Toon posts:

Is elektrisch rijden goedkoper dan bezine in 2018?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Is elektrisch rijden goedkoper dan bezine in 2018? En is het goedkoop om aan de muur van je huis z'n elektrische pomp te laten installeren? Ik ben me aan het verdiepen in elektrisch rijden vs benzine rijden, omdat ik straks misschien 100km per dag moet gaan rijden voor woon/werk.

Alvast bedankt voor alle informatie en hulp :*) !

Op de site van de ANWB lees ik dat het ongeveer ruim 50% goedkoper kan wezen als je zelf oplaad in plaats van in het openbaar.

https://www.anwb.nl/auto/...risch-rijden/wat-kost-het

Maar hier lees ik weer van de ANWB dat het 10% duurder is dan benzine rijden.

https://www.rtlnieuws.nl/...nt-duurder-dan-op-benzine

En op deze site heb ik voor de Tesla model 3 ongeveer de prijs gekregen voor de elektriciteit als deze thuis wordt opgeladen. Ongeveer 90 euro per maand bij 30k rijden per jaar.

https://www.gaslicht.com/...-opladen-elektrische-auto

Op deze site staat weer dat een laadpaal voor thuis ongeveer 470 euro kost.

https://www.laadpaal24.nl/kosten-laadpaal

Als alle bronnen moeten kloppen dan zou het rijden in een elektrische auto goedkoper moeten zijn?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 01:35 ]

Alle reacties

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 00:59:
Is elektrisch rijden goedkoper dan bezine in 2018? En is het goedkoop om aan de muur van je huis z'n elektrische pomp te laten installeren? Ik ben me aan het verdiepen in elektrisch rijden vs benzine rijden, omdat ik straks misschien 100km per dag moet gaan rijden voor woon/werk.

Op de site van de ANWB lees ik dat het ongeveer ruim 50% goedkoper kan zijn wezen als je zelf oplaad in plaats van in het openbaar.

Hangt natuurlijk af van je verbruik, wat voor ritjes je maakt, wat voor auto je op het oog hebt enz.

Je hebt je wel goed verdiept zeg, wel 1 antwoord op je eigen vraag gevonden die je zo neerplempt :+
Wat vind je er zelf van wat de ANWB zegt? Klopt dit volgens jou zonder meer?

Verwijderd

Topicstarter
nino_070 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 01:07:
[...]

Hangt natuurlijk af van je verbruik, wat voor ritjes je maakt, wat voor auto je op het oog hebt enz.

Je hebt je wel goed verdiept zeg, wel 1 antwoord op je eigen vraag gevonden die je zo neerplempt :+
Wat vind je er zelf van wat de ANWB zegt? Klopt dit volgens jou zonder meer?
Voor woon/werk verkeer en boodschappen doen, ongeveer 500km per week. Ik dacht gelijk aan een Tesla model 3.

Ik denk dat de ANWB in de eerste link zowel opladen thuis als opladen openbaar heeft berekend en in de tweede link ze alleen het opladen in het openbaar hebben meegerekend.

Thuis zou dan ongeveer 50% goedkoper zijn dan benzine. Maar in het openbaar bij een particulier zou je ongeveer 10% duurder uit zijn dan benzine.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Het verschil zit 'm vooral in de aanschafkosten van de auto en de bijbehorende afschrijving. Daar valt of breekt iedere berekening.

Het punt is... een elektrische auto moet je eigenlijk nieuw kopen. Tweedehands is het aanbod namelijk ontzettend beperkt, en wat er al is kan amper 100km per lading doen. Gezien je heen en terug wilt is dat waarschijnlijk te weinig. Of je moet al zoiets willen mux' blog: EV Mods: Nissan Leaf accu-uitbreiding deel 3 :P

En dan komt het dus: een nieuwe leverbare Tesla Model S kost je minimaal 80.000 euro. Een tweedehands Audi A5 of BMW 5-serie met weinig kilometers kost je de helft.
Een Model 3 kan je voorlopig nog niet krijgen, nog buiten de huidige staat van het bedrijf Tesla is er een wachtrij van meer dan een jaar, en die auto kost (inclusief de voor nu verplichte 'opties) sowieso meer dan 50.000 euro. Interessanter is misschien nog wel de Nissan Leaf 2, dat is als je het mij vraagt de meest boeiende EV van dit moment. In het optiepakket wat je waarschijnlijk wil betaal je dan ook €39.000. Maargoed... pak een leuk gemotoriseerde C-segmenter met <50.000km op de klok en je bent opnieuw voor minder dan de helft klaar.

Ja, je zal een stuk terug sparen door middel van thuisladen (ook leuk met zonnepanelen zolang je mag salderen) en waarschijnlijk ook qua onderhoud, en je wegenbelasting. Maar het probleem is dat je een nieuwe auto wil kopen wat tamelijk onbetaalbaar is, terwijl je qua benzine kan kijken naar tweedehands modellen.
Je kan prima zelf een tabelletje opzetten in Excel wat de kosten per kilometer zijn, tel daarbij alle andere kosten op... Kosten zoals het installeren van een laadpaal zijn ook prima online te vinden, en ik geloof dat je in het geval van een Leaf 2 zoiets aan de Nissan dealer kan vragen. Ook een Hyundai Ioniq kan je bij de dealer met laadpaal krijgen.

Als het om leasen gaat is het een ander verhaal, met 4% bijtelling kan het wel interessant worden.

Een mooie tussenweg zijn hybride auto's, denk aan een Lexus CT200H. Zuiniger dan gewone benzineauto's, prima rijdersauto's, luxe, betrouwbaar en betaalbaar. Je hoeft ze niet te stekkeren, ze hebben wel een EV-modus.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 01:53:
Het verschil zit 'm vooral in de aanschafkosten van de auto en de bijbehorende afschrijving. Daar valt of breekt iedere berekening.

Het punt is... een elektrische auto moet je eigenlijk nieuw kopen. Tweedehands is het aanbod namelijk ontzettend beperkt, en wat er al is kan amper 100km per lading doen. Gezien je heen en terug wilt is dat waarschijnlijk te weinig. Of je moet al zoiets willen mux' blog: EV Mods: Nissan Leaf accu-uitbreiding deel 3 :P

En dan komt het dus: een nieuwe leverbare Tesla Model S kost je minimaal 80.000 euro. Een tweedehands Audi A5 of BMW 5-serie met weinig kilometers kost je de helft.
Een Model 3 kan je voorlopig nog niet krijgen, nog buiten de huidige staat van het bedrijf Tesla is er een wachtrij van meer dan een jaar, en die auto kost (inclusief de voor nu verplichte 'opties) sowieso meer dan 50.000 euro. Interessanter is misschien nog wel de Nissan Leaf 2, dat is als je het mij vraagt de meest boeiende EV van dit moment. In het optiepakket wat je waarschijnlijk wil betaal je dan ook €39.000. Maargoed... pak een leuk gemotoriseerde C-segmenter met <50.000km op de klok en je bent opnieuw voor minder dan de helft klaar.

