Nieuwe televisie in lichte kamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Beste allemaal,

Sinds enige tijd funcioneert mijn huidige televise niet meer goed en na 8 jaar gebruik is het ook wel een mooie tijd om een nieuwe uit te zoeken. Ik weet nog niet precies hoe groot ik hem wil, ik denk 55 inch, maar het gaat vooral om het geschikte model.
Na rond gekeken te hebben op internet beginnen alle termen en cijfers een beetje te duizelen en daarom post ik op dit forum. Van wat ik gezien heb op sites van webshops lijkt de Samsung UE55MU7000 een TV met een goede prijs/kwaliteit verhouding, en vooral het OneConnect doosje spreekt mij erg aan. Kijk ik echter op dit forum wordt soms gezegd dat een voorganger zoals de UE55 KU/KS 7000/8000 betere prestaties levert. Wat 'betere' prestaties precies inhoudt weet ik eigenlijk niet maar ik ben termen tegen gekomen zoals 'HDR' en '10 bit of geen 10 bit'. Daarnaast lees ik veel tegenstrijdige berichten over OLED schermen die wel/niet na verloop van tijd zullen inbranden en ik kom er dus niet goed uit.

De volgende punten zijn van toepassing:

Ik zoek een?
4K televisie (waarschijnlijk 55 inch) voor in een lichte huiskamer. Bijvoorkeur geen Curved televisie.

Wat is je budget?
1000 - 1500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Normaal TV kijken met CI+ module, Netflixen/NPO gemist (evt. via apple TV)

Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung UE55MU7000 of MU8000. Het OneConnect systeem spreekt me erg aan en uit verschillende reviews komen zij als TVs uit de bus met een goede prijs/kwaliteit verhouding

Welke vragen heb je hier nog over?
Zouden jullie mij een advies kunnen geven m.b.t. de aankoop van een nieuwe televisie? Waarom is de KU/KS bijvoorbeeld beter dan de MU? Wat is de toegevoegde waarde van een OLED scherm? Wat is 'HDR' en '10 bit'? Het gaat om een televisie die in een zeer lichte kamer komt te hangen met zowel grote ramen aan de west als zuid zijde en heeft dus last van flink wat reflectie/weerspiegeling. Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via mchoffa op 03-04-2018 10:25)

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
mchoffa schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:42:
Bedankt voor je antwoord! Online kon ik nog een webshop vinden die de UE55KS7000 aanbiedt echter is deze duurder dan zowel de MU7000 als de MU8000. Wat is het voordeel van de KS boven de MU modellen? Is er daarnaast nog een ander merk die jij aanraadt?

En presteert bijvoorbeeld een QLED tv beter dan een normale lcd/led tv onder de genoemde omstandigheden? Ik vraag dit omdat ik zag dat een QE55Q7F op dit moment in de aanbieding is voor onder de 1500 euro.
Een QLED is een normale LCD, in feite is het gewoon de opvolger van de KS reeks. Is alleen luxer uitgevoerd om een veel hoger prijskaartje te 'rechtvaardigen', qua prestaties is er weinig verbetering tov KS reeks. Tov MU reeks hebben de KS en Q reeks een quantum dot filter waarmee ze een iets hoger kleurbereik halen en bij HDR de kleuren net wat mooier weergeven. Qua helderheid zit er niet veel verschil in, wel net iets hoger op de KS maar valt weer in het niet bij bijv. een Sony XE9305 (nou ja 'bijv.' ; de tv's die een hogere helderheid hebben dan die Sony zijn op één hand te tellen, één vinger misschien wel).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
MU8000 heeft een betere anti-reflectie filter dan de MU7000 (die overigens ook op de KS modellen zit). KS reeks is toch zo goed als niet meer te krijgen dus ook geen nut daar verder naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
Bedankt voor je antwoord! Online kon ik nog een webshop vinden die de UE55KS7000 aanbiedt echter is deze duurder dan zowel de MU7000 als de MU8000. Wat is het voordeel van de KS boven de MU modellen? Is er daarnaast nog een ander merk die jij aanraadt?

En presteert bijvoorbeeld een QLED tv beter dan een normale lcd/led tv onder de genoemde omstandigheden? Ik vraag dit omdat ik zag dat een QE55Q7F op dit moment in de aanbieding is voor onder de 1500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat je even wat reviews erbij moet pakken en bedenken of je je TV wil gaan gebruiken als "tegenlicht" voor het inkomende daglicht. Zo ja, dan is het te adviseren om reviews door te nemen en dan per TV te kijken naar het aantal nits wat dat ding kan genereren en in hoeverre de contrast-waarden dan nog netjes blijven.

