem wel opgereden voor dat echt een probleem wordt.
Ik zou daar toch erg voorzichtig mee zijn... Met 5.000 euro kun je de schraalste Bluemotion van Marktplaats oppikken. Die auto is dan al 8 jaar oud en heeft 2 ton gelopen. Mocht je te maken krijgen met "Volkswagen kwaliteit" dan kan die auto flink in de kosten lopen, en ben je die 5K simpelweg kwijt en heb je geen auto. Je zult dan nog wel die lening moeten afbetalen.
Ik vind dat persoonlijk geen verantwoord risico, helemaal omdat er best alternatieven te vinden zijn die goedkoper en een stuk minder risicovol zijn. Maarja, dan zit je wel in een spartaans Japans milleniumwisseling interieur, in plaats van tussen de VAG onderdelen. Dat moet je ook maar willen...

Sowieso is het aanschaffen van een "populaire" auto zoals een Polo, een Golf of een 3-Serie het slechtste advies wat je voor een klein budget kan geven, naar mijn mening. Voor die auto's betaal je meer door de extra vraag, waar je in essentie niks voor terugkrijgt, op een stukje imago na.

[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 05-04-2018 14:35 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:41
Pyramiden schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:33:
[...]
Sowieso is het aanschaffen van een "populaire" auto zoals een Polo, een Golf of een 3-Serie het slechtste advies wat je voor een klein budget kan geven, naar mijn mening. Voor die auto's betaal je meer door de extra vraag, waar je in essentie niks voor terugkrijgt, op een stukje imago na.
Bluemotion Polo's waren juist extreem goedkoop door het overschot op de markt als gevolg van de aanpassing van wegenbelasting.

Daarnaast is die Polo wel extreem zuinig en dat telt echt wel zwaar mee bij deze kilometrages. Natuurlijk is een betrouwbare japanner ook een prima optie maar die zijn juist relatief duur (omdat ze bekend staan als betrouwbaar) en gemiddeld genomen significant minder zuinig (quotation needed).

Ik adviseer ook absoluut niet perse een Polo, ik adviseer om alle kosten te beschouwen. Als 5k te weinig is om een betrouwbare zuinige auto te kopen geef dan 8k uit. Je kosten zitten niet in de aanschaf maar in de afschrijving, zo lang je niet nieuw koopt is de afschrijving niet je grootste kostenpost als je 35k per jaar rijdt.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 05-04-2018 15:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:18

Bob Popcorn

Plop!

Diesel is misschien niet voordeliger. Als je een dieselauto over pak 'm beet 3 jaar wil verkopen, en het uitbouwen van de milieuzones rondom steden is nog verder gevorderd krijg je er geen knoop voor terug. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1