Ja, je zal een stuk terug sparen door middel van thuisladen (ook leuk met zonnepanelen zolang je mag salderen) en waarschijnlijk ook qua onderhoud, en je wegenbelasting. Maar het probleem is dat je een nieuwe auto wil kopen wat tamelijk onbetaalbaar is, terwijl je qua benzine kan kijken naar tweedehands modellen.
Je kan prima zelf een tabelletje opzetten in Excel wat de kosten per kilometer zijn, tel daarbij alle andere kosten op... Kosten zoals het installeren van een laadpaal zijn ook prima online te vinden, en ik geloof dat je in het geval van een Leaf 2 zoiets aan de Nissan dealer kan vragen. Ook een Hyundai Ioniq kan je bij de dealer met laadpaal krijgen.

Als het om leasen gaat is het een ander verhaal, met 4% bijtelling kan het wel interessant worden.

Een mooie tussenweg zijn hybride auto's, denk aan een Lexus CT200H. Zuiniger dan gewone benzineauto's, prima rijdersauto's, luxe, betrouwbaar en betaalbaar. Je hoeft ze niet te stekkeren, ze hebben wel een EV-modus.
Leasen inderdaad. Waar heb je die 50k gevonden voor de Tesla model 3? Is ie niet voor 28k euro te verkrijgen?

Ik ga inderdaad ook over hybride auto's lezen. Dat is ook helemaal nieuw voor mij. Wie weet begin ik maar eerst eens met een hybride auto voordat ik een elektrische ga overwegen.

Hoeveel kost een hybride auto ongeveer per km rijden als ik vragen mag? Ik zie al een hele leuke Toyota Yaris voor maar 18k nieuw op hun website. Het lijkt mij dat mn benzine droom auto de VW Polo dus aan de kant wordt geschoven door z'n Yaris?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 02:49 ]

• Richh
Da's tamelijk relevant, ik zou het in je startpost zetten als ik jou was :)

Leasemaatschappij? Leasebudget? En bij benzine, tankpas? Die voorwaarden kunnen het ook heel anders uit laten slaan.
Waar heb je die 50k gevonden voor de Tesla model 3? Is ie niet voor 28k euro te verkrijgen?
Nee :P dat kan je ook overal op internet wel vinden (bv). Adviesprijs is $35.000, dat is al €33.000. Daarvoor krijg je een redelijk kale auto, die je met opties (die voorlopig verplicht zijn omdat Tesla anders de productie niet bij kan benen) aan kan kleden. Op dit moment zijn het Long Range accupakket en het Premium Upgrades pakket verplicht, die samen $14.000 extra kosten. Wil je 'm zelf laten rijden, dan kost dat nog $5000 extra. Plus velgen en een metallic lak... dan zit je op $56k oftewel meer dan €60.000.

En dan nog https://electrek.co/2018/...tsla-stock-fall-bad-news/, het gaat vrij slecht met Tesla, de model 3-targets die voor afgelopen december waren gesteld, haalt men zelfs deze maand nog niet voor de helft. Nú een Model 3 bestellen lijkt me tamelijk onverstandig, nog buiten >1 jaar levertijd.
Ik ga inderdaad ook over hybride auto's lezen. Dat is ook helemaal nieuw voor mij. Wie weet begin ik maar eerst eens met een hybride auto voordat ik een elektrische ga overwegen.
Misschien eens langs een dealer gaan en gewoon wat info vragen?

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:18:
[...]

Da's tamelijk relevant, ik zou het in je startpost zetten als ik jou was :)

Leasemaatschappij? Leasebudget? En bij benzine, tankpas? Die voorwaarden kunnen het ook heel anders uit laten slaan.

[...]

Nee :P dat kan je ook overal op internet wel vinden (bv). Adviesprijs is $35.000, dat is al €33.000. Daarvoor krijg je een redelijk kale auto, die je met opties (die voorlopig verplicht zijn omdat Tesla anders de productie niet bij kan benen) aan kan kleden. Op dit moment zijn het Long Range accupakket en het Premium Upgrades pakket verplicht, die samen $14.000 extra kosten. Wil je 'm zelf laten rijden, dan kost dat nog $5000 extra. Plus velgen en een metallic lak... dan zit je op $56k oftewel meer dan €60.000.

En dan nog https://electrek.co/2018/...tsla-stock-fall-bad-news/, het gaat vrij slecht met Tesla, de model 3-targets die voor afgelopen december waren gesteld, haalt men zelfs deze maand nog niet voor de helft. Nú een Model 3 bestellen lijkt me tamelijk onverstandig, nog buiten >1 jaar levertijd.

[...]

Misschien eens langs een dealer gaan en gewoon wat info vragen?
Wist niet dat het verplichte keuzes maken.

Goed dat je me verteld hebt over hybride auto's. Zag ze heel weinig hier in mijn stad en wist er eigenlijk niks over.

Als een hybride goedkoper is dan een pure benzine auto dan wil ik gewoon z'n hybride :o! De Toyota Yaris kost kaal maar 18k nieuw.

Ik studeer nog en moet nog ongeveer 4-5 jaar wachten voordat ik een auto moet aanschaffen :D. Maar wil me wel alvast goed oriënteren en straks de juiste keuzes en auto kiezen.

Leasen voor ongeveer 500-600 per maand? Het eerste jaar als ik werk vinden zal dan blijf ik nog thuis wonen bij m'n ouders om bv een auto af te betalen, want dan ben ik daar ook snel binnen een jaar klaar mee.
Leasemaatschapij, geen idee? Gewoon een gemiddelde of goedkope?

En benzine vergoeding etc. hangt af van het bedrijf wat ik kan vinden. Vergoeden de meeste ICT bedrijven zoiets?

Het ging mij in deze thread eigenlijk alleen om het elektrisch rijden zelf vs benzine rijden :P.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 02:48 ]

• Richh
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:23:
[...]