Heb zelf een OLED haaks op de achterpui staan maar ook daar heb ik soms al last van een schittering; moet er niet aan denken (ook niet met mijn oude LED of plasma) om bijna direct daglicht op mijn TV te hebben. Direct reden om naar de Kwantum te scheuren en een rits luxaflex/gordijnen op het hangen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
mchoffa schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:42:

Een QLED is een normale LCD, in feite is het gewoon de opvolger van de KS reeks. Is alleen luxer uitgevoerd om een veel hoger prijskaartje te 'rechtvaardigen', qua prestaties is er weinig verbetering tov KS reeks. Tov MU reeks hebben de KS en Q reeks een quantum dot filter waarmee ze een iets hoger kleurbereik halen en bij HDR de kleuren net wat mooier weergeven. Qua helderheid zit er niet veel verschil in, wel net iets hoger op de KS maar valt weer in het niet bij bijv. een Sony XE9305 (nou ja 'bijv.' ; de tv's die een hogere helderheid hebben dan die Sony zijn op één hand te tellen, één vinger misschien wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01
Het is al een beetje aangehaald;

De QLED modellen volgende de KS modellen op en de MU modellen volgende KU modellen op.
In dat opzicht is het niet zo raar dat de MU modellen 'minder' presteren dan de voorgaande KS modellen, maar eerlijk gezegd scheelt het niet eens erg veel. Dat is dus een compliment aan de deur van de MU7000 en MU8000. De MU8000 is eigenlijk best interessant maar wordt overschaduwd door de sterke marketing voor QLED TV's. Verder is een Sony 55XE9005 ook een sterke performer en als je, zoals @apis29 als aangaf, echt een bak met licht in huis wilt halen, dan is de XE9305 een enorme (de enige?) aanrader. Wat ik zelf een nadeel vind aan de Sony TV's is dat ze gebruik maken van AndroidTV. Dat haalt het gewoon by far niet bij Samsung's Tizen en LG's WebOS. Misschien heb je er zelf minder moeite mee, dus ik zou er zeker eens naar gaan kijken. Een OLED TV heeft in nou geval niet echt een meerwaarde, tenzij je van plan bent om 's nachts te kijken met de lampen uit of een groot fan bent van HDR.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Sony met Android. Ja, soms kan het wat sneller qua reactie, maar over het algemeen begrijp ik niet waarom daar kritiek op is. Het menu is duidelijk qua opzet en overzichtelijk, storingen heb ik nog niet gehad. Misschien zijn er betere/snellere tv's qua OS, maar het is zeker geen dealbreaker. "By far niet" zou ik zelfs zeggen.

@ TS, een belangrijk punt is natuurlijk wat je zelf van het beeld vindt.
Ik vind de marketing hype van Samsung rond Qled nogal overtrokken, al is het beeld ook weer niet slecht. Maar in jouw budget is OLED ook een optie en dat vind ik eerlijk gezegd duidelijk mooier. Ga dat dus vooral eens vergelijken. De vraag is alleen of OLED in een lichte kamer er wel voldoende uit komt. Dat is een vraag die ik vanaf hier niet kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchoffa
Bedankt voor jullie tips, deze hebben zeker geholpen bij de keuze! Uiteindelijk is het de Samsung QE55Q7F geworden. Deze keuze was gebaseerd op de aanbieding waardoor hij binnen het budget viel, het One Connect systeem en de erg mooie kleuren.
Een tegenvaller was echter dat mijn huidige CI+ module niet lijkt te werken met deze nieuwe televisie. Ziggo geeft als mogelijke verklaring dat het een oude module is en sturen een nieuwe op om te kijken of deze wel gaat werken. Deze week kijk ik dus alleen NPO 1, 2 en 3 in HD en de rest van de zenders op een mindere kwaliteit. Nog even uitzoeken hoe de afstandsbediening het fijnste werkt (vanwege de weinige knoppen) en proberen dat de volumetoetsen mijn geluidsset aansturen i.p.v. het volume van de televisie. Mocht dit niet lukken dan ga ik verder met mijn logitech universele afstandsbediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hebben de tips je geholpen? Letterlijk niemand heeft je die tv aangeraden, enkel alternatieven werden besproken. Ik snap het niet helemaal, in jouw situatie was ik altijd voor de Sony of een OLED gegaan.
Hoop dat je geniet van je nieuwe tv!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mchoffa
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:50:
Hoe hebben de tips je geholpen? Letterlijk niemand heeft je die tv aangeraden, enkel alternatieven werden besproken. Ik snap het niet helemaal, in jouw situatie was ik altijd voor de Sony of een OLED gegaan.
Hoop dat je geniet van je nieuwe tv!
Ik heb niet voor OLED gekozen vanwege de mogelijke kinderziektes en vanwege (zoals door een andere reageerder aangegeven) de lagere helderheid in de lichte ruimte. De Sony is het niet geworden omdat ik het one connect syteem van Samsung erg handig vond en omdat het besturingssysteem van Sony dus blijkbaar veel te wensen over laat. Het is de Q7f geworden omdat werd aangegeven dat het kleurenbereik van de Q/KS serie hoger ligt dan die van de MU's. De KS serie is toch al weer een jaar oud en aangezien de Q7f in de aanbieding was ben ik daarom voor die gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mchoffa op 03-04-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kinderziektes bij Oled??? Besturingssysteem van Sony laat veel te wensen over???
Blijkbaar heb jij je laten leiden door de ervaring van sommige anderen mits die bij je eigen keuze paste.
Dat mag uiteraard, het is jouw geld/jouw keuze. Maar dan heeft het niet zo veel zin om vragen op een forum te stellen.....
Pagina: 1