Ik studeer nog en moet nog ongeveer 4-5 jaar wachten voordat ik een auto moet aanschaffen :D
Waarom is je topictitel dan "Is elektrisch rijden goedkoper dan bezine in 2018?" :/
Voor woon/werk verkeer en boodschappen doen, ongeveer 500km per week.
Da's ook tamelijk specifiek voor iets waar je nog niet aan toe bent :?

Anyhow, tegen die tijd kunnen alle regelingen wel zo ontzettend anders zijn dat alles totaal anders uit valt :P en sowieso gaat het tegen die tijd volledig afhangen van je inkomen, vermogen en een eventueel leasebudget (ik zie dat je webdev wil worden in je posthistorie, voor detacheerders is een leasebak gebruikelijk, maar als je gewoon bij een bedrijf op locatie werkt kan het maar zo zijn dat je gewoon een kilometervergoeding ontvangt en je dus van eigen geld een auto moet kopen).

Een hoop antwoorden kan je overigens zelf best vinden op Google ;)

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:31:
[...]

Waarom is je topictitel dan "Is elektrisch rijden goedkoper dan bezine in 2018?" :/

[...]

Anyhow, tegen die tijd kunnen alle regelingen wel zo ontzettend anders zijn dat alles totaal anders uit valt :P en sowieso gaat het tegen die tijd volledig afhangen van je inkomen, vermogen en een eventueel leasebudget (ik zie dat je webdev wil worden in je posthistorie, voor detacheerders is een leasebak gebruikelijk, maar als je gewoon bij een bedrijf op locatie werkt kan het maar zo zijn dat je gewoon een kilometervergoeding ontvangt en je dus van eigen geld een auto moet kopen).

Wil graag weten hoe ze er nu voorstaan zodat ik straks een slimmere keuze kan maken en niet zo maar impuls kopen zal.

Die berekening van 500km heb ik gemaakt, omdat ik hoop dat het ongeveer dat aantal zal zijn. Ik ben de huizenmarkt aan het bekijken en vacatures in de gaten aan het houden en probeer dus nu een plan te maken voor alles.

Ja ik hoop dat tegen die tijd alles veel beter is en goedkoper is O+ !

Thanks voor alle nuttige informatie. Het is fijn om leiding te krijgen. Ik kan natuurlijk zelf termen etc. uitzoeken. Maar wie weet heb ik nog nooit van een term gehoord.

Bv met die hybride auto, ik had in gedachte om met een goedkope VW Polo (nieuw) van ongeveer 18k te beginnen. En dan als zn mooie nieuwe hybride Toyota Yaris maar 18k kost en nog goedkoper is dan benzine dan heb ik mijn keuze snel gemaakt :9 ! Thanks in iedere geval daarvoor haha..

Maar ik denk dat ik antwoord heb gevonden op mijn vraag op het topic. Ja elektrisch rijden is goedkoper dan benzine rijden zolang je thuis z'n oplaadpaal kan ophangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 02:48 ]

• Richh
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:34:
[...]

Wil graag weten hoe ze er nu voorstaan zodat ik straks een slimmere keuze kan maken en niet zo maar impuls kopen zal.
Vraag dan niet om 2018 8)7

En een auto zou nooit een impulsaankoop moeten zijn. Dat hoef je echt niet in 1 dag te beslissen :P
Zeker niet als je gaat leasen, want vaak heeft jouw werkgever dan bepaalde eisen (weinig werkgevers zullen jou een paarse Renault Twizy laten rijden hoe graag je dat ook wilt). Vaak stellen zij welke leasemaatschappij je moet kiezen, soms krijg je een auto uit de eigen poule, soms stellen ze eisen aan welke merken, soms bieden ze een leasebudget waar je net een Up/Aygo mee kan betalen... dit verschilt per werkgever.

"Het ging mij in deze thread eigenlijk alleen om het elektrisch rijden zelf vs benzine rijden"
Soms krijg je een tankpas (aka onbeperkt tanken) - puur qua kosten bekeken is het dan dus een nutteloze vraag die je stelt :P

Dit allemaal is onderdeel van de salarisonderhandelingen; het zijn secundaire arbeidsvoorwaarden.
Bij detachering is het gebruikelijk dat je een auto krijgt omdat je representatief bij je klanten door het hele land moet zijn. Bij een webdev op eigen kantoorlocatie krijg je vast geen leasebak, maar wellicht ook een hoger loon. Kilometervergoeding is altijd wel gebruikelijk. Het is een keuze die je zelf kan maken. Ik werk (en studeer nog half :+) en krijg van mijn werkgever, voor een kantoorwerkplek, onbeperkt OV vergoed bijvoorbeeld. Ook een optie.

Over een X aantal jaar zijn bijtellingsregelingen wellicht zo enorm anders dat je autokeuze totaal anders uit zou komen. Daar kan je nu écht niks over zeggen en ik denk dat het een beetje een nutteloze discussie gaat worden...
Het eerste jaar als ik werk vinden zal dan blijf ik nog thuis wonen bij m'n ouders om bv een auto af te betalen
Je gaat toch geen auto op afbetaling kopen...? Lenen voor een auto is echt een slecht idee, al helemaal als student, als je straks een huisje wil kopen/huren in je eentje heb je echt een probleem met een schuld :X

Ik wil je wel adviseren om wat meer te googlen naar de mogelijkheden, dit allemaal kan je best zelf vinden. Ik snap dat het fijn is om een duwtje in de juiste richting te krijgen, maar waarschijnlijk kom je er tijdens je studie vanzelf mee in aanraking. Je zou niet de eerste student zijn die blijft plakken bij z'n stageplek ;)

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:49:
[...]

Vraag dan niet om 2018 8)7

En een auto zou nooit een impulsaankoop moeten zijn. Dat hoef je echt niet in 1 dag te beslissen :P
Zeker niet als je gaat leasen, want vaak heeft jouw werkgever dan bepaalde eisen (weinig werkgevers zullen jou een paarse Renault Twizy laten rijden hoe graag je dat ook wilt). Vaak stellen zij welke leasemaatschappij je moet kiezen, soms krijg je een auto uit de eigen poule, soms stellen ze eisen aan welke merken, soms bieden ze een leasebudget waar je net een Up/Aygo mee kan betalen... dit verschilt per werkgever.

"Het ging mij in deze thread eigenlijk alleen om het elektrisch rijden zelf vs benzine rijden"
Soms krijg je een tankpas (aka onbeperkt tanken) - puur qua kosten bekeken is het dan dus een nutteloze vraag die je stelt :P

Dit allemaal is onderdeel van de salarisonderhandelingen; het zijn secundaire arbeidsvoorwaarden.
Bij detachering is het gebruikelijk dat je een auto krijgt omdat je representatief bij je klanten door het hele land moet zijn. Bij een webdev op eigen kantoorlocatie krijg je vast geen leasebak, maar wellicht ook een hoger loon. Kilometervergoeding is altijd wel gebruikelijk. Het is een keuze die je zelf kan maken. Ik werk (en studeer nog half :+) en krijg van mijn werkgever, voor een kantoorwerkplek, onbeperkt OV vergoed bijvoorbeeld. Ook een optie.

Over een X aantal jaar zijn bijtellingsregelingen wellicht zo enorm anders dat je autokeuze totaal anders uit zou komen. Daar kan je nu écht niks over zeggen en ik denk dat het een beetje een nutteloze discussie gaat worden...

[...]

Je gaat toch geen auto op afbetaling kopen...? Lenen voor een auto is echt een slecht idee, al helemaal als student, als je straks een huisje wil kopen/huren in je eentje heb je echt een probleem met een schuld :X

Ik wil je wel adviseren om wat meer te googlen naar de mogelijkheden, dit allemaal kan je best zelf vinden. En waarschijnlijk kom je er tijdens je studie vanzelf mee in aanraking. Je zou niet de eerste student zijn die blijft plakken bij z'n stageplek ;)
Dan heb ik in iedere geval geleerd hoe het nu gaat. Dan straks over 4 jaar kan ik betere keuzes maken.

Nee niet op afbetaling. Gewoon leasen tijdens het werken? Ik bedoel alleen thuiswonen terwijl ik dan kan sparen en geen huur etc. hoef te betalen. Want ik wil ook eerst 3 jaar ongeveer huren voordat ik naar een koopwoning wil zoeken.

Het is geen zinloze discussie? Ik discussieer niet :). Nu leer ik gewoon.

Het liefst wil ik gwn mijn eigen auto. En deze leasen via een werkgever of zelf leasen als dat kan. Dan hoef ik tog geen bijtelling te betalen?

• Richh
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:53:
[...]

Dan heb ik in iedere geval geleerd hoe het nu gaat. Dan straks over 4 jaar kan ik betere keuzes maken.

Nee niet op afbetaling. Gewoon leasen tijdens het werken? Ik bedoel alleen thuiswonen terwijl ik dan kan sparen en geen huur etc. hoef te betalen. Want ik wil ook eerst 3 jaar ongeveer huren voordat ik naar een koopwoning wil zoeken.

Het is geen zinloze discussie? Ik discussieer niet :). Nu leer ik gewoon.

Het liefst wil ik gwn mijn eigen auto. En deze leasen via een werkgever of zelf leasen als dat kan. Dan hoef ik tog geen bijtelling te betalen?
Heb je 'bijtelling' al eens op Google ingetoetst? Dit bedoel ik met zelf iets googlen :P

Een auto van de zaak, is een auto van de zaak. Puur voor woon-werkverkeer dus. Maar waarschijnlijk wil je er ook eens mee naar de supermarkt, naar vrienden of een dagje weg. Dat mag, maar dan betaal je bijtelling. Dat gaat om een percentage van de nieuwwaarde wat je moet aflossen. Op een EV was dat een paar jaar geleden zelfs 0% (=gratis dus), nu is het 4%. Vorig jaar hadden hybrides 15%, nu is alles 22%, ook benzine en dieselauto's zijn 22%. Deze percentages zullen er over 4-5 jaar er gegarandeerd anders uitzien, daarom is het imho nogal nutteloos om te kijken wat je binnen de huidige regelingen zou willen.
Er zijn echt veel te veel variabelen :+

Het is goed om plannen te trekken, maar hetzelfde geldt voor de woningmarkt. Ik snap dat je een paar jaar wil huren, maar wat als je teveel verdiend voor sociale huur (=waarschijnlijk) en te weinig voor particuliere huur (=op dit moment ook waarschijnlijk als HBO starter)? En wat als je wel een hypotheek kan afsluiten door de lage rentes (=op dit moment het geval). Misschien is kopen, op dit moment in een overspannen woningmarkt, nog niet zo gek dan?
Misschien is dat over 5 jaar wel voorbij en is huren veel slimmer?
Die hele auto heeft mogelijk invloed op je maandelijkse besteedbare inkomen, wat je qua woning in hele andere mogelijkheden kan duwen.

Echt, over 5 jaar kan alles er wel eens heel anders uit zien. Lees je in, bekijk mogelijkheden, maar prik je er vooral niet té hard op vast :)
Het liefst wil ik gwn mijn eigen auto.
Mijn tip: zoek een leuk bijbaantje naast je studie en koop een leuk koekblikje van €500 als eerste auto, als je graag een auto wilt. Die eventuele leaseauto of wat dan ook komt vanzelf wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 30-03-2018 03:13 ]

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-11 10:14
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:53:

Grofweg heb je drie mogelijkheden:
1. Een kilometervergoeding.
Dan koop je zelf een auto (zoals al door anderen gezegd is elektrisch dan waarschijnlijk nog niet interessant of zelfs onbetaalbaar). Of je least privé. In alle gevallen is bijtelling niet van toepassing.

2. Een auto van de zaak die je ook privé gebruikt.
Dan heb je geen kosten, behalve de bijtelling (afhankelijk van EV/niet-EV, je belastingschijf en de cataloguswaarde van de auto) en een eventuele bijdrage voor privé gebruik. Of elektrisch interessant is hangt van het budget af dat je werkgever ter beschikking stelt.

3. Een auto van de zaak die je alleen voor werk gebruikt.
Dan betaal je meestal helemaal niets, maar het biedt ook de minste vrijheid. Qua gebruik maar ook voertuigkeuze. Je mag op jaarbasis maximaal 500 kilometer privé rijden en moet dat met een kilometerregistratie kunnen aantonen. Interessant als je voor je privéleven geen auto nodig hebt, of zoals ik al een eerste gezinswagen hebt die om praktische redenen niet inwisselbaar is tegen een leaseauto. Mijn volgende auto in die constructie wordt overigens ook een Polo en die zit al aan de 22K. Weliswaar de iets duurdere DSG maar verder is de optielijst dan nog nauwelijks aangeraakt. Voor 18K heb je waarschijnlijk wel een hele leuke over een paar jaar op de tweedehandsmarkt.

[ Voor 3% gewijzigd door JB076 op 30-03-2018 08:32 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:26

-tom-562

Oliesjeik

Dient er natuurlijk wel bij gezegd te worden dat optie 2 en 3 helemaal niet vanzelfsprekend natuurlijk. Dat is afhankelijk van het soort werk dat je gaat doen.

Vaak bu'j te bang!

• JB076
True. Zelfs optie 1 is niet altijd (onbeperkt) vanzelfsprekend, zeker niet bij de overheid.

• nino_070
JB076 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:17:
[...]

2. Een auto van de zaak die je ook privé gebruikt.
Dan heb je geen kosten, behalve de bijtelling (afhankelijk van EV/niet-EV, je belastingschijf en de cataloguswaarde van de auto) en een eventuele bijdrage voor privé gebruik. Of elektrisch interessant is hangt van het budget af dat je werkgever ter beschikking stelt.
Geen extra kosten? dat hangt er natuurlijk compleet vanaf of een lease auto noodzakelijk is voor je functie. Als jij als medewerker die 40 uur per week in een kantoortuin zit een leaseauto probeert te bedingen (voor eigen gebruik), reken maar dat dit onderhandelingsruimte kost - en dus salaris.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:26

-tom-562

Oliesjeik

nino_070 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Geen extra kosten? dat hangt er natuurlijk compleet vanaf of een lease auto noodzakelijk is voor je functie. Als jij als medewerker die 40 uur per week in een kantoortuin zit een leaseauto probeert te bedingen (voor eigen gebruik), reken maar dat dit onderhandelingsruimte kost - en dus salaris.
Als ze er überhaupt al mee instemmen (want waarom zou een werkgever dat doen, het is niet noodzakelijk voor het werk)... :P

Vaak bu'j te bang!

• nino_070
-tom-562 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:26:
[...]

Als ze er überhaupt al mee instemmen (want waarom zou een werkgever dat doen, het is niet noodzakelijk voor het werk)... :P
Naja, als het fiscaal gunstig is voor een medewerker en ze willen deze medewerker per se voor zich winnen is dat natuurlijk niet ondenkbaar. Maar met de hoge bijtelling is het zelden echt gunstig te noemen, het is meer nuttig voor mensen die heel graag elke 4 jaar in een nieuwe auto rijden zorgeloos, en die vrij veel kilometers maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen auto van de zaak, omdat ik elk weekend boodschappen wil doen en eventueel ergens naartoe wil rijden :). En weet niet of dat veel gebeurd in de web development branche een auto van de zaak. Als ik kmvergoeding zou krijgen dan zou ik me niet schamen om die aan te pakken. Verder denk ik na over een hybride zoals een Toyota Yaris, verbruikt ongeveer 3.6l/100km. Maar wel nieuw uit de winkel/fabriek zodat ik me ongeveer 10 jaar lang niet meer zorgen hoef te maken over een auto. Wil eigenlijk absoluut geen tweedehandse auto kopen.

Maar topic kan gesloten worden. Heb het beste antwoord gekozen. Thanks voor alle input!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 11:40 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Beste vergelijking van totale autokosten is om het de experts te laten doen. Full operational lease.

Bij DirectLease kost een Nissan Leaf (basisuitvoering; geen opties; standaard leasevoorwaarden; 48 maanden/20.000 km/jaar) 455,- excl BTW. BTW erop (particulier) => 550,-

De instapversie van de Nissan Pulsar (C-segment, lijkt me een eerlijke vergelijking) kost 392 euro per maand excl BTW bij dezelfde parameters. Met de BTW => 475.

Verschil is dus 75 euro per maand excl BTW.

Dan de energiekosten:
* praktijkverbruik Leaf is ~16 kWh/100 km. Bij een stroomprijs van 21 cent kom im op 3.36 ct/km = 55 euro per maand bij 20.000 km/jaar.
* praktijkverbruik van de Pulsar (benzine) staat op 7.1 l/100 km (volgens spritmonitor). Bij een benzineprijs van 1.60 komt dat op 11.36 cent/km = 190 euro per maand.

Een kleine noititie: het verbruik is niet 1:1 vergelijkbaar. Veel EV-bestuurders (vooral die met bescheiden actieradius) rijden zo zuinig mogelijk. vaak rijden ze bijvoorbeeld niet de toegestande snelheid op de autosnelweg. Als de de auto's even vlot rijdt, zal de Leaf waarschijnlijk iets meer gebruken.

Inclusief brandstof komen de auto's op 605 (Leaf) en 665 (Pulsar) per maand.

Het lijkt dus of electrisch inmiddels goedkoper is dan benzine, ook zonder het bijtellingsvoordeel. Let wel dat je als Leaf-rijder veel minder bijdraagt aan de rijksbegroting, de winst komt nog steeds uit belastingmaatregels.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:39:
Ik wil geen auto van de zaak, omdat ik elk weekend boodschappen wil doen en eventueel ergens naartoe wil rijden :). En weet niet of dat veel gebeurd in de web development branche een auto van de zaak. Als ik kmvergoeding zou krijgen dan zou ik me niet schamen om die aan te pakken. Verder denk ik na over een hybride zoals een Toyota Yaris, verbruikt ongeveer 3.6l/100km. Maar wel nieuw uit de winkel/fabriek zodat ik me ongeveer 10 jaar lang niet meer zorgen hoef te maken over een auto. Wil eigenlijk absoluut geen tweedehandse auto kopen.

Maar topic kan gesloten worden. Heb het beste antwoord gekozen. Thanks voor alle input!
Volgens mij heb je eerst flink wat inleeswerk te doen over hoe leasewagens/kilometer vergoeding werkt eer je moet gaan kijken naar een auto.

Met een auto van de zaak mag je bij een standaard lease constructie ook privé kilometers maken, maar dan moet je de zogenaamde bijtelling betaling. Deze regels worden wel jaarlijks strakker, niet zoals 5-10 jaar terug waar je in principe limietloos kilometers mocht maken en tanken waar je wilde voor zegeltjes.

Als ontwikkelaar is een lease wagen niet standaard, omdat je een vaste werkplek hebt. Bij detachering echter wel.

Kilometer vergoeding geldt alleen op je woon/werk verkeer, niet je boodschapjes, die mag je lekker zelf betalen. En de 19ct per kilometer dekt in de meeste gevallen lang niet alle kosten meer.

Een nieuwe auto kopen is meestal alleen financieel verstandig als je hem oprijdt en het ook kan betalen - niet iedereen kan dat bedrag in 1x ophoesten, en de afschrijving is dat je in de eerste 2/3 jaar 50% van je nieuwwaarde al oprijdt. Daarom zegt met dat nieuw kopen eigenlijk alleen is voor de rijken die dat niet interesseert...

Je stelling over 2e-hands is ook heel krom - ik heb toevallig een nieuwe wagen gehad (Corsa), daar mankeerde genoeg aan. Zeker als je een nieuw model neemt zit je lekker met alle kinderziektes. Wil je wel modern, opties en nieuw kijk dan vanaf 3 jaar oud met <100k kilometers, zijn ze net een beetje ingereden. En in een kale auto wil je echt niet rijden, sommige auto's missen dan nog de airco of boordcomputer.

Praat anders eens met een familielid/vriend met wat levenservaring die je zijn afwegingen kunt meegeven, want je komt nog erg naïef over, en bij een auto gaat je dat heel veel geld kosten. Het zijn verschrikkelijk leuke dingen, maar in Nederland ook zo'n beetje de slechtste investering die je kunt doen :+

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Richh schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:31:
[...]

[...]

Precies dit. Ik snap dat we hier op tweakers soms wat theoretisch bezig zijn en dat met zich goed wil voorbereiden op de toekomst, maar dit topic raakt echt kant noch wal.

Misschien zou de discussie "wanneer wordt elektrisch rijden goedkopen dan fossiel" nog interessant zijn, maar de vraagstelling van dit topic is onmogelijk te beantwoorden.

PVO

• JB076
nino_070 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Mja, dat was wellicht iets te veel uit mijn eigen situatie geredeneerd. Ik ben 80-90% van de tijd gedetacheerd dus hoe minder zorgen ik heb qua mobiliteit hoe beter.

Verwijderd

Topicstarter
Zebby schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:06:
[...]

Volgens mij heb je eerst flink wat inleeswerk te doen over hoe leasewagens/kilometer vergoeding werkt eer je moet gaan kijken naar een auto.

Met een auto van de zaak mag je bij een standaard lease constructie ook privé kilometers maken, maar dan moet je de zogenaamde bijtelling betaling. Deze regels worden wel jaarlijks strakker, niet zoals 5-10 jaar terug waar je in principe limietloos kilometers mocht maken en tanken waar je wilde voor zegeltjes.

Als ontwikkelaar is een lease wagen niet standaard, omdat je een vaste werkplek hebt. Bij detachering echter wel.

Kilometer vergoeding geldt alleen op je woon/werk verkeer, niet je boodschapjes, die mag je lekker zelf betalen. En de 19ct per kilometer dekt in de meeste gevallen lang niet alle kosten meer.

Een nieuwe auto kopen is meestal alleen financieel verstandig als je hem oprijdt en het ook kan betalen - niet iedereen kan dat bedrag in 1x ophoesten, en de afschrijving is dat je in de eerste 2/3 jaar 50% van je nieuwwaarde al oprijdt. Daarom zegt met dat nieuw kopen eigenlijk alleen is voor de rijken die dat niet interesseert...

Je stelling over 2e-hands is ook heel krom - ik heb toevallig een nieuwe wagen gehad (Corsa), daar mankeerde genoeg aan. Zeker als je een nieuw model neemt zit je lekker met alle kinderziektes. Wil je wel modern, opties en nieuw kijk dan vanaf 3 jaar oud met <100k kilometers, zijn ze net een beetje ingereden. En in een kale auto wil je echt niet rijden, sommige auto's missen dan nog de airco of boordcomputer.

Praat anders eens met een familielid/vriend met wat levenservaring die je zijn afwegingen kunt meegeven, want je komt nog erg naïef over, en bij een auto gaat je dat heel veel geld kosten. Het zijn verschrikkelijk leuke dingen, maar in Nederland ook zo'n beetje de slechtste investering die je kunt doen :+
Het is mijn bedoeling om een nieuwe auto uit de fabriek ook op te rijden. Zou em niet minder dan 10 jaar willen hebben. Natuurlijk ga ik em niet opeens verkopen na 5 jaar om een nieuwe te zoeken..

Ik wil helaas geen 2e handse auto.

Financial lease is echt iets voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 13:20 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 08:18

SpamLame

niks

Tegen die tijd (2022-2023) dat jij een nieuwe auto wilt gaan;
-is de techniek alweer vooruit gegaan.
-zijn de regels al weer veranderd
-is je eigen mening over nieuw vs 2dehands wellicht anders.
-is je eigen mening over die nieuwe auto oprijden wellicht anders, omdat je in die "minimaal 10 jaar" uit huis gaat wonen, mogelijk een partner vind, mogelijk kinderen in het spel komen, waardoor de auto niet meer voldoet aan je bijgestelde wensen.

Dat het nu moeilijk te zeggen is wat je dan zou moeten doen.

Het enige wat ik je kan aanraden is dat tegen de tijd dat je een echt een auto wilt/nodig hebt, je dan gaat kijken naar de mogelijkheden.
Welke merken/modellen/opties navd (te verwachte) samenstelling van je huishouden.
Wat is de levertijd indien belangrijk.
Tweedehands of nieuw.
Koop of privelease of lease via werk (indien van toepassing)
Indien koop eigen geld of financiering (en als je tzt een koopwoning wilt kopen welk effect heeft dat op de hypotheekaanvraag)

Mijn ervaring met het leasen vanuit mijn werkgever van een Honda Insight + privekilometers met tankpas 7 jaar terug, is dat ik voor de bijtelling destijds (~250€ bruto/maand) geen (tweedehandse) auto rijden kan.

Aanschaf
Onderhoud
Wegenbelasting
Verzekering
Brandstof (benzine)
Pechhulp (of niet dat is een keuze)

Los van de bijtelling heb je bij lease (meestal) toegang tot pechhulp onderweg en (meestal) krijg je een vervangende auto bij onderhoud/reparatie.

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:08:
Tegen die tijd (2022-2023) dat jij een nieuwe auto wilt gaan;
-is de techniek alweer vooruit gegaan.
-zijn de regels al weer veranderd
-is je eigen mening over nieuw vs 2dehands wellicht anders.
-is je eigen mening over die nieuwe auto oprijden wellicht anders, omdat je in die "minimaal 10 jaar" uit huis gaat wonen, mogelijk een partner vind, mogelijk kinderen in het spel komen, waardoor de auto niet meer voldoet aan je bijgestelde wensen.

Dat het nu moeilijk te zeggen is wat je dan zou moeten doen.

Het enige wat ik je kan aanraden is dat tegen de tijd dat je een echt een auto wilt/nodig hebt, je dan gaat kijken naar de mogelijkheden.
Welke merken/modellen/opties navd (te verwachte) samenstelling van je huishouden.
Wat is de levertijd indien belangrijk.
Tweedehands of nieuw.
Koop of privelease of lease via werk (indien van toepassing)
Indien koop eigen geld of financiering (en als je tzt een koopwoning wilt kopen welk effect heeft dat op de hypotheekaanvraag)

Mijn ervaring met het leasen vanuit mijn werkgever van een Honda Insight + privekilometers met tankpas 7 jaar terug, is dat ik voor de bijtelling destijds (~250€ bruto/maand) geen (tweedehandse) auto rijden kan.

Aanschaf
Onderhoud
Wegenbelasting
Verzekering
Brandstof (benzine)
Pechhulp (of niet dat is een keuze)

Los van de bijtelling heb je bij lease (meestal) toegang tot pechhulp onderweg en (meestal) krijg je een vervangende auto bij onderhoud/reparatie.
Dat is allemaal geen probleem. Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik strategisch z'n financial lease auto kan afkopen en 3-4 jaar later een hypotheek kan krijgen. Heb begrepen dat het 5 jaar duurt.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20

Rmg

Een model 3 doet in de praktijk rond de "270 watt hours per mile" ( https://forums.tesla.com/...-you-getting-your-model-3 )

270 * 62.13 = 16775.1 = 16,8 kWh, 1 kWh uit je stopcontact kost rond de € 0,23 (afhankelijk van je leverancier en of je zelf nog opwerkt. Dus 100Km rijden kost je 16.8 * 0.23 = 3.864 euro.

Iets naar boven of naar onder afhankelijk van je stroomleverancier en rijstijl natuurlijk.

En tjah waar vergelijk je een model 3 mee. Laten we een C6 pakken, luxe auto, ongeveer even groot? die doet 11,2 liter per 100 km. Dat is 11.2 * 1,53 = 17.13 euro

Beetje duur, de auto zelf ook, peugot 308 dan, een auto van ongeveer 25K. 4,7 liter per 100 km = 7.19 euro.

Suzuki Celerio – 3,6 liter/100 km, zuinigste auto van 2018 kost je 5.50 euro

Puur op het aantal kilometer per euro gezien is bijna elke elektrische auto goedkoper. Maargoed dat is maar een klein deel natuurlijk. Onderhoudskosten, infrastructuur(laadpaal), batterijlevensduur, allemaal dingen die de vergelijking een stuk moeilijker maken

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:23:
[...]

Wist niet dat het verplichte keuzes maken.

Goed dat je me verteld hebt over hybride auto's. Zag ze heel weinig hier in mijn stad en wist er eigenlijk niks over.

Als een hybride goedkoper is dan een pure benzine auto dan wil ik gewoon z'n hybride :o! De Toyota Yaris kost kaal maar 18k nieuw.

Ik studeer nog en moet nog ongeveer 4-5 jaar wachten voordat ik een auto moet aanschaffen :D. Maar wil me wel alvast goed oriënteren en straks de juiste keuzes en auto kiezen.
Echt serieus? Je bent dus plusminus 20 jaar oud en maakt je nu al druk over een auto die je dan 'moet' aanschaffen :? Misschien heb je dan wel een baan om de hoek?
Weet jij veel hoe de wereld er over 4 jaar uitziet? Er is een kans dat er dan helemaal geen benzine auto's meer verkocht mogen worden.
Leasen voor ongeveer 500-600 per maand? Het eerste jaar als ik werk vinden zal dan blijf ik nog thuis wonen bij m'n ouders om bv een auto af te betalen, want dan ben ik daar ook snel binnen een jaar klaar mee.
Leasemaatschapij, geen idee? Gewoon een gemiddelde of goedkope?
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:48:
[...]

Dat is allemaal geen probleem. Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik strategisch z'n financial lease auto kan afkopen en 3-4 jaar later een hypotheek kan krijgen. Heb begrepen dat het 5 jaar duurt.
Wat dacht je er van om gewoon nu geld te sparen en tegen die tijd een tweedehands auto te kopen van je eigen centen in plaats van gewoon een lening aan te gaan?
Financial lease is gewoon lenen, hoor! Kom je heel makkelijk van af. Gewoon niet lenen en 'tering naar de nering' zetten.

Weten je ouders ook dat je nog (exact?) 1 jaar na het het vinden van een baan bij hen blijft wonen? :X Heb je ook al een trouwdatum? Ik dacht dat ik planmatig was...

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12
4 a 5 jaar voordat de aankoop gebeurt je oriënteren op een auto? Que??? Dat is vergelijkbaar met 1-2 jaar voor de aankoop oriënteren op een stuk electronica als een smartphone of laptop.

Bovenop wat @SpamLame hierboven al noemt. Wie zegt dat jou persoonlijke situatie nog steeds zo is tegen die tijd?
- Misschien heb je wel een relatie, of juist niet meer.
- Misschien heb je een zwaar ongeluk gehad.
- Ben je van studie gewisseld.
- Heb je je studie afgemaakt en doe je er nog 1
- Heb je je studie afgemaakt en vond je er geen ruk aan en ben je nu op zoek naar totaal andere baan
- Heb je de loterij gewonnen
- Heb je kinderen

Ik kan zo nog wel even doorgaan. 5 jaar van tevoren oriënteren op een auto aankoop is grotendeels weggegooide tijd. Ik zou hoogstens de ontwikkelingen binnen auto land bij gaan houden.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 00:59:

Op de site van de ANWB lees ik dat het ongeveer ruim 50% goedkoper kan wezen als je zelf oplaad in plaats van in het openbaar.

Maar hier lees ik weer van de ANWB dat het 10% duurder is dan benzine rijden.

https://www.rtlnieuws.nl/...nt-duurder-dan-op-benzine

En op deze site heb ik voor de Tesla model 3 ongeveer de prijs gekregen voor de elektriciteit als deze thuis wordt opgeladen. Ongeveer 90 euro per maand bij 30k rijden per jaar.

https://www.gaslicht.com/...-opladen-elektrische-auto

Op deze site staat weer dat een laadpaal voor thuis ongeveer 470 euro kost.

https://www.laadpaal24.nl/kosten-laadpaal

Als alle bronnen moeten kloppen dan zou het rijden in een elektrische auto goedkoper moeten zijn?
Al is het 80% duurder, je doet t toch om het milieu te besparen :+

Verwijderd

Topicstarter
BB-One schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:36:
[...]

Echt serieus? Je bent dus plusminus 20 jaar oud en maakt je nu al druk over een auto die je dan 'moet' aanschaffen :? Misschien heb je dan wel een baan om de hoek?
Weet jij veel hoe de wereld er over 4 jaar uitziet? Er is een kans dat er dan helemaal geen benzine auto's meer verkocht mogen worden.

[...]

[...]

Wat dacht je er van om gewoon nu geld te sparen en tegen die tijd een tweedehands auto te kopen van je eigen centen in plaats van gewoon een lening aan te gaan?
Financial lease is gewoon lenen, hoor! Kom je heel makkelijk van af. Gewoon niet lenen en 'tering naar de nering' zetten.

Weten je ouders ook dat je nog (exact?) 1 jaar na het het vinden van een baan bij hen blijft wonen? :X Heb je ook al een trouwdatum? Ik dacht dat ik planmatig was...
Ja, heb het met mn ouders overlegd.

Trouwdatum? Mensen zoals jij kunnen beter gewoon niet reageren op normale vragen van studenten die zich aan het orienteren zijn op zulke zaken.

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:00:
4 a 5 jaar voordat de aankoop gebeurt je oriënteren op een auto? Que??? Dat is vergelijkbaar met 1-2 jaar voor de aankoop oriënteren op een stuk electronica als een smartphone of laptop.

Bovenop wat @SpamLame hierboven al noemt. Wie zegt dat jou persoonlijke situatie nog steeds zo is tegen die tijd?
- Misschien heb je wel een relatie, of juist niet meer.
- Misschien heb je een zwaar ongeluk gehad.
- Ben je van studie gewisseld.
- Heb je je studie afgemaakt en doe je er nog 1
- Heb je je studie afgemaakt en vond je er geen ruk aan en ben je nu op zoek naar totaal andere baan
- Heb je de loterij gewonnen
- Heb je kinderen

Ik kan zo nog wel even doorgaan. 5 jaar van tevoren oriënteren op een auto aankoop is grotendeels weggegooide tijd. Ik zou hoogstens de ontwikkelingen binnen auto land bij gaan houden.
Mensen mensen mensen. Ik vroeg alleen wat goedkoper was elektrisch rijden of benzine rijden. Jullie maken er nu echt poep en pis van hier.

Mod kan het hier opslot gaan. 8)7

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:33:
[...]

Mensen mensen mensen. Ik vroeg alleen wat goedkoper was elektrisch rijden of benzine rijden. Jullie maken er nu echt poep en pis van hier.

Mod kan het hier opslot gaan. 8)7
Misschien tijd voor zelfreflectie? ja de comments zijn scherp maar er spelen zoveel factoren mee dat het eigenlijk te onzinnig is om je daar nu al mee bezig te houden.
Je gaat nu ook niet een PC uitzoeken die je misschien over 5 jaar gaat kopen, misschien dat het met die vergelijking dan beter bij je aankomt.

39

Verwijderd

Topicstarter
Fietsbel schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:44:
[...]

Misschien tijd voor zelfreflectie? ja de comments zijn scherp maar er spelen zoveel factoren mee dat het eigenlijk te onzinnig is om je daar nu al mee bezig te houden.
Je gaat nu ook niet een PC uitzoeken die je misschien over 5 jaar gaat kopen, misschien dat het met die vergelijking dan beter bij je aankomt.
Ik vroeg gewoon enkel wat beter is. Natuurlijk snap ik dat het kan veranderen en dat er nieuwe auto's op de markt zullen komen. Het waren ook enkel voorbeelden :+ 8)7 !

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:07:
[...]

Het is mijn bedoeling om een nieuwe auto uit de fabriek ook op te rijden. Zou em niet minder dan 10 jaar willen hebben. Natuurlijk ga ik em niet opeens verkopen na 5 jaar om een nieuwe te zoeken..

Ik wil helaas geen 2e handse auto.

Financial lease is echt iets voor mij.
Geen idee hoe je planning van je leven is hoor maar ik kan je vertellen dat in de periode die je aangeeft in de auto te willen blijven rijden er euhm....nogal veel dingen kunnen veranderen (al dan niet gepland).

Ik zei ook mijn vorige auto op te gaan rijden want die voldeed prima, tot er een kind kwam. Fijn dat je je wilt inlezen hoor want dat kan geen kwaad maar plannen dat je over X jaar een auto wilt kopen en er dan 10 jaar in blijft rijden....

Idem met de techniek van elektrisch rijden, inlezen is altijd goed maar komende jaren gaat het steeds harder qua ontwikkelingen dus nu al hele berekeningen maken heeft weinig zin lijkt me :)

Gabriël AM5

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:51:
[...]

Ik vroeg gewoon enkel wat beter is. Natuurlijk snap ik dat het kan veranderen en dat er nieuwe auto's op de markt zullen komen. Het waren ook enkel voorbeelden :+ 8)7 !
Calimero much?

Tuurlijk kun je iets vragen en zoals je merkt wil iedereen ook prima antwoorden. Maar wanneer het gaat over fantaseren voor iets over 5 jaar verdoe de tijd van andere en is het ook niet zo raar dat ze wat terughoudender reageren. Ook toen je het topic opende had je 2 simpele linkjes zonder verder eens goed zelf na te denken (vandaar dat er ook commentaar op kwam).
Tip voor de volgende keer: iets langer zelf nadenken en meer verdiepen in iets realistisch.

39

• nino_070
Ik weet niet hoe je financieel zit, maar als je een starter bent en je zult op een gegeven moment toch uit huis moeten dan mag je wel belangrijkere dingen regelen van je salaris dan een Tesla.

Precies wat hierboven gezegd wordt, iederen reageert met de intentie om iemand verder te helpen met zijn keuze maken, maar jij probeert om onbegrijpelijke redenen te inventariseren “of een elektrisch autootje ooit misschien leuk is”. Tesla, waarom niet joh. Geen probleem, maar zet dat dan in je OP, ipv achteraf te gaan janken dat de reacties te hard zijn.

Maar laat het topic nog maar even open, dan kan je over 3 jaar het even aan ons vertellen als je je eerste Toyota Yaris leaset :Y

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Maar het probleem is dat je een nieuwe auto wil kopen wat tamelijk onbetaalbaar is
Het kan niet in absolute zin echt onbetaalbaar zijn, want elke tweedehands moet ooit eens nieuw aangeschaft zijn. Ik weet het, open deur, maar toch.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Pagina: 1